Simma energisnålt med Total Immersion

Simma energisnålt med Total Immersion


Total Immersion kommer från USA och utvecklades av simtränaren
Terry Laughlin för 30 år sen. Numera utbildar han coacher som blir
certifierade i att lära ut Total Immersion. Total Immersion passar framförallt vid längre distanser men även sprinters kan snappa upp ett och annat som gagnar dem.

Vad är det för skillnad på ”vanligt frisim” och Total
Immersion? –För mig är det som natt och dag att simma ”vanligt” frisim som
jag gjorde förr mot att simma TI. I TI simmar du med ett syfte, det finns en
tanke bakom de olika delarna det består av. Allt hänger ihop men först behöver
du bygga sten för sten och mycket handlar om balans och avslappning i vattnet,
att reducera motstånd och få med core och kick på rätt ställe. Framförallt är
det mycket stimulerande och fascinerande med TI. Det finns alltid något att
jobba med och du kopplar bort allt annat för att fokusera på en sak i taget
, säger Anna-Karin Lundin, Sveriges enda certifierade Total Immersion-coach.

Med Total Immersion involverar man hela kroppen, mer än bara armar och
ben var för sig – höften involveras som en viktig del av stroket. Man kopplar
in bål, armhåla, avslappnad nacke och så vidare och jobbar på en del i taget,
till en helhet. Det gäller också att ta bort det motstånd som finns. –
Kroppen
vill sjunka av sig själv, endast lungorna vill upp
, fortsätter Anna-Karin.
Därför simmar man genom vattnet, inte på det. Allt ovanför vattnet är
återhämtning. 

När jag själv får en lektion i Total Immersion får jag
flera nya termer att tänka på. Eller som coachen säger ”det handlar inte om
kondition, det är teknik
”.

Simma brett för att få stabilitet och balans i vattnet. Tänk två breda spår, ”wide tracks”, att följa med simtagen. Hålla min ”laser” rak, det vill säga hålla
huvudet still men avslappnat. Nacken ska vara lång och huvudet tungt. Dra ned
på bensparken från de tre benspark per armtag jag har lärt mig. Här gäller en
benspark per armtag. Diagonalt.

Anna-Karin använder Aqua-talk, en kommunikationsenhet, vilket gör det lätt att följa hennes
instruktioner. Jag har ett head-set under badmössan där jag hör tydligt allt
hon säger från hennes sändare.

 

Varför har Total Immersion blivit så populärt? – Det är ett smart sätt att simma avslappnat och tekniskt riktigt där hela
kroppen är involverad. Folk får upp ögonen för Total Immersion och efter att ha
testat får många en aha-upplevelser med sin simning. Men för att lära sig
något nytt är det viktigt att ge det ordentligt med tid. Varje ny funktion sägs
ta 100 timmar för muskelminnet att ta till sig. Som vanligt beror det på din
egen insats som att fokusera på sin träning, låta någon titta på dig när du
simmar, titta på filmer och så vidare. 

 Slutligen, varför är Total Immersion? – För att effektivisera din
simning!

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Sponsrat inlägg
Jonas Colting i ny stor utmaning

Jonas Colting i ny stor utmaning


Hur är upplägget kring det här äventyret?
– Jag simmar med min träningskompis Thobias Pettersson. På åtta dagar rundar vi Phuket och till vår hjälp har vi ett supportteam med båtar, filmare och fotograf.  Vi simmar i snitt minst 15 km/dag. På kartan är det 120 km men i verkligheten simmar man aldrig i en helt rak linje. Vi försöker starta tidigt varje dag och vi kommer att bo på Apollos anläggning Thanyapura, säger Jonas.

Vad är bakgrunden till denna utmaning?
– Det här är ett äventyrs- och välgörenhetsprojekt tillsammans med Apollo Sports och Thanyapura. Vi vill dels promota Phuket och den fantastiska miljön i vattnet och på land men också lyfta frågan kring bevarandet av världshaven, vår planets viktigaste ekosystem. Sedan är det ju naturligtvis en push för simning i allmänhet och open water-äventyr i synnerhet. Lokalt driver Thanyapura en insamling till ett lokalt barnhem genom vår simning.

Har du fått med dig några simkompisar?
– Ja, Thobias som jag tränat med i 25 år. Dessutom kommer vem som helst att kunna vara med och delta på valda delar av respektive etapp och därigenom bidra till vårt syfte.

