Gör testet! Vilken typ av löpare är du?

Gör testet! Vilken typ av löpare är du?


Ta reda på vilken typ av löpare du är med några olika träningspass:

Löpcoach LG Skoog om testet LG-stegen

Testet går ut på att springa en intervallstege omfattande 1 000-800-600-400-200 meter, och sedan omvänt upp till 800 meter – totalt fem kilometer. Intervallsekvenserna ska löpas med 45 sekunders ståvila.

Därefter plussar du ihop totaltiden. Det ger dig en hyfsad bild av hur fort du kan springa ett femkilometerslopp. Om du har svårt att hålla farten på tusenmetersintervallen eller springer bra på tvåhundringen – då kan man se en tendens om du är temposnabb eller uthållig.

Mina adepter ska även genomföra tvåhundrametersintervaller med både stå- och löpvila. Genom detta pass får jag en god indikation på deras återhämtning samt en relativt bra bild av vilka slags löpare de är.

Slutligen – att kolla pulsfallet är ett prima sätt för att se hur träningen fungerar.
Gör så här: Efter att du har kört fartträning så tar du pulsen vid målgång. Därefter vilar du en minut och kontrollerar sedan pulsen igen. Om skillnaden är minst 30 slag är du i fin form, och om det skiljer över 40 slag är du i mycket god form. Till exempel har Kjell-Erik Ståhl och Charlotte Kalla noterat 70 slag.

Lycka till med träningen!

LÄS MER: 

Varför presterar vi olika trots samma träning?

Tre pass som testar och förbättrar din form samtidigt


Nr 8 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Frisk kropp – och knopp! Så påverkas din psykiska hälsa av löpning
  • Tänk dig snabb med mental träning
  • 15 enkla knep för bättre prestation
  • Nya teknologin som förändrar löpningen – för alltid!
  • Så lär du dig känna farten
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 3

Tommy Nilsson

Ska man inkludera viloperioderna ochså i sluttiden?


LG

Hej Tommy! Nej du skall inte inkludera vilan. Endast löptiden. På tävling tar du i mera och är förmodligen bra förberedd och laddad. Då kan du nog hålla din testfart på 5 km i sträck. Ungefär. Med vänlig hälsning, CoachLG


Kalle

Jag gjorde det här testet förra året. Effektiv löptid 17.20. Tre veckor senare sprang jag en 5 km tävling på 18.56. På mig var det här testet inte någon bra indikator på prestation på 5 km.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Så väljer du rätt intervallvila

Utgå från de här tipsen när du planerar din vila mellan intervallerna.

Läs mer

Fyra skäl att älska höstlöpning!

Runt hörnet väntar den perfekta årstiden för löpning. Så här maxar du hösten!

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kom igång! Fem punkter att bocka av innan du börjar löpträna

Vill du komma igång med löpning? Så här skapar du en bra träningsrutin.

Läs mer
Tofu scrambled

Växtbaserade scrambled eggs – ät dem i stället för vanliga ägg eller som variation till frukosten!

Läs mer
Nybörjare? Så här lätt kommer du igång med löpning!

Fyra enkla steg för dig som vill komma igång med löpning.

Läs mer
Rostad potatis med paprikahummus och parmesan

Rostad potatis är ett jättegott tillbehör till grillen – eller ät den med bara en matig och grön sallad till.

Läs mer