Simanalyserat


Efter att ha vändit och vridit, analyserat och funderat, har jag nu fått min simsätt studerat och nedprintat på papper av Mr Swimming Himself Micke Rosén (dalmas, rumpmas och jävligt vass). Så här blev domen:

1. Slappna av i nacke och huvud

2. Jobba på greppet i catch-fasen, dvs (i mitt fall) jobba bredare och försök att vinkla upp armbågen och få tag i vattnet snabbare

3. Gliiid

Jävlar vad det ska övas vecka nio. Jag kommer bli så grym!

Har precis sagt blankt nej till AW på jobbet och sitter nu hemma och pimplar rödtjut. Mina arbetskamrater tror att jag är någon slags renlevnads människa. Det är jag alltså inte. Imorgon blir det långlöp (som jag har längtat efter att springa runt i vinterlandskapet och bara andas!), vem vill följa?

 

Framifrån (ner med blicken).

 

Från sidan (kolla in greppet).

Och för er nybörjare. Såhär ska det alltså INTE se ut. Carl ”jag-ger-fan-i-tekniken-just-nu”demonstrerar:

 

Vill ni göra en simanalys så kontakta Micke och det fixas på ett kick! REKOMMENDERAS!

Glad fredagsmys!

 

 

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trainer


Onsdag. Då är det dags för cykling. I vanliga fall brukar jag vara med på SCTs spinning men idag var det dags att damma av trainern ordentligt. Tänkte mig att det skulle bli extra tidseffektivt också.

Kom hem efter jobbet vid sex-snåret, trött och hungrig. Där möter man en grinig sambo som snabbt gör klart för mig att han inte uppskattar att jag ska cykla inne och inte ute på balkongen som jag brukar. Jag tyckte det var lite mörkt, kallt och tråkigt att hänga på balkongen. 90 minuter får jag, MAX och nu börjar hetsen.

På med kläder, rota längst ner i tvättkorgen för att hitta en sportBH som inte luktar för unket. Var är cykelskorna? Påmed musik. Nej inte deeeen låten! På med TV:n, hjärndöd serie. Perfekt. Fram med cykelfanskapet. Pumpa däck. Kedjan hoppat. Ner och götta ner sig i kedjan. Sådär. Ska bara tvätta händerna. Ååååh faaan. Varför finns så många vita saker i ett hem när kedjan min är så svart?! Torka alla grejjer med svarta fingeravtryck (Carl, det är INTE mina…:S). Varför har jag VIT styrklinda? Kedjan hoppar igen.  AMEN ååååh! Fram med dricka. Spänna fast cykeln. Är trainern trasig? Ja, äntligen är jag igång! riktigt kul också! Carl hemma igen alldeles för snabbt. Ursinning, för att jag inte var klar än. Det luktar pung och brännt gummi! Jaha, är det från mig? Måste vädra en halvtimme för att bli av med stanken, enligt Karln (som om inte han luktar pung eller?). Bara konstatera; det är bra mycket smidigare att bara gå till gymmet o cykla där ibland.

(David Näsvik har skrivit ett mycket roligare inlägg om trainerfanskapet och alla prylar som man bara ”måste” ha under tiden)

Hur som helst…

Blir sjukt stum i vaderna av cyklingen. Pål påpekade att jag cyklade med ”balettfötter”. Måste vara en idrottsskada. Här finns mycket att jobba på. Många pass kommer det att bli på den där förbaskade trainern.

Ibland önskar man att man kunde teleportera sig till Playitas bara sådär.

 

 

 

Polisjakt och cykeltest


Glömde ju berätta vad som hände på vägen hem från skidtävlingen i Järvsö i helgen….

Så här var det.

Jag och Calle åkte i godan ro med minibilen fullproppad i skidor, svettiga skidkläder och munkstinna magar (fick fika hos pappa Håkans gamle vän i Järvsö och efter pärgröten med fläsk som bjöds efter skidtävlingen blev man skönt proppmätt och dåsig) och jag började köra för en gångs skull. Saltet på vägarna, mörkret och mötande bilar som bländade gjorde att jag inte kände mig helt säker i racerpolon. När vi kom till Gävle var jag så kissnödig och nervös att vi bara var tvungna att byta förare. Tog av, första bästa, vilket blev Gälve norra. Jahapp, hittade ingen bra stans att stanna och paniken växte i kissblåsan. Tillslut körde vi in i miljonprojektsområde nr 1, stannade på en parkering och stack iväg till var sin ände om parkeringen. Satte mig ner och GUUUUUD va skönt! Tittade upp och då ser jag en POLISBIL med två poliser som studerar mig och Calle noga. Satan! Polisen drog iväg. Vi också såsmåningom, med ny chaufför. Men vart fasen var vägen ut ur detta slumområde?! Då ser vi dom IGEN, denna gången bakom oss med blåljusen på. Jag blir såklart jättestressad. Calle hade ju inget körkort med sig.

-VI BYTER PLATS, vrålar jag jag.

-Smart, säger Calle. Svänger av och polisen kommer fram till oss.

