Häng med 3mot30-coachen och testa Lidingöloppets sista mil & Abborrbacken!

Häng med 3mot30-coachen och testa Lidingöloppets sista mil & Abborrbacken!

För prenumeranter av Ingen


Tillsammans med Saucony bjuder vi in till en unik möjlighet att känna på både din egen form och Lidingös tuffa backar samtidigt som du får tips och coaching av riktiga proffs. Det blir en perfekt uppladddning både för dig som aldrig sprungit loppet innan och dig som är erfaren Lidingölöpare. 

Vår – och din – coach: 

Mårten Boström
Mårten Boström är orienteraren med ett VM-guld på meritlistan och som samtidigt har vunnit Köpenhamn Marathon – och själv sprungit Lidingloppet på 1.42!. Nu coachar han Ebbe Borg mot 2.15 på årets Lidingölopp. 

På plats finns även deltagarna i 3mot30 samt representanter från Saucony för att ge tips på hur du ska lägga upp träningen de sista veckorna innan loppet. Du får också löptekniktips att tänka på under provlöpningen. I Abborrbacken stannar vi till och går igenom backteknik.

Tid och plats: Vi samlas på Grönsta Gärde, klockan 18.00, måndagen den 12 september. 

Efter samlingen springer vi iväg i tre fartgrupper, välj det tempo som passar dig:

  • Herrarnas silvertid – 4.30 min/km
  • Damernas silvertid – 5.15 min/km
  • Lugnare gruppen – 6.00 min/km. 
Varje grupp har en ledare i täten och en längst bak, ingen blir lämnad kvar!

Du kan lämna överdragskläder och värdesaker under löpturen, det kommer att finnas funktionärer på plats. Tyvärr finns dock inga duschmöjligheter.

Provlöpningen är gratis och öppen för alla – vare sig du är anmäld till loppet eller inte. Så tveka inte utan häng med!

Föranmäl gärna att du tänkte komma i formuläret nedan, så att vi kan förbereda oss på bästa sätt.


[form code=231]

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Dela ditt Lidingö-resultat på Facebook och få en finisher-tröja!

Dela ditt Lidingö-resultat på Facebook och få en finisher-tröja!


Gör så här:

1. Kuta!

2. Spring i mål och var nöjd med dig själv!

3. När du har gått i mål kan du gå in i resultatlistan och aktivera Facebook-delningen genom att klicka på Facebook-ikonen under ditt namn. Glöm inte tagga ditt resultat med #runstronglidingö.

4. Kila iväg och hämta upp din (inofficiella) finisher tröja med texten ”Run Strong Lidingö” från i Saucony-tältet på Grönsta Gärde.

5. Vänta in likes och beröm från dina FB-vänner såklart!

Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Sponsrat inlägg
Så laddar 3mot30 för Lidingöloppet – kommer de nå sina mål?

Så laddar 3mot30 för Lidingöloppet – kommer de nå sina mål?


Ebbe Borg

Hur känns formen och kroppen inför lördag?
– Skrämmande nog ingen aning. Jag har haft en störande liten förkylning de senaste veckorna som ställt till det en aning. Turligt nog har jag ändå kunnat följa programmet någorlunda så jag hoppas intensivt att formen är bra.

Kommer du nå målet?
– 2.15 borde gå om inget oförutsett händer, men hybrismålen 2.05 och < 2  känns läskiga och oklara.

Hur laddar du sista dagarna?
– Sista dagarna bjuder på få korta snabba intervaller och utöver det vila. En och annan elektrolyttablett kommer nog förtäras också.

Vad tänker du på när det känns tungt?
– Då tänker jag på att Musse och Ekvalls sista kilometer på 10 000 m i SM sprangs på 2:41 – således borde mina mål vara enkla att uppnå. Och så tänker jag på godis och coca cola efter målgång.

Hanna Eriksson

Hur känns formen och kroppen inför lördag?
– Senaste löppasset kändes ärligt väldigt tungt, men på kvällens pass hoppas jag att benen känns fräschare. Oavsett är knoppen väldigt taggad, och jag ser oerhört mycket fram emot lördag!

Kommer du nå målet?
– Det återstår att se, men det känns så!

Hur laddar du sista dagarna?
– Lugn vecka tränings- och pluggmässigt. Inför mitt första lopp läste jag på en träningsblogg att bloggaren alltid åt glass kvällen innan som uppladdning. Det har jag helt anammat. Nu återstår bara att komma på vilken smak som får äran denna gång.

