Claes och Moa och jag


 

 

Mycket namedropping här, men man vet ju hur det är, känt folk suger in folk i bloggen. Och det är ju precis det bloggen vill.

Detta apropå RW:s gamle chefred Claes som nyligen i en stockholmsbaserad reklamradiokanal i direktsändning föreslog Friidrottslandslagets förbundskapten Stefan Olsson att han kunde hjälpa till att pimpa upp herrlandslaget.

Lite hybris, får man nog säga. Men förståeligt. Det är ju så lätt att levitera i etern, detta lättflyktiga media.

Själv står jag med båda fötterna stadigt på jorden. Och snart stadigt med båda fötterna i spikskor på tartan på Stockholm Stadion på jorden. Stadion ligger ju på jorden. Tisdag nästa vecka ska jag springa 200:ingar med Moa Hjelmer. Jag räknar kallt med att någonting inte ska gå sönder. Helst ingenting.

Så här ser det ut när Moa springer fort:

Har jag flyt kommer jag att synas någonstans längst där bak i kurvan när det är dags. Det fina med 200 m är ju att man aldrig är mer än några sekunder efter, hur långsamt man än springer.

Anledningen till denna tvekamp är ett löparvetenskapligt experiment. Tanken är att filma detta för webben för att visa hur fort Moa faktiskt springer, jämfört med en fullvuxen långskuffare.

Möjligen kan detta också gå under rubriken ”lyteskomik”. Men jag tänker naturligtvis ge allt, trycka spikarna i tartanbotten.  Om sen Stefan Olsson ringer och vill ha mig med, så är det helt ok. Då kan Claes få pimpa mig med. Fast det naturligtvis inte behövs …

Rapport följer i RW no 10.

Julinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Extra tidning, Smart Mat, 31 somriga recept
  • Alla fixar milen
  • 10 grymma sportbehåar i stor test
  • Tänk dig snabb
  • Luta rätt, kuta lätt
  • Soma Move, Rörlig & stark nu
  • Träna som en sprinter

 

Prenumerera

Antal kommentarer: 2

Kenneth Gysing

Hej Marcus!

Lovar visa sisu, så svensk jag är 😉
Var bäst i klassen på 60 meter i gymnasiet … var förstås ett tag sedan … men hoppas på muskelminnet!


Kenneth Gysing

Hallå C.Åk
Lite hybris piggar upp … fast efter 200 m mot Moa har jag nog leviterat klart för det här året …
Bra fart, f ö , i etern, som på banan …



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Evy Palm och Jan Guillou


 

Onsdagkväll, och Evy Palm-pass. I alla fall som jag minns det hade Evy 2000:ingar som favoritpass. Det blev full rulle på rullbandet, knappast i klassisk Evy fart, men 5×2000 m i 4-fart, 500 jogg i 5-fart mellan, totalt 15 km. Svettades floder. Hög på Endorfin ända fram till Sportnytt. Ruggigt Sportnytt. Stefan Liv och ett helt hockelag i flygkrasch. Detta bräckliga liv, ibland glömmer man bort hur bräckligt det är.

Jan Guillous nya roman Brobyggarna sågades lustfyllt i SvD. ”Med en psykologisk personteckning som får Denise Rudberg att framstå som Virginia Woolf”. Mest nöjd med den recensionen är nog Virginia Woolf. Fast hon är å andra sidan död, har inte så mycket glädje av den.

Det är roligt med elaka recensioner … om man inte är den författare som recenserats. Men vad gäller Guillou har han väl aldrig gjort sig känd för något psykologiskt finlir. Guillou är i mina ögon en folkbildande entertainer av rang. Och jag tror vi alla har en liten korsriddare inom oss. Och en agent Hamilton. Men alla har inte förmågan att komma ut ur garderoben. Som Jan Guillou.

Nu torsdag. Hej torsdag!

Risk för vattenskador


 

Bröderna Brothers hälsade till alla Ö till Öare … och testade septembervatten i går. Det är rätt grått i Mälaren, måste tillstås. I alla fall utanför Adelsö.

