Triathlonkväll pån Cykelcity


Hej hopp!

På onsdag (den 6 mars) är det dags för triathlonkväll på Cykelcity i Stockholm (Folkungagatan 126).

Från kl 18 kan ni komma och hänga med mig och Pontus Lindberg, shoppa billiga cykel- och triathlonprylar, fråga ut Mackan om Bikefit (han är precis hemkommen från ytterligare en bikefitutbildning), fika och sist men inte minst lyssna på Fredrik Eriksson som ska prata om triathloninriktad cykelträning. Och tro mig, den här killen vet vad har snackar om. Kommer att vara se- och hörvärt så kom i tid!

Hoppas på folkstormning till Cykelcitys butik! Alla får komma och det är GRATIS!


 

 

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Våga ta i!


Ibland måste man våga ta i. Hela helgen har influerats av det. I fredags på väg hem från jobbet på tunnelbanan bestämde jag mig för att jag var för trött för att simma men när jag nådde skanstull fick jag plötsligt både klaustofobi och torgskräck och flydde hals över huvud från sanatoriumet aka tunnelbanan mot Eriksdalsbadet. Det tröga huvudet och kroppen behövde simma och kände mig som en ny människa efter avslutat pass. Tyvärr skulle halva Stockholms motionärer träna crawl just på min bana så kvaliteten på både min och deras simning kunde ju diskuteras. Fredagsmyset har aldrig varit bättre iallafall. 

Lördagamorgonen tillbringades som vanligt på Bosön med intervaller och teknikfokus. Fegade lite sist så idag skulle jag göra det ordentligt. Och jävlar vad bra det blev. Tog i lite extra på det hårda, snabba och tog det väldigt lugnt på det lugna. Men herregud vilken träningsvärk det resulterade i!

Inledde en övertalningskampanj mot Marre redan i torsdags och tillslut fick jag tillstånd att följa med honom och Adrian på cykeltur. Man kan säga att jag blev inkvoterad för att jag är tjej och villkoret var inget gnäll och tregångersregeln. Tregångersregeln går ut på att när man blivit avhängd tre gånger så får man inte följa med mer. Man blir lämnad. Ensam. Hade bestämt mig att jag fanimej skulle med så det var bara att knipa igen.

Inledde med en timme skogskörning själv, mötte sedan upp grabbarna som tydligen ville köra förortscykling i salt, slask, asfalt  och misär. Saltet sved i fejjan när jag låg bakom herrarna och blev fullständigt nerduschad av vatten och slask. Det var ganska trist. Varenda liten backe blev jag lämnad trots att jag tog i så jag nästan dog. Efter sjuhundrade avhängningen och en timme med grabbarna, blev jag lämnad på vischan. Som tur var i närheten av Lida, där Carl åkte skidor. Fick ytterligare 1,5 timme härlig cykling i min egen takt och fick sedan skjuts hem. Bra tur! Lite av varje. 

Fick en timme hemma och sedan var det dags för simning. Tyvärr var det testlopp. Något jag helt glömt bort. Tänkte inte köra något test men i sista sekund ändrade jag mig. Dök i från kanten helt oförberedd på vad jag höll på med, körde själv och simmade ändå bättre än förra gången jag körde samma test. 400 m fritt med följande splittar:

1:19

1:22

1:24

1:20

Sluttid 5:25 (långbana)

Så har min helg varit. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hantera stress


Pro-torsdag. Nu som registrerad professionell triathlet! 

Har haft lite bekymmer de senaste dagarna. Bekymmren handlar om mitt sätt att hantera stress. Jag tror jag är bra på det, men jag är usel som fan, i själva verket. Undrar hur allaandra får ihop det. Vissa har ju dessutom barn och hus och långt många fler ”måsten” än mig. 

Alltför många gånger de senaste halvåret har jag haft sömnlösa nätter och hyperaktiva dagar för att jag hispar upp mig över jobbet. Det går ut över träningen. Det går inte att stressa runt och tro att träningen ska gå bra efter en sömnlös natt. 

