Ledarkrönika: Ett riktigt bra skitår

Ledarkrönika: Ett riktigt bra skitår


Innan vi blickar framåt, mot den spännande säsong som hägrar, så vill jag passa på att tacka för året som gick. För Runner’s World var 2013 vårt bästa år hittills, under de 31 år som vi har gjort Sveriges största löpartidning. Det är förstås helt och hållet tack vare dig som läser tidningen, och tack vare mina fantastiska medarbetare och krönikörer som fortsätter att leverera ett inspirerande och relevant material. Så stort tack till er alla!

Att vi går framåt är förstås oerhört roligt – men inget vi tar för givet med tanke på hur utvecklingen i tidningsbranschen ser ut. Så det är vi förstås oerhört stolta över. Men vi nöjer oss inte. Vår ambition är att hela tiden utveckla tidningen och dess innehåll, och till sommaren hoppas vi därför kunna presentera en hel del spännande nyheter.

På ett personligt plan så var däremot 2013 ett riktigt skitår. Utan att tråka ut er med detaljer kan man säga att jag drabbats av ohälsa. Inget särskilt allvarligt – men tillräckligt för att hålla mig inaktiv under åtta av årets tolv månader. Ett nytt personligt rekord.

Frånvaron av träning har haft en katastrofal effekt på mig, fysiskt och mentalt. För första gången i mitt liv har jag upplevt hur det känns att tvingas gå efter bara två kilometer löpning – för att jag inte orkar. Samtidigt har det varit en ögonöppnare. Respekten och beundran för de som lyckas börja träna från ett absolut nolläge har vuxit enormt. Först nu har jag verkligen förstått vilken enorm fysisk och mental tröskel många nybörjare har att ta sig över. Det har varit en nyttig erfarenhet för mig som tränat hela livet.

Är du en av dessa nybörjare? Håll ut – det blir bättre! När du väl har skapat en rutin och kroppen börjar svara så kommer du att uppleva löpningens beroendeframkallande effekter. Effekter som är starkare än många mediciner, effekter som kan förhindra sjukdomar och mildra depressioner. Effekter som faktiskt förändrar liv – bevis på det kan du hitta i denna tidning.

Att nå dit tar lite tid och kräver en del jobb. Men det blir lättare om du har ett faktiskt mål att sträva mot. I tidningen tipsar vi om tolv sådana för det nya årets tolv månader. Hittar du ett mål som passar dig och du lyckas uppfylla det – ja, då kommer resten på köpet. Så låt inte 2014 bli ett skitår – det tänker varken jag, Lisa Nordén (läs om henne i det här numret) eller de fem utvalda deltagarna i vår och Asics Stockholm Marathon-träningsgrupp.

Nu kör vi!


Nr 8 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Frisk kropp – och knopp! Så påverkas din psykiska hälsa av löpning
  • Tänk dig snabb med mental träning
  • 15 enkla knep för bättre prestation
  • Nya teknologin som förändrar löpningen – för alltid!
  • Så lär du dig känna farten
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 3

Christian Pettersson

Väl skrivet som vanligt Stefan. Hoppas 2014 blir ett friskare år för dig!


Morgonmotionären

Hej Stefan!
Tack för din reflektion kring hur utmanande trösklarna för en nybörjare är. Det är av den anledningen jag aldrig tagit ”nybörjarprogram” skapade av proffsatleter på riktigt alvar. Kan väl hända att progressionen är rimlig ur ett kroppsligt perspektiv (för normal-svensson-soffpotatisen), men de menatal utmaningar som möter en då en ska börja springa i vuxen ålder är av en sådan art att en som egentligen bara fortsatt barndomens löpning in i vuxenlivet aldrig kan förstå.
Er tidning är inspirerande, även för mig som ”ultralöper” på fem kilometer. Jag skulle gärna läsa om någon som blivit en springande människa i vuxen ålder och lite hur den tänkt kring sin resa.
/A-L


Stefan Larsén

Hej Christian och A-L!
Tack för era vänliga ord. En av våra utmaningar är att hitta rätt nivå på det innehåll och de träningsprogram som vänder sig till nybörjare, då förförståelsen kan se väldigt olika ut. En del har tränat hela sitt liv, men inte löpning – medan andra aldrig har tränat.
De program vi tar fram är gjorda i samarbete med professionella coacher och fysiologer för att minimera skaderisk men samtidigt bygga upp kondition och styrka långsiktigt. Då är progressionen och balansen mellan träning och vila centrala komponenter, men jag förstår att för nya löpare så kan dessa program ibland verka övermäktiga. Vi gör vårt bästa för att förmedla vikten av kontinuitet och långsiktighet, men det är ju en helt annan sak att leva upp till (det vet jag själv:).
Tack Christian, jag är i gång och tränar för fullt och är frisk som en nötkärna. Hoppas ditt år blir ett bra år!
/Stefan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Så väljer du rätt intervallvila

Utgå från de här tipsen när du planerar din vila mellan intervallerna.

Läs mer

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Fyra skäl att älska höstlöpning!

Runt hörnet väntar den perfekta årstiden för löpning. Så här maxar du hösten!

Läs mer

Kom igång! Fem punkter att bocka av innan du börjar löpträna

Vill du komma igång med löpning? Så här skapar du en bra träningsrutin.

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Tofu scrambled

Växtbaserade scrambled eggs – ät dem i stället för vanliga ägg eller som variation till frukosten!

Läs mer
Nybörjare? Så här lätt kommer du igång med löpning!

Fyra enkla steg för dig som vill komma igång med löpning.

Läs mer
Rostad potatis med paprikahummus och parmesan

Rostad potatis är ett jättegott tillbehör till grillen – eller ät den med bara en matig och grön sallad till.

Läs mer
Därför ska du äta som en sydeuropé

De som äter medelhavsinspirerad mat håller sig generellt friskast och lever längst, säger kostprofessorn Alicja Wolk på Karolinska institutet.

Läs mer