Blåste bra gjorde det också (det syns visserligen inte på den här bilden, men bortom vassen, som inte syns men står tät till höger … ojojoj). Kändes som minst styv kuling. Vi hade siktet inställt på Birka (nästan i alla fall) men vände efter 500. All respekt till alla Ö till Ö:are som ska plaska utomskärs idag i 10 m sek sydostlig. Påtaglig risk för vattenskador!

Vi sket i den tävlingen. Vi (brorsan penslade, jag instruerade) målade skithus i stället. Det tyckte brorsan var skitroligt!

Bra sätt att vila benen på, tyckte brorsan. På tisdag kväll är det 5000 m på Stadion, Fredrikshofsmästerskapen, som gäller.

Kakmonster och hashande


 

Det är något på gång.

I går braskade en löpsedel med ”Chokladkakor är bra för hjärtat”

Idag braskar en löpsedel med ”Varning för träningsfällan efter semestern: Du kan skada hjärtat”.

Tror det är kakmonstren som är på marsch. Varning för:

 

 

Själv hashade man i går kväll. Men då inte hash, som i röka på, utan hash som i Hash House Harriers. En mycket trivsam motionsform. Med mottot: ”The Drinking Club With a Running Problem”.

Samling i Farsta Centrum 18.30, där ett 30-tal hashare väntade på harens signal för start (haren – banläggare). Min ciceron för kvällen, Little Brother (alla medlemmar för en hyfsat anonym tillvaro bakom s k Hashnamn, man blir döpt efter en viss tid, och då efter vissa egenskaper), hade definitivt ett allvarligt Running Problem. Pers på maran, 2,42, och ett genomsnitt på 2.52 på 70 maror.

Det blev en dryg mil genom Farstas djupa skogar, inklusive drinkstop och avslut på puben O´Learys. En löparupplevelse utöver det vanliga.

Längre reportage om Hash House Harriers följer i RW no 9.

 

 

Tro och Trosor


 

Den gamla klassikern – fullt ös medvetslös.

Och nån som sa att: du har bara ett visst antal ord i livet.

Det där tror jag väl i och för sig vad jag vill om. Men har ordat mycket på annat håll denna veckan. Så bloggen i lite bloggskugga.

Och någon annan som sa (inför ett lopp): du har bara ett visst antal hjärtslag i livet. Dumt då springa fort och slösa bort en massa slag på ett lopp, du förkortar livet med minst … en mil.

Det där tror jag väl också vad jag vill om. Har min gamla Volvo  (245:a, modell -83) som ett slags föredöme i livet.  Den bara går och går (bara inte glömma hälla olja i motorn). Är övertygad om att motorn kommer spinna på i all evighet. Det är rosten som kommer att ta den.

Är övertygad om att mitt hjärta kommer spinna på i all evighet (bara inte glömma hälla, öl ja, i  … magen). Det är rosten som kommer att ta mig.

Och så kan man läsa i bladet att vår tids religionskrig (ja här hemma i Norden då) är det mellan GI-metodisterna och Kolhydratfundamentalisterna. Det är hårda verbala angrepp, vilt viftande med gafflar och knivar, svidande köttsår och svindlande sockertoppar. Du skall inga andra gudar hava jämte Biffen … eller Pastan.

Skeptikerna (ateisterna) muttrar om att ”what goes in must go out”, d v s äter du mer än du gör av med, blir du tjock.

Hur det nu är med det så gäller det i alla fall att träna vidare.

Dagens pass: efter lämning på dagis kl 8, en snabbis på SATS (inte så omoraliskt som det kanske låter), en 8 km stegring, 2×12, 2×13, 2×14, 1×15, 1×16 km, baaawrooom, och lite core på det.

