Ladda din spellista inför Stockholm Marathon 2019

Ladda din spellista inför Stockholm Marathon 2019


Spotify avslöjar de mest populära spellistorna i löparspåren

Imorgon kl 12.00 går startskottet för den 41:a upplagan av Stockholm Marathon. Inför löparfesten kanske du i läsandes stund letar efter några sista minuten-tips om hur du på bästa sätt ska förbereda dig inför det 42 195 meter långa loppet. Har du glömt att ladda din spellista kan Spotify avslöja de mest populära listorna som förhoppningsvis kan ge dig en liten extra skjuts i löparspåret.

Här är de populäraste spellistorna att ha med sig i löparspåret:

Ingenting peppar en som riktigt bra musik. Här är en spellista med nya och äldre välkända upptempolåtar som ger extra glädje.

Spellistan som verkligen pumpar igång motivationen.

Med dessa välkända låtar från 00-talet finns det inga ursäkter.

Låt sköna upptempolåtar från 80-talet lyfta dig till bättre resultat.

(Easter egg till den som inte orkar springa hela tiden: Power walk)

 

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Känslan av att vara oslagbar

Känslan av att vara oslagbar


Förra året valde nästan 2 000 löpare att springa Salming Idre Fjällmaraton. Ett lopp med ett syfte. – Vi startade Salming Idre Fjällmaraton för att vi vill förmedla en speciell känsla – känslan av att vara oslagbar, säger tävlingsledaren Elisabeth Hansson.

– Vi tycker att det är allas rätt att någon gång få känna sig oslagbar! Oslagbar enligt vår definition handlar inte om att springa snabbast, det handlar om att känna sig oslagbar i förhållande till sig själv. För att du uppnått något du inte trodde att du kunde, för att du vågade och vann över den där fåniga ”jag kan inte”-rösten, förklarar Elisabeth Hansson, tävlingsledare för Salming Idre Fjällmaraton.

Men känslan av att vara oslagbar är så klart olika för olika personer. – För mig kan det vara den där känslan av eufori när jag är så himla trött, har kämpat länge och vet att jag kommer att fixa det här! När tårar av lycka samlas i ögonen, när jag knyter näven och bara är så stolt över mig själv, säger Elisabeth.

Löparna har fjället Städjan i blickfånget under stora delar av loppet
– väl medvetna om att de ska upp på det.

Vulkantopp och renar

Naturen kring Idre Fjäll är en viktig del i upplevelsen. Med fjället Städjan som juvelen i kronan. Toppen har en mycket speciell form, den ser ut som en vulkan. Löparna har den 1 131 meter höga Städjan i blickfånget under stora delar av loppet – med vetskapen att de ska upp dit.
– Det är så vackert här, de vida vyerna över fjället ger verkligen energi. Vilket kan behövas för det är ganska tuffa banor som möter löparna. Långa backar, tunga myrar och bitvis riktigt mycket sten kräver koncentration och fokus.
Idre är också Sveriges sydligaste renbetesområde och sameby.
– Renarna betar runt om på kalfjället och i skogen, det är alltid mycket uppskattat av löparna att få en skymt av de vackra djuren.

Fjällkänsla på alla distanser

Loppets distanser är 45 km, 28 km, 12 km och 84 km. – För oss är det viktigt att alla deltagare får uppleva fjällöpning, med vyer, branta backar och myrar – oavsett distans. Den längsta distansen, 84 km, är ny för 2021 och vi kan utlova en rejäl uppgift för de som tar sig an Järvens stig som den heter. Starten går i Grövelsjön tidigt på morgonen och löparna har 15 timmar på sig, flera mil är obanade och inte minst myrarna kommer att suga musten ur benen.

Så, kommer vi att känna oss oslagbara den 28 augusti nästa år? – Jag tror det. Alla har som sagt sin definition av känslan att vara oslagbar, men många vittnar om att de hittar den under loppet. Det är häftigt för jag tror att löparna förstår hur vi tänker och känner igen sig. När vi lanserade loppet och vår #blioslagbar fanns det ingen sådan på Instagram. Nu har över 12 000 använt den. Det är vi verkligen stolta över – vi vill ju att alla ska få uppleva den – känslan av att vara oslagbar!

