Jag blir helt slut av att springa!

Jag blir helt slut av att springa!


Regel 1
Ät mycket frukt och grönsaker, fiberrika kolhydrater, rena mejeriprodukter, kött, fisk och ägg. Undvik snabbmat och läsk.

Regel 2
Se till att få tillräckligt med sömn.

Regel 3
Spring i funktionskläder som ”andas”, så att du håller dig torr och varm under löpningen. Byt alltid tröja direkt efter träning eller tävling och ät sedan lite protein och snabba kolhydrater.

Regel 4
Spring i ett tempo som du orkar hålla genom hela löpasset. Öka tempot endast under kortare sträckor, men försiktigt och tålmodigt.

Regel 5
Undvik att utsätta dig för infektionsrisk genom att vistas i köpcentrum, på bussar och liknande direkt efter ett hårt träningspass eller en tävling.

Regel 6
Vila mer när du tränar hårdare.

Regel 7
Öka träningsdosen mycket försiktigt och inte i perioder när du har stressigt hemma eller på jobbet.


Nr 9 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Höstens roligaste löpträning
  • Testa något nytt: Bli snabb & stark 2022
  • Spring bättre – med musik
  • 11 sportbehåar i stort test
  • Ditt perfekta kostupplägg
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 3

Johan Kanmert

Är det inte meningen att man ska bli trött av att springa? Och att hålla samma tempo genom hela passet är väl inte så konditionshöjande?


Nina Nyström

Johan – det är en bred fråga du ställer. Artikeln riktar sig främst övergripande för de som upplever att löpningen suger lite väl mycket energi, istället för att ge. Trött – visst, men man ska inte bli helt slut, framförallt inte vid varje pass. Vissa pass ska absolut gå i i ett jämnt tempo, ibland jämnt och långsamt, ibland jämnt och fort. Det är blandningen av olika typer av upplägg som tillsammans gör dig till en bättre löpare.


Elin

Har tvärt om problem… Springer jag t.ex. milen kan jag känna mig trött, flåsig och svettig medan jag springer, vilket håller i sig till slutet, kan känna mig ”hel slut” i benen och nästan lite illamående. Men efter att hämtat andan ett par minuter max känner jag mig redo för att ta ett par varv till!? Kanske bara är seg startad?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Höstens bästa löppass

Bekvämt och kul – och du blir snabbare på kuppen! Progressiv distanslöpning är perfekt höstträning....

Läs mer

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Så väljer du rätt intervallvila

Utgå från de här tipsen när du planerar din vila mellan intervallerna.

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Fyra skäl att älska höstlöpning!

Runt hörnet väntar den perfekta årstiden för löpning. Så här maxar du hösten!

Läs mer
Kom igång! Fem punkter att bocka av innan du börjar löpträna

Vill du komma igång med löpning? Så här skapar du en bra träningsrutin.

Läs mer
Tofu scrambled

Växtbaserade scrambled eggs – ät dem i stället för vanliga ägg eller som variation till frukosten!

Läs mer
Nybörjare? Så här lätt kommer du igång med löpning!

Fyra enkla steg för dig som vill komma igång med löpning.

Läs mer