Möt Josefine Swärm

Möt Josefine Swärm


I serien ”Runner´s World möter” i samarbete med Saucony får vi hänga med intressanta löparprofiler och deras favoritskor på ett löppass. Här får vi hänga med Josefine Swärm, som skriver om prylar och mode i Runner´s World och som via sina sociala medier inspirerar tusentals löpare. Det blir ett härligt pass hemstaden Motala.

Josefine Swärms motiverande träningsbilder och inlägg inspirerar idag över 121.000 följare. Under några år bodde Josefine med sin familj i Palma på Mallorca men nu är hon tillbaks i hemstaden Motala där hon sprang sitt första lopp som 7 åring.
Vi får hänga med på en härlig distanstur och ett aktiverande backpass. Distansen springer Josefine i sin absoluta favoritsko, Saucony Ride ISO och på backlöpningsinslaget är det Switchback som gäller för bra grepp och löpkänsla.
Kolla in filmen och mer om favoritskorna hittar du nedan.

SAUCONY RIDE ISO 2

Ride är en klassisk modellserie från Saucony och Ride ISO 2 är en neutral träningssko för både drivna löpare och motionärer. Låg vikt, flexibilitet, grundstabilitet och responsiv stötdämpning gör Ride till en väldigt löpglad sko.
Sauconys uppdaterade ISOFIT omsluter foten som en socka och ger samtidigt komfort, stöd och följsamhet. ISOFIT-designen skapar ett dynamiskt system genom att anpassa sig till fotens form och rörelse. Ovandelen består av uppdaterad engineered mesh som bidrar ytterligare till den dynamiska passformen.
Mellansulan ger suverän dämpning och energiåtergivning, från häl till tå, via  E:V.A baserade Powerfoam och Everun(TPU) i toppsulan.
Hälkappa är med skålad jämfört med föregångaren och Formfit inslaget ger bra passform i hälen och riktigt bra stöd i fotvalvet.
Tri-Flex-mönster i yttersulan ger bra markkontakt, god flexibilitet och fin känsla i frånskjutet

PRIS:
ca 1.600:-
HÄL TILL TÅ DROP: 8 mm
VIKT: Herr 270 gram i storlek us 9 (42,5). Dam 231 gram i storlek us 7 (38)

SAUCONY SWITCHBACK ISO

Saucony nya terrängsko Switchback har BOA snörning som tillsammans med ISO-fit ger en snörning som både är snabb att dra åt och håller fast foten perfekt.
Switchback har låg profil och den rundade full-längds Everun mellansulan är väldigt flexibel och skyddande samtidigt som den ger en ordentligt ”studsig” känsla.
Yttersulan i PWRTRAC har två olika hårdheter, ett lite fastare parti i mitten av sulan och ett mjukare och klibbigare längre ut mot kanterna vilket ger bra grepp på olika underlag.

PRIS: ca 1.700:-
HÄL TILL TÅ DROP: 4 mm
VIKT: Herr 278 gram i storlek us 9 (42,5). Dam 227 gram i storlek us 7 (38)

Oktobernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Träna Rätt! Långt eller kort, hårt eller lugnt
  • 6 snygga höstjackor i stor test
  • Ultralöparens smarta knep
  • Skorna som gör dig snabbare
  • Forskning: Bli bättre med bakterier
  • Hållbara maror
  • Slipp magont nu!

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Allt vi vet om Eliud Kipchoges hemliga rekordskor

Allt vi vet om Eliud Kipchoges hemliga rekordskor


Den kenyanska superlöparen sprang maratondistansen på 1.59.40 i ett par Nike-skor som inte finns att köpa ännu. Men som tur är ligger ritningarna uppe på det amerikanska patentverkets site. Här är det vi vet.

Nike Vaporfly Next% heter den senaste skon från Nike med inbyggd kolfiberplatta (som du också kunde läsa om i #9-2019 av Runner’s World). Skon är designad för att kunna förbättra löpekonomin med minst fyra procent, vilket den också har visat sig kunna göra i oberoende tester.

Givetvis satt den därför på flera av hararna i det delvis Nike-sponsrade sub 2-rekordförsöket Ineos 1:59 Challenge i Wien den 12 oktober, då Eliud Kipchoge blev första människa att springa 42,2 kilometer under två timmar. Men Kipchoge bar dem inte själv. I stället verkar han ha sprungit i en ny, ännu inte lanserad version av Next%. Och frågan är förstås om de var nyckeln till hans fantastiska sub 2-tid?

