Team Cykelcity Stockholm 2017



Nu är det officiellt!

Butiken Cykelcity Stockholm kör ännu ett år med fokus på triathlon och vi är i år ett skarpt team med triathleter på de flesta distanser och med olika ambitionsnivåer. Skitkul tycker jag!

Mer om oss kan man läsa på vår pinfärska blogg och hemsida: http://teamcykelcitystockholm.se/

Vi kommer även driva en instagram tillsammans, följ oss gärna: @teamcykelcitystockholm

Teamet består av:

Mig

Jonas Pettersson

Marcus Larsson

Marcus ”Marre” Hultgren

Ceclia ”Cissi” Czarnecki

Teamet (Cissi ej med på bild).

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Månadens övning



I september när vi kickade igång med träningen så bestämde jag och Simon att vi skulle börja med styrka och prehab för att bli starkare. Där och då var vi båda i riktigt risig form, så vi bestämde att vi skulle göra EN övning men varje dag i en månad för att bli starkare och komma igång med styrkan på ett lättsamt sätt.

Vi började med 100 st situps och där och då var det skitjobbigt; vi fick träningsvärk direkt. Men utvecklingskurvan var brant uppåtgående och snart var situpsen ”piece of cake” att göra.

Då kom nästa övning: statisk sidoplanka. Sedan utvecklades det till indrag i Redcord (se video nedan). Det var en tuff övning där vi började att köra 10×10 st, sedan klarade vi 5×20st, 2×50 st och i slutet av månaden var vi uppe på 100 st i en stöt. Denna övning är lätt att göra med boll eller på golvet med sockor på fötterna, så man behöver inte åka till gymmet för att göra den. Eller så har man en Redcord Mini hemma, som jag, så att man alltid kan göra Redcordövningar!

När vi tragglat indragen så blev det sedan sidoplanka med små resningar i Redcord som ersatte månadens övning.

Nu har det dock spårat ur ganska kraftigt så nu gör vi alla övningar varje dag, vilket inte riktigt var meningen. För att inte tröttna ur och bara skita i allt, så ska vi nu dra ner och köra bara två nya övningar resten av februari. Månadens övning blir därför diagonala resningar för ryggen och gummibandsövningar för höften. 100 st var på varje sida. Håll koll på min youtube-kanal så kommer dessa två övningar ut där inom kort.

Styrkeövningarna är nu en del av vardagen och det är inte ens jobbigt längre….man bara gör det! Testa vettja men börja med något som känns överkomligt och se till att göra det varje dag. Tex 20 situps.

Eller varför inte lite höftböjar-stretch varje dag?!

Här kommer lite inspiration:

Månadens övning ”indrag i Redcord”: https://www.youtube.com/watch?v=-16ZOr8uiNI

Månadens övning ”Sidoplanka med höftresning i Redcord”: https://www.youtube.com/watch?v=9sxIgDIAoxA

Måndens övning ”höftlyft i Redcord”: https://www.youtube.com/watch?v=g8URLKouBpU

Månadens övning ”armhävningar på bosuboll”: https://www.youtube.com/watch?v=3jTBOtxGsPo

Månadens övning ”höftböjarstretch” och hur den gör dig till en bättre löpare (av Fredrik Zillén): https://www.youtube.com/watch?v=R0y3Ordlin8

Resultatet av en veckas höftböjarstretch á la Zillén:

Lycka till!

 

Vardag i Falun, helg i Norhyttan



Träningen rullar på riktigt bra här i triathlonmeckat Falun, och på helgerna tar vi alltid vårt pick och pack och flyttar hem till huset i Norhyttan.

En riktigt härlig kontrast och det bästa av två världar. Livet i storstan (nåväl, stan, för Falun är inte jättestort) med jobb, träning och vardag. På helgen blir det istället livet på glesbygden, i ett hus, i skogen med hopp, lek och lattjolajbans och total fokus på triathlon och allt som vi brinner för ”på riktigt”. Dvs träna, fika, umgås, lära vuxna att crawla och pyssla i huset och skogen….bland annat.