Hur du kom på den här idén?
– Jag var i Phuket och tränade och tycker om tanken på stimulerande äventyr som mål för träningen. Att simma till något eller runt något är djupt tilltalande för mig. Tanken föddes på plats och vid efterforskningar så visade det sig att ingen har simmat runt ön.

Hur har ditt träningsupplägg varit för att mäkta med det här?
-Vi kommer att simma 15 km om dagen i snitt med etapper på mellan 13 och 18 km. Jag har tränat som ”vanligt” men med lite större simfokus. Jag och Thobbe hade en träningsvecka på Playitas där vi simmade 50000 meter och sedan har vi kört några träningshelger med 16000 meter simning på två dagar. Därtill en höst och vinter med lite mer styrketräning än vad jag annars hade jag gjort kanske.

Kommer du vara rädd för fula fiskar under resans gång?
– Nej. Fiskar o hajar skrämmer mig inte. Men jag har respekt för havet. Den största realistiska risken är maneter och vi har en gel som vi ska smörja in oss med som gör att vi har ett visst skydd mot dem om vi skulle simma in i något sådant. Annars är det ju tveklöst värmen i vattnet, solen och saltet den största utmaningen.

Kan man följa detta på något sätt?
– Ja, via mina sociala medier och genom min Youtube-kanal. Sök på namnet jonascolting.

Hur kommer ni att fira målgång 6 april?
– Det återstår att se och det blir ett angenämt problem. Antagligen med en stor fest för alla inblandade då det krävs ett stort team för att ro något sådant här i land. Men först ska vi simma i 35 timmar så vi tar inte ut något i förskott J

Vad blir dina kommande utmaningar i år?
– Jag vill gärna köra några triathlon och några större swimrun. Jag är anmäld till SM på halv IM i Vansbro och till Ö till Ö. Kanske blir det en IM också men vi får se hur kroppen känns längre fram. Dessutom ska jag köra ett tufft etapplopp på MTB; Trans-Alp.

Fem tips: bli en fena på att simma

Fem tips: bli en fena på att simma


  1. Satsa på tekniken. Många tror att man blir bättre på att simma bara man simmar mycket. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. För att ta du ska ta dig en eller flera nivåer framåt är det viktigt att lägga ner tid på att träna upp tekniken eftersom simning är en tekniksport. Tränar du dedikerat på tekniken lär du dig den också snabbare. Kontakta en simcoach och ta några simlektioner för att få snabba och effektiva tips. Han eller hon ser oftast snabbt vad just du behöver träna extra på. Med några enkla råd och knep kan tränaren få dig att simma mer effektivt.

  2. Simma långt. Träna upp din uthållighet så du orkar simma 1,5 gånger så långt som simsträckan är på tävling. Vet du att du klarar av att simma så långt ökar du ditt självförtroende om att du faktiskt klarar distansen på tävling, även om du skulle tvivla på simtekniken.

  3. Träna i öppet vatten. Nu är det kanske lite kallt i vattnet för att börja simma i öppet vatten. Men så snart temperaturerna stiger – lämna bassängen och hoppa i havet eller sjön! Det är viktigt att du är bekant med hur det känns att simma så som det kan vara när det är tävlingsdags. Lägg tid på att träna upp så du kan andas på båda sidor – för du vet aldrig vad det är för väder på tävlingsdagen. Är det stark vind och höga vågor blir det svårt att andas. Då kan det underlätta att kunna andas på bägge sidor så du kan variera.

  4. Behåll lugnet i vattnet. Fokusera på att hitta lugnet i tävlingssituationen när det väl är dags för tävling. Försök att inte bli så stressad av trängsel, sparkar, kallt vatten, tight våtdräkt och fula fiskar. Detta för att du ska undvika att lägga för mycket av din viktiga energi på sådant som gör dig ofokuserad och kanske gör att du hetsar i väg i onödan när startskottet går. Stressar du i väg i starten kommer med stor sannolikhet tröttheten som ett brev på posten – snabbare än vad du tänkt dig.

  5. Gå med i en klubb. Att simma med andra triathleter är alltid motiverande och lärorikt. Och framförallt kul! Gå med i en simklubb eller triathlonklubb och du kommer att utvecklas snabbt. Än finns det tid att bli snabb i vattnet till säsongen tar fart på allvar.
Östersjösimmet: mot marin nedskräpning

Östersjösimmet: mot marin nedskräpning


Hur kom ni på idén till detta?
– Idén kom egentligen när Simon satt och kollade på en karta och fastnade med blicken över Ålands skärgård. Vi tränar och tävlar i Swimrun sedan ett par år tillbaka och fastnade för äventyret, för något som är ogjort och detta är ett sätt att utforska swimrun med nya vinklar, säger Rasmus Regnstrand, en av de två killarna som ska genomföra Östersjösimmet.

