Blogg

Next stop Kona


I helgen som gick gjorde jag det sista som kan kallas för ordentlig träning på min nivå. Har fått lägga band på mig då Björn tycker jag behöver få till fler lugna pass. En av mina största svagheter är förmågan att lägga band på mig. Det bästa jag vet är att köra hårt, testa mina gränser och se vad kroppen klarar. Blir hög av tuffa utmaningar och älskar kvittot när man lyckats genomföra ett riktigt helvetespass. Jag sitter inte på min kontorsrumpa 10h om dagen för att sedan försaka tid med min älskade familj för att rulla 3h långsamt på cykeln. Ska jag ta mig tid för att träna så ska det kännas som det ger nåt eller åtminstone är kul. 

Inser nu när jag börjat nå mina begränsningar över hur snabb jag kan bli givet de timmar jag lägger ner. Måste göra något annorlunda nästa år om jag ska fortsätta utvecklas och nå dit jag vill. Känns rätt fånigt träna på dessa egenskaper men inser nu att jag måste, har testat allt annat och det går inte. Visst suger det när du inser att alla hade rätt och du hade fel?!

Nåväl, har faktiskt lyckats hyfsat med hålla intensiteten kontrollerat lägre än normalt under detta träningsblock. Timmarna har jag däremot inte fått ihop men har gjort mitt bästa. Man har den livssituation man har, ingen idé gnälla över den utan bara försöka göra det bästa av det. Jämför man min form från föregående år så är jag starkare denna gång. Simmar snabbare, cyklar bättre och springer ungefär som vanligt. All in all goda förutsättningar toppa förra årets bedrift. Kommer dock inte bli med hästlängder men god form samt en gnutta erfaranhet borde kunna ge 10-15 minuter på slutresultatet allt annat lika?!

Förra året hade jag 9:53h fördelat på 1:07, 5:06 resp 3:30h. Onödigt långa byten och kanske lite väl försiktig cykling tänkte jag försöka ändra på. Löpningen var katastrofal så där tänkte jag förbättra mig avsevärt. Men som vanligt, lätt sitta här och knacka på sin dator och gissa tider. Vädret har sista ordet på Hawaii, blir det blåsigt och några grader varmare är jag glad om jag kommer i mål före mörkret faller och de börjar dela ut glowsticks till de som fortfarande yrar runt uppe på Queen K highway.

Har lovat RW skicka bilder och annat smått och gott från min vistelse på Hawaii så ni kommer få mer av mig varken ni vill det eller inte. Kan man ändå inte få nog så finns jag även på Instagram & twitter @nelker

Mahalo

Nelker 

Efter ett löppass nere i Energy Lab. Barkaka naturligtvis!
 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Som en katt


Jag har bestämt mig för att ta åt mig allt jag kan av alla komplimanger jag får på träningen istället för att gräva ner mig i det jag inte är bra på. Allt för att komma ur den här självförtroendedippen jag är mitt inne i just nu.

I morse var det två stycken 8 minuters AMRAPs på schemat. Den första var så många varv som möjligt av 200 m löpning, 3/3 halva Turkish getups och 4 knäböjshopp. Den andra var så många var som möjligt av 200 m rodd, 6 toes to bar och 4 target burpees (alltså när man ska hoppa upp och träffa något cirka 20 cm över dina utsträckta armar i varje rep.

Men istället för att tänka på hur tung jag kände mig när jag sprang eller hur dålig jag är på toes to bar tog jag med mig att Coach Nils tyckte att jag gjorde fina upphopp. ”Som en katt”.

Så där ja! Som en katt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Sminktips, på min ära!


Nej, det här är ingen sminkblogg och jag är inte direkt en sminkmänniska. Jag gillar maskara och en bra BB-cream, men i övrigt är jag rätt sparsmakad när det gäller sånt. Men jag gillar nagellack. Det kan liksom ge intrycket av att man anstränger sig. Något som ger motsatt intryck är nagellack som är bortskavt. Som min mamma sa ”Det är ju kul med lite färg, men man vill ju inte se ut som ett fnask efter ett par dagar”.

När man tränar gör man det svårt för de allra flesta nagellack. Raspiga skivstänger, skrovliga kettlebells och diverse annat skav gör att det brukar hålla i max en dag. Men. Nu släpper The Body Shop en serie nagellack som sitter som berget! Jag har fotat min hand fem dagar efter att jag målat naglarna. Fem dagar av crossfit, legobygge, lek utomhus och vanligt hemmaslitage (läs dusch, disk, matlagning och sånt). Helt grymt! Bäst sitter det om man målar två lager. Det gjorde jag för ett par veckor sedan, i en annan nyans, och det fick jag ju ta bort – inte för att det hade blivit skavt – utan för att jag hade ledsnat på färgen efter en vecka!

Bra skit för oss som gillar att se ut som att vi anstränger oss, men som också gillar att leva. Liksom på riktigt.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Stora L eller lilla h?


L-hang. Nej, hörrni. Det är inte mitt bästa. Poängen här är att hänga i räcket med benen rakt ut så att kroppen bildar ett L. Jag är bättre på lilla h. Eller nästan lilla h. Om den skalade versionen (alltså den midre tunga versionen), den som är på bilden, ska se ut som ett h måste jag ju ha en pinne i rumpan, och det jag har inte.

