Ambitionen finns där


Senaste veckorna har varit turbulenta. Köpt ny lägenehet och ska flytta inom kort. Haft diverse åkommor som varit påfrestande. Även resten av familjen har turats om att vara sjuka vilket sliter på krafterna. Ganska mycket på jobbet också vilket tar ut sin rätt.

Det känns nu som om det värsta har dragit förbi och att jag åter igen har den fina form jag hade för några veckor sedan. Har funnit en ”ok” relation på cykeln watt/puls/kadens. Simningen är tillfredsställande och löpningen känns stabil igen, dock blir jag tidigt sliten när distansen är +15 km.
Fick erfara det under mitt långpass i söndags då jag körde 22 km uppdelat i två farter. De första 13 km i kontrollerad distansfart 4:30-4:40, de sista 9 km i marathonfart vilket innebär 4:00-4:10 just nu. Hade glädjande nog låg och stabil puls men benen kändes som skit. Krampkänningar och andra olustkänslor dök upp titt som tätt. Underlaget hjälper inte till antar jag men det var ändå ett Wake up call att jag bör fokusera mer på distans nu och inte fart.

Som tur är så är det lång kvar till London Marathon vilket blir årets första ”riktiga” tävling.
Har en naiv ambition att klara 2:48:48…..men allt i närheten av låga 2:50 är klart godkänt. Gjorde både Paris & Sthlm förra året på 2:57 så tänker inte springa på säkerhet denna gång utan det får bära eller brista. Bättre fäkta illa än fegt fly!
Skiter sig London så har jag en plats till Stockholm också så jag kan revanschera mig.

Igår gjorde jag en mäktig övning på tal om löpning. Det är den övning som Musse Mustafa Mohammad skulle ta med sig till en öde ö om man bara fick välja en.
10*1000 meter. Man kan ju välja själv hur jävlig man vill göra den, jag tycker själv att jag för en gångs skull körde på lagom hårt med 60 seks vila mellan reps. Splits för er som är siffernördar blev typ 3:40, 3:24, 3:35, 3:33, 3:33, 3:32, 3:30, 3:28, 3:24, 3:14. Råkade trycka till lite för hårt på 2:a vilket vi fick betala lite för under första halvan.

Testa denna själva…..oavsett resultat blir man stolt som en tupp över sig själv efteråt.
Tips på vägen. 4*4 min är inte att förväxla med denna övning. Ta det lugnt, de första tre ska knappt kännas. 10 reps är många….

M

Nr 8 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Träna ännu smartare
  • 7 löparklockor i stort test
  • Bästa passen! Höstens grymmaste träningspass
  • Mikronutrienter? Viktigare än du tror
  • Spring för din knopp! Därför är löpning bra för din hälsa
Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tillbaka


Som jag skrev i mitt förra inlägg så skulle denna vecka vara strulig och jag visste att träningen skulle få lida. Så blev det också. Knappt fått till nån träning alls utan mest hållt igång med lite cykel & sim så jag inte korkar igen. Imorgon ska jag dock genomföra 25 km löpning i hög fart som planerat. 

Nästa vecka blir förhoppningsvis mer träningsfokuserad. Har t ex 10*1000 inplanerat samt lite extra hård cykel så jag är i god form inför Head Swimcamp i Spanien V9. Kommer bli stor fokus på simning då men även ett par rejäla cykeldagar.

Ropade faktiskt in en cykel i veckan. Har en fantastisk kontakt nere på Cykelmagneten i Falkenberg som alltid hjälper mig skruva ihop snabba cyklar till förmånliga priser. Nu blev det en linjecykel (Wilier Imperiale) som kommer användas för just diverse cykelresor och kuperade tävlingar. Men mestadels kommer den stå nere i Frankrike där min sambos familj har ställe. Har tröttnat på att frakta ner cykeln dit. Både dyrt och bökigt. Har man även 2 små barn med allt vad det innebär så är det en vidrig upplevelse.

