Jojje och Petter springer N.Y Marathon!

Jojje och Petter springer N.Y Marathon!


Jojje Borssén springer New York Marathon tillsammans med artisten Petter, hans fru Mikaela och en filmkamera. Häng med runt banan och upplev festen på N.Y Marathon 2013!

Septembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kickstart i höst, roligaste passen, hetaste prylarna
  • Lidingöspecial
  • Plogga, svensk idé blev internationell succé
  • Höstens nya skor, Vi har testat 13 modeller
  • Forskning: Hjärnan älskar löpning
  • Träning: Hoppa dig i form
  • Smart mat

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sista minuten-tips inför Ramboll Stockholm Halvmarathon

Sista minuten-tips inför Ramboll Stockholm Halvmarathon


Halvmaraton är långt för de flesta och det kommer gå åt mycket energi under loppet för alla, oavsett tidsnivå. Men det krävs inte samma laddning som inför ett maratonlopp, utan det gäller mer att äta bra än att äta så mycket extra. Välj att äta något kolhydratrikt dagen innan loppet och välj den kolhydratform som du gillar. Om du planerar en längre tid än 90 minuter på halvmaran kan det även vara läge att komplettera det bra ”men vanliga” intaget med något extra mellanmål eller någon uppladdningsdryck som ger dig den extra energi du behöver. Tänk på att kolhydraterna behöver vätska för att bindas i kroppen, så glöm inte bort att dricka.

Stockholm Halvmarathons första start är kl 15.30 på lördagen, så det gäller att även äta under dagen så man inte blir hungrig på startlinjen. Samtidigt gäller att du inte ska ha en tung måltid liggande i magen som drar till sig delar av ditt blod, som du helst skulle behöva till de arbetande löparmusklerna. Så en normal frukost, en lättsmält lunch som du bara blir lagom mätt på och sen eventuellt ett mindre mellanmål eller tilltugg två timmar innan start, om du kommer vara ute upp emot eller över två timmar.

Vätskeladda!

Förutom att det kommer att gå åt energi under ditt halvmaratonlopp, så kommer det gå åt mycket vätska. En vätskeförlust medför sämre prestationsförmåga och i värsta fall en risk att inte komma i mål. Så oavsett väder gäller det att under tävlingsdagen se till att du inte vid start står på vätskeminus. Se alltså till att du är bra vätskeladdad. Vatten går bra, men även sportdryck, om du vet att det funkar för dig. Undvik dock gärna sportdrycken på eftermiddagen fram till att du börjat din uppvärmning/din taggning inför loppet.

Se till att du gjort i ordning ditt tävlingskit innan du kommer till starten. Plocka fram dina tävlingsattribut redan dagen innan och se till att allt finns. Planera så att du har en tävlingsuppsättning för alla typer av väder, och plocka gärna fram något plagg som enkelt kan hålla dig varm innan start om det skulle vara kallt – och som du nödvändigtvis inte måste lämna in bland överdragskläderna. Fixa till nummerlapp och annat innan du kommer till startfållan. Om du har allt klart undviker du ett onödigt stressmoment som kan stjäla både energi och mental kraft som du senare behöver till din halvmaralöpning.

När det här skrivs ser det ut som att det skulle kunna bli regn på lördag, så ha en plan även för det. Under loppet kan ett lätt regn bara vara skönt, men innan loppet kan det kyla ner. Så ta med en enkel plastsäck som du kan dra över dig i väntan på start. Då håller du dig torr fram till starten.

Sätt ditt mål utifrån de förutsättningar du har. Tänk efter hur träningen har gått, och var realistiskt optimistisk. Var beredd att justera målsättningen utifrån både vädret och dagsformen. Bestäm ditt upplägg på loppet innan och försök följa din plan. Kolla gärna in banprofilen och banan innan loppet, så kan du enkelt dela upp loppet i mindre bitar än 21,1 km rakt av.

Glöm inte uppvärmningen

Gör en anpassad uppvärmning utifrån din tidsambition. Ju snabbare du ska springa desto viktigare blir det att ha någon form av uppvärmning. Måste du starta fort redan från start för att hålla din snittfart är det bra om musklerna och hjärtat är redo att börja jobba, genom en kort värme- och pulshöjande uppvärmning. Alla har dock nytta av att mjuka upp muskler och leder innan starten.

Starta i ditt tempo, låt dig inte stressas av dina medlöpare och stressa inte för att jaga positioner i början. Du har dryga 21 km på dig, och fältet sprider ut sig relativt snabbt. Att kryssa dig fram kommer ta mycket energi och du vinner oftast väldigt lite tid. När du hittat din rytm kan du flyta på i din planerade fart. Upplägget på halvmaran i Stockholm kan gärna vara att ha marginellt snabbare km-fart i början av loppet (när du väl kan springa i din rytm) än vad du planerar i snitt.

