Blogg

En inte helt perfekt helg


Ibland blir det inte som man tänkt sig trots att passen på förhand är planerande in i minsta detalj; saker händer, vädret skiter sig eller kroppen protesterar. Det är en del av charmen med löpning. Ibland är kroppen fräsch, ibland är den sliten, vissa gånger har man all tid i världen tiden, andra gånger inte. Men alla pass som genomförs är bra pass. Häromdagen läste jag senaste ledarkrönikan i RW och insåg att jag aldrig lyckats balansera träningen och resten av livet på ett sånt sätt att jag fått till den perfekta helgen men om jag någon gång skulle lyckas med det skulle den se ut så här; 

Min perfekta helg börjar på fredagen med middag och ett par öl ute på stan. Innan dess har jag självklart hunnit med att träna. Strax före tre tiden stämplar jag ut från jobbet och byter om till tights och löparskor. Eftersom jag både bor och jobbar mitt inne i stan tar det inte mer än 10min från det att jag stänger av datorn tills att trycker igång klockan och känner mig redo att besegra mörkret och kylan. På schemat står den sedvanliga 20km rundan med en fartökning i mitten på 10km i tröskelfart. Benen känns lätta när jag i min ensamhet springer förbi Norrporten Arena och våndas inför den kommande milen som jag vet kommer bli jobbig. Ett tag överväger jag att bara springa vidare i samma fart men lyckas till slut besegra de negativa tankarna och trycker på lap samtidigt som jag ökar farten. Drygt 38 minuter senare känner jag mig nöjd med att ha genomfört en ganska hård mil med kontrollerad ansträngning, joggar ner de sista kilometrarna och ser fram emot den kalla ölen och entrecoten som nu väntar. Kvällen avslutas i Sporthallen med att se Sundsvall Dragons slå från underläge och besegra serieledarna Södertälje.

På lördagen vaknar jag utvildad, klockan har hunnit bli 9 innan jag kravlar mig ur sängen och slår på kaffebryggaren. Inga kapslar eller macchiato eller annan skit, vanligt hederligt bryggkaffe, gärna extra starkt så det river till lite extra. Ute är det skitväder, det blåser orkan, termometern visar nollgradigt och när jag kliver ut på balkongen ser jag att det har kommit ett tunt lager med snö som lagt sig ovanpå asfalten så den knappt syns längre. Svär lite för mig själv men dricker ur de sista dropparna och byter om. Dubbla lager ovanpå överkroppen och buff runt halsen. Jag kliver ut genom porten och ryggar tillbaka av vindbyarna som omfamnar mig från alla håll. Svär ytterligare gång innan jag startar klockan och ger mig iväg. 16km lugn distans. Det tar ett tag att få upp värmen och benen känns lite slitna men jag tuggar på och kommer ganska snabbt in i ett behagligt lunk och betar av kilometer efter kilometer och precis när det börjar kännas lätt upptäcker jag att jag nästan är tillbaka hemma. Klockan är inte ens elva och jag har både hunnit med en sovmorgon och dagens försa pass och dessutom fått kämpa mot naturens element som gör att jag känner mig lite extra nöjd med mig själv. Nu väntar några timmars slappande i soffan innan det är dags för dagens andra pass. Det har hunnit bli mörkt ute när jag packar väskan med splits, linne och lätta skor och beger mig mot gymmet. Intervaller på band. Att försöka springa fort ute är meningslöst. Byter om och upptäcker att jag glömt hörlurarna hemma. Svär återigen för mig själv men tänker skitsamma, vem behöver musik i öronen för att springa fort? Värmer upp några kilometrar innan jag skruvar upp farten till 17.2 och påbörjar den första tusingen. Tio tusingar senare river jag av mig linnet som är lika blött som om jag hade duschat med det på mig och känner mig återigen ganska nöjd. Tusingarna var hårda men kontrollerade och det kändes riktigt bra. På väg från löpbandet till omklädningsrummet går jag förbi bänkpressen, slänger på 70kg och inser efter det första setet att jag inte längre orkar det. Skamset smyger jag därifrån och byter om istället. På med en rosa skjorta och sen ner på stan för att möta upp några kompisar på Bishops.

