Nästa lopp!



Nu har vi snart klarat oss igenom hela Januari och jag hoppas att ni, precis som jag, fått en skön start på året! Kanske har ni rivstartat med träningen och bokat in både det ena och andra loppet? Jag har successivt ökat på träningen efter höstens småskador och känner mig stark nu. Jag har börjat planera in årets lopp och det som står först på agendan är Valencia halvmarathon i slutet av mars. Det hade gärna fått bli ett lopp innan detta men det är inget jag bokat ännu. Kanske har ni tips på lopp, både i och utanför Sverige. Alla distanser är intressanta!

Skulle även vara kul att höra om era planer, vilket blir årets första lopp?


Bjuder på en bild från höstens resa till spanska Pyreneerna!

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet
Antal kommentarer: 2

Stefan Danielsson

Paris 8 april


Sofie Nelsson

Så roligt med Paris! Det sprang jag för ett par år sedan och det var fantastiskt 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Det finns inget dåligt väder+mina tips!



Den här tiden på året kan vara riktigt tung och motivationen är inte på topp. Vädret kan gå från snöstorm och iskyla till blask och plusgrader. Det är inte heller många timmar med solljus att njuta av när man arbetar dagtid. Det är lätt att hitta hinder för att ta sig ut med andra ord. Mina bästa tips för att ändå orka med januari och februari är enkla men effektiva.

1. Packa ryggsäcken och spring på lunchen. Det räcker med 20-30 min så får du både dagsljus och energi för resten av dagen.

2. Planera in en löpardejt. Istället för en fika med kompisen kan ni ta en löparrunda och förena nytta med nöje.

3. Lägg de tuffare passen på helgen. Det är lättare att motivera sig när det åtminstone är ljust ute och så kan du njuta av lite extra god mat efteråt. 

4. Testa något nytt. Prova ett nytt typ av pass eller spring med en löpargrupp, perfekt med lite extra pepp.

5. Boka in ett lopp eller resa. Det är lite enklare att ge sig ut och springa i vinterrusket om man har ett mål. 

Bjuder på ett kul pass för dig som behöver lite inspiration.

Stegintervaller
Hitta en slinga som du kan springa minst 6 min på och sedan vända. Passet går ut på att hitta ett jämnt tempo och få fartkänsla. 
Börja med uppjogg ca 10 min. 

1. Spring 6 min bort, vila 120s.
Spring samma slinga 6 min tillbaka och försök komma till punkten du startade på. Vila 120s. 

2. Spring 4 min bort, vila 90s.
Spring samma slinga 4 min tillbaka och försök komma till punkten du startade på. Vila 90s.

3. Spring 2 min bort, vila 60s.
Spring samma slinga 2 min tillbaka och försök komma till punkten du startade på. Vila 60s.

4. Spring 1 min bort, vila 30s.
Spring samma slinga 1 min tillbaka och försöka komma till punkten du startade på. 

 Jogga ned efter passet i ca 10 min.

LYCKA TILL!

Ett balanserat 2018



Nytt år och nya möjligheter brukar det heta. Varje år är en nystart och vi köper gymkort och påbörjar diverse dieter för att leva upp till de förväntningar som ställs på en. Men att gå från stillasittande och godisfrossa till tuffa träningspass fem gånger i veckan och en rejäl ”juicedetox” på det är inte lösningen enligt mig. Allt handlar om balans och det får man genom att skapa vanor och rutiner som känns naturliga för oss. 

Att göra något så enkelt som att starta dagen med en promenad, ta trappor istället för hiss är klassiska tips som alla redan hört men det funkar. Det är enkelt och kräver inga dyra gymkort som bara ligger och bränner i plånboken. Man kan självklart ha större mål och planer men man måste börja någonstans. Dessutom tycker jag det är viktigt att vi inte sätter för tuffa krav på oss själva. Vi matas hela tiden med träningsformer som ska bränna mest fett, ge dig magrutor eller göra dig snabbast på milen. Var snäll mot dig själv och gör det som får dig att må bra oavsett om du gillar yoga, springa eller promenera. Blir du motiverad av att planera in ett lopp eller att du ska orka lyfta en viss vikt? Kör på!