Läs mer: Salming Idre Fjällmaraton 28 augusti 2021

Oslagbar utsikt.
Passa på! Just nu 50% rabatt!

Passa på! Just nu 50% rabatt!


Just nu! Halva priset på prenumeration, endast 49,50 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 10 gånger för bara 495 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och i din läsplatta. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

Erbjudandet gäller endast nytäckning av prenumeration och boende i Sverige.

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Så toppar du formen!

Så toppar du formen!


Förutsatt att du skött grundträningen bra under våren och sprungit kontinuerligt under sommaren kan du testa en liten formtoppning inför höstens kommande lopp – riktiga eller virtuella. Principen för formtoppning är ju densamma: Träna lite mindre så kommer kroppen att kännas fräsch på tävlingsdagen.

Det är allmänt vedertaget att just minska träningsmängden och träningsintensiteten två till tre veckor före ett lopp. Fast det gäller förstås att veta hur mycket och på vilket sätt man ska minska träningsmängden. Lägger man in för många vilodagar och bara kör korta, lugna distanspass kan man dels känna sig lite seg och okoordinerad i löpsteget, och dels förlora lite av sin syreupptagningsförmåga – och det är ju knappast syftet.

Jag brukar därför i stället rekommendera att man fortsätter att träna enligt sitt vanliga veckoprogram, och att man springer lite kortare distanspass och något färre antal intervaller – men i sitt vanliga tempo.

När du toppar formen inför ett lopp bör du tre veckor före loppet minska träningsmängden till 80–90 procent av din normala veckomängd.

När du toppar formen inför ett lopp bör du tre veckor före loppet minska träningsmängden till 80–90 procent av din normala veckomängd. Två veckor före loppet minskar du veckomängden till 60–70 procent och sista veckan före loppet ligger du på 50 procent av din normala veckomängd.

På distanspassen ska du alltså inte springa långsammare än normalt, däremot kortare. På intervallpassen ska du inte heller sänka tempot, men däremot köra färre intervaller.

Sista veckan inför loppet bör innehålla korta distanspass, någon eller några vilodagar samt ett till två löppass i din planerade tävlingsfart.

När du en dag eller två inför loppet kör ett lättare intervallpass för att väcka liv i musklerna kommer du förmodligen uppleva att benen känns fräscha och att ditt löpsteg är högt och fint. Se då till att inte springa fortare än normalt för att kroppen känns så pigg. Den känslan och energin ska du använda i loppet.

Sista veckan inför t ex Lidingöloppet (30 km) eller ett maraton (anpassa upplägget efter den veckodag du ska springa ditt lopp):

Sö: Vila.
Må:
Distans 10 km.
Ti: Vila.
On: 2 x 2 000 m i maratonfart med 3 minuter joggvila + 3 x 500 m i din 10-kilometersfart med 2 minuter joggvila.
To: Distans 6 km, lätt och avslappnat + stretching.
Fr: Distans 5 km, lätt och avslappnat + 4 x 30 sekunders stegringslopp i din halvmaratonfart.
Lö: Tävlingsdags.

Sista veckan inför ett 10-kilometerslopp:
Sö: Vila.
: Distans 10 km.
Ti: Vila.
On: 1 x 800 m i din 10-kilometersfart. Vila 1 min. 1 x 300 m i din 5-kilometersfart. Vila 2 min. Upprepa tre gånger.
To: Distans 5 km, lätt och avslappnat + stretching.
Fr: Distans 4 km, lätt och avslappnat + 5 x 100 m stegringslopp i din 5-kilometersfart.
Lö: Tävling 10 km.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En fantastisk löparhelg – Emil imponerar

En fantastisk löparhelg – Emil imponerar


På vår Instagramsida @runnersworldswe har vi rapporterar från en intensiv löparhelg, med många fantastiska framgångar för eliten och många virtuella loppinsatser bland motionslöparna. Här summerar vi helgen, där kanske framförallt unge Emil Millán de la Olivia svarade för två imponerande insatser med ett svenskt seniorrekord och ett nytt juniorrekord.

Löparhelgen inleddes med en Diamond League Gala i Bryssel där den ovanliga distansen ”en timmes löpning” var i fokus med världsrekordförsök. Visst blev det världsrekord både på dam och herrsidan. Holländskan Sifan Hassan hann hela 18930 meter på en timme, och i samma lopp satte Sarah Lahti svenskt rekord genom att hålla 3.20 min/km fart i snitt och 17955 meter.