Glöm inte dricka under loppet. Vätskeförlust medför som vi redan nämnt sämre prestationsförmåga och ökad risk för att du inte ska klara dig i mål. Så ta dryck vid varje vätskestation. Vatten går bra om du inte testat sportdryck, men vet du att sportdrycken funkar med din mage kan du med fördel välja det under loppet.

Ta hjälp av dina medtävlare under loppet. Inspirera och uppmuntra varandra när det börjar bli tufft. Blir du trött kan du med fördel lägga dig i någon ”klunga”, där du kan ligga med i någon annan löpares ”rygg” under en period. Tänk positivt. Tröttheten kommer för alla, men om man lyckas tänka positiva tankar går det oftast att hitta mer kraft än man tror. Du gör ju faktiskt det här för att du vill, och känslan av att besegra tröttheten är väl värd att kämpa på för. Testa att växla steget om det går tungt, tänk dig att du ska springa högt och fint trots tröttheten. Då kommer du under en period behöva tänka på något nytt, och oftast kan man hitta outnyttjad löpmuskelkraft.

Se fram mot målet, snart är du framme och kan njuta av en besegrad halvmara!

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Tre snabba millopp i sommar!

Tre snabba millopp i sommar!


Oavsett om du ska springa ditt första lopp eller jagar ett nytt personbästa (det gör man väl i och för sig alltid) är det milen vi fokuserar på i sommar Här är tre härliga millopp att ladda för!

Hermanövarvet, Gullholmen, 27 juli

Vem vill inte springa västkustens gulligaste 10-kilometerslopp i Bohusläns största naturreservat? Med start på Hamntorget i Gullholmens centrum och mål på Mor Johannas äng springer du en mil på en naturskön bana. Efter målgång blir det After Run med mat och dryck. Kan bli en fin final på sommarsemestern – eller start på höstsäsongen!  hermanovarvet.se

Solsidan Runt, Saltsjöbaden, 24 augusti

Solsidan Runt är ett motionslopp som går bland lyxhusen i idylliska Saltsjöbaden, öster om Stockholm. De yngre kan välja på tre distanser, från 300 till 1 400 meter. För motionärer erbjuds 5 eller 10 kilometer – eller ”Medelklassen” respektive ”Överklassen” som sträckorna döpts till. Extrapoäng om du ser Fredrik ”Fredde” Schiller! solsidanrunt.se

Umemilen, Umeå, 1 september

Höstens stora motionslopp i Umeå är Umemilen. Banan går på den lättlöpta milslingan runt Nydalasjön, med start och mål vid Nydalabadet. För de yngre löparna – upp till 11 års ålder – finns Lilla Umemilen som är en kilometer. En bra start på höstsäsongen kanske? Extrapoäng om du ser RW:s coach LG Skoog!  umemilen.se


Tävling – Vasakvartetten – 4 löpare delar på 90 km

Tävling – Vasakvartetten – 4 löpare delar på 90 km


Nu kan du tävla om en laganmälan till Vasakvartetten för 4 löpare inklusive boende och annat kul! Vinnarna kommer få springa stafetten för vår nystartade klubb Springtime Sports Club. Tävlingen är enkel. Du ska följa Springtime Sports Club på Instagram och tagga tre vänner, som du vill springa stafetten med, i våra social medier.

Runner´s World och Springtime Travel lanserar nu Springtime Sports Club med ambitionen att inspirera och motivera till hälsosam träning. Springtime Sports Club ska vara en mötesplats för människor som vill komma igång eller ta nästa steg i träning och kanske tävling. Alla som vill kan tävla för klubben, och självklart är det helt gratis att gå med. (Här kan du gå med i Springtime Sports Club)

För att fira vår nysatsning tävlar vi nu ut en startplats för fyra personer i 2019 års Vasakvartetten inklusive bland annat boende för hela laget.
Tävlar gör du genom att i ett inlägg på vårt Instagramkonto eller vår Facebook sida taggar 3 vänner i kommentators fältet under tävlingsbilden. Du ska även följa Springtime Sports Club´s Instagramkonto, eller om du inte har Instagram klicka in ovan och bli medlem i klubben.

Tävlingen pågår fram till 20 juni, tänk på att ditt konto måste vara öppet under tävlingsperioden.

 

Detta ingår i vinsten (värde 15 500 kr):

– Boende på Ski Lodge 15-18/8

– Laganmälan till Vasakvartetten för 4 löpare

– Digitalt träningsprogram inför Vasakvartetten

– Runners Party – 3-rätters middag lördagen den 17 augusti (dryck ingår ej)

– Fri entré till äventyrsbad och spa under hela vistelsen

– Reseledning och service av Springtimes personal på plats

STORT LYCKA TILL!!