Så ser våra veckor ut och det fungerar superbra. Träningen stegras upp hela tiden, sakta men säkert och vi backar när det behövs. Allt för att formen ska vara kick-ass när vi kör vår första tävling för säsongen den 14 maj-Ironman 70.3 Provençe. Mycket så här års handlar om att lägga sig på en ”rimlig” nivå. Inte stressa fram formen (det är ett jävla tag kvar till första tävling), inte påverkas för mkt av andra, hålla sig frisk och skadefri. Ha en stabil tillvaro och att äta och sova som en gris.

Det kommer vara en framgångsfaktor för mig. Jag känner mig riktigt stark just nu och träningen fungerar bra. Som vanligt med några vägbulor på vägen som förhindrar att det går för snabbt fram.

Sedan ser jag fram emot att köra Vansbro triathlon den 1 juli, som även i år är medeldistans SM. Kom och testa en halv ironman, tävla mot oss i tävlingsklass eller varför inte bara var publik och heja på Sveriges trevligaste triathlon under Vansbroveckan!

Summering och bilder La Pared



Här kommer ett gäng bilder från min och Simons träningsresa över nyår på La Pared, Fuerteventura.

Hem kommer vi med massa ny energi och träningsmotivation för att hålla i träningen tills nästa äventyr: Mallorca i slutet av april. Vi fick lite feeling en eftermiddag då vi låg på balkongen och solade så nu är allt bokat och klart. 
 
Denna vecka har vi fått ihop:
50 mil på cykeln
6000 m i poolen
53 km löpning
90 minuter i gymmet

Totalt ca 29 timmar träning på 6,5 dagar. 

Första dagen körde vi 4 timmar i bergen och fikade i Betancuria på vårt favoritcafé. En Café con leche och en cheescake och man stod sig hela dagen på cykeln.

Slutet på ett av många soliga (och blåsiga) cykelpass på Fuerteventura.

Härliga springturer i solnedgången på sanddynerna och på stigar genom den fantastiska naturen vid La Pared.

Cykling upp för backen mot Betancuria, ”sockerbitsvägen” , min favoritväg.

Ni ser ju själva hur glad man blir av den vägen!

Simning på Playitas!

Med coolaste katten Kerry McGawley!

Cykling i solnedgången….

”Långpass” löpning där vi kom 15 km på 90 minuter, det är tufft att springa på Fuerteventura!

Cykling ”from dusk to dawn” på självaste nyårsafton.

Häftigaste stigen var helt klart den lila som hette ”Around the Mountain”, den var dock för ”farlig” för att ha med på karta. Vi tyckte den var toppen!

Tack för en fantastisk vecka på La Pared! Väl värt ett besök!

Så var mitt 2016



Det här året har verkligen varit en berg-och-dalbana. Igen. Haha.

Det som skulle influera negativt på mitt 2016 var att jag den 18 december 2015 bröt ett ben (fibula) när jag och en häst gick omkull på åkern i Aborrberg. Men från den lågpunkten så gick det ganska bra ändå tillslut.

Fyra segrar i tävlingar jag inte visste om jag skulle kunna köra. Men det gick, och det gick bra! Kom kanske tillbaka lite väl snabbt från skadan för det verkade som kropp och knopp inte riktigt hängde med i framfarten i somras.

Jag blev sjuk till A-tävlingen Vansbro triathlon och repade mig sedan inte förrän i augusti, vilket var mycket frustrerande. Jag satte upp nya mål som även de raserades pga krasch och en jäkla massa skrapsår först på MTB (höger sida ) och sedan på racer (vänster sida).

Jag har dock lärt mig massor om mig själv och hur jag ska träna för att bli bättre och även hittat en bättre struktur för att utvecklas. Med en tränare som finns med mig dagligen och könner mig utan och innan, vet när han ska pressa mig och vet när jag behövs hållas tillbaka. Den nya tränaren är Simon.

Sommaren 2015 tog vi en fika i Falun och kåserade om att vi kanske eventuellt skukle ta och flytta dit?! Två månader senare började jag jobba som konsult igen, i just Falun. Under 2016 tog vi vårt pick och pack och flyttade dit. Vi började träna med DSA dvs Dala Sports Academy och kom in i ett härligt gäng med ambitiösa triathleter, några redan kända och några nya bekantskaper. Utöver boendet i Falun har vi kvar huset i Norhyttan och åker dit titt som tätt. Varje helg faktiskt då vi har våra crawlkurser på helgerna i Ludvika. Ett mycket roligt och givande ”jobb” och vår ambition är att hela Ludvika ska lära sig crawla och tycka det är lika kul som vi! En av de stora höjdpunkterna 2016 var att jag fått en ring att ha på mitt vänsterfinger.

