GPS-skolan:  Få ut mer av din pulsklocka

GPS-skolan: Få ut mer av din pulsklocka


Tips #1: Titta inte på klockan
Titta inte på din GPS-klocka under de tio första minuterna av passet. GPS-användare tenderar att börja sina pass i för hög fart, eftersom de låter klockan bestämma farten istället för kroppen. Lyssna istället på din kropp och öka farten efterhand. Vi lovar att det kommer att kännas bättre.

Tips #2: Låt farten växla
Om du springer utan en GPS-klocka varierar farten naturligt under passet; du springer fortare under vissa avsnitt – och långsammare under andra. Men om du ideligen tittar på klockan är risken stor att du blir stressad. Vänj dig vid att din fart varierar och fokusera inte på din exakta fart vid specifika hållpunkter under löprundan, särskilt inte under lättare pass.

Kontrollera istället vilken snittfart du höll – när du avslutat passet. Även när du kör tempoträning kommer din GPS visa att farten varierar från kilometer till kilometer och mellan varvtiderna, men ligger du inom fem sekunders marginal från ditt planerade tempo så kan du slappna av.

Tips #3: Ifrågasätt inte tävlingsdistansen
GPS-klockor är ganska bra på att uppskatta den distans du springer medan tävlingsbanor oftast är mer exakt uppmätta. Däremot mäts tävlingssträckan längs banans kortaste väg, i ett ”idealspår”, och eftersom det inte är särskilt troligt att du lyckas pricka in idealspåret under hela loppet, så springer du följaktligen något längre. Skillnaden blir inte stor och i slutändan är det ju dessutom tävlingens tidtagning som gäller som officiellt resultat – inte din GPS-klockas.

Tips #4: Tävla inte mot klockan
Många av oss är tävlingsinriktade och det är bra om du vill springa fort. Men att springa fort är inte alltid det du bör göra på träning. Det finns en poäng med de olika träningszonerna på GPS-en; skillnaden i intensitet fyller ett specifikt syfte i träningen. Att ständigt springa lite fortare så att du hamnar i nästa zon kan vara kontraproduktivt, så försök inte slå din GPS varje gång du är ute och springer utan använd den istället för att kontrollera att du håller intensiteten i den träningszon du planerat att genomföra passet i. Det är en av de största fördelarna med GPS-klockorna.

Tips #5: Lämna GPS-en hemma
Även om GPS-klockorna är ett av de bästa hjälpmedlen för att styra träningen, så får man inte glömma att det bara är ett verktyg bland andra. Syftet med den är att hjälpa dig att träna bättre, vilket också betyder att lära dig att springa efter din egen inre fartkänsla så att du alltid måste förlita dig på en extern GPS. Testa att lämna klockan hemma nästa gång du ska ut på din vanliga runda och lyssna på din kropp istället. Den har mycket att berätta.

Tips #6: Löp efter din inre GPS
Med hjälp av din GPS kan du trimma din inre fartkänsla:
1. Jämför din upplevda ansträngning med GPS-klockans registreringar under 3-4 veckor, både under lätta och hårda pass. Var uppmärksam på hur kroppen känns.
2. Efter dessa veckor startar du klockan i början av varje pass, men tittar inte på den förrän efter målgången. Se om du kan få din inre och yttre GPS att matcha varandra.
3. När du känner att du kan träna utan din GPS-klocka så lämna den hemma under vissa pass. Särskilt när det är lämpligare att springa passet baserat på ansträngning istället för på fart eller distans.

Juninumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kom i toppform
  • 7 grymma backpass
  • Raceskotest, 11 snabba skor
  • Åre – Sveriges trailmecka
  • Spring skadefri
  • Koll på kosten
  • Intervallträna som eliten

 

Prenumerera

Antal kommentarer: 3

Staffan Nilsson

Varför är rubriken ”Få ut mer av din pulsklocka” när artikeln inte alls handlar om puls eller pulsklockor? Redan i inledningen klargörs det att det är GPS klockor det handlar om. Bakläxa till rubriksättaren!


Tommy B

Fick inte alls ut mer av min klocka, sista rådet var att lämna den hemma?!