50 miles rekord- men sen tappade Jim farten

50 miles rekord- men sen tappade Jim farten


Under lördagen lördag gjordes ett världsrekordförsök på 100 km när löpskoföretag samlat flera av världens bästa ultralöpare för att utmana rekorden. På väg mot 100 km rekordet fanns även 50 miles världsbästa notering att utmana. Just det rekordet fixade förhandsfavoriten Jim Walmsley, men sen tog krafterna slut och Hideaki Yamauchi från Japan gick förbi och knep segern.

Projekt Carbon X kallades eventet, då löpskoföretaget Hoka One One som stod bakom gjorde loppet genomförde det som ett led i lansering av deras nya tävlingssko Carbon X.
Störst fokus inför rekordförsöket sattes till trail-ultra stjärnan Jim Walmsley från USA och inledningsvis levererade han fantastiskt löpning.

 

Efter en något avvaktande inledning på banan som startade i Kaliforniens Folsom ökade Jim farten när löparna efter runt 30 km kom till Sacramento där resterande löpning sprangs på en 7,5 km varvbana. Med farter på runt 3.30 minuter per kilometer och mycket spänstigt steg, såg det länge ut som rekordet på 6:09:14 skulle krossas av förhandsfavoriten och ett stort delmål på vägen var att underskrida den anrika tidsbästa noteringen på 50 miles (ca 80 km) som sattes 1983 av sydafrikanen Bruce Fordyce.

Första timmarna av loppet genomfördes i löpvänligt väder med runt 10-15 grader och nästan ingen vind. När solen började komma upp höjdes dock temperaturen och halvvägs in i loppet, som Jim passerade på 2:57:28 började temperaturen nå upp mot 27-28 grader och därtill en bana där löparna under stora delar exponerades för solen. Upp mot 60 km började farten sjunka något och Jim fick verkligen pressa sig för att underskrida 50 miles bästanoteringen, vilket han gjorde med 43 sekunders marginal. Jims nya rekordtid lyder på 4:50:08 vilket innebär ca 3.36 minuter per kilometer i drygt 80 km. Men det visade sig att jakten på den mellantiden blev för tuff för kroppen och strax därefter tvingades Jim stanna för att återhämta sig.

 

Tiden för både 100 km rekordet, och chansen på segern försvann men efter blandning av löpning och gång kom Jim igång igen på slutet där drivkraften var att inte bryta loppet. Ett brutet lopp skulle innebära att inga mellantider på vägen skulle kunna räknas som rekord.

Slutligen nådde Jim målet som 5:a på 7:05:24, och det med kluvna känslor inför att ha satt ett rekord men ”kraschat” efter det. Sista 2 milen tappade Jim i princip 1 timme jämfört om han skulle hållt den snittfart han hade fram till 8 mil.

 

Efter att Jim tvingats lägga in gång och stopp, tog mycket meriterande Japanen Hideaki Yamauchi över täten och imponerade genom att vinna på mycket starka tiden 6:19:54. Hideaki har vunnit de två senaste världsmästerskapen på 100 km, och visade nu återigen att han verkligen behärskar distansen fullt ut.

 

Två blev USA´s Patrick Reagan som säkert en del löpare i Sverige känner till då ett av hans absoluta favoritlopp i världen är Ultravasan. Nu satte han trots relativt tuffa yttre förhållande ändå personbästa med 6:33:50.

 

På damsidan blev det aldrig riktigt någon jakt på några världsrekord, men hemmalöparen Sabrina Little, som vanligtvis har sin fokus på 24 timmarslopp, vann på 7:49:28 vilket får anses som riktigt bra med tanke på att sista timmes löpning sprangs i runt 30 grader.

Runner´s World Swedens bevakning och rapporter från ”Project Carbon X loppet” gjordes i ett samarbete med Hoka One One. Recension och utförlig beskrivning av den nya tävlingskon Carbon X kommer här på Runner´s World när skon är testad av våra skoexperter och några testlöpare.

 

Sverige Springer del 7 höst 2018

Sverige Springer del 7 höst 2018


I hösten sjunde del av Sverige Springer kör fördetta skidstjärnorna Anna och Emil Jönsson Haag styrka i deras eget hemmagym. Lydia Johannson försöker varna Daniel Paris om att det kan bli ett tufft pass i hans jakt på att förbättra sina världen, men det är ändå en något omskakad och chockad Daniel som lämnar passet 45 min senare.

Till deltagarna i löparakademins förtjusning så gäst-tränar fotbollsspelaren Jiloan Hamad denna vecka. Hans filosofi är att träning ska vara kul men jobbigt. Programledare Andreas Odén springer med pulsen som styrinstrumet tillsammans med Runner´s Worlds Anders Szalkai. Avokado och bladspenat mixas ihop av dietisten Stina Nordqvist till en riktigt god och nyttig grön smoothie.

 

Alla tidigare avsnitt av Sverige Springer hittar du under RUNNERS PLAY