Blogg

Mjuka ryggen


Jag blev för några veckor sedan ombedd att ge några förslag på övningar för skoliosryggar. Det gör jag ju hemskt gärna, men problemet är att alla skoliosryggar är olika. Man kan inte säga ”Den här övningen är bra för alla sneda ryggar” eftersom ryggarna är sneda åt olika håll och olika mycket.

Men. Det som alltid funkar för min rygg och det som är viktigast för mig rygg är att hålla den smidig och rörlig. Har du en sned rygg kommer musklerna att dra och slita ojämnt och åt olika håll, och jag har lätt att få små låsningar och ryggskott om jag inte sköter mig. Sträck ut, mjuka upp och stärk med dynamisk rörlighet och styrketräning du själv gillar och som funkar för din rygg. Det är mina bästa tips för att få bort en stor del av problemen en sned rygg kan bära med sig.

Just rörligheten funkar ju för alla ryggar, oavsett hur sneda och åt vilket håll. Du kommer med all säkerhet att märka sidoskillnader när du gör övningarna. Framför allt den som är här nedanför. Där är det jättelätt åt ena hållet, men känns trögt och avigt åt andra. När jag kör rörlighet med PT-Andreas frågar han ofta ”Känns det olika på de olika sidorna?”. Oftast svarar jag ”Ja, verkligen” och tänker att han ska ge mig någon ytterligare övning eller så, men han säger bara ”Ja, det är ju inte så konstigt”. Och nej, det är det ju inte. Det är inte konstigt. Det är bara att jobba på så att sidoskillnaderna inte blir ännu tydligare.

I den första filmen ser du tre rörlighetsövningar som jag brukar ta till när det känns stelt, och ibland efter träningspass när jag är mjuk och varm bara för att det inte ska bli stelt.

Kör 10 stycken Katt och ko, 10 vridningar (5 åt varje håll) och 10 hunden till uppåtgående hund. 

Sedan letar du reda på någonstans där du kan hålla fast dig i huvudhöjd och kör 10 stående vridningar åt varje håll. (Det är coach Númi på Nordic som kommer in och frågar om jag ska köra Flaggan. Det ska jag ju inte.)

Gör gärna det här två eller tre varv om du känner dig stel i ryggen eller har ont. Det är så värt det!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Hårt eller länge?


Jonas Lund, vår webbstrateg, har tagit sitt ansvar och jobbar hårt med min PT-lansering och ger mig förslag på hur jag ska komma ut med att jag vill ha PT-kunder. Det här är hans senaste alster. Man vill såklart träna för mig, man skriver sitt namn och sin mejladress och väljer sedan om man vill träna hårt eller om man vill träna länge. (Jonas är löpare. Vi får förlåta honom hans brister när det gäller förståelse för annan träning. Man tränar ju såklart både hårt och länge.)

Vi har lite att putsa på, men tro mig, jag kommer att bli mer synlig inom kort.

I morse körde jag min vanliga tisdagsträning med OBS-klassen. En hel drös av oss köpte fina Nordic-hoodies, och Javad ville ta en bild på tre av oss. Jag och Zach smilade upp oss och Rikard verkar födas ut ur min armhåla. Jag tycker verkligen jättemycket om de här människorna.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Runt min hals


Jag är inte förtjust i glittiga smycket. Gillar inte diamanter och guld. Däremot är jag omåttligt förtjust i statement-smycken, till exempel smycken med text på. Runt min hals just nu:

En bricka från Smolk med texten ”En helt okomplicerad syn på mat byggde denna kropp. Och burpees.” Jag har hittat på texten själv och Ulrika på Smolk har fixat den. Jag är så nöjd! Älskar den! Du kan själv gå in på smolk.se och kolla. De har också massor av fina färdiga smycken, till exempel ”PMS. Be very very afraid” och ”Jag behöver varken sprit eller droger. I min ålder får samma effekt när jag reser mig snabbt”. Jätteenkelt att göra personliga presenter till folk! Dessutom är de grymt snabba.

Min förlovningsring i titan. Den sitter där för att vi har haft en period av mycket pullups och olympiska lyft på schemat på Nordic. Det gör så ont att ha den på fingret då, och om jag inte har kommit ihåg att ta av den innan uppvärmningen är det kört. Så den får hänga runt halsen så länge. Det var någon som frågade mig om den inte blir väldigt repig av att ha på sig när man tränar. ”Närå” sa jag. ”Den är så där matt”. Sedan tittade jag på Emils ring. Hans är alldeles blank. Jag bestämde mig för att mitt liv får sätta avtryck på ringen – min är jätterepig av tunga lyft. Sådan är jag!

