Pullups – ryggträningens regent

Pullups – ryggträningens regent


Att dra sig upp från hängande med raka armar till att få hakan över räcket är en naturlig rörelse, en kroppsviktsövning där man hanterar endast just den egna kroppen och flyttar den från ett läge till ett annat. Ändå är det få som ens under pistolhot skulle klara av det. Men vad är det då som är så svårt?

Svaret är: det kan vara flera saker.

Jaha, tack för det svaret. Men det stämmer. Dels kan det vara en rörlighetsfråga, du kanske inte kan ha skuldrorna i rätt position för att faktiskt kunna dra dig upp. Det kan vara en teknikfråga, du gör helt enkelt fel. Och du kan vara för svag. De här tre problemen går förstås att göra något åt, allihop.

Vi börjar från början med att hänga i räcket. Testa. Hoppa upp och häng dig med händerna axelbrett i ett räcke. Om du inte brukar göra det kommer det här inom en mycket kort tid göra rejält ont i händerna. Vad göra åt det? Vänja sig. Det finns tyvärr inte mycket att göra åt. Visst, du kan skaffa dig en massa olika skydd, tejp och handskar, eller så härdar du händerna.

Sedan är det jobbigt i underarmarna att hänga i ett räcke. Det är oftast en styrkefråga och den kommer att lösa sig själv genom att du hänger mycket och jobbar upp din greppstyrka.

Hur du vill hålla om räcket är individuellt, med de flesta känner sig bekväma om de håller ungefär axelbrett eller lite bredare runt räcket, bröstkorgen ska ju få plats när du drar dig upp. Och när vi ändå är inne på det här med greppet, vad gäller? I den här texten är pullups när du håller tummarna in mot varandra och handflatorna framåt. Vänder på händerna blir det en chinup. Det är reglerna som gäller inom crossfit och här.

När det gäller tekniken är ett vanligt fel att man tror att det är armarna som drar, och det är det inte – det är ryggen. Du ska dra framför allt med latsen, de där stora ryggmusklerna som sitter på sidan och bak på ryggen och som gör att gymnaster och simmare ser ut som stora V. PÅ slutet kickar också musklerna mellan skulderbladen in för att få dig ända upp. Och ja, massor fler muskler i ryggen och armarna är såklart inblandande men latsen är pullupsens grovarbetare. Och för att du ska få till den fördelningen kan du testa att göra:

Skulderpullups: En otroligt bra uppvärmning och kompletterande övning för dina pullups. Du hänger i räcket och slappnar av helt i skulderpartiet och armarna så att axlarna kommer upp till öronen. Aktivera latsen och, med helt raka armar, dra ner axlarna så att de kommer långt bort från öronen och kroppen lyfts mot räcket. Sänk igen långsamt och börja om. Gör tio repetitioner, hoppa ner och vila och upprepa tre gånger.

* Är det styrka som är problemet och du känner att det är långt kvar till din första pullup kan det vara bra att börja med:

Ringrodd: Den här övningen stärker ryggen och kan göras i en TRX eller i romerska ringar. Du håller i ringarna, som hänger i höfthöjd, med båda händerna. Sträck armarna och kliv fram med fötterna så långt att det blir lagom tungt att dra dig upp. Ju längre fram du går, desto tyngre blir det. Se till att kroppen är rak som en planka och att axlarna är ned och bak. Dra dig upp med ryggmusklerna tills ringarna kommer på sidan om bröstkorgen. Armbågarna pekar nedåt. Sänk dig kontrollerat och börja om.

* Mer styrka och mer teknik! För att underlätta för dig själv, var inte en dövikt och hösäck. Alltså, håll hela kroppen aktiv, benen spända och raka med fötterna strax framför dig. Spänn magen. Det är mycket lättare att lyfta upp en aktiv kropp än dövikt. Håll den positionen hela rörelsen, krulla inte ihop dig till en boll när det blir tungt.