Vad tänker du på när det känns tungt?
– Hur mäktigt det är att kroppen klarar av vad den gör, då får jag alltid en bra känsla. Annars kan jag försöka ta till lite små knep som att le eller svära. Att le lurar hjärnan och att svära har faktiskt visats kunna ge en del ny energi. Är det riktigt jobbigt kan jag tänka att 5 km inte är några problem att kriga sig igenom (praktiskt då det går att applicera hur många gånger som helst), eller det någon sa till mig en gång: ”När man tror att man är helt slut har man lika mycket i sig kvar”. Sant eller inte, det får mig att fortsätta springa.

Lisa Abrahamsson

Hur känns formen och kroppen inför lördag?
– Kroppen har känts grymt stark och pigg, redo att få leverera. Men nu blir det tyvärr inget lopp eftersom jag dragit på mig en överbelastningsrelaterad skada i höften. Det är så trist att inte få leverera, som jag längtat efter denna dag. Så jag får satsa på att slå målet nästa år och då ännu bättre och starkare!

Hur brukar du annars ladda de sista dagarna inför ett lopp?
– De sista dagarna innan loppet hade jag fokuserat på att äta bra och näringsrik mat, se till att få ordentligt med sömn och köra några lättare pass, med några tempoökningar. Känna att kroppen svarar och att den är redo för race! All utrustning ska vara förberedd och klar! Planera loppet genom att läsa in banprofil och bli mentalt förberedd!

Vad brukar du tänka på när det känns tungt?
– Tungt, ja just nu är det tungt att inte få springa! Det gäller att ta fram positiva känslor kopplade till tidigare träningar och lopp! Jag vet att jag är stark och i bra form! Negativa tankar tar bara onödig energi!

3 taktiska tips du inte vill vara utan inför Lidingöloppet

3 taktiska tips du inte vill vara utan inför Lidingöloppet



DELA DITT LIDINGÖMÅL – VINN ETT SAUCONY-KIT!
Dela en bild och ditt eget mål för Lidingöloppet på Instagram och tagga det med #3mot30 och #Saucony för att vara med och tävla om att vinna ett Saucony-kit värt 3 000 kr.



DET HÄR ÄR SAUCONY 3 MOT 30 – LÄGET EFTER SOMMAREN

Tre olika team med en coach och en utmanare som tillsammans besegrar Lidingöloppets 30 km. Erfarenheterna är olika men målet är detsamma – att utmana sig själv och ta löpningen till nästa steg. Häng med på deras resa och låt dig inspireras på vägen mot målet på Grönsta gärde.

TEAM BOSTRÖM MÅL – SUB 2.15
Soliga dagar har gjort att ett och annat gympass har fått stryka på foten, men i övrigt har semestern gett Ebbe guldläge att samla kvalitativa kilometrar med välbehövlig vila mellan.
– Programmet har gett mig en hel del nya träningspass och framförallt mer mängd. Just mängden var jag lite orolig över i början men både kroppen och motivationen har hållt!

TEAM HATEFNEJAD MÅL – SUB 2.30
Lisa gillar att ha en plan att följa – och det har hon gjort till punkt och pricka. Resultaten
har inte låtit vänta på sig.
– Jag gillar att Tony ger mig nya och mer utmanande pass, precis när jag vant mig vid
dem jag har. Nu kan jag springa i ett högre tempo under längre tid, utan att bli sliten.
Tuffast har nog varit att kliva ut ur komfortzonen och köra hårda intervaller. Men det har samtidigt varit det roligaste!

TEAM IGELSTRÖM MÅL – SUB 3.00
Hanna har haft ett tufft schema i sommar då hon samtidigt tränat inför Vättern, men efter lite vila känns det bra. Det är första gången Hanna löptränar efter ett strukturerat upplägg och inte bara på känsla..
– Det har varit väldigt roligt och jag har inte behövt kompromissa med glädjen i träningen. Träningsmängden har inte ökat, men kvaliteten på passen är mycket bättre. Jag litar helt på upplägget.

FÖLJ LISA, HANNA OCH EBBE OCH DERAS TRÄNING HÄR!


Utmaningar och fina resultat för Lidingölopps-gänget i 3 mot 30

Utmaningar och fina resultat för Lidingölopps-gänget i 3 mot 30


Lisa /Team Hatefnejad

Hur har träningen och planerna gått hittills?
– Jag tycker att träningen flyter på riktigt bra och jag har superkul! Mycket träning blir det! Vi har ett bra upplägg som vi stämmer av inför ny vecka och självklart när det dyker upp frågor.