M


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Dubbla Barbro


Stökig vecka denna vecka tidsmässigt. Ska iväg med jobbet till Göteborg tisdag kväll för att träffa kunder, åter till Stockholm tidigt onsdag morgon. Onsdag kväll ut med sambon och äta en lite försenad alla hjärtans dag middag. Torsdag ut med kunder på kvällen och trassla lite på stan. Helgen är förvisso obokad men då vill jag ta vara på tiden med familjen så mycket som möjligt.

Kan vara svårt att få till alla pass man har på schemat en sån här vecka och för att vara ärlig så är det omöjligt. Därför plockar jag ut de 5 viktigaste passen och kör dem duktigt hårt och fokuserat. De 3-4 st jag inte har tid för stryker jag helt enkelt. Inte mer med det.

Idag t ex hade jag 2*10 km på schemat i kontrollerad fart. Första milen klippte jag i eftermiddags på löpbandet innan jag hämtade på dagis. Den andra körde jag utomhus precis efter att bägge barnen somnat. Det blev ett mycket gott resultat. Första gjordes progressivt från 4:26 och ner mot 3:45. Den sista i mer jämn fart, runt 4:00-4:15 beroende på underlaget. Gör inget att benen blir lite slitna, ska bara simma imorgon. 

Har en idé att testa en grej i helgen som jag såg i ett tränings schema för hårda rackare som planerade att springa Maran på 2:45. Det hela gick ut på att springa de första 15 km av totala 25 km i 4.30 fart. Sen ska man runda av det hela med att köra de sista 10 km i 4:00 fart. Ska se om jag hittar några som vill försöka sig på det här med mig…..


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ett steg fram, två steg tillbaka


Första träningsveckan efter sjukdom är en grisvecka. Man har dubbel motivation och vill ta igen det man missat. Dum idé, kroppen pallar helt enkelt inte det.

Det största uppehållet har tyvärr drabbat cykeln vilket jag märkte när jag i torsdags skulle göra en trappa. 2.3.4.5.4.3.2 min med 60 seks aktiv vila. Har tappat nästan 10 watt mot jämförbara övningar innan jag blev sjuk. Pulsen låg dessutom mycket högre än vad den brukar. Samma kväll försökte jag även pressa in 4*1600 löpning med kort vila. Blev 3 st i blek fart. Hade noll kräm i benen och pallade helt enkelt inte 4 st.

Stressade in en simträning i fredags. Hade bara 30 min på mig, men tänkte bättre köra någonting än ingenting?! Fick bli 12*100 med start 1:50. Lyckades hålla ganska jämn fart runt 1:34-1:37 per hundring. Dock med usel teknik. Mina muskler orkade inte vilket satte sig på tekniken. 300 progressivt avsim efteråt. 1.5 km på 29 minuter. Inget som gör underverk kanske men simning handlar mycket om kontinuitet så det fick duga.

Idag var det testdags igen. 5 km på Bosön. Benen kändes fräscha och jag var sugen på köra hårt. Vi var ca 10-12 man från min löpargrupp som samlades kl 16:00 på startlinjen.
Hade min coach Pasi där som inspiratör/tidtagare samt fantastiska paret Rosenqvist som hjälpte till. Lätt att tappa bort sig. 25 varv är många att hålla reda på….

Jag hade som tur var David Olerup vid min sida. Vi är till 99% jämnstarka på intervaller och dylikt så vi gjorde upp planen att försöka gå ner mot 17:30 ihop. 41-42 seks per varv i åtminstone 3.5 km sen var det ”fri fart”. Tyvärr innebar det för mig en liten sänkning och för David en ökning. Hålltider idag var 3:25, 6:55, 10:31, 14:04 & 17:36. David dammade in på 17:20. En fantastisk tid i mina ögon. Mina 17:36 får ses som godkänt med tanke på uppladdningen senaste 2 veckorna.

Nu återstår lite cykel imorgon plus ett långpass löpning.