På herrsidan var det legendaren Mo Farah från Storbritannien som ”skulle sätta nytt världsrekord”, och visst levde han upp till förväntningarna och spurtade till hela 21330 meter på timmen. I den spurten hängde den varvade unge svenska löparstjärnskottet Emil Millán de Oliva på för att få inspiration. Det var verkligen löparglädje och Emils 20128 meter på en timme innebar nytt svenskt rekord och översatt i kilometertider höll 19 åringen 2.59 och 2 10 km lopp i rad på snitt-tiden 29.50. Det tidigare rekordet hade Dans Glans på 19879m. I intervjuer efteråt sa Emil att det var en stor upplevelse att hänga med den spurtande legendaren Mo sista varvet.

Emil & Sarah efter entimmesloppen i Bryssel. (Från Sarah´s instagram)

Löparhelgen var dock inte över för Emil, utan direkt från Bryssel tog han sig till Helsingfors och Finnkampen där det mindre än 2 dygn efter entimmes prestationen stod 10000 meter på schemat. Svenskarna höll uppe farten i loppet och tog en säker trippel, och Emil visade ingen trötthet från Bryssel utan kunde med en suverän avslutning med runt 2.36 sista kilometerna spurta i mål som segrare i loppet på nya svenska juniortiden 29:10.22.

Utifrån ett internationellt perspektiv var det inte bara på entimmes löpning det blev världsrekord i helgen, utan det sprang även riktigt snabbt på en elit halvmara i Prag. På damsidan sprang kenyanskan Peres Jepchirchir det snabbaste halvmaratonloppet någonsin i startfält för bara kvinnor med imponerande 1:05:34

Samuel Tsegay drar före Mustafa Musse Mohamed och Samuel Russon på SM-maran.

I Stockholm avgjordes under lördagen SM på maraton i ett unikt ”separat” SM-lopp på en relativt tuff varvbana på norra Djurgården. Normalt sätt har SM medaljerna på maraton delats ut till de snabbaste svenskarna vid Stockholm Marathon. Nu blev det inget Stockholm Marathon i år, mer än den virtuella versionen du kan läsa lite om nedan, utan istället var de främsta svenska maratonlöparna inbjudna till den enskildas SM loppet.

Först ut var herrarna med start 09.00. Ganska optimal förhållande kändes det som temperaturmässigt, men med en markant motvind på längsta ”rakan” i loppet.
Det blev fart direkt i loppet genom IS Götas Samuel Russom, som relativt omgående fick hjälp att hålla uppe hög fart av framförallt Hälles Samuel Tsegay och även Eskilstunas regerade SM mästare Adhanom Abraha. Med i tätklungan fanns även RW´s skribent och tillika svenska rekordhållare på sträckan Mustafa ”Musse” Mohamed som jagade sitt 26 SM guld.
10 km passering på runt 31.10 (2.11 fart), men sen skönt farten något när ingen riktigt ville ta kommandot i motvinden. Halvvägs passerades på 1:07:21, och nämnda löpare såg upp att göra upp om medaljerna.
På fjärde, av 6 varv, gick Tsegay hårt och fick en lucka och kunde sedan fortsätta dra ifrån till en säker seger på imponerande 2:14.41 vilket är den snabbaste SM-segertiden sedan Åke ”Biten” Eriksson vann på 2.14.29 1995.

Russom var den löpare som höll kontakten bäst, medans första Adhanom och sedan Musse bröt loppet när den riktiga tröttheten satte in och medaljerna försvann iväg. Samuel Russom höll silverplatsen säkert och gjorde fina 2:16:14 i sitt debutlopp och där bakom var det en annan debutant, Spårvägens Archie Casteel, som avancerade upp till bronset på 2:18:28.

Damerna startade klockan 13 och vädret var fortfarande bra även om vinden tilltagit något och loppet även fick några relativt kraftiga regnskurar under andra halvan.
Senaste tre årens SM segrarinna Mikaela Arfwedson (fd Larsson) från Spårvägen tog kommandot direkt med den andra förhandsfavoriten Roslagens Carolina Wikström strax bakom. Så såg det mestadels ut de första 3 milen, även om Carolina också var uppe några korta stunder i täten. Farten var riktigt hög, runt 3.40 min/km, och försprånget till bakomvarande löpare ökade hela tiden.
Med runt en mil kvar fick Mikaela göra ett kort ”toastopp” och då körde Carolina på och till och med höjde den redan höga farten. Mikaela kom igång igen, men hade tappat kontakten med Carolina men höll in till säkert silver på fina 2:38:28.