Jobba vidare med styrkan och lägg på rätt rörelsemönster för att komma närmare din första pullup med de här övningarna:

Gummibandspullups: Sätt ett stort gummiband (ett sådant där som är som en stor ring) i räcket. Sätt ena foten i gummibandet och greppa tag axelbrett om räcket. Brösta upp dig och dra dig upp mot stången genom att dra med latsen. Det kan vara ett bra tips att börja rörelsen med att sänka kroppen som om du ska göra en skulderpullup för att utnyttja den gummibandseffekt du får av att sträcka ut latsen som du sedan aktiverar och drar ihop. Se till att hakan kommer över räcket utan att du behöver få VM-guld i halsförlängning. Sänk dig kontrollerat och börja om.

Den här övningen går jättebra att köra med en kompis också, som håller dig på ryggen och ger dig så mycket hjälp upp som du behöver.

Negativa pullups: Stå på en låda som är så hög att du når upp till räcket med båda händerna och armarna är lätt böjda. Ta sats, hoppa upp och dra samtidigt så att du kommer upp i toppläget på din pullup. Pausa ett ögonblick och se till att kroppen är i rätt läge och axlarna nere. Sänk dig sedan långsamt, gärna 3–4 sekunder tills armarna är raka. Upp på lådan igen och hoppa upp igen.

Men kippade pullups då!? Ja, det är lätt att vilja börja kippa, alltså ge kraft med höften och använda kroppens momentum för att komma upp. Det blir onekligen lättare, men det ställer också oerhörda krav på både rörlighet och styrka i hela skulder- och axelpartiet för att du inte ska gå sönder av kraften i kippen. Kan du inte göra strikta pullups, gör inte kippade. Punkt.

Nu har du några verktyg att börja jobba med och nu kommer nästa steg: var envis. Är du idag långt ifrån din första pullup lär det inte lösa sig på ett par pass. Du kommer att få jobba ordentligt och konsekvent för att lyckas. Lägg in ett pass då du kör allmän överkroppsstyrka och där pullupsträningen är en del, i veckan och kör gärna någon av övningarna oftare än så. Och då är det lägligt med en liten varning också: Kör inte på helt ohämmat i början. Risken är att du inte kan lyfta armarna över huvudet dagarna efter dina pullups-pass om du fläskar på med för mycket volym på en gång och då kommer lusten att köra nästa pass vara i botten. Och du kommer att ha skitigt hår.

Så lugnt men ihärdigt i början och lägg på mer volym efter hand.

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kom i form nu! Bästa tipsen för dig som vill bli snabb, stark och skadefri i vinter
  • Vi har testat 10 smarta träningsklockor
  • Run streak med RW: Spring lite varje dag och förändra ditt liv
  • Benhård träning: Övningarna som ger dig kraft i benen
  • Heta julklappstips
  • Forskning: Farväl inflammation
  • Smart mat: Stärk immunförsvaret

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nästa återhämtningstrend? Quorn!

Nästa återhämtningstrend? Quorn!


Det kanske är dags att uppvärdera quorn som återhämtningsföda. I varje fall om man får tro forskarna på Exeter University i Storbritannien. De fann nämligen att mycoproteinet i quorn stimulerar återuppbyggnaden av muskelvävnad efter träning bättre än vad mjölkprotein gör. (Quornprodukter består till största delen av mycoprotein, vilket kommer från svampen Fusarium venenatum.) 

Studien visade att de försökspersoner som åt mjölkprotein ökade återuppbyggnadstakten med upp till 60 procent. Men de som åt mycoprotein ökade muskeluppbyggnadstakten med mer än dubbelt så mycket – goda nyheter för alla som vill välja bort eller dra ner på animaliska produkter. 

Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Blir du fetare och sjukare av att dricka socker än att äta det?

Blir du fetare och sjukare av att dricka socker än att äta det?


Tidigare studier på människor har visat att det verkar vara skillnad på hur vi hanterar kalorierna i socker beroende på om vi äter eller dricker dem. Nu visar en ny studie att möss som dricker socker blir fetare än möss som äter socker. 