Här kommer mina bästa ”kom-igång-tips” för 2018:
– Börja lugnt. Du måste inte gå från 0-100% på en vecka.
– Gör det som DU tycker är kul och inte det tidningsrubrikerna säger.
– Träna med andra, då blir det lättare att ta sig iväg och det är dessutom riktigt roligt.
– Sätt upp mål (om det motiverar dig snarare än stressar dig.
– Var snäll mot dig själv. Det gör inget om man missar ett pass. 
– Använd sunt förnuft gällande kosten. Ät mycket frukt och grönt, mindre kött och drick vatten. Och självklart kan du unna dig en kanelbulle då och då. Det är balans i livet.

Har ni några tips till mig för att hitta balans i livet? <3 


Tips för helgens frukost:
Blötlägg några matskedar chiafrön i mandelmjölk under natten. Toppa med färsk frukt, nötter och granola. Supergott och en ljuvlig start på dagen.

Mat och långpass



Det finns många teorier och åsikter om hur man ska äta när man springer långpass. Både före, under och efter passet. Jag brukar inte tänka så mycket på när jag äter när jag tränar men jag föredrar att inte äta så mycket innan ett pass. Mest för att magen funkar bäst då. Mina långpass på helger brukar jag dock alltid springa på morgonen och då äter jag aldrig något innan. För mig funkar det väldigt bra och jag känner mig oftast pigg och fräsch hela passet. Dessutom smakar frukosten extra bra efteråt. Hade det varit tävlingsdag hade jag såklart lagt upp det annorlunda för att ge kroppen maximalt med energi. Men att träna på tom mage kan faktiskt ha några fördelar. Eftersom kolhydratförrådet krymper under natten kommer istället kroppen ta energi från fett om du tränar tidigt innan frukost. Det kan ha positiva fördelar för dig som löptränar och satsar på längre distanser. Det finns studier som visar att det skapas fler mitokondrier när kroppen använder fett som bränsle. Mitokondrier ”skapar”energi av kroppen fett istället för kolhydrater som vi hade haft om vi ätit innan passet. Det är bra att lära kroppen använda fett som bränsle eftersom det räcker mycket längre än kroppens kolhydratlager. 

Vad tror ni!?

Mysjogga på vintern



Det har varit väldigt omväxlande väder de senaste veckorna. Ena dagen snö och -10 grader och nästa dag regna och plusgrader. Just nu föredrar jag faktiskt snö och kyla. Snön gör det så mjukt och skönt att springa och dessutom blir det lite ljusare också. 
Det bästa är helglöpning i snö. Tänk er ett mysigt långpass i solsken och gnistrande snö under fötterna. Självklart avslutar jag dessa pass med ett besök på favoritstället i stan, bageri Artisan. Att efter ett par mil komma in i värmen och sätta sig med en surdegsbaguette och en varm cappuccino är underbart.

Dessutom är brödet och kaffet den perfekta moroten för att ta sig ut och njuta av löpningen!

Hur gör ni med era långpass? 🙂

Mera bergslöpning



Tänkte dela med mig av ytterligare inspiration från min löparresa till Pyreneerna. Vi var som sagt på ett flertal platser under resan och miljön i de norra delarna av bergen var lite annorlunda och vi fick ta del av både snö och kyla. Just den plats vi besökte heter Canfranc. Det var rolig löpning och brant både uppför och nedför men inte så tekniskt svåra stigar. Den slinga vi sprang var en del av ett sort ultralopp som heter Canfanc-Canfranc
Vi bodde väldigt fint i närheten av Canfranc och hade utsikt över bergen. 

De sista dagarna åkte vi ned till södra Spanien och vi njöt av löpning längs med havet. det var otroligt vackert och löpning helt i min smak. Det var korta upp- och nedförslöp i medelsvår terräng. Dessutom var det varmt och skönt. Vi avslutade vår runda med ett glas på en uteservering precis intill havet. Därefter for vi vidare för en sista natt på ett underbart hotell i Beceite. Det var så mysigt och maten var riktigt bra med råvaror från lokala producenter. Hotellet var dessutom ombyggt från att ha varit en gammal pappersfabrik. 
Självklart avslutade vi sista dagen med en löptur i bergen kring det sista hotellet och vi klämde till och med in en liten Via ferrata på denna tur. Kul och lite läskigt om man är höjdrädd 😉 

Ha en fin dag!


Löpning och bra utsikt i Canfranc.

Jag och norska Runners World-bloggaren Abelone.

Löpning längs havet med bland annat dessa tjejer!

Via ferrata under resans sista löprunda. Sanna är på väg upp!