Upplägg för långpass


20121229-155214.jpg

Alla är olika. Så är det. Det finns inga rätt och fel i uppladdning, utrustning, energi och vätskeintag. Allt beror på. Och det är både bra och dåligt. Möjlighet och risk.

Igår hade jag ett riktigt bra långpass. Det är inte ofta man har varken tid till eller gynnas av att springa så långt och då vill man gärna att allt ska stämma. Har man en ”dålig dag” så kommer det bli obehagligt tydligt under ett långt pass. Ska man, som jag igår, springa ute på landsbygd i flera minusgrader där man inte har tillgång till att fylla på med energi och vätska eller ens bryta och ta bussen hem så måste man tänka till om man ska springa säkert.

Jag tar gärna det säkra före det osäkra, utan att det ska bli omständigt eller hindra löpningen. Jag vill inte gå tom och jag vill ha det bekvämt så jag tänkte dela med mig av hur jag lade upp passet jag sprang igår- alltså 55 km i -8- -10 grader cirka på små landsvägar. Kanske finns det någon take home för någon.

Kläder

Jag hade yllekompressionsstrumpor. Mina Inov-8 (som är väldigt lätta och jag har träningsvärk i vaderna idag). Mina Trimtex vintertights. Falke boxershorts, Falke underställströja och sen Trimtex Lzr Plus jacka som är lite tjockare än ”den vanliga”. Den gjorde att jag klarade mig med två lager hela dagen! Pannband från Cintamani (isländskt märke) och varma vantar.

Rekommenderas att ta med ett till lager i ryggan- utifall att! Att stanna när det är minusgrader är ingen höjdare.

Mat

Utan att gå in på en matematisk och näringsmässig uträkning så är det fett som bränns till största del. Jag laddar inte. Äter som vanligt rätt mycket fett, mycket färgglada grönsaker, protein och kolhydrater kvällen innan. På morgonen tar jag en stor kaffe, äggröra, en frukt, några nötter och 3 stycken BCAA ( branched chained amino acids) som just då inte gör sitt bästa med det andra ätandet till men ändå finns i kroppen och spar musklerna lite. Jag fyller vätskesäcken med kokat varmt vatten och packar med nötter och torkad frukt. Något annat hade jag inte men tänkte jag springer förbi en affär.

Det gjorde jag efter 16 km ca. Fyllde på ordentligt med varmt vatten igen i blåsan. Köpte ca 400 g naturgodis med både salta och naturella nötter, torkade blåbär, russin, dadlar etc. Det ger lite välbehövliga kickar. Nötterna ger långsam energi och är väldigt snäll mot magen. Kallt vatten kan ge magknip speciellt i kallt väder.

Nötter, torkad frukt och vatten funkade för mig. Vanligtvis brukar jag ta en eller två Resorb men nu tog jag lite salta nötter och salt i vätskeblåsan. Vill egentligen se till att det är fler salter än bara natriumklorid för att undvika kramp men har aldrig fått kramp i hela mitt liv och gick bra igår också.

Säkerhet

Jag lyssnar gärna på P1 eller podcasts när jag springer långt. Har bara hörlur i ena örat, den bort från vägen. Jag har reflexväst när det är mörkt, sätter den på ryggan när det är ljust. Har inget tangentlås på telefonen så det går att komma in i den.. ICE inlagt (du som har Android kan ha det synbart på skärmen). I julklapp fick jag en solcellsdriven laddare vilket ökar batteritiden på Iphonen (som annars är kortare när det är kallt).

Jag har min legitimation i ryggan i ytterfacket. Visselpipa på ryggan. Låter det överdrivet? Det är inte för att jag tror att det ska behövas. Men om, gud förbjude, något skulle hända så ska det gå att både vissla högt, ringa och identifiera mig. Och det är ingen uppoffring och väger bara några gram extra.

Passet då? Ja det var kallt. Det var magiskt vackert som ni ser på inlägget innan. Jag sprang först in till Karlskoga på småvägar för att handla. Styrde stegen ut mot Granbergsdal, en liten by med en hytta där min farfar växte upp. Vidare rätt ut på landet. Gick en del tid till att kolla kartan var jag var. Vips tar små vägar slut och man får vända. Det var så otroligt magiskt naturligt vackert. Mötte kanske 3 bilar och två människor på flera timmar. Missförstå mig rätt, jag älskar långpass i grupp men det är de här ensamma långa passen som jag liksom känner mig mest som mig själv. Jag tror inte på gud som så men det här med att vara ute ensam i naturen i en löparbubbla, det är gudomligt. Det är att vara i greppet på en högre makt och inget annat. Det är svårt att förklara. Måste upplevas.