Den nya studien, publicerad i den vetenskapliga tidskriften Molecular Metabolism, har undersökt effekten av socker på vikten hos möss – beroende på om de dricker eller äter sockret.

I studien delades mössen in i fyra olika grupper som alla fick äta och/eller dricka lika stora andelar socker. Den grupp som bara åt socker och drack vatten gick upp minst i vikt. Den grupp som även drack sockervatten gick upp mest i vikt – trots att båda grupperna fick i sig lika många kalorier från socker. 

Forskarnas slutsats är att socker i flytande form har en större inverkan än socker i fast form. Det här gäller både viktuppgång i form av fetma och relaterade riskfaktorer som kan leda till diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar (metabolt syndrom). 

Därför stinker dina träningskläder

Därför stinker dina träningskläder


Enligt en studie publicerad i Applied and Environmental Microbiology luktar träningskläder av syntetmaterial mer illa än bomullsbaserade dagen efter ett svettigt träningspass.

I studien lät forskarna 26 personer träna hårt i en timme på spinningcyklar, och samlade sedan in deras tröjor. Efter 28 timmar analyserades bakterierna på tröjorna och en doftpanel fick bedöma hur illa de luktade. Polyestertröjorna luktade betydligt mer obehagligt och intensivt än tröjorna i bomull, ansåg panelen.

Forskarna på Gents universitet, som låg bakom studien, menar att skillnaden beror på bakterien micrococci. De är kända för sin förmåga att bryta ner långa kedjor av fettsyror, hormoner och aminosyror till enklare, mer instabila substanser med en typisk odör.

Färsk svett har bara en svag lukt. Det är först när bakterier börjar bryta ner svettens fettsyror som den karakteristiska stanken från träningskläderna uppstår. Och under de 28 timmarna var tillväxten av micrococci-bakterier mycket större på de syntetiska tröjorna jämfört med de av bomull. 

Om du vill minska ner på tvättandet kan du prova att skölja ur svetten ur träningskläderna innan bakterierna hinner förvandla dina kläder till en stinkhög. Studien tyder på att träningskläder av bomull eller merinoull minskar risken för att ditt hem luktar som ett omklädningsrum, jämfört med kläder i syntetiska material.

Utnyttja sommarljuset

Utnyttja sommarljuset


Sommarens ljusa morgnar och kvällar ger dig mer tid att träna. Så här utnyttjar du det.

Att ge sig ut och springa känns lättare när himlen är ljus och fåglarna sjunger. Utnyttja det genom att lägga in en morgonjogg eller ett lätt distanspass innan resten av familjen har vaknat. Du kommer att vara sjukt nöjd resten av dagen – och ha all tid i världen att umgås. 

Inte en morgonmänniska? Det är ju ljust på kvällen också. Utnyttja det genom att lägga in ett sent kvällspass – då är utomhustemperaturen ofta perfekt för löpning. Kom bara ihåg att träning nära sänggåendet kan komma att påverka din sömn negativt, bland annat genom att du får ett adrenalinpåslag och att din kroppstemperatur ökar. På kvällen går kroppstemperaturen ner i kroppen, för att förbereda sig för vila. Om du då höjer temperaturen via träning lurar du din inre klocka att det fortfarande är läge att vara vaken.

RW:s stora Sportbehåtest

RW:s stora Sportbehåtest


Bra löparskor i all ära. Men vi ska inte glömma att för hälften av befolkningen behövs en grej till: en bra sportbehå. RW:s testpanel har sprungit, svettats och utvärderat 10 olika modeller. Några är till på köpet så snygga att de passar att bära på stranden i sommar.

Så gjorde vi testet 

Vi har låtit en testgrupp om 8 tjejer, från motions- till elitmotionärsnivå, testa 10 olika sportbehåar under löppass och lopp från 5 kilometer till maratondistans. Under testperioden bad vi våra testare att vara särskilt uppmärksamma på passform, stöd, fuktavledning och komfort. Sedan fick tjejerna skriva ned sina omdömen och dessa har vi nu sammanställt. Priset har inte vägts in.