Pär

Få ut mer…
och ett av svaren var LÄMNA den hemma !!!!!!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

TÄVLING – Vinn Jaybird Tarah Pro

TÄVLING – Vinn Jaybird Tarah Pro


Trött på dåligt ljud? Att ena hörluren trillar ur hela tiden? eller att du har en sladd att trassla upp varje gång innan du kan komma igång med ditt träningspass? Då har du nu chansen att vinna ett par trådlösa Tarah Pro ifrån Jaybird!

I samarbete med Runner´s World tävlar Jaybird ut två par trådlösa hörlurar av den suveräna modellen Tarah Pro. Jaybird Tarah Pro är ett par trådlösa hörlurar framtagna för att täcka in allt från den vardagliga träningen till pass där du testar dina yttre gränser. Lurarna är vattenskyddade (IPX7) så att de funkar i alla möjliga typer av väder och under hårda, svettiga träningspass.

På sladden som förbinder öronsnäckorna hänger batteri, mikrofon och fjärrkontroll som du både kan styra volym och musikspelare med samt ta emot samtal. Batteriet laddas upp snabbt – och erbjuder hela 14 timmar lyssning på en enda laddning.

Öronsnäckorna fästs enkelt och sitter säkert i örat. Du kan också rotera snäckan om du vill ha sladden över örat eller neråt. Placeringen över örat är att föredra under löpträning, eftersom lurarna då både sitter ännu säkrare och du kan dra åt sladden bakom huvudet så att den inte hänger och slänger.

Öronsnäckorna kan även fästas mot varandra med hjälp av inbyggda magneter. Det innebär att du kan hänga hörlurarna runt halsen när du inte vill lyssna – då pausas de automatiskt och du spar batteritid.

Med hjälp av Jaybird-appen kan du anpassa ljudet i Tarah Pro efter dina egna preferenser. Efter ett enkelt ljudtest skapas en personlig EQ-inställning automatiskt, så att du inte behöver justera EQ-kurvan själv.

KLICKA VIDARE HÄR ATT DELTA I TÄVLINGEN GENOM ATT OCH SVARA PÅ EN FRÅGA OCH ANGE EN KORT MOTIVERING VARFÖR JUST DU VILL VINNA HÖRLURARNA.

Svarar gör du senast 23 juni och vinnarna presenteras på vår Instagramsida @runnersworldswe i slutet av juni

Läs om tre skäl att springa till musik

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Sthlm Marathon: Klar för start!

Sthlm Marathon: Klar för start!


Förbered din tävlingsutrustning dagen före loppet. Ställ fram dina löparskor, nåla fast nummerlappen och fäst tidtagningschipet. Se till att din träningsklocka och mobil har fulladdade batterier. Ett busskort/kreditkort och någon sedel kan vara bra att ha om du skulle behöva bryta loppet och ta dig hem för egen maskin. Packa även ner tejp så att du kan tejpa bröstvårtor och eventuellt tår, och vaselin för att smörja in gren och armhålor.

kläder efter väder

• Varmt och soligt: Ett luftigt linne, sköna shorts, en keps, solglasögon och vattenfast solskyddsmedel. 
• Svalt och mulet: Ta med en extra tröja eller jacka som du kan slänga när du fått upp värmen. 
• Kallt och regnigt: Håll värmen före start med överdragskläder och en stor soppåse som du drar över dig. Mössa och vantar är sköna att ha på, och lätta att ta av om du blir för varm.

checklistan

Här är ett exempel på hur en packlista inför ett maraton kan se ut:
• Ditt startbevis, din nummerlapp, tidtagningschip och en karta över start- och målområdet. 
• Löparkläder för alla sorters väder.
• Solskyddsmedel och solglasögon. 
• Två par löparskor som du trivs med, och ett extra par skosnören. 
• Extra säkerhetsnålar att fästa nummerlappen med. 
• Rena strumpor, mössa/keps, handskar och kanske armvärmare. 
• Nagelsax, nagelfil och fotkräm. 
• Vaselin eller talk att smörja gren och armhålor med.
• Tejp för bröstvårtor och tår.
• Sportkakor, energidryck, gels och en vattenflaska.
• Ett vätskebälte/löparbälte att bära gels, mobil och extrapengar i. 
• Träningsklocka med laddare.

fina fötter!