-Jaha, körkort tack.

-Har inget, säger Calle.

-Ni kan ta mitt, säger jag.

-Är det eran bil? frågar polisen.

-Ja, säger Carl.

-Nej, säger jag, det är min pappas.

-Jaha, ja för det ser inte ut som att du är så gammal, säger polisen (pappa Håkan är 58 år fyllda). Och sen får vi åka. Tur kan man säga eftersom vi kunde ha fått dryga böter för lagbrotten:

1. Förargelseväckande beteende i form av kissning på offentlig mark

2. Inget körkort ELLER legitimation kunde uppvisas av föraren

3. När polisen åkt insåg jag att jag inte haft något bälte på mig på hela tiden, för att jag blev så nervös av farbror polisens närvaro.

Lärdom: kissa inte när poliser ser på/stanna inte i Gävle, ta med körkort och ha bilbältet på.

Igår var jag och Snygg-George hos Pål ”the master of compu-trainer” Török och trampade watt. Det var mycket jobbigt. Nästa gång ska jag se till att vara pigg och fräsch i benen och köra lite smartare än denna gång. Man kan sammanfatta det hela med att George vann kampen om bäst upplägg på det 30 minuter långa testet. Han var grymt stark!!! Jag vann klassen bästa pannben efter att nästan ha bånkat efter 5 minuter, lyckades ändå komma tillbaka och göra någotsånär i från mig. Våra cykelstilar var inte optimala och jag har mycket att jobba på. Till exempel har jag en förmåga att cykla med balettfötter dvs. jag ”pointar” vristen nedåt när jag trampar= ger ingen kraft. George hade mer jämnt pedaltramp när han bara hade en hand på styret. Snacka om sned! Kul som fasen var det iallafall och trots att de där 30 minutrarna i full fräs kändes evighetslånga så gav det en rejävl kick efteråt:)! Nu jäklar ska cyklingen förbättras!

Ett tips, gör testet! Det kommer göra dig till en mycket bättre cyklist!

Superfylld Polo ( 4 par skidor, 1 st tempocykel, 1 st förare, 1 st wonderbaumälg)

Snygg-George tränade på att kissa under cyklingen (åtminstone kunde man tro det om man tittade på pölen under cykeln efter avslutat pass)

Jag hoppas att det inte syns på skärmen hur långt efter jag är…ganska knäckande att bli varvad gång på gång…suck…

PS. Vad dålig jag är på att skriva KORTA inlägg… hoppas ni orkar läsa ändå;)

Träningsvärk


Vad roligt att det är ett par stycken som läser min blogg!

Har fått en hel del kommentarer kring mina förra inlägg. De flesta verkar tycka at jag är okunnig. Kanske det, men eftersom jag ändå har läst några högskolepoäng i kemi, cellbiologi, biokemi och några gymansiepoäng i fundamentala hur-funkar-kroppen-kurser så tycker jag själv att jag kan tillräckligt för att avgöra vad jag själv ska äta och inte. Och jag vill gärna bidra med en annan syn på hela kostdebatten än sidan som skriker ät-fett-och-protein-och-dra-ned-på-kolhydraterna. Jag kan också skrika högt!

Helgen har bjudit på riktigt härlig skidåkning i Järvsö. Helt fantasktiskt snölandskap där uppe. Jag och karln min lämnade stan i fredags för att köra Harsa ski marathon. Jag har insett mina begränsningar och satsade på motionsklass 21,5 km. Tyckte det räckte gott.

Starten var miserabel, jag hamnade alldeles för långt bak och fick således slå av på farten de första 6 kilometrarna, sedan lättade startfältet upp och jag kunde börja avancera. Och jävlar vad bra jag var! Jag bara högg förbi alla, i uppförsbackarna. Tyvärr hade jag sämre glid och tappade endel i utförskörningarna. Efter 3 dagars misäråkning i Orsa över nyår bestämde jag mig för att skippa vallningen helt och köra med ”turisttejp”, som Carl kallar det. Bästa jag gjort, det funkar skitbra. Jag kände mig som värsta proffset och körde förbi varenda skidåkare med kvinnligt kön framför mig. Började faktiskt tro att jag låg etta i min klass och krafterna från den tron gjorde att jag kunde kötta på utav bara helsike sista 2 kilometrarna. Kom i mål helt skakis men superglad!

Jag kom såklart inte etta utan sjua. Sjua i motionsklassen 21,5 km. Ja, ni fattar, jag är inte  så bra som jag ett tag trodde under loppet…Skit också!

Calle körde riktigt bra! 19 plats blev det med en riktigt stark kropp (för en gångs skull;)).  Läs resultaten här.

Kul var det iallafall! Rekommenderar er att åka till Harsa och köra skidor om ni får tillfälle. Den klassiska åkningnen är faktiskt ett bra komplement till löpningen och skejt funkar bra istället för cykling. Det blir ungefär samma muskler (om man inte bara stakar hela vägen alltså) och jäkligt bra träning för hjärta-lungor.