Så provar du ut din behå

För att veta exakt hur väl en sportbehå passar just dig, behöver du ge dig ut och springa i den! Även om du nog brukar känna ganska snabbt  om den känns bra eller ej redan när du drar på den i provrummet. Ifall den känns sådär redan i butiken, brukar den sällan kännas bättre under löpturen. Faktum är att det som skaver när du provar oftast skaver ännu mer när du tränar. 

Materialet i behån bör kännas mjukt och stabilt på samma gång och behån ska sitta tajt, men inte för tajt. Sitter den för hårt på är det vanligt att få “kycklingvingar” under armhålorna, vilket troligtvis kommer att ge upphov till skav. De modeller som är bäst att springa i sitter alltså något hårdare på än andra modeller, det ska kännas att du har dem på dig utan att de känns som tvångströjor. 

De allra mjukaste och skönaste behåarna passar bättre till att köra styrketräning, yoga eller liknande i, när du inte behöver lika mycket stöd. Ofta är en sportbehå som är skön att springa i ändå helt okej att köra dessa lugnare pass med, men det omvända blir svårare – du behöver stödet när du springer.

De enformiga, upprepande rörelserna som uppstår av löpning ger en ökad risk för skav. Ett typiskt ställe där det lätt kan skava – förutom kring armhålorna – är på axlarna intill axelbanden. De ska därför inte sitta för hårt eller gå för långt upp mot halsen. 

Det är också viktigt att väga in hur bra materialet andas. I de modeller som effektivt transporterar bort fukt från kroppen känner man knappt att man blir svettig. I behåar som inte andas lika effektivt känner man sig blöt och blir lättare kall. Nätmaterial och andra fuktavledande tyg i ryggpartiet brukar vara uppskattat. För mycket tyg där gör dig snabbt blöt.

Om du har mindre byst är oftast de enklare sportbehåarna med brottarrygg utan reglerbara band och utan kupor det bästa. Många gånger kan det vara svårt för en liten byst att fylla ut kuporna. Större bröst kräver en behå med mer stöd, gärna med reglerbara band och kupor.

ABECITA Dynamic sports wireless bra

”Utomordentligt stöd.”

Pris: 599 kronor storlek: 70 B till 95 G 

Formpressade kupor med foder i Coolshape. Nätdekolletage i Coolmax, vadderat sidostöd och vadderade, reglerbara axelband bak som är omkopplingsbara till brottarrygg. Hak- och hyskknäppning bak. 

En enig testarskara, från småbystade till storbystade, tycker att den sitter stabilt och skönt på och ger ett utomordentligt stöd. De gillar det mjuka, lätta materialet och de breda, sköna axelbanden. Testarna med stor byst är nöjdast, då de med mindre byst har lite svårt att fylla ut kuporna. Men det faktum att det går att reglera axelbanden gör ändå att man kan individanpassa behån tillräckligt. 

Designmässigt tycker inte testpanelen att behån är en hit. ”Ingen behå man springer i utan ett linne över”, var en kommentar. Vad gäller fuktavledning har panelen också lite mer att önska: ”Det blir lite väl fuktigt redan vid ett kortare pass.”


KARI TRAA Driva

”Stadig och bra passform.”

Pris: 599 kronor storlek: 70 B till 80 D

Formgjutna kupor med mjukt foder av merinoull på insidan. Dubbelknäppning bak och reglerbara axelband. 

Panelen tycker viserligen att det lite tjockare materialet gör behån stadig, men något mindre smidig. ”Lite för varm nu på sommaren, men funkar säkert bättre vid svalare temperatur”, är en annan kommentar. Modellen transporterar fukt utan anmärkning, dock upplevs det lite svårt att knäppa ”extra-knäppet” uppåt nacken, med händerna bakom huvudet. 

Men överlag tycker panelen att passformen är bra, liksom stödet, framför allt upp till medelstor byst: ”Den sitter tajt så att den trycker till lite, men samtidigt skönt”. 


