Är du skadefri?



Att löpträna hårt handlar om att hitta den perfekta balansen mellan vila och arbete. Att hela tiden utsätta kroppen för tuffa påfrestningar är slitsamt för kroppen och det är nästan ofrånkomligt att man får ”känningar” av olika slag. Jag har tidigare blundat för alla känningar och kört på trots att kroppen säger att något är fel. Att ha ont är ju trots allt ett tecken på att något inte står rätt till. Ofta handlar det om överbelastning och för mycket monoton träning. 
Nu har jag börjat få känningar i ena vristen/smalbenet som liknar tidigare problem jag haft. Denna gång tänkte jag dock lyssna på kroppen och ta ett steg tillbaka för att undvika en eventuell skada. Det är inte värt att riskera en hel säsong innan den ens har börjat. Dessutom närmar sig årets första lopp. 

Denna vecka har alltså handlat om löpvila för min del och istället har det blivit både cykel och crosstrainer för att spara på benen. Det känns som det går åt rätt håll och låter jag bara benet och musklerna återhämta sig helt så hoppas jag att jag snart är på banan igen 🙂

Hur går det för er? Skadefria?


Hoppas kunna springa på som vanligt nästa vecka igen!

Decembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fixa vintern
  • 18 vinterskor i test
  • Så lyckas du som löpare
  • Låt julbordet grönska
  • 6 pannlampor i test?
  • Möt systrarna Kallur
  • Löpare lever längre

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Löparhjärta



Idag är det kärlekens dag och jag bjuder på en kärleksförklaring till löpning. Har du också ett löparhjärta?

Det känns som att man kan sätta ”löpare” framför de flesta kroppsdelar. Oftast för att beskriva någon mer eller mindre otrevlig åkomma. För vem har inte hört talas om löparknä eller löparmage? Själv skulle jag vilja ändra på det för jag har ett riktigt löparhjärta. Jag ÄLSKAR löpning av hela mitt hjärta. Det är starkt och helt fantastiskt tack vare löpningen. Jag imponeras av hur mycket mitt hjärta klarar av tack vare löpning och jag blir varm i hjärtat bara av tanken på allt löpningen har gett mig. 

Varför denna kärlek till löpning!? Den frågan har nog många ställt sig. Det är ju jobbigt, svettigt, flåsigt, tungt, påfrestande, ja listan kan bli lång. Men alla som upplevt just de här känslorna har också hittat den där speciella njutningen. När det känns som man flyger fram, vinden i ryggen, vackra vyer som susar förbi, ett hjärta som spritter av glädje och en hjärna som fått fnatt av alla endorfiner. Helt plötsligt händer det, löpning är det bästa som finns. 

Kram på er!

Ibland kommer livet ikapp en!



I min värld kan jag göra allt, det finns inga tidsbegränsningar eller hinder mer än viljan. Så vill jag, då gör jag. 
Men ibland blir det lite för mycket och då säger kroppen ifrån. Att jobba heltid fem dagar i veckan, träna runt tio timmar, jobba med mina egna träningsgrupper och löparresor, vara aktiv i mina kanaler på sociala medier, ha ett vardagsliv med vänner och familj och att dessutom känna pressen att alltid prestera på topp och att vara ”perfekt” är inte så lätt.

För man ska ju inte bara jobba och träna eller bara städa och laga mat. Varje träningspass ska göra mig snabbare, varje måltid ska vara optimalt komponerad, allt i hemmet ska ligga perfekt osv. Tillslut svämmar hjärnan över och istället orkar man ingenting. Förra veckan kändes hjärnan som en degklump och det krävdes dubbelt så mycket ansträngning än vanligt och jag var lika trött när jag vaknade som när jag la mig. Dessutom har jag underproduktion av sköldkörtelhormon (Hypotyreos) och har man fel dos på sin medicinen så kan det också leda till att man blir ÄNNU tröttare. 

MEN jag tänker inte bli knäckt av detta 😉 Jag tog mig en funderar och problemet ligger egentligen inte i att jag har många bollar i luften utan snarare att jag sätter för stora krav på mig själv. Ibland är det ju gött att bara komma ut och springa, oavsett hur långt eller fort det går. Eller hur?

Nästa lopp!



Nu har vi snart klarat oss igenom hela Januari och jag hoppas att ni, precis som jag, fått en skön start på året! Kanske har ni rivstartat med träningen och bokat in både det ena och andra loppet? Jag har successivt ökat på träningen efter höstens småskador och känner mig stark nu. Jag har börjat planera in årets lopp och det som står först på agendan är Valencia halvmarathon i slutet av mars. Det hade gärna fått bli ett lopp innan detta men det är inget jag bokat ännu. Kanske har ni tips på lopp, både i och utanför Sverige. Alla distanser är intressanta!

