Grym axelövning, ful film



 

Men kolla här! Här har ju jag filmat mig själv i en osmickrande vinkel, fult ljus och med bad hair day. Jag var helt enkelt inte preppad för att filmas eller fotas. Men sluta inte titta! Det är en bra övning.

Den heter shoulder inlocate och kan få ordning på slitna och krånglande axlar. Den låter axeln att jobba runt hela jädra vägen, som det heter på anatomiskt korrekt språk, och sträcker ut allt som är trångt inne i och runt axeln.

Så. Sitt eller stå på knä och håll i ett par ringar, långa gummiband som du har fäst i ett räcke, en TRX eller likande. Håll armarna raka framåt/uppåt. Vrid nu runt armarna hela vägen, men ta det försiktigt, det är en ganska brutal övning om du har strul i axlarna. Gå så långt du kan, gärna så att axeln liksom faller fram, som du kan se att mina gör på filmen. Plötsligt kommer de fram, när armarna är bakom mig. Glunk glunk, liksom.

Gör 10 repetitoner som en del av uppvärmningen när du ska jobba mycket med överkroppen, till exempel rodd, pullups, dips eller armhävningar.

Lycka till!

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Åk på en resa med mig!



 

Tänk dig bara. Vår på Mallorca, god mat, träning med underbara instruktörer (bland annat mig förstås), vin, hav… Ja, du fattar. I mars går Women’s Healths andra resa till Mallorca av stapeln. När vi åkte dit förra året hade vi en helt fantastisk vecka och den kommer förstås att bli minst lika underbar den här gången. Ta med dig kompisen eller syrran på en vårresa! Ja!

Mer information hittar du här!

Veckans utmaning!



 

Dags för en liten utmaning! From me to you. Jag har halkat efter mina träningskompisar i benstyrka eftersom jag på grund av min skolios inte kan göra vanliga benböj med vikt på axlarna och det är en betydande del av benträningen. Så jag får utmana mig på andra sätt. Eftersom jag är rörlig och inte helt orkeslös i benen är det här en bra övning för mig. Du gör en kosackböj (alltså en enbensböj åt sidan) sätter dig ner på rumpan och trycker dig sedan upp igen utan att ta hjälp av händerna. Tadaa!

Ok, det är inte helt enkelt för alla (jag var den enda som klarade det på träningen i fredags vilket såklart gjorde att jag vann uppvärmningen! Katsching!) men det går att göra enklare för att träna upp sig. Det kräver både rörlighet och styrka. Ha foten så nära rumpan som möjligt och luta fram när du ska gå upp för att inte få obalans och ramla tillbaka på rumpan.

Testa att hålla i ett par ringar eller en TRX och göra samma övning, men med den skillnaden att du då kan ta lite hjälp genom att dra dig upp med armarna. Men hej hallå! Låt inte armarna göra jobbet nu, utan ta så lite hjälp som möjligt. Benen ska göra jobbet.

Du kan också göra det här till en grym parövning genom att göra den mitt emot varandra, hålla i varandras händer och gå ner och sedan hjälpa varandra genom att dra i varandras händer. Känn efter ordengligt när ni går upp så att inte den ena drar mycket mer och ni bildar hög på gymgolvet.

Bra för höft- och fotledsrörlighet och för benstyrka. Och typiskt rolig övning.

In och rösta på Guldhjärtat!



Snart är det för sent! Den 6 november, alltså nu på söndag, är sista dagen att rösta på din favoritinstruktör, PT, anläggning, förebild och inspiratör i sociala medier i Guldhjärtat – träningsbranschens stora pris som delas ut 26 november i samband med Fitnessfestivalen och Fit for life wknd. Oj vilken lång mening, men ni fattar – in och rösta så att DIN favorit får det åtråvärda priset som hen säkert har förtjänat.

Alltså sista dagen den 6 november. In och rösta och gör det HÄR!

Inkontinens på tapeten



Igår kom den här artikeln om ansträngningsinkontinens upp på Aftonbladets webb. Dels är det en informationstext om vad det beror på, knipövningar och sånt. Sedan till huvudnumret: En ganska lång artikel om mig, mina erfarenheter och min operation. Jajamensan! Skaffa Pluskonto så att ni kan läsa, det kostar bara 1 krona och det är det värt för att få läsa om mig, kiss, skam och till slut en lyckad operation. Klart värt! som bonus får man ju se mig stå på händer och sitta på golvet också. Lätt värt en spänn! Länk hittar ni här!

Rensa hjärnan



Det här med att gå ut och springa för att rensa hjärnan har jag aldrig riktigt förstått. Jag börjar istället älta hur trist det är att springa och hur trött jag är. Men skogen drar när det är mycket som snurrar i skallen och om jag ska få vara lite i skogen före jobbet blir det löpning, annars hinner jag ju inte. Så igår morse drog jag till skogs efter att jag hade lämnat sonen på skolan. Och när höstluften åkte ner i lungorna och det var fuktigt och härligt kom jag ihåg att jag ju faktiskt gillar det så här års. Ibland. En litet stund. Jag kände mig verkligen omstartad när jag kom hem och satte mig och jobbade. Men om jag får välja vill jag fortfarande hellre gå en promenad. Och kanske tassa lite. När det är fuktiga löv på marken.

Klart slut.