En bricka från Fashletics med texten ”Live Love Lift”. De har massor av fina träningsrelaterade smycken – kul presenter till den träningsintresserade kompisen. Kolla in på deras sajt.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

I radioskugga på slalomskidor


Halloj igen! Jag har varit i radioskugga och firat sportlov med familjen. Vi var i Orsa Grönklitt (ok, inte riktigt radioskugga, men ruggigt dålig mottagning, så jag kunde inte blogga) och åkt utför. Och lite längd. Jag hade dock sett framför mig innan vi åkte att jag skulle åka mycket mer längd. Åka timme ut och timme in. Långa fina diagonaltag. Nu blev det inte så. Jag började med att sätta på mig för tjocka strumpor i pjäxorna så att jag redan i inledningsskedet på turen hade tappat känseln i mina fötter. Förvisso gjorde det inte ont, jag kände ju inte fötterna alls, men det kändes lite läskigt när benen tog slut vid fotknölarna. ”Det här kan inte vara nyttigt” tänkte jag. Dessutom diagonalade jag eländigt dåligt. Det hjälper visst inte att vilja bli bättre på att åka – man måste visst träna också. Jag fick staka mig runt.

Resten av helgen blev det utförsåkning. Jag är inte bra på det heller – jag åker fult och det sprutar ganska mycket snö, men jag ramlar inte och jag tycker att det är jätteroligt! Min sambo och son var med (och min systers familj), så jag åkte en hel del i barnbacken och en del blåa backar med en hyfsat kaxig snart-femåring. Väldigt kul!

Men nu är jag tillbaka i Stockholm och tillbaka på Nordic där jag inledde veckan med ganska många ruggigt snygga ryck. Kan ju inte bli bättre!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Next stop Dubai


Kände en hunger efter nya sportäventyr. Svenska vintern är lång och mörk. Grundträningen som i stort utövas inomhus kan lätt bli enformig och trögrodd stundtals. Jag har svårt som det är få till långpass & simpass när det är långt till nästa tävling. Kör mycket hellre kort och hårt då det är det jag tycker är roligast. Avskyr långa löp- & cykelpass. Simning ska vi inte tala om, fy fan för nöta kakellängder.

Legat på Apollo om biljetter för komma till Dubai och köra den nya Challengetävlingen där som är en av de tre i området som fått mycket uppmärksamhet då prispengarna är relativt stora. De andra två är Bahrain & Oman. Med kort varsel dök det upp ett rum och överkomliga flygbiljetter. Pang sa det och jag hade ett race bara tre veckor fram i tiden. Formen är god då jag började i mitten av december samt varit skadefri samt frisk hela 2015. Däremot är uthålligheten inte riktigt där vilket den heller inte ska vara såhär års. Simningen har jag fuskat med och det är väl den jag är mest osäker på följt av cyklingen.

Tävlingen går fredag den 27:e februari kl 7:20 på morgonen. Proffsen startar ca 20 minuter före min grupp (sub 4:40). Övriga age groupers släpps iväg i olika vågor med 5 minuters lucka. Det är en väldigt platt bana. Misstänker den är precis som i Bahrain några meter kort också. Vet att löpningen i Bahrain var 20.6km, även cyklingen hade kapats för att ge deltagarna snabba tider. Buskis tycker jag, varför i helvete kan man inte ha korrekt uppmätta distanser?!

Förhållandena är annars gynnsamma bortsett från värmen. Saltvatten, platt cykelbana och få vändpunkter på löpningen. Bör gå fort om jag bara lyckas sätta nutritionen och hålla vätskebalansen.

Blir nya cykeln med diskhjul på samt 90mm högprofil fram. Tempostrut. Lite osäker på vilka watt jag klarar få ur mig i +2h men 255-265 är nog rimligt. Måste ha lite krut kvar till löpningen också. Väger relativt lite för årstiden, 78-79 kilo så 38-39 km/h i snitt är en bra gissning. Förra året i Cannes & Fuerteventura hade jag 275 watt men alla klättringar tar upp snittet. Löpningen har funkat riktigt bra sista veckorna men +30 grader och ovan vid distansen gör mig osäker på tempo. Går nog ut i 4:05-4:10 och tar det därifrån. Simningen skiter jag i. Simmar som en kratta just nu och är bara glad om jag kommer upp därifrån utan vara helt färdig. Gissar jag klarar 1:35-1:39 min per 100 meter, usch.

Finns på Instagram @nelker om ni vill följa vistelsen där. Planen är att Apollo nästa år ska erbjuda detta resmål som en tävlingsresa. Jag är en klassisk försökskanin, hyfsat lyxproblem…

Nelker

Varför i helvete väljer jag bara bastulopp?!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Efter Freja – semla!


I morse möttes man av Freja. Det kan låta som en trevlig tjej, men I beg to differ. Det handlar om 21-15-9 burpees, svingar och pullups på tid. Jätteäckligt. Med lite kräksmak i munnen landade jag på 7:14.

Men. Efter det förtjänar man en semla. Jag äter semlor en gång om året – på fettisdagen, men då är det helt hejdlöst. Jag får äta så många jag vill. Att det blir en till vet jag, för den ska jag äta efter middagen ikväll, men det kanske halkar ner någon mer under eftermiddagen.

Happy fettisdag allihop!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*