Jämför vi bilderna på Kipchoges skor från rekordloppet med det patent som Nike lämnade in 2018, och som siten Believe in the Run först upptäckte, ser konstruktionerna ut att överensstämma. Ritningarna avslöjar en konstruktion med en segmenterad sula, tre plattor (troligtvis i kolfiber) och vad som ser ut att vara upp till fyra vätskefyllda hålrum.

De sistnämnda syns på utsidan av mellansulan – de buktar ut under framfoten på bilderna från Wien. Enligt patentet är de konstruerade av TPU – en termoplastisk polyuretanbaserad elastomer – och innehåller en sorts trådar. När de här hålrummen fylls med vätska till ett tryck mellan 15 och 30 psi, leder trycket till att trådarna spänns och att hålrummet återfår sin form, enligt Nikes patent. Det är däremot oklart om detta syftar till att förbättra dämpningen, stabiliteten, energireturen eller något helt annat.

På @protosofthegram på instagram kan du kolla in skorna

Hålrummen finns på båda sidorna av skorna, och är enligt ritningarna ordnade i ett 2×2-mönster. Men Nike har också öppnat för möjligheten att ersätta hålrummen med block av skummaterial. På bilderna på Kipchoges skor ser vi att bara de två nedre hålrummen är synliga, så skorna kan antingen rymma två hålrum och två skumblock – eller så är de två övre hålrummen dolda under mellansulans material.

Och så var det frågan om kolfiberplattorna. Vi kan förstås inte med säkerhet säga att de är gjorda av kolfiber, men det är högst troligt – och Nike har slängt in inte bara en utan tre stycken i den här hemliga skon. Den undre plattan ligger mellan yttersulan och de två nedre hålrummen med vätska, den mellersta ligger mellan hålrummen och den övre plattan är placerad direkt under foten.

Nike förklarar konstruktionen så här: När skon tar mark fördelar den nedre plattan stötkrafterna över det första lagret med stötdämpning, som alltså består av vätske- eller luftfyllda hålrum. Kraften förs sedan över till den mellersta plattan, som fördelar den vidare över det övre lagret av hålrum/skumblock innan den når den övre plattan.

Designen innehåller alltså två lager som kan komprimeras. Plattornas fördelning av stötkraften minskar risken för ”hot spots”, det vill säga att kraften koncentreras till vissa punkter av foten. Hälpartiet verkar bestå av samma Zoom X-mellansulematerial som sitter i Next%.

Utan någon officiell information från Nike har vi förstås många frågor. På vilket sätt är systemet med hålrum under framfoten bättre än ZoomX? På vilket sätt och hur mycket kan det förbättra löpekonomin? Kommer vi att få se den här skon på fler Nike-löpare inom den närmaste framtiden? Och kommer den att finnas att köpa? Tills vi får svaren på de här frågorna får vi fortsätta att spekulera kring patentritningarna och bilderna på Kipchoges superhemliga skor.

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Nytt zound från adidas

Nytt zound från adidas


Nu lanserar adidas två nya trådlösa sporthörlurar, framtagna för att tåla tuff träning. Runner’s World har testsprungit med in-earhörluren FWD-01.

De nya sporthörlurarna från adidas är framtagna i samarbete med Zound Industries, och lanseras i två versioner: RPT-01 och FWD-01. RPT-01 är en trådlös on-earhörlur med svettsäker design, tvättbara kuddar och 40 (!) timmars batteritid. FWD-01 är en trådlös in-earhörlur med 16 timmars batteritid. Den är optimerad för träning, inte minst löpning – och vi har snabbtestat den.

Vid en första anblick känns öronsnäckorna på FWD-01 relativt stora, vilket beror på att bland annat batteri och mikrofon är integrerade i dem. I gengäld ger de 16 timmars speltid på en laddning. Storleken påverkade däremot inte känslan i öronen under löpningen. Ett flertal ”öronvingar” följer också med så att man kan anpassa öronsnäckornas passform.

De trådlösa öronsnäckorna är förbundna med ett band, på vilket fjärrkontrollerna sitter. Med en sådan lösning finns alltid en risk att bandet fastnar mot den svettiga huden under löpning. På FWD-01 är bandet textilklätt, vilket gör att man slipper det problemet. På testrundor mellan 7–10 kilometer fungerade den här lösningen mycket bra, men vi har inte testat dem i ännu svettigare miljöer – som på löpband. Knapparna som fjärrstyr funktioner som volym eller telefonsamtal är tydliga och lättmanövrerade, vilket vi gillar.