Vaknade i morse av att kroppen var sur och tvär. Steg ändå upp i arla morgon och cyklade till stan med syriga ben för att göra simanalys med Micke Rosen på Centralbadet. Mer om simanalysen och utvärderingen i ett annat inlägg.

Efter det har det inte blivit många knop gjorda. Det får bli sova och vila resten av dagen för i morgon börjar allvaret! Nytt träningsschema, ny tränare!!!

Me and my awsome Peltonen

Gänghäng efter simanalysen med Rickard, Dag, Johanna och Filip:)

Master Mike lär oss simma. Rickard var rädd för vilken dom han skulle få (men det gick bra, det såg skitbra ut;))

Tankar och åsikter om glass, mat och prestation Del 2


Roligt att så många tycker till om min förra inlägg. Förstår om det är frustrerande att jag inte tycker lika som er eller och om jag tycker att jag själv har ”sundast” förnuft.

Bara för att jag tränar och tävlar, tar folk förgivet att jag går på någon av dessa dieter eller tänker extremt mycket på vad jag äter. Många personer som inte utövar idrott får för sig att vi som tränar hårt automatiskt bantar samtidigtför att lyckas hålla oss i form.

Faktum är att de flesta jag känner inte kör någon som helst bantning eller ”deffning”. När det närmar sig tävling så kan de flesta bli av med de där extra vinterkilona genom att träna lite mer. Mitt glada simgäng är ju ett strålande exempel. De som lyckas få ner en semla efter mackan på fikat är jääävligt nöjda!

Men för ej tränande människor. Hur många löpare har inte anklagats för att vara underviktiga? Anledningen till att de är smala är för att de utövar en typ av idrott där man i första hand inte bygger tunga muskler, utan långa seniga muskler och är hejjare på att bränna fett. Jag vill påstå att de som utövar typ bodybuilding har mycket större problem med undervikt då de deffar ner sig till 0 fett% och tränar hårt samtidigt.

Att minska på kolhydratintaget när man tränar tycker jag verkar tokigt. Framförallt när man kör långa pass och behöver ett extra tillskott av energi under passet. För inte tar LCHF:arna fram en ungsbakad lax ur fickan på cykelturen.  Nä, jag tror de flesta som går på diet-en/er  faktiskt tar fram en vanlig jävla skitbar ur fickan eller trycker i sig en gel. Kemiskt och onaturligt och proppfulla med kolhydrater.

Tallriksmodellen är det som gäller för mig. Riktigt bonnigt alltså. Jag äter det som bjuds och favoritmaten är potatis och älgkött. Äter svamp och bär från skogen. Kött från söta kor, kycklingar och grisar (och de som bor i skogen). Och framför allt potatis, billigaste pasta och ris. Riktigt smör och riktig mjölk och mjöl! Och jag skiter fullständigt i om jag någon gång får i mej lite extra emulgeringsmedel då och då.  Jag äter allt och är jävligt lycklig över det.

Inte bangar jag heller dagens höjdpunkt, 3-fika. Glass, kakor, godis jajjemän, jag trycker i mig det som finns. Och inte har jag ångest över det. Det som åker ner i magen förbränns så sakteligen på träningspassen framöver så varför bry sig. Jag behöver ju energin. Och gemenskapen i fikarummet.

Skulle aldrig banga en macka på Lisas efter simningen och jag tror inte heller mina vänner gör det heller. Och mina vänner är, trots att de äter ”riktig mat”, jävligt vassa på det de gör. De som sitter runt bordet har flera topplaceringar i svenska mästerkapen i triathlon och känner sig riktigt nöjda om de lyckas klämma ner en semla efter mackan efter många längder i poolen.

Som lite utfyllnad får ni här en liten repetition av gymnasiekemin  från min biokemikunnige bror om argument för att inte sluta äta kolhydrater. Hjärnan kan bara köras på socker, därför blir man slö och lite dum när socker(arter) saknas i kroppen. Som tur är kan dock  fett omvandlas till socker via glukoneogenesen, men denna process är energikrävande och långsam. Dessutom blidas en sidoprodukt som luktar illa, denna sidoprodukt bildas även hos diabetiker som har svårt att hantera blodsockret.

Alltså, LCHF:are luktar illa och är dumma i huvudet?!

Man blir inte frisk av att äta snabbmackaroner och Denniskorv men kan inte vem som helst räkna ut det? Inte heller av att äta pizza och kebab flera gånger i veckan, men det fungerar som mat det med.

Micke ”Gangsta-Micke”  Sahlberg  kommentar när Amanda  förklarade att hon inte ätit förortspizza sedan hon var 13 år är legendarisk:

-Jag har inte ätit pizza, minst en gång i veckan,  sedan jag var 13!

Avisst, Micke är ingen person att sträva efter vad gäller matvanor. Men han är grym trots att han äter skräp!!!

Ät hälsosamt, gå inte på några dieter och förbjud ingenting ur kosten. Och snöa inte in på något! Det blir inge bra. Lyssna på kroppen och ät det den säger åt dig att den vill ha!