Jag & David


 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Våga tävla


För mig finns inget roligare i sportsammanhang än att mäta mina krafter mot andras. Om det är en stor sanktionerad tävling eller bara ett litet skruttigt bylopp spelar ingen roll. Jag kör så hårt och fort kroppen förmår och lite till. Det är ju då och endast då man får ett kvitto på var man verkligen ligger formmässigt. Med färsk data blir det sen lättare att fortsätta träna på rätt nivå utan att gå bort sig. Sen är det ju enormt viktigt med tävlingsvana också. Stå med 140 i puls innan startskottet pga nervositet gör inte att man tar rationella beslut under loppet. Klart att man ska vara laddad men ”lagom” är nog nyckeln. Tävling är enligt mig den absolut bästa träningen om man vill nå resultat!

Många motions triathleter verkar tro att sporten handlar mest om att träna mer än 600h per år. Sen stå och orera om kostlära, cykelkomponenter och träningsupplägg. Vad vet jag, de kanske har all tid i världen och detta är deras identitet och livsstil. I så fall Fine, fortsätt med det. Men jag vill då se mer jävla anamma på tävlingar och framför allt fler deltagare på tävlingar. Vad är det som är så läskigt med att tävla? Är sanningen så skrämmande……jobbigt att ha gjort antaganden som är skeva mot verkligheten?! Tro mig, ingen annan än er själva kommer döma er efter resultaten. Sist jag kollade var det en induviduell sport och man bör endast jämföra sig med sig själv. Dock ska man använda sig av sina medtävlanden som positiv stress, farthållning m.m.

Med det sagt är det åter igen dags att testa löpformen. På lördag eftermiddag anordnar min coach och Magnus Hagström ett 5 km löptest på Bosön. Ska bli jävligt kul att se var jag ligger. Tyvärr fick jag ett avbräck i träningen nu eftersom jag har legat sjuk förra veckan men hoppas ändå återfå den fina löpform jag hade veckan innan. 
Förra året vid den har tiden hade jag runt 17:45 på den banan. Förhoppningen på lördag är att gå under 17:30, dvs sub 3:30 fart i 5 km. Ska nog gå, eller rättare sagt det SKA FAAN GÅ. Kroppen & hjärtat klarar det, det är bara min sjukt otåliga hjärna som kan sätta stopp för det. Kommer sätta en plan för vad varje 200 meters varv ska gå på och sen försöka glömma allt annat och bara fokusera på det…..

M

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nerbäddad


Skrev i mitt förra inlägg att jag skulle ta vara på min nyfunna hälsa och träna hårt. Hann med ett kortare distanspass utomhus på 15 km sen var det slut. Min gamla förkylning byttes ut av en influensa. Inte nog med att det suger att vara sjuk hemma och träningsfri. Jag fick även ställa in en sedan länge planerad middag med mina gamla homies. Sociala tillställningar växer inte på träd direkt i mitt liv sedan man blev tvåbarnspappa och träningsfreak. 

Denna gång ska jag mjukstarta lite försiktigare än vad jag gjorde i tisdags. 3*1600 flat out va riktigt idiotiskt nu såhär i efterhand. Lätt annars skylla sina sjukdomar på barnens dagisbaciller men denna gång är det nog enbart mitt eget fel.

Kan ibland inte låta bli att lite bittert tycka att man borde delas in i andra grupper än ålderskategorier när man tävlar som amatör. Singlar utan barn med 40h arbetsvecka borde få kriga i en egen klass så kan vi skol- och dagisföräldrar tävla mot varandra. Kan dagar som denna kännas mer rättvist. Detta vägs dock kraftigt upp av att vi är gladare, mer tacksamma och njuter mer av själva träningen än de som har massvis med tid då den verkligen är en lyxvara i vår tillvaro. Så det kanske är bästa kompromissen trots allt att köra i age-groups….

Nu ska jag dyka ner i pillerskåpet och knarka mig frisk. Tur att man har en pappa som är läkare.

//Mick

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in