Lurarna är som sagt ganska kraftiga i konstruktionen – och kanske är det därför man får så mycket ljud för pengarna. I jämförelse med flera andra trådlösa hörlurar avsedda för löpning tyckte flera av testlöparna att det förinställda ljudet på FWD-01 är riktigt bra. Även basresponsen är riktigt tydlig. En bra funktion är att FWD-01 inte skärmar av löparen helt. Den har ett passivt ljudgenomsläpp så att löparen även hör trafik- och omgivningsljud – en viktig säkerhetsfunktion.

En smart funktion är de inbyggda magneterna i öronsnäckorna. Vill du pausa musiken och springa utan hörlurarna i öronen så fäster du helt enkelt ihop öronsnäckorna med magneterna. Sedan kan du bära lurarna runt halsen utan att tappa dem.

Fakta: adidas FWD-01 väger 27 gram och kostar 1 600 kronor.

adidas headphones är dedikerade till att ge atleter på alla nivåer den ultimata ljudupplevelsen, oavsett område. Runners’ Store är mycket glada att kunna erbjuda alla kunder dessa produkter. Läs mer på runnersstore.se eller kom in och testa produkterna i butik.

Nästa återhämtnings-trend? Quorn!

Nästa återhämtnings-trend? Quorn!


Det kanske är dags att uppvärdera quorn som återhämtningsföda. I varje fall om man får tro forskarna på Exeter University i Storbritannien. De fann nämligen att mycoproteinet i quorn stimulerar återuppbyggnaden av muskelvävnad efter träning bättre än vad mjölkprotein gör. (Quornprodukter består till största delen av mycoprotein, vilket kommer från svampen Fusarium venenatum.) 

Studien visade att de försökspersoner som åt mjölkprotein ökade återuppbyggnadstakten med upp till 60 procent. Men de som åt mycoprotein ökade muskeluppbyggnadstakten med mer än dubbelt så mycket – goda nyheter för alla som vill välja bort eller dra ner på animaliska produkter. 

Höstens bästa löppass

Höstens bästa löppass


Distanslöpning, där man springer sin vanliga runda i sitt ”standardtempo”, är nog det vanligaste passet bland oss löpare. Passet underhåller vår löpning och utvecklar konditionen för de som är nya löpare, men ger inte så mycket variation i träningen.

Ett enkelt sätt att variera och få in kvalitativa effekter i din vanliga distanslöpning kan vara att springa passet i progressivt ökande fart. Just att springa progressivt på vissa av distanspassen är något jag själv gärna gör, och tittar man på eliten är det många av distanspassen som går i progressivt ökande fart.

Visst blir passet tuffare än en vanlig lugn runda, men faktum är att med rätt upplägg så sliter det inte så mycket – och ger väldigt mycket tillbaka till löparen. Hur tufft man vill göra passet kan kroppen och dagsformen få avgöra.

Ibland kan man låta passet komma spontant, men det kan också vara bra att välja ut på vilka distanspass man vill lämna bekvämlighetszonen och verkligen få till en fartprogression.

Starta i din grundfart

Utgå från din normala distansrunda och din normala distansfart när det gäller längden och utgångsfarten på passet. Är din normala distansrunda sex kilometer kan din progressiva distans vara just sex kilometer. I det här konkreta exemplet har jag valt en tiokilometersrunda.

Ingen uppvärmning behövs egentligen på passet, men en kort jogg, tre-fem minuter, och lätt rörlighetsträning innan start underlättar för att få en bra känsla i starten.

Om vi utgår från att din runda är tio kilometer löpning startar du, även efter en kort uppvärmning, i din grundfart för distanslöpning. Efter en kilometer löpning börjar du öka på farten ett litet snäpp. Sen stegrar du farten successivt varje kilometer som du springer.

I början kan fartstegringen vara på runt tio sekunder snabbare per kilometer, men för att passet inte ska bli för tufft övergår du efter de två till tre inledande kilometrarna till runt fem sekunder snabbare per kilometer jämfört med föregående kilometer.

Målbilden blir att du på sista kilometern ska komma ner till den kilometerfart som du skulle klara att ha i snittfart i ett tiokilometerslopp där du tar i maximalt. För att ge ett exempel kan den som springer milen på 50 minuter köra ett upplägg på passet där man går från 6.00 min/km i starten ner till en avslutning som går i nästan 5.00 min/km.