Skulle även vara kul att höra om era planer, vilket blir årets första lopp?


Bjuder på en bild från höstens resa till spanska Pyreneerna!

Det finns inget dåligt väder+mina tips!



Den här tiden på året kan vara riktigt tung och motivationen är inte på topp. Vädret kan gå från snöstorm och iskyla till blask och plusgrader. Det är inte heller många timmar med solljus att njuta av när man arbetar dagtid. Det är lätt att hitta hinder för att ta sig ut med andra ord. Mina bästa tips för att ändå orka med januari och februari är enkla men effektiva.

1. Packa ryggsäcken och spring på lunchen. Det räcker med 20-30 min så får du både dagsljus och energi för resten av dagen.

2. Planera in en löpardejt. Istället för en fika med kompisen kan ni ta en löparrunda och förena nytta med nöje.

3. Lägg de tuffare passen på helgen. Det är lättare att motivera sig när det åtminstone är ljust ute och så kan du njuta av lite extra god mat efteråt. 

4. Testa något nytt. Prova ett nytt typ av pass eller spring med en löpargrupp, perfekt med lite extra pepp.

5. Boka in ett lopp eller resa. Det är lite enklare att ge sig ut och springa i vinterrusket om man har ett mål. 

Bjuder på ett kul pass för dig som behöver lite inspiration.

Stegintervaller
Hitta en slinga som du kan springa minst 6 min på och sedan vända. Passet går ut på att hitta ett jämnt tempo och få fartkänsla. 
Börja med uppjogg ca 10 min. 

1. Spring 6 min bort, vila 120s.
Spring samma slinga 6 min tillbaka och försök komma till punkten du startade på. Vila 120s. 

2. Spring 4 min bort, vila 90s.
Spring samma slinga 4 min tillbaka och försök komma till punkten du startade på. Vila 90s.

3. Spring 2 min bort, vila 60s.
Spring samma slinga 2 min tillbaka och försök komma till punkten du startade på. Vila 60s.

4. Spring 1 min bort, vila 30s.
Spring samma slinga 1 min tillbaka och försöka komma till punkten du startade på. 

 Jogga ned efter passet i ca 10 min.

LYCKA TILL!

Ett balanserat 2018



Nytt år och nya möjligheter brukar det heta. Varje år är en nystart och vi köper gymkort och påbörjar diverse dieter för att leva upp till de förväntningar som ställs på en. Men att gå från stillasittande och godisfrossa till tuffa träningspass fem gånger i veckan och en rejäl ”juicedetox” på det är inte lösningen enligt mig. Allt handlar om balans och det får man genom att skapa vanor och rutiner som känns naturliga för oss. 

Att göra något så enkelt som att starta dagen med en promenad, ta trappor istället för hiss är klassiska tips som alla redan hört men det funkar. Det är enkelt och kräver inga dyra gymkort som bara ligger och bränner i plånboken. Man kan självklart ha större mål och planer men man måste börja någonstans. Dessutom tycker jag det är viktigt att vi inte sätter för tuffa krav på oss själva. Vi matas hela tiden med träningsformer som ska bränna mest fett, ge dig magrutor eller göra dig snabbast på milen. Var snäll mot dig själv och gör det som får dig att må bra oavsett om du gillar yoga, springa eller promenera. Blir du motiverad av att planera in ett lopp eller att du ska orka lyfta en viss vikt? Kör på!

Här kommer mina bästa ”kom-igång-tips” för 2018:
– Börja lugnt. Du måste inte gå från 0-100% på en vecka.
– Gör det som DU tycker är kul och inte det tidningsrubrikerna säger.
– Träna med andra, då blir det lättare att ta sig iväg och det är dessutom riktigt roligt.
– Sätt upp mål (om det motiverar dig snarare än stressar dig.
– Var snäll mot dig själv. Det gör inget om man missar ett pass. 
– Använd sunt förnuft gällande kosten. Ät mycket frukt och grönt, mindre kött och drick vatten. Och självklart kan du unna dig en kanelbulle då och då. Det är balans i livet.

Har ni några tips till mig för att hitta balans i livet? <3 


Tips för helgens frukost:
Blötlägg några matskedar chiafrön i mandelmjölk under natten. Toppa med färsk frukt, nötter och granola. Supergott och en ljuvlig start på dagen.