På söndag ringer väckarklockan 07.00. Det krävs både en och två znoozningar innan jag tvingar mig upp. Munnen är lite torr men ingen betongkeps. Som alltid är söndagar lika med långpanna. Kaffet smakar inte lika gott som dagen innan och jag är betydligt mer sugen på vatten än frukost men en timme senare står jag ombytt och redo. Sundsvall är ödsligt och tomt men vädret mycket bättre. Första milen går genom stan, över Sundsvallsbron och vidare mot Södermalm innan jag är tillbaka där jag började och ger mig ut på den vanliga 2 mils rundan. Gatorna är tomma, möter inte en enda löpare och knappt nån bilist, har vägarna helt för mig själv. Magen är lite bubblig efter gårdagen så det blir ett ofrivilligt stopp på Statoil i Granlo där jag samtidigt passar på att köpa en halvliter vatten. Nu börjar kroppen vakna till liv vilket också märks på farten som gradvis ökas omedvetet och sista biten känns så pass lätt att jag kostar på mig en fartökning. Klockan visar 32km när jag stänger av den och jag kan summera en bra helg träningsmässigt. Resten av söndagen spenderas i soffan med fötterna i högläge. Ser Liverpool spöa Man Shitty och efter det pluggar jag in mina AKG K702 lurar i hörlursförstärkaren för att lyssna in veckans skörd av skivor i lugn och ro. Två påsar chips senare börjar jag skissa på nästa veckas träning innan jag utmattad somnar och drömmer att jag springer min nästa mara på 2.48.48.

Den här helgen blev inte riktigt som jag på förhand tänkt. Jag ville kunna summera 14 mil igår men fick nöja mig med 11,5. I fredags ställde vädret till det och kroppen var sliten så det fick bli crosstrainer. Det blev förvisso ett dubbelpass i lördags med en ganska bra känsla under tusingarna men efter det var kroppen ännu mer sliten. I söndags slängde jag väckarklockan i väggen när den ringde och när jag väl gav mig ut efter lunch så blev det inget långpass, men ölen från kvällen innan satte i alla fall inte några större spår på dagsformen. Imorn går jag på jullov i hopp om bättre helger framöver. Ibland finns det faktiskt fördelar med läraryrket. Jullov är ett exempel. Sommarlov ett annat. Tid för att springa med andra ord. Det ser ut som om december kommer bli en av mina bästa månader på länge, jag ska se till att avsluta det här året på topp och gå in i 2016 med bästa möjliga förutsättningar, ge mig själv möjligheten att kunna uträtta stordåd till våren. Den som lever får se.

/Hörs

Dagens låt: Firar in jullovet med att damma av gamla Mark Knopfler album. Det här är nästan lika bra som Sultans of swings och Brothers in arms. Men bara nästan.


Nr 3 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Test! Vårens bästa löparskor. 23 nya modeller – hitta rätt sko för dig
  • Löpträningen som gav Guld  i skridsko-VM. Möt Nils Van Der Poel
  • Världens bästa träningspass
  • Kriget mot skavsåren – och hur vi kan vinna det
  • Därför skyddar löpning mot depression
  • 3 sätt att bli snabbare
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Frida Michold

Alltid lika bra läsning, tack Anders!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En vecka med premiärtävling, ett terräng EM och ett mini höghöjdsläger.


För precis en vecka sedan körde jag min första skimotävling här i alperna. Det var en liten tävling i Le Tour strax utanför Chamonix och det gick väl inte direkt bra, men nu har jag i alla fall startat säsongen. Jag tappade en stighud i första startrusningen och eftersom det sedan var smalt och svårt att gå om hamnade jag väldigt långt bak i första stigningen upp. I skimo är det ganska mycket som kan gå fel och strula. speciellt när man är ny så det bästa sättet är bara att vara med och tävla så mycket som möjligt och lära sig allt eftersom. Jag blev ändå positivt överaskad när jag kom i mål och hörde att jag kommit trea.