Jag hoppas och tror att allt går enligt plan, är noga och följer till punkt och pricka!
Gillar att Tony ger mig nya och mer utmanande pass, precis när jag vant mig vid dem jag har. Det gör att jag märker att resultaten börjar komma och kroppen svarar bra! Nu kan jag springa i ett högre tempo under längre tid, utan att bli sliten. Det är en härlig känsla!

Har ni stött på några svårigheter?
– Nej inte direkt! Hade varit kul att träna tillsammans ibland och kunna få direkt feedback och coachning. Nu bor vi ju på olika platser, vilket försvårar just den biten. Men vi har en bra dialog via mail!

Vad har varit tuffast och vad har varit lättast?
– Tuffast har nog varit att lämna distanspassen och kliva ut ur komfortzon och köra hårda intervaller. Men det har samtidigt varit det roligaste också! Sen är det klart att träna så här pass mycket kräver en hel del. Men vi har en bra balans.

Lättast… Ja det är att ha en plan att följa!  Jag behöver inte lägga massa tid på att fundera på vad som ska göras, bara att kika i planeringen, ladda och så ut och kör!

Hur ser ditt härligaste sommarpass ut, om du får drömma?
– Just nu längtar jag efter att få springa barfota på en ljummen sandstrand en tidig morgon. Solen värmer och vattnet är stilla. Jag gör några tempoökningar innan jag avslutar med ett svalkande dopp i havet för att så sätta mig och njuta av en nygjord espresso!

Hanna /Team Igelström

Hur har träningen och planerna gått hittills?
– Träningsplanen har känts väldigt bra. Jag får utmana mig själv och prova ett upplägg som jag inte kört innan, utan att det är på en nivå som inte känns rimlig. Jag har egentligen inte ökat min träningsmängd, men kvaliteten på passen är alla mycket bättre.

Har ni stött på några svårigheter?
– Det som har varit svårt i mitt fall är att jag skulle cykla Vätternrundan nu i helgen och dessutom har varit sjuk. Det har gjort att jag har behövt göra vissa omprioriteringar. Det har blivit bra lösningar ändå, men jag är väldigt laddad på att kunna satsa helhjärtat på löpningen nu.

Vad har varit tuffast och vad har varit lättast?
– Tuffast har nog varit att jag inte kunnat vara lika spontan i min träning. Jag är plikttrogen och vill gärna följa mina pass då jag tror att det kommer ge mig mycket utveckling! När jag har varit hemma och frisk har jag fått komma på lite lösningar för att utan att slita ut mig inför Vättern kunna göra mina pass, springa med lillasyster och hinna cykla lite. Allt som allt har det dock löst sig fint.

Lättast. Hm. Att löpningen känns så kul kanske! Det har varit lätt att ge sig ut. Jag gillar verkligen upplägget vi har med att följa mina pulszoner. Efter de tester vi gjort hos Aktivitus vet jag också att jag har värden anpassade efter mig, och det känns på nått vis lättare att lita på att man då gör rätt.

Hur ser ditt härligaste sommarpass ut, om du får drömma?
– Tidig morgon eller skymning när dimman hänger tung över sjön där familjens sommarstuga ligger. Sval och frisk luft. Tyst och lugnt. Då springer jag gärna ut i skogen till ett spår i närheten. Ett härligt långpass tycker jag är det allra bästa. Ingen press på fart, men gärna att man kan pressa på när man får känsla. Ett sånt där pass när man verkligen känner att man lever, älskar löpning och ler hela vägen. Efteråt hoppar jag i sjön för ett bad och flyter runt lite innan det är dags för frukost/kvällsmat med familjen. Det är drömmigt för mig.

Ebbe /Team Boström

Hur har träningen och planerna gått hittills?
– I och med att jag redan hade planerat att springa Göteborgsvarvet och Stockholm Maraton så började programmet börjat först i mitten av förra veckan, så jag har inte hunnit få så mycket erfarenhet kring det ännu.
 
Har ni stött på några svårigheter?
– Träning och återhämtning efter vårens lopp går enligt plan och nu känns det riktigt bra att programmet dragit igång. Det kommer ta någon vecka att hitta rätt tempo i de nya passen och rätt belastning i gymövningar, men väl där så känns programmet mycket gediget!
 
Har ni stött på några svårigheter?
– Svårigheterna ligger i kontakt via distans. Det funkar, men mer optimalt hade varit om man kunde träffas och stämma av med jämna mellanrum (inte minst skulle en lektion i orienteringslära inför BAMM smakat fågel).
 
 Vad har varit tuffast och vad har varit lättast?
– Tuffast har varit att kombinera vila efter vårens lopp med min iver att påbörja programmet.
 