Så nu måste en förändring till. Vad är problemet egentligen? Jag skyller på jobbet men efter ett klokt samtal med ironman-Alex idag insåg jag att det ju är mig det är fel på. Kan inte blunda för det, det måste till en attitydförändring. 

Kom underfund med att allt egentligen är upp till mig: JAG måste säga ifrån, JAG måste sänka min personliga ambitionsnivå och JAG måste sluta ta jobbet på så stort allvar. Kommer bli svårt. Har ju svårt att säga nej, svårt att fråga om hjälp och vill helst lära mig allt. Och bli expert på allt. Funkar ju inte. Tycker ju själv att jag inte har några ambitioner inom karriären på jobbet men jag är ju tävlingsmänniska o det är svårt att lägga åt sidan. Det jobbiga på jobbet är ju att man aldrig får någon positiv feed back heller. Mest det mindre bra som kommer upp. Det är ju det som är så skönt inom idrott. Där får man sitt kvitto, sitt resultat, på tävling. Lön för mödan.

Funderade mkt under dagens alla tre pass. Jag kan ju faktiskt en hel del och det jag inte kan och förstår mig på det måste jag erkänna att jag inte kan och ta HJÄLP med. Inte göra ALLT själv. Jag kan inte försöka vara bäst på allt.

Jag ska bara bli bäst på triathlon!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vardagsliv


Längtar till min prodag. Veckan har startat i 200 knyck. Har hunnit med att både besöka Sundsvall och Västerås. Och det är bara onsdag. 

I Sundsvall bodde jag som en prinsessa på det anrika hotell Knaust. Sundsvalls bästa hotell med historiens vingslag som inslag. Sägs att en man har ridit upp för den fina marmortrappan och träpatronerna brände pengar på sprit och mat som att det inte fanns någon morgondag. 

När jag vaknade på tisdagsmorgonen (före tuppen) stack jag iväg till Himlabadet för att simma. Det gjorde en hel del triathleter från Alnö race team också och jag fick finfint sällskap under mina 3400 meter. En gammal simmarkompis från Ludvika är tränare för gänget och jag fick ett varmt välkomnade, trots att inte Linda kunde komma. Simmade före frukost, något jag normalt aldrig gör. Och nog blev jag spak efter en timme. Jag kan säga att hotellfrukosten smakade helt excellent efter simningen.

Och inte ska jag klaga på att behöva  springa inne då och då när underlaget inte tillåter fartpass. I Sundsvall springer triatleterna i kulvertarna på sjukhuset. Ett varv är 800 meter. Nästa gång vill jag prova att springa där. Låter spännande.

Innan den långa hemresan jobbade jag faktiskt en hel del så när jag kom till Stockholm på kvällen var inte huvudet helt med på att springa 2-kilometersintervaller?

Jag tog mig ut. Faktiskt så gick det jävligt bra att springa. Kontrollerat och skönt kunde jag flytaigenom intervallerna helt enligt plan och med Carl vid min sida. Tänk vad allt blir roligt om man har någon att kämpa sig igenom passet med.

Nu, efter ett trainerpass där mycket aggression och stress laddades ur, tar jag igen mig på soffan och ser fram emot proffstorsdag då jag ska göra allt rätt. Sova bra, äta rätt, dricka mkt och framförallt träna like a pro.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Stilstudie på gymmet


För att dra ut ytterligare på mitt MTB-pass idag passar jag på att blogga. Har haft en lite lugnare vecka igen och när jag väl tänker lite mer lust och lite mindre långa, hårda och utmanade pass blir jag plötsligt mindre motiverad. Är inte det lite konstigt? Verkar som att jag ständigt behöver kickar och utmaningar för att hålla mig road. Nåväl.

Har under veckan varit på gymmet hela fyra gånger. Två gångerstyrka, en gång spinning med mig som ledare och sedan löpband. Löpbandet har helt plötsligt börja kännas som ett mycket  bättre alternativ än slask och gråmulet klimat som förvandlar vilket landskap som helst till en Rysslandskopia. 

Har gjort vissa stilobservationer under mina besök. 

