Med fokus på träningens positiva mentala effekter

Med fokus på träningens positiva mentala effekter


ASICS nya kampanj fokuserar på träningens positiva mentala effekter – vilket borde vara viktigare än de ytliga, fysiska effekterna. Det här budskapet lanserades i samband med World Mental Health Day, i en kampanj som gör ASICS tillsammans med Penny Parnevik.

[ANNONS] En ny undersökning från ASICS visar vilken skada så kallade före- och efterbilder orsakar på den mentala hälsan i Sverige. Studien visar att mer än tre fjärdedelar (78 %) av den svenska befolkningen tror att samhällets besatthet av den perfekta kroppen skadar vår mentala hälsa, och 63 % känner sig direkt omotiverade av sådana här ”träningsförvandlingsbilder”. Mer än en tredjedel (43 %) känner sig också osäkra på sin kropp efter att ha sett före- och efterbilder.

Forskningsresultatet presenterades som en del av ASICS kampanj i samband med World Mental Health Day den 10 oktober 2022, där de vill utmana samhällets fokus på att träna för de estetiska förändringarna. Med hjälp av Penny Parnevik använder ASICS före- och efterbilder för att lyfta träningens transformerande krafter på våra sinnen.

PENNY PARNEVIK GÄSTAR RW-PODDENS AVSNITT 141. HON BERÄTTAR DÄR OM KAMPANJEN OCH VAD TRÄNING BETYDER FÖR HENNE. KLICKA IN OCH LYSSNA!

Regelbunden fysisk aktivitet har visat sig förbättra den mentala hälsan. Det höjer humöret, förbättrar sömnen, hjälper till att hantera stress och kan även minska risken för depression. Men kulturen med före- och efterbilder avskräcker människor från att träna: 63 % av svenskarna säger sig bli omotiverade att träna efter att ha sett dessa bilder.

Bilderna i kampanjen, som är tagna av fotografen Sophie Harris-Taylor, visar bilder på Penny före och efter 15 minuter och 9 sekunders träning. Det är den tid som visat sig påverka vårt mentala tillstånd. Det finns naturligtvis ingen fysisk förändring mellan de två bilderna, vilket visar att inte alla träningstranformationer är synliga. Serien av bilder syftar till att utmana samhällets uppfattning om träningens positiva effekter och uppmuntra till träning för de mentala hälsofördelarna, inte bara de estetiska.

Så här säger Penny om sin egen erfarenhet av träning: ”Jag är verkligen en periodare när det gäller träning men känner ju att den ger mig så otroligt mycket härliga endorfiner som stärker mig och gör mig glad. Bara jag får min stund att träna orkar jag så mycket mer – jag blir piggare och jag känner en sådan enorm tillfredsställelse. Jag ser det som att jag boostar mitt humör. Dessa före- och efterbilder som vi möts av hela tiden ger helt fel signaler – vi tränar ju för att må bra.”

ASICS forskning visade dessutom att 86 % av kvinnorna håller med om att samhällets besatthet av den perfekta kroppen är dålig för människors mentala hälsa och 48 % av de svenska männen och kvinnorna håller med om att kroppsförvandlingsbilder bör förbjudas på sociala medier. 

Ytterligare resultat från undersökningen visar att:
–  79 % av svenska folket tycker att sociala medier sätter mer press på människor att se bra ut.
–  61 % av svenska folket är trötta på att se så många “perfekta” träningskroppar i sina sociala flöden eftersom de känner att det inte är verkligheten för de flesta.
–  78 % tror att träning är stärkande för sinnet, även om det inte sker någon kroppsförvandling.
–  Av de 43 % som känner sig osäkra på sin egen kropp efter att ha sett “före och efter”-bilder är 66 % i åldern 16–24 år.

Gary Raucher, EVP, ASICS EMEA kommenterar: ”Kulturen med före- och efterbilder, som är drivna till stor del genom sociala medier, har fått samhället att se träning genom linsen av fysisk förändring. På ASICS tror vi att den verkliga fördelen med sport och rörelse är att den positivt påverkar vår mentala hälsa. Det är därför vi heter ASICS – Anima Sana in Corpore Sano eller en sund själ i en sund kropp.”

”Genom att engagera sig för den här saken kommer ASICS EMEA inte att lägga upp några träningsomvandlingsbilder som enbart fokuserar på estetisk förändring i sina kanaler. Detta har också stöd från vår sammanslutning av över 500 ASICS FrontRunners med en följarskara om miljoner människor. FrontRunners kommer enbart att dela bilder som återspeglar den upplyftande känslan som rörelse ger: träningens kraftfulla mentala påverkan och känslomässiga inverkan på jaget – kropp och sinne.”

För mer information om ASICS kampanj Dramatic Transformation KLICKA IN HÄR.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Så värmer du upp på bästa sätt – fem enkla steg

Inför ett kvalitetspass eller en tävling är en ordentlig uppvärmning alltid att rekommendera. Så här...

Läs mer

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Våga testa nytt träningsupplägg!

Nu är en perfekt tid för att testa ett nytt träningsupplägg. Här är två bra...

Läs mer

Variation – nyckeln till framgång

Att träna löpning är nyckeln till att bli bättre på att springa. Men mer av...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Rätt fart – och rätt vila

Lär dig hur en viss fart ska kännas – och vilken typ av vila som passar bäst för olika intervallpass.

Läs mer
Fyra enkla steg till högre fart

Med de här fyra knepen lär du dig att springa snabbare – perfekt träning inför till exempel ett lopp.

Läs mer
Träna smart och effektivt – med tre nyckelpass

Tiden är knapp för många löpare, så det gäller att träna effektivt när man väl sticker ut på sin löprunda....

Läs mer