Coach Jenny, som tog bilden) tyckte att jag skulle skriva att jag bara demonstrerar den skalade versionen och annars naturligtvis hängde med benen rätt ut från höfterna. Men här på bloggen ljugs inget. Ärlighet varar längst. Jag kan inte hänga som stora L. Bara som lilla h. Och som ett I. Jag är jätteduktig på I, men det får vi nästan aldrig göra.

Hur som helst, vilken bokstav du än väljer att se ut som så är det en bra övning. Både för greppstryrkan och för magen.

Ha en fin regnig måndag!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tre veckor kvar


Märklig grej skriva sin sportblogg när man är bakfull. Hur kan de mest naturliga utsvävningarna plocka fram ångest och känslan av skam. Kan man inte få ha roligt längre eller äta & dricka det man vill utan tappa performance?! Jo, det är just det man kan om man lyckas planera in det där det gör som minst skada. Eftersom jag knappast håller internationell elitnivå så är det på marginalen ett kalas hämmar utvecklingen. Självklart är man inte i form för hård träning dagen efter och ens vilodag blir knappast optimal men jag är övertygad om att det är bra göra andra saker än bara träna. Den energi och stimulans man får av sin familj, arbete och sociala tillställningar skapar balans i själen. När man sedan ska träna och tävla har man det tillgodo även om man drack whiskey shots igår och tjuvrökte. Svårbevisat men jag är beredd ha fel på denna punkt då jag inte kommer ändra mina vanor hur mycket som helst. Yin & Yang typ….

Innan jag hällde i mig alkoholhaltiga drycker igår hade min träningsgrupp Terrible Tuesdays en säsongsavslutning norr om Stockholm. En sorts Duathlon om man vill. Började dagen med köra en beprövad temporunda med start Angarns kyrka. Vändpunkt 15 km ut för att sedan ha mål på samma ställe som startpunkten. Totalt 30.2 km med ca 200 höjdmeter inbakade. Vi hade kört denna sträcka som fartpass innan Kalmar så de flesta var bekanta med sträckan. Tyvärr var denna kyliga morgon långsam då temperaturen och luftdensiteten påverkade hastigheten markant. Nästan alla fick se sina tidigare tider försämras med 90-120 sekunder och det gäller även undertecknad. Hade efterföljande löpning i bakhuvudet så jag cyklade medvetet aningens mindre hårt men fick ändå ur mig 305 watt i snitt och en snitthastighet av 40.5 km/h. Förra gången hade jag 42.2 km/h & 310 watt.

Vi väntade in alla och bytte om till efterföljande 5 km löpning med masstart. Bestämde mig för att gå ut hårt och förhoppningsvis chockskada de andra som planerade följa med i mitt tempo. Tyvärr visade sig Pär inte ta någon större skada och förintade oss andra med 16:58 som sluttid. Mina 17:39 som jag annars hade varit väldigt nöjd med kändes mediokert. Nåja, 3.32 min/km efter 30 km tempo är klart godkänt och känns tryggt. Även förra veckans halvmarathon med kontrollerad puls sju slag under det normala kändes väldigt bra. Väldigt lugnande ha detta med i bagaget när jag sticker till Hawaii.

För er som gillar fakta & detaljer så finns jag & Terrible Tuesdays på Strava om ni känner er manade att försöka slå våra rekord. På instagram kan ni följa mig @nelker eller gruppen under #nelkerstt

Nu följer sista hårda veckan innan jag inleder min taper period. Har inga konkreta mål inför Kona än så länge utan tar det närmre inpå. Självklart är jag där för att förbättra förra årets performance. Man reser inte runt halva jorden för att fega?!

Tack för ordet!

Nelker

Med 500 meter kvar, jagad av Mattias Bylund, Henrik Törn & Viktor Milonjic.

Dagens silvermadaljörer. Cyklisten Jonas Bohr & Sara Asp som även hon ska med till Kona.

Philip Berglöf efterlever TT´s motto ”kan man ha barkaka ska man ha barkaka”

Pär Johansson, överlägsen segrare med sluttiden 1:00:31 (43:33 + 16:58)

En 3:e plats för mig på tiden 1:02:53 (45:14 + 17:39)



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Go girls!


I morgon klockan 16.00 är det dags för landskamp mellan Sverige och Storbritannien i amerikansk fotboll på Östermalms IP. Det är gratis, så om du befinner dig i närheten har du ingen ursäkt att inte gå dit. Och det är något speciellt med den här landskampen, för det är första gången som damerna kommer att ha egna matchställ (som jag fick äran att prova häromdagen. Det var jättetajt och coolt). Tidigare har de fått låna dräkter av den herrlandslaget.

Jag gillar verkligen tanken på amerikansk fotboll. Tycker att det verkar jätteroligt! Om jag hade obegränat med tid och kroppen var en maskin skulle jag:

– Börja träna amerikansk fotboll.

– Börja träna brottning.

– Gå på yoga.

Men som det är nu har jag inte obegränsat med tid, och kroppen skulle inte palla, så jag får hålla till godo med min älskade crossfit. Och trots gårdagens ringhat är det ju det bästa jag vet.

Ha en fin helg nu alla!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*