Ni gör detta äventyr i syfte att förebygga nedskräpning i Östersjön. Berätta mer om det!
– När vi bestämde oss att vi ville ge oss på det här projektet kändes det som en naturlig sak att få med miljöaspekten. Vi nyttjar vår natur i träning, tävling och på fritiden, så det kändes därför viktigt att själva kunna försöka bidra med något bra. Nedskräpning är något som alla upplever, både i stadsmiljö men tyvärr även i naturen. Både Jonas Coltings Sverigesimmet och Oskar Kihlborgs olika miljöprojekt har också varit stora inspirationskällor. 

Hur förbereder man sig själv fysiskt och psykiskt inför detta? Vad behöver man för utrustning inför en sådan här resa?
– Utrustningen är såklart viktig, och det har varit viktigt att få använda produkter som vi trivs med. Vi är väldigt glada att kunna samarbeta med Addnature som i sin tur kunnat hjälpa oss med kontakter till de varumärken som vi tycker är bäst. Träningsmässigt har förberedelserna varit ganska enkla, träna mer och träna längre, hehe. Men motivationen har varit hög och bägge två tycker det ska bli skitkul, så de psykiska förberedelserna hänger väl med när man känner att kroppen svarar bra.

Hur är samspelet mellan er två? Det är till exempel rätt vanligt på Ötillö att en går in i väggen och den andre drar.
 I egentligen allt som vi har tagit oss för har vi varit väldigt jämna i, vi har därför aldrig på tävlingar tidigare använt lina mellan oss som nästan alla andra gör. Vi är också nära kompisar sedan länge, vi trivs bra ihop både privat och i träning och tävling. Vi försöker ha kul och snacka skit så mycket det går!

Hur mycket träning ligger bakom och under hur lång tid har ni förberett er?
 Idén föddes förra sommaren men blev egentligen inte till verklighet förrän framåt jul. Sedan dess har vi förstås insett att vi måste steppa upp träningen, våren har gått bra med mycket löpning men även simning i bassäng. Tyvärr bor Simon i Norge och jag i Stockholm vilket gjort att vi inte kunnat träna ihop så mycket som vi önskat.

Hur och när går starten? Vad har ni för tankar, och hur långt är första simmet och löpsträckan?
 Vi startar den 23:e juli om vädret tillåter. Vi vill inte starta om vinden är för hård så vi har några dagars väntetid. Första 2-4 dagarna är simning över Ålands Hav då vi endast passerar ett fåtal kobbar, en total simsträcka på ca ett maraton. Detta är såklart en prövning men är förhållanden på vår sida ska det nog gå vägen!

Vad finns det för faror/ risker med denna expedition? Kommer det finnas bevakning med er hela vägen?
– Vi har följebåt för alla exponerade simningar, med god säkerhetsutrustning för att kunna kontakta omkringliggande båtar, kustbevakning och yrkestrafik. För löpningarna är vi mer självförsörjande.

Hur orkar man med en sådan här utmaning?
 Haha, bra fråga. Vi har ju inte prövat än men vi tycker det är en sjukt tuff grej så det blir är en bra motivation. Vi bägge har en ganska bra träningsbakgrund som vi känner att vi kan stå ganska stabilt på.

När beräknar ni springa över Åland? Var kan publiken se er och heja på?
 Vi beräknar landstiga Åland någon gång mellan 24 och 31 Juli beroende på väder. Det bästa är att hålla koll på hemsidan www.ostersjosimmet.com där man kan följa oss via GPS-tracking och också se hela bansträckningen.

Sista löparsträckan är ett är maraton tydligen. Vad är era tankar kring det?
 Det är lite ångest måsta jag erkänna. Vi har bägge ganska bra med mil i benen i år, men eftersom vi tycker det är betydligt roligare att springa i skogen har de där längre landsvägspasset tyvärr uteblivit. Men eftersom vi har hela dagarna på oss så tror jag ändå att vi kommer få till distanserna så länge inga skador sätter sig i vägen.

Ni kommer leva i våtdräkt i flera dygn, hur ser ni på det?
– Det blir kul!