REEBOK Pure move bra

”RW:s favorit – passar alla!”

Pris: 599 kronor storlek: XS till 2XL

En behå med Motion Sense-teknologi, vilket ska innebära att materialet styvnar till och ger extra stöd vid löpning. Vår testpanel tycker att detta stämmer, behån upplevs som ”stabil, skön mot huden och ger ett utmärkt stöd”. Och trots att den dras på över huvudet utan hyskor eller reglerbara axelband tycker samtliga att den är smidig att ta på och av. En behå som passar alla våra löpare, från liten till stor byst. De lovordar det faktum att det inte finns några sömmar längs kanterna, vilket minskar risken för skavsår. ”Mycket snygg är den också!” tyckte panelen.

CRAFT Pace bra 

”Utmärkt passform och stöd för lite större byst.”

Pris: 600 kronor storlek: 70 B till 80 D

Vadderade axelband som kan justeras i ryggen och hyskknäppning bak. Elastiskt, mjukt material med en passform som gillas särskilt av våra löpare med stor byst, då behån ”smiter åt runt både byst och bröstkorg på ett bekvämt sätt utan skavande sömmar”. 

Löpare med mindre byst har svårt att fylla ut kuporna, dock tycker de att de reglerbara axelbanden och hyskorna på ryggsidan väger upp lite för detta, då man via dessa kan anpassa hur hårt behån sitter. Överlag tycker löparna att behån sitter stadigt och bekvämt med ett utmärkt stöd och fuktavledning. ”Det kändes inte att man svettades i den – det kändes knappt att den satt på.” Ett litet minus för att hyskorna är något ”knepiga att knäppa”. Designmässigt tycker panelen att modellen är okej, men inte direkt en behå att visa sig i på stranden i sommar.

BJÖRN BORG Solid high support sports bra

”Sitter perfekt tajt.”

Pris: 549 kronor storlek: 70 A till 80 D

En behå med formpressade kupor och räfflat innerfoder. Vadderade, justerbara axelband och hyskknäppning bak. Kraftigare tyg som ”kändes lite väl tjockt, men gav ett bra stöd. Jag blev ganska varm på ryggen”, var en av kommentarerna. 

En enig panel tycker att den sitter perfekt tajt och uppskattar avsaknaden av sömmar och skav.  De gillade det väl tilltagna tyget runt armvecket, så att inga ’extrabröst ’ uppkommer.  De tycker att de breda axelbanden sitter skönt och stabilt och gillar det följsamma materialet ”som transporterar bort fukt, är lätt att dra på sig och inte glider mot kroppen”. 

Men bysten blir ganska tillplattad i denna modell, ”så rent estetiskt är den kanske ingen höjdare, den hade gärna fått vara lite vadderad”, ansåg en testare med liten byst. Passar nog framför allt liten till medelstor byst.

UNDER ARMOUR Mid crossback sports bra

”En höjdare för små- till medel-bystade.”

Pris: 399 kronor storlek: XS till XL

Vadderade kupor med uttagbara inlägg. Dras på över huvudet, utan knäppning eller reglerbara axelband. Dubbelt lager av HeatGear som ska fungera som ett slags fyrvägsstretchmaterial.

Den lena materialet uppskattas av vår testpanel, som tycker att behån sitter skönt och stabilt över bysten, ger bra stöd för liten till medelstor byst, och är helt ”fri från skav”. Likaså tycker de att resåren runt bröstkorgen är lagom tajt. En av deltagarna var först lite orolig att behån skulle kännas varm på grund av vadderingen och det lite tjockare materialet: ”Men när jag sprang med den på ett svettigt millopp var det inget jag tänkte på.” 

Panelen ger tummen upp för de korsade banden i ryggen och designen i övrigt. ”En sportbehå jag väljer när jag vill känna mig snygg i profil med de lite vadderade inläggen. Eller om jag ska visa mig i bara sportbehå”, säger en löpare. Den här behån är en klar favorit hos löpare med liten till medelstor byst. För byst modell större räcker stödet inte riktigt hela vägen. Samtliga testare gick upp en storlek i denna behå.  


