Ibland kommer livet ikapp en!



I min värld kan jag göra allt, det finns inga tidsbegränsningar eller hinder mer än viljan. Så vill jag, då gör jag. 
Men ibland blir det lite för mycket och då säger kroppen ifrån. Att jobba heltid fem dagar i veckan, träna runt tio timmar, jobba med mina egna träningsgrupper och löparresor, vara aktiv i mina kanaler på sociala medier, ha ett vardagsliv med vänner och familj och att dessutom känna pressen att alltid prestera på topp och att vara ”perfekt” är inte så lätt.

För man ska ju inte bara jobba och träna eller bara städa och laga mat. Varje träningspass ska göra mig snabbare, varje måltid ska vara optimalt komponerad, allt i hemmet ska ligga perfekt osv. Tillslut svämmar hjärnan över och istället orkar man ingenting. Förra veckan kändes hjärnan som en degklump och det krävdes dubbelt så mycket ansträngning än vanligt och jag var lika trött när jag vaknade som när jag la mig. Dessutom har jag underproduktion av sköldkörtelhormon (Hypotyreos) och har man fel dos på sin medicinen så kan det också leda till att man blir ÄNNU tröttare. 

MEN jag tänker inte bli knäckt av detta 😉 Jag tog mig en funderar och problemet ligger egentligen inte i att jag har många bollar i luften utan snarare att jag sätter för stora krav på mig själv. Ibland är det ju gött att bara komma ut och springa, oavsett hur långt eller fort det går. Eller hur?

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehÄllet:

  • Sov dig snabb
  • LĂ€r av eliten
  • VĂ€ssa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens HjĂ€rta” pĂ„ köpet
Antal kommentarer: 3

Fredrok

Ta hand om dig! Inget behöver vara perfekt! (Men lÀttare sagt Àn gjort, man fÄr jobba pÄ att inte vara perfekt. UngefÀr som man fÄr jobba för att springa fortare


Sofie Nelsson

Tack för uppmuntran 🙂 Kloka ord!


Istvan W Balogh

all my life I dreamed of a happy family and I got it from life … I dreamed of a good job and I have it … But what I dreamed really is still not fulfilled … After an accident I did not think you would run me but the will and the ambition and of course the family encouraged me and with a lot of effort and pain I managed to run again but in the meantime I was gathered and the kilos I got 100 I know how I can get rid of all that is extra but it takes 5 months and a lot of effort … The runner is my second family and I have proposed what in 2017. I could not to do … To run on the tropic of capricorn line. That’s what I want to do this year … Why did you write this brief introduction about a runner? … because the runner’s spirit is always with us … we runners do not know limits … In short, I’m looking for sponsors for this extreme run on the tropic capricorn line with no ec next to me …. in any situation I can handle it I’m a former fireman in the army I can do it … I really want and I want to prove to myself and to others that if you really want something you can get it and if it’s a lot of effort and chin … Nothing is so simple in life … I noticed that you’re doing everything for the running and I’m courageous to ask if you would not want to accompany me if I did not run that my manager and that my coach of hope ???? ….. thank you for the time given to my mail … I am Istvan W Balogh I 47 years old. I am the father of three girls and a boy …. honestly they really me I only support the wife and my only that … they will be the hardest and always sustained me in everything I love her enormously deserves her full and she is the person who day by day surprises us and she is the one who sacrifices much for the family I love her enormously she is the best wife and couple in the world … one day as much as possible beautiful I wish you … and I expect a response from you.



Du mÄste vara inloggad för att kommentera. Logga in

NĂ€sta lopp!



Nu har vi snart klarat oss igenom hela Januari och jag hoppas att ni, precis som jag, fått en skön start på året! Kanske har ni rivstartat med träningen och bokat in både det ena och andra loppet? Jag har successivt ökat på träningen efter höstens småskador och känner mig stark nu. Jag har börjat planera in årets lopp och det som står först på agendan är Valencia halvmarathon i slutet av mars. Det hade gärna fått bli ett lopp innan detta men det är inget jag bokat ännu. Kanske har ni tips på lopp, både i och utanför Sverige. Alla distanser är intressanta!

Skulle även vara kul att höra om era planer, vilket blir årets första lopp?


Bjuder på en bild från höstens resa till spanska Pyreneerna!

Det finns inget dÄligt vÀder+mina tips!



Den här tiden på året kan vara riktigt tung och motivationen är inte på topp. Vädret kan gå från snöstorm och iskyla till blask och plusgrader. Det är inte heller många timmar med solljus att njuta av när man arbetar dagtid. Det är lätt att hitta hinder för att ta sig ut med andra ord. Mina bästa tips för att ändå orka med januari och februari är enkla men effektiva.

1. Packa ryggsäcken och spring på lunchen. Det räcker med 20-30 min så får du både dagsljus och energi för resten av dagen.

2. Planera in en löpardejt. Istället för en fika med kompisen kan ni ta en löparrunda och förena nytta med nöje.

3. Lägg de tuffare passen på helgen. Det är lättare att motivera sig när det åtminstone är ljust ute och så kan du njuta av lite extra god mat efteråt. 