Ge dina fötter lite extra omvårdnad veckan före loppet. Slipa bort hårdheter, klipp naglarna och smörj fötterna med mjukgörande salva så minskar risken för skavsår.

Vad är skillnaden? Terrängskor vs. traditionella löparskor

Vad är skillnaden? Terrängskor vs. traditionella löparskor


Att springa allsidigt är A och O för att undvika överbelastningsskador. Springer du enbart på asfalt är skaderisken högre än om du varvar med löpning i skogen eller i elljusspår.

För den optimala och natursköna löpupplevelsen är terrängskor ett positivt tillskott på skomarknaden. De är extra förstärkta för att tåla löpning bland rötter och stenar och många modeller finns i Gore-Tex-material, vilket innebär att de är vattentäta, men transporterar bort fotsvetten. Idag har nästan alla löpskotillverkare en terrängmodell och det finns, precis som när det gäller traditionella löparskor, allt från väldämpade och tyngre modeller till minimalistiska och tunnare skor. Här går vi igenom några av de punkter som kan skilja en terrängsko från den traditionella löparskon. Gå till din lokala sportbutik för att få hjälp att hitta just din favorit.

1. Tåbox: På terrängskorna är tåboxen en aningen större än på vanliga löparskor, främst för att foten ska kunna ha ett visst utrymme framåt i alla nedförsbackar.

2. Skyddande lager: För att skydda fötterna från vassa stenar, pinnar, grenar, vattenpölar och regn är terrängskon gjord av kraftigare material. Flera modeller finns i Gore-Tex, som släpper ut svett, men utestänger vatten.

3. Snörningen: Skosnörena får inte sticka upp för mycket, då kan de fastna i rötter och grenar.

4. Plösen: Eftersom många terrängskor är gjorda i vattenavvisande material är det viktigt att vatten inte läcker in vid plösen.

5. Hälkappan: Precis som på en konventionell löparsko måste skon omsluta hälen ordentligt. Skillnaden ligger i att terrängskon har en extra förstärkning i häldelen.

6. Tåskydd: Detta är en mycket viktig del av terrängskon. Utan extra tåskydd kan det göra rejält ont att slå i rötter och stenar.

7. Vridstyvhet: Terrängskon är tillräckligt flexibel för att klara ojämna underlag, men ger samtidigt stabilitet åt foten så att man inte trampar snett.

8. Främre delen av sulan: Till skillnad från vanliga löparskor har också framfoten på terrängskon en grövre sula för att skydda fötterna.

9. Mittfoten: Även mittfoten har förstärkningar. Det är visserligen skönare att springa med en mer flexibel sko, men en vridstyv sko ger bättre stabilitet.

10. Dämpning: Nästan alla löparskor är mer eller mindre dämpade och stabiliserade för att ge support på ojämnt underlag, så även terrängskorna.

11. Yttersula: Profilen på en terrängsko är grövre och mer mönstrad. Det ger bättre fäste på lera, snö, våta bergsknallar och hala stigar.

Löparklapparna du (och alla andra) vill ha

Löparklapparna du (och alla andra) vill ha


Tajta till det!
Kompression är en stor trend inom träningskläder just nu. Här är tajtsen och strumporna som blev bäst i test i RW:s kompressionstest i nr 11, 2014.

CEP run tights 2.0 har kompressionspaneler runt vader och lår, och mer flexibel lycra runt knäna. Bred linning med snöre, liten ficka baktill med dragkedja och platta sömmar. Herr- och damstorlekar. Pris 1 300 kronor. Falke running compression energizing är en strumpa med graderad kompression och ”kylande” material. Fyra storlekar (dam och herr) utifrån skostorlek och vadomkrets. Pris 450 kronor.   

Se till att synas
Det finns gott om reflexkläder på marknaden, bra med tanke på hur viktigt det är att synas som löpare i vintermörkret.

Soc visible vest är sydd i ventilerande mesh med stora reflexdetaljer och snörning i sidorna för storleksjustering. Dammodell, i fyra färger. Pris 99 kronor. Asics reflective vest är även den gjord i mesh, som gör att den andas och är lätt att bära. Dam och herr. Pris 150 kronor. 

