Snygga knäböj = mindre risk för löparskador

Snygga knäböj = mindre risk för löparskador


Löpare som har dålig teknik när de kör knäböj löper högre risk att skada sig, enligt en ny studie i The Journal of Strength and Conditioning Research.

84 löpare observerades under sex månader medan de fick göra sju olika slags fysiska tester. Vid utvärderingen av faktorer som påverkar skaderisken framgick att knäböjstekniken var mest avslöjande.

Muskelsvaghet och obalans i muskulaturen, som i förlängningen ökar risken för skador, visar sig nämligen i hög grad vid djupa benböj.

GÖR EN KORREKT BENBÖJ
Stå axelbrett isär, med tårna riktade framåt. Håll ett kvastskaft eller liknande ovanför huvudet. Gå ner i en så djup knäböj du kan medan du bröstar upp dig, pressar upp skaftet med raka armar och låter hälarna stanna kvar i golvet. Stäm av din teknik med punkterna nedan.

DIN TEKNIK ÄR PERFEKT OM:
• … din överkropp är parallell med dina smalben. Det visar att du har god rörlighet i framför allt bröstmuskulaturen och bröstryggen.

• … du kan sänka rumpa och lår förbi horisontalläget. Visar att du har bra rörelseförmåga i höfter och knän.

• … dina knän igår i linje med dina fötter, utan att falla inåt. Visar att du har kontroll på höfter och knän.

• … du har skaftet rakt ovanför dina fötter. Visar att du har bra rörlighet i axlar och bröstrygg.

• … dina hälar har kontakt med golvet under hela övningen. Visar att du har bra rörlighet i vader och fotleder.

Läs mer: De mest effektiva styrkeövningarna en löpare kan ägna sig åt

Läs mer: Smartaste styrkeknepen för löpare: 3 viktiga grundregler du inte får glömma!


Nr 8 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Frisk kropp – och knopp! Så påverkas din psykiska hälsa av löpning
  • Tänk dig snabb med mental träning
  • 15 enkla knep för bättre prestation
  • Nya teknologin som förändrar löpningen – för alltid!
  • Så lär du dig känna farten
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Så väljer du rätt intervallvila

Utgå från de här tipsen när du planerar din vila mellan intervallerna.

Läs mer

Fyra skäl att älska höstlöpning!

Runt hörnet väntar den perfekta årstiden för löpning. Så här maxar du hösten!

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kom igång! Fem punkter att bocka av innan du börjar löpträna

Vill du komma igång med löpning? Så här skapar du en bra träningsrutin.

Läs mer
Tofu scrambled

Växtbaserade scrambled eggs – ät dem i stället för vanliga ägg eller som variation till frukosten!

Läs mer
Nybörjare? Så här lätt kommer du igång med löpning!

Fyra enkla steg för dig som vill komma igång med löpning.

Läs mer
Rostad potatis med paprikahummus och parmesan

Rostad potatis är ett jättegott tillbehör till grillen – eller ät den med bara en matig och grön sallad till.

Läs mer