När jag sprungit 4 mil, varav 15 km var med ett konstigt obehag i låren- bara där, så kom jag ut på tråkdödevägen- aka 245 till Loka. Lååånga uppförsrakor. Asfalt. Bara skog runtomkring. Fin tomtar och trollskog. Men ändå. Solen sänkte sig och helt ärligt- jag hade inget sug. Jag tvekade som fasen på om jag verkligen är lämpad att springa ultra? Hela kroppen mår bra men låren surar. Stela och gjorde ont. Aj.

Men jag vet att svackor kommer och går. Och den här gick över efter några kilometer igen. Mellan 48-55 km var allt underbart igen. Och fikat på Loka Brunn smakade fantastiskt efteråt.
20121229-155107.jpg

Julinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Extra tidning, Smart Mat, 31 somriga recept
  • Alla fixar milen
  • 10 grymma sportbehåar i stor test
  • Tänk dig snabb
  • Luta rätt, kuta lätt
  • Soma Move, Rörlig & stark nu
  • Träna som en sprinter

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Retroskidor


20121227-173213.jpg

Jag hittade ett par gamla skidor ute i en bod. Säkert 50 år. Vi vill åka ute på åkern men behöver spårskidor. Sagt och gjort. Tog vanliga kängor. Bytte spännbandet eller vad det kan heta. Tog bambustavarna och skulle testa lite i djupsnön på tomten. Självklart fångat på video av N. OBS! Jag ramlar inte. Strax efter ni hör N sucka så kastar jag mig för jag ville inte åka i diket. Viktigt! OBS! Ramlar inte! 😉


Annars, en sån där dag precis som jullov ska vara. Vaknade utan att veta vad klockan var och av att det inte spelade någon roll. Åt långfrukost med mycket kaffe, ägg, yoghurt, nötter.
Ut på långpromenad i snön för att leta efter en gammal husruin. Fick ge tappt men två timmar härligt pulsande fick vi.
Hem. God lunch bestående av julmatsrester: rödkål, värtbröd, janssons, lax, ost.
Ut igen. 1 timma magisk skidåkning på fältet utanför. Gick bra att både skejta och spåra och ösa på. Jag, syrran och N var ute medan faster, vovven ( aka Navelluddet) och syrrans kille var inne.
Sen hem och byta till joggingskor för att köra det här passet som jag hittade hos Sofy. Vi släpade ut syrrans kille och Navelluddet också så det såg nog rätt roligt ut med en ylande liten hund och fyra vuxna som gjorde mountainclimbers och gu vet allt. Jädra bra dag alltså. Rätt mör.
Men no rest for the wicked för imorgon är det springa hela dagen som gäller. Är man ultra så är man. Och är det jullov så är det så nu ska jag utmana resten på frågesport igen! Ha en fin kväll!

20121227-173221.jpg
20121227-173234.jpg
20121227-173247.jpg
20121227-173258.jpg

Längtan till landet


är över nu. För vi kom hit i eftermiddags. Som två små barn kivades jag och N om vem som skulle åka snabbast på sparken. På med underställ. Kängor, vantar, mössa och pannlampa. Skidorna får vänta tills imorgon. Pulsa ut till isboden där sparkarna hänger bland nät, gamla träskidor, mjärdar och annat skumt.
Uppför backen. Vända och swooooosch nedför. Sen bygga snögubbe och lykta. Kasta snöboll på varandra. Hugga ved. Elda. Äta god mat och slappa framför brasan med spel, bok eller korsord.
Gott så.

20121226-190949.jpg
20121226-191021.jpg
20121226-191012.jpg
20121226-191030.jpg
20121226-190958.jpg
20121226-191554.jpg
20121226-191610.jpg

Jullov!


Hej juldagen!

Jag sov tills jag vaknade för tredje gången. Då var jag fortfarande mätt, klockan vad 10 och snön yrde som ett vitt moln utanför. Jag tänkte åka skidor i tre timmar i Ursvik. Det var planen. Tänkte inte alls på vallaläget. Åt två ägg och drack två koppar kaffe och sen ut i det vita.