Därefter intervju med Martin Stenmarck. Som ska springa Lidingöloppet. Som ska köra en ny vända av Ladies Night i höst. Och som får sådana här uppkastade på scenen i drivor (en absolut bristvara på löpbandet … alla stegringar till trots …):

 

Men löpning är förstås en helt annan gren …

Veckans Triathlet: Rickard Carlsson

Veckans Triathlet: Rickard Carlsson


Namn: Rickard Carlsson
Ålder: 21 år
Längd: 175
Vikt: 65-68 (säsongs baserat)
Klubb: 338 Småland

Berätta lite om din idrottsbakgrund:
Jag testade på många idrotter under mina ungdomsår. Jag kombinerade bandy och golf fram till 16 års ålder och därefter blev det golf i ett antal år. Blev golfproffs år 2009 och då hade jag Agne Bergvall som fystränare. Han fick mig att inse att jag hade en färdighet för uthållighetsidrott. Kort därefter la jag ner golfsatsningen för att börja med triathlon mer seriöst. 

Hur kommer det sig att du började med triathlon?
Började som sagt inse att jag hade en färdighet för uthållighetsidrott men ville inte bara cykla och springa som jag gjorde till en början. Tog en kurs i simningen och sen var jag fast!

Vilken distans satsar du på?
Sprint och Olympisk

Hur ser en träningsvecka ut för dig?
Under grundträningen, som precis har börjat, är träningen fördelad på 4-5 simpass, 4 löppass, 2-3 cykelpass och 3 pre-rehab pass. Träningstiden varierar mellan 15-25 h/veckan beroende på syftet med veckan. Just nu jobbar jag i 3 veckors intervaller: Lugn, Mängd och kvalité/ tempo.   

Hur lägger du upp träningen över året?
Grundträningen börjar i oktober och då är det fokus på simningen fram till nyår. Samtidigt har jag lagt en bra grund för löpningen och cyklingen. I o m denna grund kan därefter trycka på med mycket löpningen för att toppa mig inför säsongstart. Jag kommer också in ett par läger under våren.

Vilka är dina svagheter?
Simningen

Vilka är dina styrkor?
Löpningen plus att jag oftast inte behöver göra av med så mycket energi på cykling för att hänga med.

Hur ser din träningsfördelning ut mellan de olika grenarna?
Det ser ut ungefär så här, 30% cykel, 35% simning, 30 % löpning samt 5% pre-rehab styrka.  

Vad är ditt stora mål nästa år?
Kom 5:a i svenska cupen i år och målet är definitivt att komma topp 3 nästa säsong!

Vad är dina tre bästa tips till nya triathleter?
Till en början kan det vara bra att kontakta en klubb för att få lite information om hur triathlon träning bör tränas. Stirra dig inte blid på alla prylar kom ihåg att du i början bara behöver skor, en okej cykel och simglasögon. Glöm inte att ha förbaskat roligt! 

Var är det bäst att träna:
Stugan i Båstad med löpning på stranden, cykling på Hallandsåsen och simningen på Malenbadets 50 m bassäng utomhus!

Hur många punka innan du bryter?
På kort distans som jag tävlar i, räcker det med en punka för att vara borta från tätstriden!

Värsta och bästa sim:
Bästa simningen var helt klart cup finalen i Göteborg i år med en spegelblank insjö. Värsta var Helsingborg i år som simmandes i havet med 1.5-2 m höga vågor så simningen fick kortas från 1500 till 1200 m.

Har du hajskräck i insjöarna i Sverige?
Inte hajskräck, men visst funderar jag ibland på vad som simmar där nere i det mörka ”hålet” under mig när sikten är en 1/2 m.

Hur många timmar tränar du en vanlig vecka i april?
17-24 h/veckan.

Våtdräkt (om du har någon):
Sailfish vibrant


Cykel (huvudsaklig tävlingscykel):

Bianchi


Löparskor (förstaval tävlingsskor):

Asics Hyperspeed


Personliga meriter:

Total 5:a i Svenska cupen 2011, 1:a Sövde sprint,
3:a Helsingborg olympisk, 3:a Vätter Challenge, 4:a Göteborg Cup final. 


Målsättning:

Jag är lite av en allt eller inget person d v s jag gilla
höga mål. Första målet är att jag ska ta mig upp till Sverigeeliten inom
sprint och olympisk distans och i framtiden så drömmer jag om att få
köra världscupen!