Kakmonster och hashande


 

Det är något på gång.

I går braskade en löpsedel med ”Chokladkakor är bra för hjärtat”

Idag braskar en löpsedel med ”Varning för träningsfällan efter semestern: Du kan skada hjärtat”.

Tror det är kakmonstren som är på marsch. Varning för:

 

 

Själv hashade man i går kväll. Men då inte hash, som i röka på, utan hash som i Hash House Harriers. En mycket trivsam motionsform. Med mottot: ”The Drinking Club With a Running Problem”.

Samling i Farsta Centrum 18.30, där ett 30-tal hashare väntade på harens signal för start (haren – banläggare). Min ciceron för kvällen, Little Brother (alla medlemmar för en hyfsat anonym tillvaro bakom s k Hashnamn, man blir döpt efter en viss tid, och då efter vissa egenskaper), hade definitivt ett allvarligt Running Problem. Pers på maran, 2,42, och ett genomsnitt på 2.52 på 70 maror.

Det blev en dryg mil genom Farstas djupa skogar, inklusive drinkstop och avslut på puben O´Learys. En löparupplevelse utöver det vanliga.

Längre reportage om Hash House Harriers följer i RW no 9.

 

 

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tro och Trosor


 

Den gamla klassikern – fullt ös medvetslös.

Och nån som sa att: du har bara ett visst antal ord i livet.

Det där tror jag väl i och för sig vad jag vill om. Men har ordat mycket på annat håll denna veckan. Så bloggen i lite bloggskugga.

Och någon annan som sa (inför ett lopp): du har bara ett visst antal hjärtslag i livet. Dumt då springa fort och slösa bort en massa slag på ett lopp, du förkortar livet med minst … en mil.

Det där tror jag väl också vad jag vill om. Har min gamla Volvo  (245:a, modell -83) som ett slags föredöme i livet.  Den bara går och går (bara inte glömma hälla olja i motorn). Är övertygad om att motorn kommer spinna på i all evighet. Det är rosten som kommer att ta den.

Är övertygad om att mitt hjärta kommer spinna på i all evighet (bara inte glömma hälla, öl ja, i  … magen). Det är rosten som kommer att ta mig.

Och så kan man läsa i bladet att vår tids religionskrig (ja här hemma i Norden då) är det mellan GI-metodisterna och Kolhydratfundamentalisterna. Det är hårda verbala angrepp, vilt viftande med gafflar och knivar, svidande köttsår och svindlande sockertoppar. Du skall inga andra gudar hava jämte Biffen … eller Pastan.

Skeptikerna (ateisterna) muttrar om att ”what goes in must go out”, d v s äter du mer än du gör av med, blir du tjock.

Hur det nu är med det så gäller det i alla fall att träna vidare.

Dagens pass: efter lämning på dagis kl 8, en snabbis på SATS (inte så omoraliskt som det kanske låter), en 8 km stegring, 2×12, 2×13, 2×14, 1×15, 1×16 km, baaawrooom, och lite core på det.

Därefter intervju med Martin Stenmarck. Som ska springa Lidingöloppet. Som ska köra en ny vända av Ladies Night i höst. Och som får sådana här uppkastade på scenen i drivor (en absolut bristvara på löpbandet … alla stegringar till trots …):

 

Men löpning är förstås en helt annan gren …

Veckans Triathlet: Rickard Carlsson

Veckans Triathlet: Rickard Carlsson


Namn: Rickard Carlsson
Ålder: 21 år
Längd: 175
Vikt: 65-68 (säsongs baserat)
Klubb: 338 Småland

Berätta lite om din idrottsbakgrund:
Jag testade på många idrotter under mina ungdomsår. Jag kombinerade bandy och golf fram till 16 års ålder och därefter blev det golf i ett antal år. Blev golfproffs år 2009 och då hade jag Agne Bergvall som fystränare. Han fick mig att inse att jag hade en färdighet för uthållighetsidrott. Kort därefter la jag ner golfsatsningen för att börja med triathlon mer seriöst. 

Hur kommer det sig att du började med triathlon?
Började som sagt inse att jag hade en färdighet för uthållighetsidrott men ville inte bara cykla och springa som jag gjorde till en början. Tog en kurs i simningen och sen var jag fast!