Här hittar du fler tips på reflexkläder 

Dofta gott
När kläderna börjar lukta – trots att de är nytvättade – kan linnevattnet från Washologi vara lösningen. Spraya på dina plagg som en uppfräschning mellan dina tvättillfällen eller tillsätt några kapsyler i strykvattnet. Producerat i Småland utan tillsats av polycyclic musk och färgämnen i parfymen, för miljöns skull. Pris 135 kronor (1 liter).
En annan svensk väldoftande produkt är Smellwell. De färgglada påsarna placeras bland skor och annan idrottsutrustning där de tar bort dålig lukt genom att absorbera fukt och neutralisera pH-balansen. En påse varar i cirka 3 månader. Pris 89 kronor (för 2-pack).

Bästa ljudet
Fågelkvitter, kompissnack eller naturens tystnad i all ära – ibland är det en riktigt bra spellista som behövs för att göra löprundan komplett. Hörlurarna Rio från Urbanista sitter där de ska tack vare silikonvingarna. De är dessutom både vattenavisande och lätta att rengöra. Pris 399 kronor.   

Hårda paket från oss! 
En bra bok under granen går hem hos de flesta. Inför det nya året kommer dessutom en dos träningsinspiration väl till pass. I vår webbutik har vi just nu fina julpriser på: 

Nyfiken på årets julklapp? Såklart du är! Om du tecknar en ny prenumeration, eller förlänger din befintliga, med 12 nummer så får du även aktivitetsbandet Garmin Vivofit. Allt för endast endast 899 kronor (totalt värde 1794 kronor). Du hittar erbjudandet här! 

Nu kan du som prenumerant dessutom beställa GPS-klockan Garmin Forerunner 10 för priset 695 kr (ord pris 1195 kr). Här beställer du klockan i svart och här finns den i rosa

Här är vinterns bästa reflexkläder

Här är vinterns bästa reflexkläder


1. Gococo mössa i kokosfiber. Pris 150 kr. 

2. Craft Brilliant light jacket. Pris 800 kr.

3. New Balance Hi-Viz Beacon jacket. Förutom vanliga reflexdetaljer har Hi-Viz Beacon jacket en ny typ av teknologi på ärmarna och ryggen: Ladda jackan under en lampa och tyget lyser av sig själv när du ger dig ut i mörkret. Pris 1 400 kr. 

4. 2XU träningsväst, modell MC2486a (herr) och WC3010a (dam). Pris 1 399 kr

5. Adidas Reflective vest. Pris 299 kr. 

6. Gripgrab Running thermo. Pris 300 kr. 

7. Saucony Ulti-Mitt II. USB-LED-lampa, innerhandske med fingervantar och överdrag (syns på bilden) som fälls över när det är kallt. Pris 399 kr. 

8. Salomon Park media armband. Löparmband med reflexdetaljer och plats för värdesaker. Pris 249 kr.

9. Nike Flash tights. Pris 1 100 kr (dam) och 1 000 kr (herr).

10. Asics Gel-FujiSetsu G-TX. En lätt och dynamisk off-road-sko som har utformats särskilt för löpning under vintern. Metallbroddar för fäste på isiga och snötäckta stigar. Ovandel i GORE-TEX. Pris 1 600 kr.

11. Puma Faas 600 powered. Stabil löpsko med Pumas Night Cat system som innebär att skon utöver reflexer också har en uppladdningsbar LED-lampa. Pris 1 300 kr. 

Spring säkert!
1-7 december har vi temavecka här på runnersworld.se. Vi skriver om reflexkläder, hur du lägger upp träningen och hur du klär dig bäst i kylan, tips på ban- och löpbandspass, vilka löpargrupper du kan springa med, och mycket mer. Kort och gott: Tips som gör det roligare att springa när det är kallt, halt och mörkt ute! Dela gärna med dig av hur du lägger upp vinterlöpningen på bästa sätt. Använd vår hashtag #RWspringsäkert. Håll utkik efter våra tips här på sajten och i våra sociala medier: facebookinstagram och twitter.