4. Testa något nytt. Prova ett nytt typ av pass eller spring med en löpargrupp, perfekt med lite extra pepp.

5. Boka in ett lopp eller resa. Det är lite enklare att ge sig ut och springa i vinterrusket om man har ett mål. 

Bjuder på ett kul pass för dig som behöver lite inspiration.

Stegintervaller
Hitta en slinga som du kan springa minst 6 min på och sedan vända. Passet går ut på att hitta ett jämnt tempo och få fartkänsla. 
Börja med uppjogg ca 10 min. 

1. Spring 6 min bort, vila 120s.
Spring samma slinga 6 min tillbaka och försök komma till punkten du startade på. Vila 120s. 

2. Spring 4 min bort, vila 90s.
Spring samma slinga 4 min tillbaka och försök komma till punkten du startade på. Vila 90s.

3. Spring 2 min bort, vila 60s.
Spring samma slinga 2 min tillbaka och försök komma till punkten du startade på. Vila 60s.

4. Spring 1 min bort, vila 30s.
Spring samma slinga 1 min tillbaka och försöka komma till punkten du startade på. 

 Jogga ned efter passet i ca 10 min.

LYCKA TILL!

Ett balanserat 2018



Nytt år och nya möjligheter brukar det heta. Varje år är en nystart och vi köper gymkort och påbörjar diverse dieter för att leva upp till de förväntningar som ställs på en. Men att gå från stillasittande och godisfrossa till tuffa träningspass fem gånger i veckan och en rejäl ”juicedetox” på det är inte lösningen enligt mig. Allt handlar om balans och det får man genom att skapa vanor och rutiner som känns naturliga för oss. 

Att göra något så enkelt som att starta dagen med en promenad, ta trappor istället för hiss är klassiska tips som alla redan hört men det funkar. Det är enkelt och kräver inga dyra gymkort som bara ligger och bränner i plånboken. Man kan självklart ha större mål och planer men man måste börja någonstans. Dessutom tycker jag det är viktigt att vi inte sätter för tuffa krav på oss själva. Vi matas hela tiden med träningsformer som ska bränna mest fett, ge dig magrutor eller göra dig snabbast på milen. Var snäll mot dig själv och gör det som får dig att må bra oavsett om du gillar yoga, springa eller promenera. Blir du motiverad av att planera in ett lopp eller att du ska orka lyfta en viss vikt? Kör på!

Här kommer mina bästa ”kom-igång-tips” för 2018:
– Börja lugnt. Du måste inte gå från 0-100% på en vecka.
– Gör det som DU tycker är kul och inte det tidningsrubrikerna säger.
– Träna med andra, då blir det lättare att ta sig iväg och det är dessutom riktigt roligt.
– Sätt upp mål (om det motiverar dig snarare än stressar dig.
– Var snäll mot dig själv. Det gör inget om man missar ett pass. 
– Använd sunt förnuft gällande kosten. Ät mycket frukt och grönt, mindre kött och drick vatten. Och självklart kan du unna dig en kanelbulle då och då. Det är balans i livet.

Har ni några tips till mig för att hitta balans i livet? <3 


Tips för helgens frukost:
Blötlägg några matskedar chiafrön i mandelmjölk under natten. Toppa med färsk frukt, nötter och granola. Supergott och en ljuvlig start på dagen.

Mat och lÄngpass



Det finns många teorier och åsikter om hur man ska äta när man springer långpass. Både före, under och efter passet. Jag brukar inte tänka så mycket på när jag äter när jag tränar men jag föredrar att inte äta så mycket innan ett pass. Mest för att magen funkar bäst då. Mina långpass på helger brukar jag dock alltid springa på morgonen och då äter jag aldrig något innan. För mig funkar det väldigt bra och jag känner mig oftast pigg och fräsch hela passet. Dessutom smakar frukosten extra bra efteråt. Hade det varit tävlingsdag hade jag såklart lagt upp det annorlunda för att ge kroppen maximalt med energi. Men att träna på tom mage kan faktiskt ha några fördelar. Eftersom kolhydratförrådet krymper under natten kommer istället kroppen ta energi från fett om du tränar tidigt innan frukost. Det kan ha positiva fördelar för dig som löptränar och satsar på längre distanser. Det finns studier som visar att det skapas fler mitokondrier när kroppen använder fett som bränsle. Mitokondrier ”skapar”energi av kroppen fett istället för kolhydrater som vi hade haft om vi ätit innan passet. Det är bra att lära kroppen använda fett som bränsle eftersom det räcker mycket längre än kroppens kolhydratlager. 

Vad tror ni!?

Mysjogga pÄ vintern



Det har varit väldigt omväxlande väder de senaste veckorna. Ena dagen snö och -10 grader och nästa dag regna och plusgrader. Just nu föredrar jag faktiskt snö och kyla. Snön gör det så mjukt och skönt att springa och dessutom blir det lite ljusare också. 
Det bästa är helglöpning i snö. Tänk er ett mysigt långpass i solsken och gnistrande snö under fötterna. Självklart avslutar jag dessa pass med ett besök på favoritstället i stan, bageri Artisan. Att efter ett par mil komma in i värmen och sätta sig med en surdegsbaguette och en varm cappuccino är underbart.

Dessutom är brödet och kaffet den perfekta moroten för att ta sig ut och njuta av löpningen!

Hur gör ni med era långpass? 🙂