Carolina Wikström imponerande segrarinna på SM-maran. (Foto Ryno Quantz)

Carolina gick otroligt starkt sista biten och nådde målet, och sitt första SM guld, på imponerande 2:33:59. Tiden är bara tio sekunder över hennes personliga rekord, och det alltså på en relativt tuff bana utan publik.
Den stora klungan bakom ledarduon lurpassade under loppet lite på varandra men fångade upp de löpare som låg mellan täten och klungan efterhand och på slutet stod bronskampen mellan Studenternas Johanna Salminen och Hässelbys Louise Wiker, där Louise med en stark spurt kunde springa hem bronset med tiden 2:46:51.

”Skyltmannen” pappar alla inför deras virtuella lopputmaningar.

Det var inte bara eliten som sprang lopp i helgen, utan många löpare sprang någon form av virtuell utmaning. På runnersworlds instagram kunde vi följa några från löpare från ASICS FrontRunners som genomförde den virtuella upplagan av ASICS Stockholm Marathon.

Några löpare i ASICS FrontRunners sprang virtuellt tillsammans!

Runt 5000 löpare deltog i detta lopp, och många andra tog sig an Ramboll Stockholm Halvmaran.
Att virtuella lopp blivit ett inslag i löpningen som löparna uppskattar är ett faktum nu när stora lopp inte kan avgöras, och under förra veckan rapporterades det om att London Maraton som avgörs första helgen i oktober sålt slut alla sina 45000 virtuella lopp-platser.
Förmodligen är de virtuella inslaget något som kommer finns kvar även när och om de stora loppen kommer igång igen.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Snart dags för Lidingöloppet – nu en månad långt!

Snart dags för Lidingöloppet – nu en månad långt!


Med start den 19 september kan de första Lidingöloppslöparna ge sig ut på den klassiska sträckan mellan Koltorp och Grönsta gärde. Men för att undvika folksamlingar springer man när man vill – ända fram till den 18 oktober.

TCS Lidingöloppet kommer i höst att genomföras som en serie virtuella lopp, där du som löpare väljer att springa på din hemmaplan eller på Lidingös banor som är öppna varje dag året runt. Ansvaret för att genomföra loppet ligger på löparna själva, som tar tiden med en löparklocka eller med sin mobil.

En månads tävlingsperiod

Årets nya ”Lidingöloppsmånad” pågår mellan den 19 september och den 18 oktober. Då kan löparna välja mellan att springa TCS Lidingöloppet 30 km, TCS Lidingöloppet 15 km, Rosa Bandet-loppen (10 km och 4 km) samt junior- och veteranloppen över 10 och 15 kilometer.

 – Genom att löparna har en månad på sig att springa loppet och med förhoppningsvis många anmälda deltagare går TCS Lidingöloppet 2020 till historien som världens längsta Lidingölopp, säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

Elitlopp för speciellt inbjudna löpare

Förutom de virtuella loppen genomför TCS Lidingöloppet också ett elitlopp för inbjudna löpare på TCS Lidingöloppets klassiska terrängbanor den 26 september 2020. För detta evenemang kommer TCS Lidingöloppet att hålla sig inom riktlinjerna med maximalt 50 personer på tävlingsområdets start, bana och mål.

VILL DU HA TRÄNINGSPEPP OCH PROGRAM MOT LIDINGÖLOPPET? Häng med i Saucunys ”We Who Run Club”


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vi springer tillsammans – för förändring!

Vi springer tillsammans – för förändring!


På lördag avgörs SM i maraton. Två av favoriterna, Mustafa ”Musse” Mohamed och Mikaela Arfwedson, är engagerade i projektet Run for Change. Målet är att bekämpa fattigdom.

Det är många löpare som blivit engagerade i den ideella organisationen Hand in Hand som arbetar med entreprenörskap som ett effektivt och hållbart sätt att bekämpa fattigdom. Det är löporganisationen Urban Tribes som är länken mellan löparna och projektet Run For Change, som stöttar Hand in Hand.