Direkt efterloppet satte jag mig i bilen och körde genom Frankrike ner till Hyéres för att kolla på terräng EM nästa dag. Det var lite längre än jag tänkt mig, speciellt eftersom jag försökte ta en genväg på småväger i mörkret som säkert var en senväg. Till slut kom jag i alla fall fram. Nästa morgon vaknade jag till en underbar soluppgång över hamnen och det var härligt att kunna springa i ett morgonpass i shorts, 4 min/km fart och kunna avsluta med morgondopp och lite yoga på stranden.

Sedan var det dags att gå och kolla på loppen. Jag njöt till fullo av att vara på ett mästerskap igen och titta på alla snabba löpare. Carolina, Sarah och Napoleon sprang väldigt bra i juniorklasserna och var inte alls långt borta från en medalj. Så var det dags för seniorloppet där min bror David skulle springa. På något vis har jag alltid tyckt att det är mer nervöst att se mina syskon tävla än att tävla själv, så det var en del fjärilar i magen innan start. De andra loppen hade haft bra fart hela vägen utan några avvaktande inledningar, men nu var det bara en stor tokrusning direkt från start och David hängde på i tempot och la sig lång fram. Shit det där är snabbt tänkte jag. Många lopp brukar sedan lugna ner sig lite efter en sådan start, men här fortsatte bara alla att trycka på och David positionerade sig runt 10-13 plats. Det var en snabb och torr bana, ingen geggmisär. Spanjorerna, fransmännen och de två turkarna rusade på där framme. Belgare och britter hade inte en chans. David fortsätter att hålla position varv efter varv utan att mattas och blir tillslut tia i mål, bästa nordbo (och även nordeuropé) Även Olle gör ett jättebra lopp och plockar placeringar undan för undan och kommer på 14:e plats.

Jag är väldigt glad att jag kom ner för att titta eftersom det är speciellt att få se sin bror springa sitt bästa lopp hittills i livet. Jag har aldrig sett honom springa så snyggt och avslappnat ett helt lopp tidigare och jag vet hur mycket jobb som ligger bakom den prestationen. Det är inte bara att träna hårt och springa snabba intervaller (vilket givetvis också krävs) men han har lagt massor av timmar på detaljer för att kunna springa som han vill. Tagit bort skräpmil och lagt tiden på saker som aldrig syns i en träningsdagbok.

Nästa morgon testar jag EM banan och kör intervaller, 6×1550 m varvet, innan jag kör tillbaka till Chamonix. Nästa morgon springer jag en distans och går på gymet medan jag väntar på att mina nya skidor ska monteras. Vid lunch blir jag upphämtad av Emelie och Malene från Norge och så bär det av till Cervino i italien. Vi vill träna och sova på lite högre höjd under ett par dagar och första passet blir att gå från 2000 m höjd upp till Refugio Cervino på 3480 m höjd. Vi kommer fram just i tid till en fantastisk solnedgång. Det blir två bra träningsdagar på hög höjd med en topptur upp på Breithorn, 4164 m som höjdpunkt. Det är lyxigt att få bo och träna så högt upp omgiven av berg och med vackra Matterhorn som träningsutsikt.

Nu är det lördag igen och jag har tagit det lugnt idag och kurerar en förkylning. Kanske blev det lite väl mycket flängande med halvkass sömn och mat för min del. Men jag är inte sjuk speciellt ofta och för tillfället är det ändå inget viktigt på ett tag. Jag tänker att det är bra att passa på nu, för sedan behöver jag inte vara sjuk på minst ett halvår igen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lucka 19 på ett ben


Och nu – dags för lucka 19. Och där hittar vi enbenta Romanian deadlifts. Man kan säga marklyft på ett ben som man inte böjer så mycket, och så håller man en hantel i motsatt hand. Se till att hålla hanteln nära ståbenet hela tiden och drar dig upp med baksidan på ståbenets lår och rumpa. Höfterna ska du hålla så parallella du kan genom hela rörelsen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Två luckor i en


Men kolla här! Här kommer både lucka 17 och 18 – på samma gång. Helknasigt!