Det gäller dock att inte strikt gå på fartklocka, du behöver inte ens ha någon gps-klocka eller mobil – det går utmärkt att köra passet på känsla och spontant höja farten utifrån vad kroppen och huvudet vill just den här dagen.

Passar bra på löpbandet

Om du kör passet på löpband, där just detta pass funkar mycket bra, är det enkelt att styra fartökningen (se rutan nedan för förslag). Men oavsett var du kör passet stannar du till efter avslutad fartstegring och vilar några minuter, innan du som avslutning varvar ner med några minuters lugn löpning och den obligatoriska stretchen.

Det här passet funkar för de flesta löpare, men är du nybörjare och känner att sammanhängande distanslöpning i din naturliga fart inte känns någorlunda lätt så får du modifiera upplägget. Då skulle din progressiva distans kunna gå till så att du efter varje kilometeravsnitt tar en kort gångvila och sen har du som mål att nästa kilometer (eller valfri sträcka) blir farten snäppet högre än föregående sträcka. Då får du en intervalluppdelning med stående eller gående vila innan varje farthöjning, vilket gör passet lättare att komma igenom.

Oavsett hur du kör passet kommer du att jobba med din syreupptagning. Framförallt jobbar du delar av passet, när du kommit upp i högre fart, kring din mjölksyratröskel. Därmed kommer du att flytta din ”tröskel” uppåt ett snäpp, till en snabbare fart. Passet ger också bra volym och eftersom inledningen går i lugn fart jobbar du även i viss mån med den lokala kapaciteten i musklerna.

Jag tycker att det här passet är ganska snällt eftersom det är bekvämt i början, där man betar av stora delar av passet. Oftast är det sedan kul att pressa upp farten på slutet när man har ”målet” inom räckhåll.

Progressiv distans kan man springa året runt, men just på hösten är det oerhört enkelt att lägga in som den fart man kör om man vill ha en lugnare period där man vilar från intervaller – men ändå vill hålla i gång allt man byggt upp.

Kör du passet på längre rundor kan du anpassa slutfarten så att den är lite långsammare än i exemplet. Utgå då från att du på slutet ska hålla den fart du klarar av på ett halvmaraton (om du har den referensen).

Vill du att passet ska vara mer formgivande kan du ha en riktigt snabb avslutning under de sista tre-fem minuterna. Men då blir det ännu viktigare att ha en avslutande lugn nedvarvning efteråt.

Lycka till!

Pst! Missa inte Wiss&Svärms podd om höstträning! Sara och Josefine diskuterar där bland annat begreppet försäsongsträning samt styrketräning för löpare.

Progressionspass på löpbandet

En löpare som klarar milen på 50 minuter skulle kunna sikta in sig på denna fartstegring för ett tiokilometer långt pass på löpbandet (justera farterna i exemplet efter din egen förmåga). Då skulle en 50-minuterslöpare, som normalt håller runt 6.00 min/km på distanspassen, springa sin progressiva mil på strax under 55 minuter.

Km Fart

1: 6.00 min/km

2: 5.50 min/km

3: 5.40 min/km

4: 5.35 min/km

5: 5.30 min/km

6: 5.25 min/km

7: 5.20 min/km

8: 5.15 min/km

9: 5.10 min/km

10: 5.05 min/km

Uppkopplad löpning

Uppkopplad löpning


På Under Armours senaste löparskor lagrar en inbyggd sensor all träningsdata under rundan – så att du kan koncentrera dig på löpningen. Runner’s World har testat den unika funktionen Digitally Connected i toppmodellen Hovr Infinite.

Det är lätt att bli en uppkopplad löpare med Under Armours Hovr-skor. Instruktionerna i skokartongen till Hovr Infinite är enkla och tydliga. Inom några minuter har jag laddat ner appen MapMyRun, registrerat ett konto och kopplat upp skons inbyggda sensor Digitally Connected via Bluetooth mot mobilen och appen. Innan jag kan ge mig ut på testrundan återstår bara att göra några personliga inställningar i MapMyRun-appen.

På schemat står ett återhämtningspass på en kontrollmätt 7-kilometersrunda. Jag har inte med någon annan elektronisk utrustning än löparskorna där det lilla chipet sitter – inte ens mobilen. Därför kan jag inte göra annat än att springa helt på känsla. Det blir ett lugnt och fint pass, utan att behöva vänta på satelliter eller känna stress över kilometertider från någon gps-klocka eller mobilapp. Det enda jag behöver göra är att dra på mig skorna och börja springa – sensorn sköter all registrering helt automatiskt.

