Yoga kan vara bra träning mot löparknä

Yoga kan vara bra träning mot löparknä


En av de absolut vanligaste skadorna hos löpare är ”Illotibial Band Syndrome”, så kallat löparknä. Den uppstår när ett band av vävnad som sträcker sig längs utsidan av låren, från bäckenet till knäet, blir inflammerat. Inflammation kan uppstå om vävnaden är oelastisk, eller om musklerna som stöder höfterna är svaga.

Följande yogaövningar stärker båda områdena. Utför övningarna på så sätt att du börjar med höger ben. När du nått den sjätte positionen gör du övningarna i baklänges ordning. Då med fokus på vänster ben. Håll varje ställning i trettio sekunder. Gör övningarna två gånger i veckan, efter ett lätt löppass. 

 

 

 

 

KO-ANSIKTE
Korsa benen, det högra överst. Försök pressa ihop knäna. Böj armarna bakåt, försök få händerna att nå varandra bakom ryggen. 

 

 

 

 

HALV HÄRSKARE ÖVER FISKARNA
Böj vänster arm över höger ben och vrid kroppen. Hjälp till att hålla ställningen med höger arm.

 

 

 

UTFALL MED LJUMSKSTRETCH
Stå rak, böj dig framåt, placera handflatorna i marken. Böj benen om du inte kan stå rak. Placera höger fot utanför höger handflata. Sträck vänster ben bakåt, samtidigt som du trycker höfterna neråt. 

 

 

 

 

BAKÅTBÖJT UTFALL
Sänk vänster knä mot marken, sträck på armarna. Vrid sedan kroppen ett kvarts varv till vänster, och gå in i nästa position.

 

 

 

 

FRAMÅT BÖJ
Stå bredbent, böj dig framåt över höfterna. Placera handflatorna på marken. Böj på knäna om du känner att du behöver. 

 

 

 

 

FRAMÅTBÖJ MED VRIDNING
Placera höger hand på marken, och lyft vänster arm. Återgå till utgångsläget med båda händerna i marken, lyft sedan höger arm.


Nr 9 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Höstens roligaste löpträning
  • Testa något nytt: Bli snabb & stark 2022
  • Spring bättre – med musik
  • 11 sportbehåar i stort test
  • Ditt perfekta kostupplägg
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 3

Catarina

Ni skulle ta och kolla in Stina Albihns klass ”Yoga for runners” som hon kommer att ha i vår i Göteborg. Ta en titt på länken nedan.
http://www.kettlebellyoga.se/?p=444


Åsa

Hur går det med knät?
Hittade denna artikel och tänkte på dig.
Åsa


Mia

Åh Stina Albihns klasser är SKITBRA!! 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Höstens bästa löppass

Bekvämt och kul – och du blir snabbare på kuppen! Progressiv distanslöpning är perfekt höstträning....

Läs mer

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Så väljer du rätt intervallvila

Utgå från de här tipsen när du planerar din vila mellan intervallerna.

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Fyra skäl att älska höstlöpning!

Runt hörnet väntar den perfekta årstiden för löpning. Så här maxar du hösten!

Läs mer
Kom igång! Fem punkter att bocka av innan du börjar löpträna

Vill du komma igång med löpning? Så här skapar du en bra träningsrutin.

Läs mer
Tofu scrambled

Växtbaserade scrambled eggs – ät dem i stället för vanliga ägg eller som variation till frukosten!

Läs mer
Nybörjare? Så här lätt kommer du igång med löpning!

Fyra enkla steg för dig som vill komma igång med löpning.

Läs mer