Hur lång tid tänker ni att detta äventyr kommer att ta?
 11 dagar är planen, men den kan komma att justeras något år bägge håll beroende på förhållanden, hur kroppen känns och hur pass tuff terrängen är när vi springer obanat. Tidplan och alla övrig info finns på hemsidan för de som vill följa oss när vi sätter igång i slutet på juli.

Kort fakta om marin nedskräpning i Östersjön
Marin nedskräpning är ett av de största miljöhoten för våra hav. Miljoner ton skräp dumpas varje år i havet och idag finns stora mängder plast i världshaven, även i Östersjön. Mer än en miljon fåglar och 100 000 däggdjur dör varje år världen över efter att ha fastnat i eller ätit plast som de hittat i havet. Var tredje havsfågel äter plast i tron att det är föda.

  • 97 % av det skräp som hittas är engångsprodukter slängt eller tappat av enskilda konsumenter
  • Över häften av det skräp som hittas i Östersjön består av plast
  • 80 % av allt skräp i Östersjön kommer i själva verket från land och transporteras till havs via bland annat vind och vattendrag
  • Fisk från Östersjön är förbjuden att äta i hela Europa, dock inte i Sverige
  • Musslan du äter innehåller mikroskräp som har brutits ned och återfinns i musslornas cirkulationssystem.

Läs mer här om hur du kan hjälpa till att bidra till minskad nedskräpning i Östersjön.
Läs mer om Östersjösimmet här.


Expeditionens sim- och löpsträcka. (Klicka på bilden för större karta)

 

Foto: Lotta Nummelin, Östersjöfonden. 

Simläger för triathleter

Simläger för triathleter


Simlägret riktar sig till triathleter och öppet vatten-simmare, på fyra olika nivåer – från nybörjare till elit. Simtekniken och träningen fokuseras endast på frisim, det snabbaste simsättet för triathlon och öppet vatten-simning. Målet är att deltagarna ska få ny kunskap och idéer för att kunna förbättra simträning under vinterträningen.

Nivåer:
Nivå 1 – Novis, baskunskap, kunna simma 400 m utan vila.
Nivå 2 – Fortsättning, bas, kunna genomföra 800 m utan vila. Kan crawla/frisimma.
Nivå 3 – Träning, kunna genomföra simpass på 2000-3000 m på 60 min. Kan crawla/frisimma.
Nivå 4 – Elit, full träning, tillhör Sverigeelit.

Programmet och träningsmetodiken är framtaget och utförs av Fredrik Lundin, ”Coach Ludde”, till vardags simtränare för bland andra Lisa Nordén och elittränare i Polisen Simidrott. Det blir detaljerad genomgång i simteknik med teori och praktik samt SIMFYS, övningar på land för att förbättra balans, koordination, bålstabilitet och generell styrka. Övningarna är simspecifika.

Träna Rätt 2014
På lördagen, kl 13:00-17:00, hålls föreläsningsserien ”Träna Rätt 2014” där Lisa Nordén, Rubin McRae (Running Sweden), Access Rehab, Fredrik Lundin och Ola Strömberg som pratar om simträning, löpträning, att hålla sig skadefri, hur man kan ta med idrottens lärdomar vidare i livet samt hur åhörarna ska få energi till sitt eget idrottande.

Schema
Datum: fredag-söndag 15-17 november.
Plats: Eriksdalsbadet, Stockholm.
Fredag 15 nov: 17:30 -21:00
Lördag 16 nov: 09:30 -17:00
Söndag 17 nov: 09:30 – 14:30

Avgift
2 795 kr inkl. moms. 40 platser, först till kvarn. 

I avgiften ingår:

  • 4 timmars föreläsning med Lisa Nordén & hennes coacher
  • 4 simfys och simpass
  • 1 tränare per 10 deltagare
  • badmössa
  • lunch på Eriksdalsbadet (söndag)
  • träningsband/slang
  • bassänghyra och konferensutrymmen

  • utbildning i SIMFYS med tillhörande utbildningsmaterial.
  • teori och praktik i frisim

Anmälan
Anmäl dig här. Anmälan är bindande. Sista anmälningsdag 30 oktober. Bekräftelse på anmälan och faktura skickas via mejl. Du erhåller din plats när avgiften är betald. Vid mindre än 20 anmälda deltgare kan tyvärr inte simlägret genomföras.

Träningsmaterial som kommer att användas
Platta, dolme, snorkel, simglasögon och paddlar. Du som deltagare får 20% rabatt i TYR´s webbshop. För att rabatten ska gälla ange rabattkod LUDDE13E (i fältet ”Rabattkod” i kassan när beställning avslutas).