Vi har även arrangerat en triathlontävling i Ludvika, Notgårdsloppet, som blev väldigt omtyckt trots spöregn hela dagen.

Jag har även hunnit med att resa lite. Mallorca, Provençe, Phuket och nu Fuerteventura har alla varit platser som jag tillbringat träningsläger på i år. Helt fantastiska läger med människor som jag älskar och dagar fyllda med simning, cykling och löpning (samt en del gym). Det har varit grymt!

Tävlingsåret kan jag sammanfatta med följande resultat:

Dalacupen Lugnet 3:a
Örebro triathlon 11.3 1:a
SM sprint Uppsala triathlon 5:a
Hosjöstrand Triathlon Dalacupen 2:a
Mora Triathlon sprint 1:a
Sala Silverman 11.3 1:a
Satmaran MTB 4:a
Nåjde-joggen 14 km 1:a

Mina nio mest likade bilder från 2016 (från vänster, högst upp): vinterlöpning i Norhyttan i November, kokosnötter på stranden i Thailand med Åsa, helbränd rygg efter 6000 m simning i Lugnets ute 50:ia i somras, vinst i Sala silverman (halvironmandistans), Vinst i Örebro (halvironmandistans), fjälllöpning i Jämtländska Storulån, vinst i Mora (sprint), många och långa cykelpass med min Aron 18 E119++ i Norhyttan, stilstudie från Mora triathlon.

Greetings from La Pared



Hej hopp! Nu befinner jag mig på Fuerteventura, närmare bestämt Apollosports nya sporthotell La Pared. Vi cyklar, springer, gymmar och simmar nästan varenda dag och vi har det toppen.

Simpassen cyklar vi till Playitas och dammar av. Cykelturen är ca 30 km över bergen och tar ca 1 tim och 15 min beroende på vind. Snitthastigheten är det ingen idé att stirra sig blind på här. Igår fick vi dessutom en härlig eftermiddag i solen med en god vän från Östersund, Dr Kerry som är högsta höns på Vintersportcentrum och en riktig fena på triathlon, forskning och träningslära.

Som vanligt blåser det rätt mycket här på ön så benen blir otroligt härdade. Det går i 10 km/ h åt ena hållet och 5å km/h om man vänder om. Idag blåste det mer och vi ändrade planen till en ”lugn” tur på ”platten” istället för ”Höjdar-åttan” som vi planerat i bergen. Det blev rätt tufft ändå, om man säger så. Vinden låg inte alls som den brukar på ön och den snabba biten mellan Tuineje och Gran Tarajal blev ett kraftprov utan dess like med Simon bombandes där framme och cykeln i 45 grader för att inte blåsa av vägen. När vi tillslut nådde La Lajita var det slutt kaputt i benen och vi stannade för fika i Costa Calma (godaste mackan jag ätit). Därefter stod vi upp och mejslade ur för att ta oss ned för den branta backen mot La Pared. Blåste en del.

När vi tillslut nådde hotellet pch öppnade dlrrn till vårt rum blev vi så förbannat glada att vi nästan började grina. Staffan, Marika, Magnus (Husky podcast), Arvid och självaste Brolin hade gjort ett Gott Nytt år-kort till oss och en vinare på det!

Med en café Cortado och en smoothie från poolbaren är det nu dags att utforska löprundorna som teamkompis Marre har gjort. Den coolaste (som jag redan sprungit en snutt på) var enligt repan ”too dangerous so we had to take it away” så den vill vi givetvis springa.

Löpningen och naturen är riktigt häftig men det gäller att inte bli ledsen när klockan visar 6:00 min/km för det är tufft att springa här! Jag har sprungit varje dag sedan jag kom och trailsen blir aldrig tråkiga med den här utsikten.

Nu preppar vi för fullt för nyår då vi tänkte cykla från soluppgång till solnedgång. Det blir kul!

Löpning längs klipporna och stranden i solnedgången

Dramatiskt landskap och fina turer på cykeln