Vilken distans satsar du på?
Sprint och Olympisk

Hur ser en träningsvecka ut för dig?
Under grundträningen, som precis har börjat, är träningen fördelad på 4-5 simpass, 4 löppass, 2-3 cykelpass och 3 pre-rehab pass. Träningstiden varierar mellan 15-25 h/veckan beroende på syftet med veckan. Just nu jobbar jag i 3 veckors intervaller: Lugn, Mängd och kvalité/ tempo.   

Hur lägger du upp träningen över året?
Grundträningen börjar i oktober och då är det fokus på simningen fram till nyår. Samtidigt har jag lagt en bra grund för löpningen och cyklingen. I o m denna grund kan därefter trycka på med mycket löpningen för att toppa mig inför säsongstart. Jag kommer också in ett par läger under våren.

Vilka är dina svagheter?
Simningen

Vilka är dina styrkor?
Löpningen plus att jag oftast inte behöver göra av med så mycket energi på cykling för att hänga med.

Hur ser din träningsfördelning ut mellan de olika grenarna?
Det ser ut ungefär så här, 30% cykel, 35% simning, 30 % löpning samt 5% pre-rehab styrka.  

Vad är ditt stora mål nästa år?
Kom 5:a i svenska cupen i år och målet är definitivt att komma topp 3 nästa säsong!

Vad är dina tre bästa tips till nya triathleter?
Till en början kan det vara bra att kontakta en klubb för att få lite information om hur triathlon träning bör tränas. Stirra dig inte blid på alla prylar kom ihåg att du i början bara behöver skor, en okej cykel och simglasögon. Glöm inte att ha förbaskat roligt! 

Var är det bäst att träna:
Stugan i Båstad med löpning på stranden, cykling på Hallandsåsen och simningen på Malenbadets 50 m bassäng utomhus!

Hur många punka innan du bryter?
På kort distans som jag tävlar i, räcker det med en punka för att vara borta från tätstriden!

Värsta och bästa sim:
Bästa simningen var helt klart cup finalen i Göteborg i år med en spegelblank insjö. Värsta var Helsingborg i år som simmandes i havet med 1.5-2 m höga vågor så simningen fick kortas från 1500 till 1200 m.

Har du hajskräck i insjöarna i Sverige?
Inte hajskräck, men visst funderar jag ibland på vad som simmar där nere i det mörka ”hålet” under mig när sikten är en 1/2 m.

Hur många timmar tränar du en vanlig vecka i april?
17-24 h/veckan.

Våtdräkt (om du har någon):
Sailfish vibrant


Cykel (huvudsaklig tävlingscykel):

Bianchi


Löparskor (förstaval tävlingsskor):

Asics Hyperspeed


Personliga meriter:

Total 5:a i Svenska cupen 2011, 1:a Sövde sprint,
3:a Helsingborg olympisk, 3:a Vätter Challenge, 4:a Göteborg Cup final. 


Målsättning:

Jag är lite av en allt eller inget person d v s jag gilla
höga mål. Första målet är att jag ska ta mig upp till Sverigeeliten inom
sprint och olympisk distans och i framtiden så drömmer jag om att få
köra världscupen!

Jag mötte Mårten!


 

Söndag morgon, och ut på en lugn morgonrunda. Tänkte man. Men AXA Stockholm Triathlon visade sig ha börjat redan i ottan. Vid Sjöhistoriska blev det totalstopp. En kompakt mur av gummigubbar och gummigummor (nåja, många såg rätt vässade ut …). Så det blev stora varvet runt, och parallellöpning med löparbanan. Där seglade en bekant  frisyr plötsligt förbi. Mårten Klingbergs. ”134 Klingberg”, stod det mycket riktigt på en lapp på ryggen. Ett litet brake i filminspelningen av Cockpit, förstås.

Försökte räkna ut sannolikheten för att ett sådant här möte skulle inträffa. 15 sekunder åt ena eller andra hållet och vi hade aldrig setts. Många parablar att hålla reda på. Först de 15 km hård löpning i hällregn i går. Visserligen inomhus och på löpband, men i alla fall. Satt hårt i benen, så lördagstempot var riktigt lusigt. Och sen tiden när jag gick upp, hur länge jag åt frukost, hur länge ägget kokade. Tiden det tog att hitta strumpa nummer två. Tiden det tog för Mårten att simma. Och cykla. Och dra på sig löparskorna. Och inte minst, Mårtens dagsform. Tanken svindlade. Gav upp snabbt.