1. På löpbandet.

Har under mina sessioner på gymmet fått se diverse olika stilar. Det är mycket underhållande. Personer som går (!) 30 minuter på löpbandet, långsammare än vad jag gör när jag går till jobbet, löpstilar där knäna ser ut att närsom helst gå av i vild protest. Eller klassikern att hålla i handtagen, lyfta upp sig och skruva upp farten så att personen står i luften och springer. Min favorit den här veckan var damen som gick BAKLÄNGES på löpbandet.

2. PT

Är det bara jag eller finns det fler som irriterar sig på PTs på gymmet? Ok, finns jävligt bra PTs och coachen också men har på sistone sett alltför många PTs som bara står ganska oengagerat och tar 700 spänn/timme (?) med armarna i kors framför div maskiner och skriker ”en till”, till någon stackare som förmodligen är helt ny på detta sätt att träna. Behöver dessa människor gymträning? Skulle vilja att mycket av träningen flyttade ut istället. Människor idag behöver frisk luft och kondition! Inte biceps till beach 2013. Faschinerande att folk har råd att köpa gymkort och PT-timmar med tanke på vad de får ut.

3. Ski-erg

Även här har jag stilstuderat. Blir förundrad. Har de någonsin åkt skidor på riktigt? För 8 av 10 skulle inte ta sig enmeter med den stakteknik de nyttjar. Underhållande, så kör på men förvänta er ingen kanontid på Vasan.

4. Klädsel

Inne,  tjejer: slappa bomullstshirts som kasat ned lite över ena axeln, slarvigt uppsatt hår, mysbyxor eller långa tights med rosa detaljer, färgglada stora lurar och mycket smink. OBS ej svett! 

Killar: för kroppsbyggnaden mjukisbyxor i klassisk adidasstil.Bomullstshirts. För crossfitälskaren långa tights, tight linne, fivefingers.

Jätteute: korta tights, tshirt i funktionsmaterial, löpskor, svett. Typ jag. 

5. Triathleter och löpare

Övningar som musslan, alla balansövningar, rumplyft och alla övningar med red cord (trx), intervaller på löpband etc etc är totalt osexigt. Triathleter är dessutom världsmästare på att ta på sig prylar. Pulsklockor, vepor, kompressionsstrumpor, senaste kläderna etc etc. 

Vi ser helt enkelt ganska mal placerade ut på gymmet. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Funderingar…


När jag tränar tänker jag mycket. Inte på särskilt intelligenta saker men det är mycket som snurrar. Ofta är det målet som snurrar i huvudet. Att jag är snabb och stark.

Nu har jag ju inte varit stark och snabb på precis ALLA pass och här är lite vad mina hjärnspöken har pratat med mig om:

”Varför ska man åka på höghöjdsläger och betala dyra pengar när man kan skaffa astma och få samma effekt? Försök springa det snabbaste du kan och andas genom ett sugrör så märker du vad jag menar. Borde bli sjukt bra av att jämt ha andnöd…”

”Proteinshake med frysta bär och mjölk smakar ju glass. Varför äter inte tjocka människor det istället för glass. Det är ju nästan godare dessutom. Win win situation”

”Varför blir jag jämt bajsnödig när jag ska springa? -Hur mycket bajs kan en liten tjej egentligen producera?”

”Varför är det så känsligt att skoja om doping?”

”Hur ska jag göra för att bli av med min tidsoptimism? Jag hatar att komma för tidigt och planerar alltid ett för tight schema som jag aldrig kan hålla”.

”Det värsta som finns är att bryta ett pass…inget får mig att känna mig så värdelös… -Även om det finns en orsak och fastän jag vet att det inte är hela världen. Men ändå. Värdelös. Måste alltid ”lura” mig själv att klara passet. Ge mig en belöning efter och sätta upp delmål under passets gång…”

”Om jag springer mina pass ute i snömodden och det går typ 15 -30 sek /km långsammare som jag brukar springa när det är barmark, borde jag inte bli vansinnigt snabb i vår då?”

”Är mjölksyra verkligen livet? -ja det är nog det—”


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in