ADIDAS Stronger for it soft BH

”Estetisk höjdare.”

PRIs: 549 kronor storlek:  70 B till 85 E

Formgjutna, mjuka, vadderade kupor med mesh för svettavledning. Knäppning i ryggen och justerbara axelband som kan korsas om man vill. Testpanelen tycker om materialet, som trots att det är lite tjockare känns skönt på utan skavande sömmar. Brett resårband runt bröstkorgen håller sportbehån på plats, men sitter ganska tajt. För vissa löpare var det lite i tajtaste laget. Alla kunde inte heller fylla ut kuporna riktigt, men när man väl hittar rätt storlek sitter den som en smäck och ger grymt stöd. Testpanelen gillade också de ”breda sköna axelbanden” och modellen är en estetisk höjdare:  ”Det här blir min bikinitopp i sommar”, säger en deltagare.

PIERRE ROBERT High support sports bra 

”Stadig behå med mycket bra stöd för alla.”

Pris: 449 kronor storlek:  70 B till 80 E

Formgjutna, vadderade kupor och material med MaxDry-teknologi för fukttransport. Reglerbara axelband och hyskknäppning bak.

”En stadig behå med mycket tyg som smiter åt runt både byst och bröstkorg på en bekvämt sätt och ger ett mycket bra stöd och fuktavledning”, kommenterar en av våra löpare som får medhåll av resten av panelen. Frånvaron av skavande sömmar uppskattas också. Kanske inte en behå panelen skulle välja att sola i i sommar, men ”den sitter snyggt på, mycket tack vare vadderingen”. Den här behån gillas alltså av löpare med såväl liten som stor byst. Ett plus att den finns i upp till E-kupa!”


TRIUMPH Triacton control lite 

”Kanonbra för lite större byst”

PRIs: 679 kronor storlek: 70 C till 85 H

En behå för medelstor till stor byst med ovadderade ”minimizerkupor”, som ska få bysten att se upp till en kupstorlek mindre ut. Dynamic Light-material med tre skikt som ska ge stöd i alla riktningar. Behån knäpps bak och har axelband som justeras smidigt på framsidan och kan korsas bak om man önskar. Ett par deltagare tycker att banden känns aningen smala och hårda över nyckelbenen. Men panelen tycker att behån sitter bra runt bröstkorgen och över bysten, med stöd av de inbyggda byglarna. Behån skaver inte alls, ”man glömmer att man har den på när man springer”, säger en av deltagarna. ¨Fungerar även när man svettats floder under ett löppass i 25-gradig värme, utan att känna sig blöt över bröstet.” För medelstor till stor byst är denna behå kanon. Utseendemässigt hade panelen önskat lite mer. ”Man vill helst ha en träningstopp över.”


ASICS Zero distraction bra

”Sitter som gjuten”

PRIs: 550 kronor storlek: 70 A till 85 D

Formgjutna kupor med mesh på insidan för ventilation. Material med MotionDry-teknologi för fukttransport och vadderade band över axlarna som är justerbara bak. Mesh även på baksidan och knäppning bak. 

Det här är en rejäl behå som sitter skönt över axlarna med de breda axelbanden. Den sitter tajt runt bysten, nästan som gjuten på kroppen. ”Det är väldigt mycket tyg, det känns nästan som en hel tröja med insydda kuddar, men stödet är fantastiskt”, tyckte en i testpanelen. Alla våra testare gör tummen upp för stödet, behån sitter bra i såväl 70 A som 85 D. Men den är lite svår att dra på själv då den först måste dras över huvudet och sen knäppas med hakor med händerna bakom ryggen. Och vissa behövde hjälp att dra av den efter löppasset. Man ska också tänka på att den är liten i storleken, samtliga i testpanelen gick upp en storlek. En förövrigt mycket snygg behå som vi gärna springer i som den är i sommar.