Passade nog fanns i lucka 17 en övning som ofta får folk att utbrista ”MEN VA SJUTTON!!” (Oftast lite fulare ord.) Låt mig presentera släden! Jag tror att alla mina PT-kunder känner igen den. Den är hemsk och den är underbar. Du ska helt enkelt putta över golvet. Och gör du det ofta kommer du att få starka ben, snygg röv och ett sjujäkla flås! Den är dessutom skonsam att jobba med. Bra skit, helt enkelt.
Har ditt gym ingen släde? Kom till mig!

Hej hallå! Vad sägs om att ta en paus från julstöket och köra några Russian leglifts i lucka 18? ”Jaaa” säger alla i kör!
Ligg på golvet, håll i något tungt som ligger ovanför huvudet (en tung kettlebell, ett rack, en kompis ben…). Nu lyfter du upp benen, raka eller böjda (ju rakare, desto tyngre) och när du har kommit upp med dem till 90 grader så rullar du också upp hela överkroppen så högt du kan, kota för kota. Benen ska peka så mycket rakt upp du klarar, också när du sänker överkroppen, så att du inte tiltar dem mot huvudet.
Det här är massage för hela ryggen, förbättrar rörligheten i ryggen och ger en skön träningsvärk i magen. Vad sägs om 3×12 repetitioner?




Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Mitt liv som löpare


Många som springer verkar även gilla andra snorsporter såsom cykling, simning och skidor. Det gör inte jag. Jag är ingen friluftsmänniska på det sättet. Jag är bekväm av mig och i grunden ganska lat men tack och lov även tävlingsinriktad och lite fåfäng så därför springer jag. När jag var yngre spelade jag basket. Basket är fysiskt krävande. Det finns en anledning till att alla NBA stjärnor ser ut som kroppsbyggare samtidigt som dom är slimmade. Basket kräver både kondition och explosivitet. Jag hade inget av dom. Kanske var det därför som jag ofta satt på bänken. Å andra sidan var vi sjukt dåliga så det hade nog varken gjort till eller från. KFUM Coasters hette vårt lag. Säsongen 98/99 spelade vi i division 2 norra och förlorade varenda match. Inte med ett par poäng utan riktiga brakförluster. Ibland kunde vi åka 120 mil tur och retur bara för att få pisk med 120-30. Men det var kul ändå. Och det var tack vare basketen som jag blev löpare. 

Nån gång i högstadiet sa vår tränare att jag var lite för tung och borde droppa några kilon. Ett snällare sätt att säga ”du är för tjock”. På 90-talet existerade inte begreppet PK så det var helt okej att säga det. Och jag behövde höra det för jag var för tjock. Inte fet men lite pluffsig. Jag brukade ofta komma tidigare till träningarna bara för att nöta skott, nu bytte jag ut det mot löpning. Jag började springa. 3-4km till en början. Air Jordan skor på fötterna och en Russell Athletic hood på överkroppen. Hade blodsmak varje gång. Men efter ett tag tog jag mig över tröskeln. Började springa mer och längre. Sprang både till och från träningarna, vinter som sommar. Vägde upp min tekniska brister med att springa skiten ur alla andra. Höjdpunkten varje träning var ”idioten” där jag briljerade. Det gav inte så mycket mer speltid men jag började gilla löpningen mer och mer.

