Vässa din 1000-metersfart!

Vässa din 1000-metersfart!


Maj månads utmaning #RWtempoChallenge handlar om fartträning – målet är att du ska sätta ett personligt rekord på 1 000 meter. Här får du bästa tipsen för att fixa det från den svenska manliga rekordhållaren på sträckan, Johan Rogestedt, som gjort 2.17,67!

Maj månads utmaning (läs mer om den här) handlar alltså om att lägga in fartträning under en månad och med hjälp av den förbättra din tid på 1 000 meter. Johan Rogestedt har det svenska rekordet på distansen på herrsidan. Här ger han sina bästa tips till dig som vill ta dig an utmaningen:

Jag tror att det viktigaste när man springer 1 000 meter är att våga satsa under mittendelen av loppet. För mig som banlöpare ser jag 1 000 meter snarare som ett långt 800-meterslopp än ett kort 1 500-meterslopp.

Innan jag slog mitt svenska rekord sprang jag ett pass bestående av 5 x 400 m + 5 x 300 m + 5 x 200 m med 1 minuts vila och 6 minuters seriepaus. Jag hade då strax över 1000-metersfarten på 400 meter, ungefär min målfart på 300 meter och strax därunder på 200 meter.

Ett annat pass jag gjorde fem dagar innan jag sprang 2:17 för andra gången var 2 x 500 meter i planerad tävlingsfart med 2 minuter vila, följt av 4 x 200 meter med 90 sekunders vila progressivt där jag sprang ut steget. 

Att springa 1 000 meter är lurigt. Det är lätt att öppna för långsamt och sedan ha krafter kvar. Med det sagt ska man givetvis inte ’toköppna’ heller. Det viktigaste är att våga trycka på mellan 400 och 700 meter – det är där många inte vågar tillräckligt mycket.

FOTO: Deca Text & bild


Nr 6 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Äntligen Långlopp! Träningsprogram inför höstens lopp.
  • 11 snabba kolfiberskor
  • Så fixar du sommarvärmen
  • Allt om OS i Tokyo!
  • Därför blir du lycklig av löpning
  • Extra bilaga. Nybörjarguide
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Vässa din fart i sommar – fyra enkla knep!

Här är fyra enkla sätt att bli snabbare – som alla garanterat ger resultat.

Läs mer

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Expertens bästa kosttips inför sommarens träning!

Tre smarta råd inför semesterträningen från vår kostexpert Emma Lindblom.

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Träna inför Varvet – eller boosta din sommarform!

Måndag 21 juni drar det 12 veckor långa träningsprogrammet inför Göteborgsvarvet igång. Det är coacherna...

Läs mer
Träna med Runner’s World – häng med på Camp Järvsös löparveckor!

Häng med Runner’s World på inspirerande löpträning i vackra Järvsö – perfekt uppladdning inför höstens alla långlopp!

Läs mer
Så påverkas din löpning av sommarvärmen

Även rätt blygsam värme i kombination med träning kan vara en utmaning. Så här påverkas kroppen av sommarvärmen och solen.

Läs mer