Väl hemma igen laddas all träningsdata från rundan blixtsnabbt upp mot MapMyRun-appen så fort sensorn får kontakt med min mobil. Jag kan se både distans, tid och fart – och får dessutom några löptekniska detaljer och tips kring mitt löpsteg. Synkningen är sömlös och min träningsdata är tydlig och lättöverskådligt presenterad. Det hela känns väldigt enkelt.

Förvånande nog anger sensorn dessutom nästan exakt rätt distans: 7,02 kilometer. Tiden, 36 minuter och 31 sekunder stämmer också den, vilket innebär att den angivna snittfarten på 5.11 minuter per kilometer är korrekt.

Även vid efterföljande tester anger sensorn i skon rätt löpdistans. Det gör den även på löpbandet inomhus, jämfört med det kalibrerade bandets distansangivelser. Här imponeras jag av hur mycket mer exakt skosensorn är än löparklockor som uppskattar löpbandsdistans baserat på armrörelser.

Efter premiärturen får jag veta att min steglängd låg på i snitt 236,5 centimeter med en stegfrekvens på 160 steg per minut – klart under målbilden för passet enligt appen. Jag erkänner att det inte var någon högre frekvens under rundan. Var steget för släpigt och möjligen bromsande för att passet skulle bli så återhämtande som det var tänkt?

Den personliga rekommendationen blir därför att jobba med frekvensen på nästa runda. Ett, av flera, tips är att lägga in några 2–3 minuter långa avsnitt under rundan där jag medvetet jobbar med en högre stegfrekvens. Syftet är att undvika risken för ett utsträckt, bromsande steg. Just den punkten är viktig både när det gäller att minska belastningen och därmed skaderisken och för att kunna hålla fart. I bästa fall blir rundan dessutom både lättare och snabbare.

Den första testrundan sprang jag som sagt helt utan andra elektroniska hjälpmedel än skorna. Men Digitally Connected och MapMyRun-appen har även en funktion där man kan få direkt feedback i sina hörlurar på fart och distans via sin mobil. Då använder appen mobilens gps, vilket gör att man även kan se rundan på en karta efteråt.

Det går även att anpassa flera funktioner utifrån vad löparen tycker är viktigt. ”Delay Start Timer” innebär till exempel att man hinner stoppa ner mobilen innan tidtagningen startar så man inte tappar värdefulla sekunder. Autopaus-funktionen stoppar tidtagningen om du till exempel behöver stanna för rött ljus under rundan.

Under Armour planerar att utveckla ännu fler funktioner i framtiden. Just nu ligger fokus på återkoppling och råd efter passen gällande steglängd, stegfrekvens, fart och mellantider. På sikt ska man även kunna få coaching under själva passet gällande flera parametrar i löpsteget.

Andra fina detaljer i MapMyRun är dels de träningsplaner man kan ta del av för den som har målsättningar på olika distanser, dels förslagen på hur en träningsvecka kan se ut baserat på vilka träningsdagar man vill ha.

Som medlem i MapMyRun är man också en del av en stor löparcommunity. Du kan dela dina träningspass och se vad dina vänner gör, samt följa och inspireras av tiotusentals löpare världen över. I appen finns även olika utmaningar att hänga på. För att höja motivationen belönas du på olika sätt när du klarat av dem.

Skomodellen Hovr Infinite är en av tre Hovr-modeller från Under Armour som har sensorn Let’s Connect. Infinite är framtagen för att ge maximal stötdämpning och komfort – en neutral träningssko för långa pass på hårda underlag. Det är i samarbete med kemiföretaget Dow Chemical som Under Armour har utvecklat mellansulematerialet som utgör grunden i stötdämpningskonceptet UA Hovr.

Några funktioner hos Under Armours Digitally Connected-sensor och MapMyRun:

  • Distans: löpt sträcka per pass
  • Stoppur: passets tidsåtgång
  • Snittfart: minuter per kilometer
  • Mellantider: per kilometer
  • Stegfrekvens: steg per minut
  • Steglängd: sträcka per steg per fot
  • Coachingtips: baserade på registrerad träningsdata och personliga parametrar

KOLLA IN Under Armours löparskor här

Inlägger presenteras i samarbete med Under Armour Nordics