Hur ser ditt härligaste sommarpass ut, om du får drömma?
– En lugn förmiddagstur i ett soligt alperna som avslutas i en klarblå smältvattensjö hade jag kunnat tänka mig…  
 
Vi önskar gänget i Team 3 mot 30 lycka till i sommar! Följ deras träning och framsteg och lämna hejjarop här!

Jag är löpare: Emma Igelström

Jag är löpare: Emma Igelström


Jag körde ingen löpträning över huvud taget när jag simmade. Jag började löpträna först 2007, efter att min dotter hade fötts. Det är ett sådant enkelt sätt att träna på, inga tider att passa, bara att dra på sig skorna och ge sig ut.

Jag var ju bröstsimmare, så det enda jag gjort tidigare var att stretcha mina fotleder. Jag sprang som Kalle Anka i början. Men min pappa har varit en duktig maratonlöpare, han har gjort 2.42 på Berlin Marathon. Han gav mig rådet att börja med att springa tre gånger i veckan i sex veckor, och att aldrig springa snabbare än att jag kunde prata samtidigt. Det var det bästa rådet jag har fått vad gäller löpning. Sedan tog det nog inte mer än två, tre veckor innan jag var fast. 

Jag har egentligen varit emot motionslopp. Om man inte satsar på att vinna, vad är meningen? Det är ju ett typiskt elitidrottsperspektiv. Men så skulle ett gäng på jobbet springa Lidingöloppet, det var 2009. Någon gav återbud så de undrade om jag ville springa. Jag tänkte ”vad f-n, jag gör det” och sprang runt på tre timmar. Jag var nöjd med det, jag hade ju inte tränat för det. Och jag tyckte att det var väldigt kul. 

Det blev mer löpning, och så började jag med triathlon. Jag gjorde Ironman i Kalmar förra året där jag gick i mål på 11.20. Då hade jag tränat fyra månader innan. Nu tränar jag 20 timmar i veckan och har utvecklats fruktansvärt mycket det här året. Nu siktar jag faktiskt på att vinna Kalmar i år i min åldersgrupp och få en plats till Hawaii Ironman. I år har jag som mål att gå ner mot 50 minuter på simningen, förra året simmade jag på en timme.

Förra året sprang jag maran i Kalmar, efter 18 mils cykel, på 4.25 – och kräktes hela tiden. Men om allt går som det ska och magen håller så hoppas jag springa på runt 3.40 i år. Då skulle jag vara svinnöjd.

Löpträningen ligger på 4-5 mil i veckan: långpass, intervall och snabbdistans. Jag springer max ett långpass i veckan för att spara kroppen lite grann. Tiderna på tusingarna har gått ner från att ligga på 5.05 till 3.55 det här året.

Jag var extremt prestationsstyrd när jag simmade, och det är ju inte så konstigt när man är elitidrottare. Det som är så skönt med satsningen på triathlon är att jag inte längre behöver bevisa något. Jag kan luta mig tillbaka och bara göra det här med glädje. Om det inte räcker för att jag ska ta mig till Hawaii, så har jag ändå haft ett sjukt kul år med jäkligt bra träning. Min kropp och mitt psyke har överträffat sig själva. Jag är inte rädd för att misslyckas längre. Det är en del av livet, att våga misslyckas.

Jag föreläser om träning och jobbar med Girls Wellness Academy, som satsar på friskvård och hälsa. Fokus ligger på träning för tjejer, och mycket av den görs utomhus. Vi var på Mallorca nyligen, 32 tjejer i åldrar från 22 till 68 år. Det är fantastiskt kul när det bara är tjejer med,  de växer och vågar mer när det inte är en massa killar runt omkring.

Den mäktigaste löpupplevelse jag haft var när jag var på jobb i Örnsköldsvik, och hade en halv dag ledigt. Jag fick ett tips om att löpa i Skuleskogens nationalpark, och gav mig ut med vätska och energi. Det var helt magiskt vackert där, så jäkla häftigt. Jag sprang i fyra timmar, ville aldrig sluta. 

Jag vill göra mer sådant, prova på trail och ultralopp. Kanske lite swimrun. Det finns ju hur mycket som helst att uppleva när man både cyklar, simmar och springer. 

Simmaren Emma Igelström har tagit fyra VM-guld, ett VM-silver, tolv EM-guld, två EM-silver och tre EM-brons – och var första kvinna att simma under drömgränsen 30 sekunder på 50 meter bröstsim. I sin bok “Simmar-Emma: Min kamp mot bulimin” (2006) berättar hon om hur hon länge kämpat mot ätstörningar. 


Mer Emma: Följ Emma och hennes adept Hanna på vägen mot Lidingöloppet!