La i alla fall  i en växel och kom upp bredvid. ”Heeeeeeja Mårten”, vrålade jag. Fast Mårten var inte på prathumör. Någonting sa han i alla fall, någonting gutturalt. Med väldigt fokuserad blick. Så ska det också vara, seriösa idrottsmän snackar inte, de biter ihop.

Det var annars rätt ödsligt kring Klingberg. Måste ha legat långt fram i fältet.

Pers idag Mårten? Du såg vass ut … en riktig Klinga!!

Här blev det stopp på morgonjoggen:

 

Och nu, barnkalas. Sometimes a man has to do what a man has to do!

Undret på Haga


 

Många löpsedlar på stan i dag. ”Undret på Haga”. Brorsan trodde säkert det handlade om hans backpass med Studenterna i tisdags. Benen liksom bara flög upp längs slingan mot toppen av Hagatippen, förklarade brorsan i telefon, ett par gånger för säkerhets skull. Brorsan säger sig aldrig ha känt sig så stark och hoppas på att slå sig själv och världen med häpnad på Långlöparnas kväll på Stadion nästa vecka.

Men nu handlade löpsedlarna dock inte om brorsan och hans fina form, utan om unge herr och fru Bernadotte, som bor här ( … efter formidabelt flyt i bostadskön):

 

Tycker förstås det är lite taskigt att prata om Under. Som om prins Daniel inte vore riddare för sin lans. Som om kronprinsessan Victoria inte vore en  … ehh …  friskt flödande källa av rojalistisk strålglans i Hagaparkens frodiga sköte.

Något sådant har i alla fall den här bloggen aldrig betvivlat.

Det som imponerar mer är att prins Daniel, enligt uppgifter i pressen, åker bil med tonade rutor och med två vakter från Säpo, när han ska ta sig från slottet i Haga till gymmet i stan för att träna.

Lite upprör det förstås också. Borde lätt finnas rum för ett hemmagym på Haga. Ett miljövänligare alternativ. Tänk på det, prinsen.

Och varför inte en babyjogger? Här kan förstås vi på RW göra en insats. Starta en insamling, lagom till en dopgåva nästa år. Är ni med?

Intervall på Krillan


 

Back on track, får man väl säga. Fullt ös medvetslös på jobbet. Som vanligt. Semestern minns man mest som en suddig hägring i förflutenhetens landskap. Det vill säga, semestern 2011 är numera historia.

Men lunch ska man ju ha. Kan man springa på. Onsdagar på kontoret är obligatorisk lunchlöpning. För alla som vill. Här tvingar vi ingen. Här kör vi bara med subtilt grupptryck.

Somliga travade iväg Kungsholmen runt. Drog själv till Krillan för intervall. Kristinebergs Idrottsplats. Klassisk mark. Farsan spelade fotboll där, med Olympia IF, på 50-talet. Nu gäller det att passa på. Krillan ska rivas. Ett stort underjordiskt garage byggas. Och sedan ska Krillan byggas upp igen. Men som förr blir det ju aldrig.

Å andra sidan, som förr blir det ju ALDRIG. Innan Krillan blev Krillan var Krillan Hornsbergsvelodromen.

Hade varit kul att kuta där, om man fått. Luta lite i kurvorna. Men portarna jag sprang igenom idag såg ut så här:

Inte helt modernt det heller.

Dagens pass: 10×400 m med 200 m joggvila, och  5×200 m med 150 m joggvila.

Solen sken och det kändes som sommar igen och linnet hängde man på en stolpe och körde iväg i bar överkropp som en annan triathlet, och fartvinden nöp i bröstvårtorna och allt var gott. Körde tidlöst, taktfullt, lyssnade lyhört till kroppen. Vaksam för mullrande mjölksyra i låren.  Barmhärtigast så.

Totalt 67 minuter, från dörr till till dörr. Mycket trevlig lunch.

Men … maten, maten, vad faen, maten?