Hallå 400m-intervaller!



I tisdags körde jag intervaller på bana för första gången på ett tag. Det kändes förvånansvärt bra och det var kul att få lite fart på benen igen. Tisdagens pass bestod av följande intervallupplägg: 3x4x400m, ett pass som jag gillar. Vilan låg på 45sek och setvilan på 3min. Det är tillräckligt långa intervaller och ganska kort vila för att jag ska få upp farten och ordentligt med puls. Mina intervaller gick på ca 1:16s/400m vilket får duga, hade nog kunnat kapa någon sekund om jag utmanat mig lite mer också.

Hur ser era intervaller ut denna vecka?

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

jobb+träning+ha ett liv=?



Veckan inleddes med ett riktigt skönt pass på 24km. Jag tog det lugnt och hade en skön känsla i kroppen hela vägen. Benen var lätta och pigga och ett avslappnat pass var precis vad jag behövde. Jag känner mig ofta lite seg på eftermiddagarna efter att ha jobbat en hel dag och därmed lite omotiverad till att ta mig ut. Man har gått upp tidigt, det är mörkt ute och man känner en viss stress över att man också ska hinna med ett fullspäckat träningsschema.

Oftast tycker jag att ekvationen går ihop och jag orkar med träningen. Men att komma hem efter en dags jobb och veta att man ska göra matlådor, städa, umgås med sin familj och dessutom hinna springa 30km och prestera bra, det är inte helt enkelt. Även om tiden finns kan det största hindret vara stress och pressen att prestera. Jag vill verkligen bli en bättre löpare och jag vill så småningom kunna räkna mig bland de bästa långdistansarna. Jag vill i alla fall ge det en chans. Men det är svårt. För i grund och botten har jag två jobb. Träningen blir ett jobb som väntar när jag kommer hem från mina vanliga 8h på kontoret. Träningen tar tid.

När det känns tungt och jobbigt försöker jag alltid se framåt och jag vet att det är värt det. Att det är detta som krävs. Allra helst och enklast vore såklart att bara ha ett jobb- löpningen.

Jag springer just nu mellan 10-14 mil i veckan, på dessa pass ska jag dessutom prestera för att nå nya mål och utvecklas som löpare. Missar jag ett pass eller misslyckas under ett pass kan jag känna en enorm besvikelse och stress. Jag ser hur mina mål rasar och hur jag snarare kommer längre och längre ifrån dem eftersom träningen verkar ha gått bakåt snarare än framåt. Kroppen känns trött och sliten precis som huvudet. Kanske måste jag bara ändra tankesätt och inte bygga upp en sådan stress kring träningen. Lyssna mer på kroppen och knoppen.

Hur balanserar man träning, jobb och vardag bäst? Hur gör ni för att orka och hinna med?

Slut på lugna veckan



Nu är den lugna återhämtningsveckan slut och det är dags att ladda om. Det var en välbehövlig vecka och jag har lyssnat på kroppen för en gångs skull. Under helgen var jag i Branäs igen och åkte skidor, dock blev det bara utförsåkning denna gång. Skönt och bra för att sätta lårmusklerna på prov. Det blev även ett riktigt skönt löppass där jag sprang på mjuk snö omringad av skog och total tystnad. Det kan ju inte bli ett bättre pass under en återhämtningsvecka, eller hur?

Jag har en blandad kompott av snabbhet och distans denna vecka och jag känner mig laddad med energi. Förhoppningsvis håller det i sig så att jag kan få till några bra pass med mycket fart i.

Hur tränar ni denna vecka?

Fredagsfeeling och gårdagens intervaller



Igår körde jag ett intervallpass, har varit riktigt dålig på den fronten det senaste då jag känt mig totalt utslagen i kroppen. Men jag tänkte att jag skulle testa och säger kroppen emot så lägger jag ner. Men det flöt på förvånansvärt bra. Jag körde långa intervaller på 1000m enligt följande; 4x(2x1000m). Det gick bra och jag höll jämn fart på alla intervaller, skiljde enbart någon sekund och jag låg kring 3:30/intervall. Vilan körde jag på 40s och setvila på 2.30min. Ett bra pass för uthållighet och snabbhet.

Till helgen blir det åter igen skidåkning och även ett lugnt löppass. Funderar även på att inleda helgen med ett lätt distanspass idag för att väcka kroppen lite. Har en lugn återhämtningsvecka med få mil på schemat och jag ska verkligen ta till vara på dessa dagar för att låta kroppen vila. Annars kommer jag inte orka med kommande veckors träning.

Hur ser er träningshelg ut?

Nya ASICS <3



Har ni sett Asics nya tights Finish advantage? De är sååå snygga och sköna om ni frågar mig. Dessutom är de väldigt funktionella med extra muskelstöd för att ge mer kraft under löpningen.

För mig är kläderna jätteviktiga när jag springer. Det måste sitta bra, vara funktionellt och dessutom får det gärna vara snyggt!
Jag gillar roliga färger och mönster men ett par klassiskt svarta löpartights går alltid hem. Det svåraste med klädseln är enligt mig att anpassa efter väder. Varken för varm eller kall.

Jag håller mig till ”lager på lager-regeln” så att det är lätt att ta av och på en jacka eller tröja om det blir för varmt eller kallt. Kläder med funktion och material som andas är bästa grunden. Nu under vintern brukar jag ha en tunnare underställströja, en lite tjockare funktionströja samt en tunnare eller kraftigare jacka beroende på temperatur och vind. Jag har ett par vinter-tights men även ett par underställstights så jag kan köra dubbelt lager på benen vid riktigt kalla dagar. Har oftast en buff om halsen och alltid ett pannband.

Bytte löparskor mot skidor



I helgen var vi i Branäs och åkte skidor. Lite utförsåkning hann vi med men det var längdskidorna som lockade mest. Jag hade en bild av att jag kunde ta mig fram hyfsat bra på ett par längdskidor men ack så fel jag hade. Det var riktigt tufft och jag använde antagligen helt fel muskler för att ta mig framåt i spåren. Bakhalt, inget glid och dålig teknik… Men jag var glad ändå och harvade mig runt i spåren. Riktigt härligt väder och fin utsikt gjorde att det inte spelade någon roll hur jobbigt det var. Dock hade jag svårt att komma upp i puls som vid löpning vilket var lite synd. Jag hade tänkt köra ett tröskelpass i spåret men det gick inget vidare.
Träningsmässigt vill jag ändå säga att det var en bra helg, totalt fick jag ihop 72km i längdspåren och jag fick nog en del styrketräning på köpet då jag verkligen använt hela kroppen för att ta mig framåt.

Fler som bytt ut löppassen på skidor?