Sen började jag plugga. Då försvann löpningen ur mitt liv och byttes istället ut mot ölhäfvning och andra ädla sporter. Försökte hålla igång det så gott det gick men fick ont i ett knä och kunde inte springa på ett halvår. Gjorde ett halvhjärtat försök att börja simma istället men gav upp det ganska snabbt. Löpningen hade blivit nånting jobbigt som gjorde ont varje gång. Men 2002 hände nånting. Min mamma gick bort. Jag var 100mil hemifrån och det gick inga flyg förrän dagen efter. Klarade inte av att sitta vänta i mitt lilla studentrum på tiden som aldrig har gått så långsamt så jag stack ut och sprang. Vet inte hur långt, hur länge eller vart jag sprang, bara att jag sprang och för en liten stund kände att det ohanterbara gick att hantera så länge som jag sprang. Det var som om löpningen helade en liten del av det som var trasigt. De följande åren bestämde jag mig för att både hinna med att springa och festa. Jag sprang inte för att bli snabb utan för att det var min ventil. 

2006 fick jag mitt första riktiga jobb som jag fortfarande är kvar på. Då hade löpningen blivit en del av vardagen. Fortfarande mest som rekreation men nånstans började tankarna på springa nåt lopp gnaga. Jag hade ingen aning om hur snabb jag var eller hur långt jag kunde springa, GPS klocka var ett främmande ord. I samma veva började jag gymma. Mest för att vi fick ett gratis gymkort via jobbet men ganska snabbt upptäckte jag att det gav snabba resultat. Armarna blev lite större och ryggen lite mer V formad. Det var mätbart. Löpningen fick stå tillbaka. Började käka proteinpulver och drömde om rutor på magen. Som tur var tog jag mig ur den där sekten ganska snabbt och köpte en GPS klocka istället. Det förändrade allt. Helt plötsligt blev löpningen lika mätbar. Varenda meter som sprangs och kalori som förbrändes kunde mätas. GPS klockan blev min biljett tillbaka in i löpningen. Och när jag sen gjorde sub40 på milen och sub90 på halvmaran med gymträning som grund så insåg jag att det fanns förbättringspotential. 

Förr sprang jag mest för att det var skönt och behagligt, idag springer jag för att klara sub 2.50 på maran. Det är två skilda världar. En liten bit av mig saknar tiden då löpningen handlade om att springa för att det var skönt. Ibland blir det för mycket fokus på antal mil i veckan och tider hit och dit. Samtidigt vill jag klara av mina uppsatta tidsmål. Då funkar det inte att springa för hälsans skull. Blodsmak i munnen, mjölksyra som sprutar och ben som konstant värker känns inte särskilt hälsosamt. Men om ett par år kanske det är försent. Jag har egentligen noll talang för det här med att springa, jag lever mest på att jag har ett bra pannben, en hygglig grund att stå på och det faktum att jag vill kunna dricka öl utan att få ölmage. Kanske räcker det för att klara sub2.50.

Nu ikväll har jag sprungit 30km långpass med 3x3km i marafart. Ett bra sätt att spendera en onsdag på. Fortsätter jag i den här takten kommer jag att komma upp i 600km i december. För en talanglös motionär känns det helt okej.

/Hörs

Dagens låt: nu är det slut på julmusik. Har redan lessnat. Istället ska jag ge mig själv den här dvdn i julklapp. Årets bästa. Alla kategorier.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Rena rama julklappen – lucka 16


Jaha, idag är det lucka 16 och jag har lagt mig under granen som rena rama julklappen. Det jag bjuder på idag är gående planka. Jag gillar inte riktigt vanliga statiska plankor eftersom det känns lite som att man tränar på att bli bra på något man aldrig gör, står jättestilla och spänner hela kroppen. Nej, rör dig i dina plankor så tränar du hela bålen, axlarna, bröstet på sätt som du använder dem i vardagen.
Stå i en planka på armbågarna. Kliv upp med höger hand och sedan vänster tills du står på händerna och tårna. Kliv sedan ner igen med höger arm först. Gör samma sak med vänster först.




Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*