Smetade på ”0-valla” och knatade iväg. Sen var tanken att jag skulle skida men jag fick knata även med skidorna på för det gick inte att åka. Totalstopp. Jag ger mig ju sällan men när jag inte kan få till ett enda staktag så var det ju otänkbart med 3 timmar. Vände således i första backen i Ursvik och tog mig ned. På något sätt så blev det lite bättre när jag kom ut på den oplogade gångvägen. Så jag tuffade på. Lyssnar på Endurance Planet podcast. Tre varv runt Råstasjön. Långsamt långsamt med värdelösa spårskidor- smala Fischer ska gå i färdiga spår. Njöt och tog det lugnt.

Sen vågade jag mig upp till Ursvik igen och tog en helt magisk tur längs 7 km spåret. Knappt svettig. Alla muskler jobbar litegrann, snällt avlastande varandra. I Ronjavinter. Narnialand. För oss löpare gör det ingenting om det inte går fort på skidorna- det är grym träning ändå. För oss livsnjutare gör det inget om man står still -bara man är ute i den vackra naturen. Tre timmar var jag ute och rörde på mig. Tränade inte, tycker jag inte man kan säga. Jag njöt. Sen var jag lika hungrig som jag var mätt igår.

Bra att vila från löpningen en dag för den här veckan är i övrigt träningsläger. Ledighet utan barn är synonymt med träningsläger. Så planerar jag min tid. Det laddar jag för.

Det är dags för ultrapass igen och det kommer springas på Värmländska småvägar för imorgon går bilen västerut hem till landet och min faster och med mitt stora hjärta, en massa träningskläder, skidor och planer på riktiga njutardagar.

Jag har också insett att det är mindre än 4 månader till 2013 års första utmaning. 16 mil som jag ska rocka. 2013 stavas PB. Har jag sagt det? Det tåls att sägas igen.

Min julklapp till DIG


Hej!

Jag har två anledningar att skriva detta.

1) Jag vill ge dig en utmaning och jag vill ge dig en helt enorm känsla av ”jag klarade det”. Jag vill att du ska få uppleva den magi som massor av människor fick uppleva 16 juni förra året. Hur det är att gå från att kunna jogga kanske en mil till att fixa 5,3 mil över både asfalt och terräng. Hur det är att stärka sig själv samtidigt som du är med och gör skillnad, på riktigt, för fattiga människor i Bangladesh som vi väljer att stötta i år.

2) Vi behöver tydligen förtydliga att Tjejmarathon är för ALLA -dam och herr. Trots att vi varit med i P4, P1, Runners World, Fitness Mag (senaste numret som ni ser nedan) och flera andra ställen så har några missat vad loppet handlar om. Att det är årets GODaste lopp och självklart är för alla!

Namnet syftar till att ifrågasätta alla de tjejlopp som konsekvent är kortare och eller lättare än den ”vanliga” distanserna. När vi VET att det är just längre distanser som tar fram den kvinnliga styrkan. Förra året var loppet bara för tjejer för att vi skulle röra om i grytan och vara unika genom att starta världens första ultralopp bara för tjejer. Men att starta ett till tjejlopp var aldrig vårt syfte. Så i år- och framöver- så är Tjejmarathon för alla- killar som tjejer. Gubbar som gummor.

Förra året bröt ingen. Det blir intressant att se om det håller nu när det blir även grabbar som springer! 🙂

Nu sitter många av er och tänker att det är för långt. Men då ska ni veta att flera av tjejerna som sprang, gick och klättrade (!!) de 5,3 milen förra året i juni vid den här tiden inte hade sprunigt längre än en mil. Vi stöttade med träningsprogram och successivt upplägg fram till själva loppet och som sagt- alla klarade det. Vetskapen av att springa för ett högre syfte gjorde förstås sitt till också.

I år laddar vi upp med ett grymt gäng huvudpartners. Vad sägs om jogg.se, enervit och Runners’ Store bland annat.

Så – välkommen ALLA att vara med på årets GODaste utmaning!  Anmälan öppnar 1 jan 2013. GÖRT!

20121225-110504.jpg Fitness Mag senaste numret

20121225-110533.jpg Runners World oktobernumret