Rubin McRae, Urban Tribes,

Urban Tribes är ett gäng som älskar löpning. De utbildar löpcoacher och erbjuder professionell löpträning för grupper och företag.
Rubin McRae, löpcoach och grundare av Urban Tribes är entusiastisk:
– Våra löparhjärtan klappar också för att göra världen lite bättre – och vad passar oss bättre än att springa för den förändring vi vill se?

Run for Change with Hand in Hand startade 2019, då flera av Sveriges bästa löpare var ambassadörer för projektet. Målet är att skapa en rörelse som resulterar i att en hel by i Kenya får utbildning i entreprenörskap och blir starka nog att ta sig själva och sina familjer ur fattigdom.

I Kenya lever en tredjedel av befolkningen i extrem fattigdom – och läget är än värre nu med Covid-19.

– I Kenya lever en tredjedel av befolkningen i extrem fattigdom – och läget är än värre nu med Covid-19. Men Kenya är också världens mest framgångsrika löparnation, och därför känns det extra bra för oss att kunna göra skillnad här. Det är också ett sätt att nå Urban Tribes vision som handlar om att löpning kan skapa en bättre värld, säger Rubin McRae.

2020 – inget vanligt år

Årets stora löparfester Asics Stockholm Marathon och TCS Lidingöloppet har båda ställts in på grund av pandemin. Nu har de två forna konkurrenterna bestämt sig för att göra gemensam sak och genomföra två elitlopp, den 5 och 26 september. I stället för att ställa in – ställer man om!

Flera av löparna som kommer att springa är även ansikten utåt för Run for Change, som ambassadörer. En av dem är Runner’s Worlds skribent Mustafa ”Musse” Mohamed, flerfaldig vinnare av Lidingöloppet och nuvarande innehavare av det svenska rekordet i maraton. Han är också den idrottsman som vunnit flest svenska titlar genom historien.

Mustafa ”Musse” Mohamed

– Jag kom till Sverige som 11-åring från ett stundande krig i Somalia och hade turen att växa upp i en trygg miljö. För mig är det självklart att stödja kampanjen Run for Change, jag vet själv vad det betyder att få rätt stöd för att förändra sitt liv och ta sig ur fattigdom, säger Musse.

Mikaela Arfwedson (fd Larsson) som har vunnit de tre senaste svenska mästerskapen i maraton siktar på ännu en mästerskapsmedalj. Detta efter att ha fått sitt första barn. Mikaela är verkligen någon att ha koll på framöver. Hon deltar i Run for Change för andra året:

– Det känns som en helt självklar sak att göra. Många har inte alls våra förutsättningar till ett bra liv och jag tycker att vi som kan hjälpa till ska göra det. Fattigdom bekämpar vi bäst tillsammans!

Springa tillsammans – bekämpa fattigdom tillsammans

I projektet Run for Change möts Urban Tribes och Hand in Hands målsättningar i en perfekt match. Rubin McRae håller med:

– Hand in Hand hjälper människor att av egen kraft ta sig ur fattigdom. Det bygger självförtroende och självkänsla. Av egen kraft tar man sig också genom ett maraton. Det manifesterar vi genom Run for Change!

Hand in Hand hjälper människor att av egen kraft ta sig ur fattigdom. Det bygger självförtroende och självkänsla

Samarbetet inkluderar också personer från näringslivet som älskar löpning och samtidigt vill stödja Hand in Hand och initiativet Run for Change. Maria Åhr, VD och partner på Alfvén & Didrikson säger att Run for Change är ett samarbete mellan näringsliv, idrott och välgörenhet som visar på att vi tillsammans kan göra ännu större skillnad.

– Drömmen är att alla som deltar i Stockholm Marathon och Lidingöloppet under nästa år vill vara med och springa tillsammans med oss och Run for Change, säger Maria.

Alla kan vara med!

Både SM-maran och TCS Lidingöloppet kommer att livesändas så att du ska kunna följa loppen. Givetvis kan du också stötta projektet Run for Changeswisha valfri summa till 9000 910 och märk gåvan ”RFC”. Varje krona gör skillnad!

TOPPBILD: Deca Text & Bild


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in