När batteriet tar slut


Igår tränade jag en PT-kund, fantastiska Sandra, klockan 07.00. Hon kom in på gymmet och jag såg på långa vägar att nej, hon är inte sig själv. HOn brukar ha energi nog över till ett dussintal riktigt trötta personer, idag var hon inte lika sprudlande. Vi pratade lite och hon sa att hon hade lite ont i knät och kände sig lite trött. Hon satte sig i roddmaskinen och drog ett par drag. Upp på skärmen kom följande meddelande: ”Batteriet slut”.

Inget kunde beskriva Sandra bättre än så– batteriet var slut. Hon sa att hon hade känt sig stressad och inte sovit så bra på senaste. Sover man inte tar batteriet slut ganska fort. Vi lyssnade på meddelandet på roddmaskinen och tog det lite lugnare än vanligt på passet. Visst, man blir pigg av träning, men till en viss gräns. Ibland kan det vara vettigt att lyssna på kroppen och försöka att förstå VARFÖR den är trött, inte bara känna ATT den är trött. Bemöt olika tröttma olika. Ibland behöver du kanske äta mer, träna ett brutalpass, köra yoga och stretch, ta en tupplur eller bara ta det lite lugnare än planerat på gymmet. Acceptera att du är trött och ta det därifrån.

Trevlig helg!

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Det är inte synd om mig!


Idag antog jag en ny approach inför mitt Jakob-pass. Jag brukar kolla på programmeringen i telefonen, tycka hemskt synd om mig och stänga ner telefonen. Sen sitter jag och tycker synd om mig ett tag för att den elaka coachen tvingar mig att göra pullups och sedan kan nu ju tänkta er hur pepp jag är när jag väl börjar träna.

Idag var det INTE synd om mig. Jag blev istället arg för att gymnastiken har känts så tung på senaste tiden, belastade mina viktade pullups med 5 extra kilon istället för 2,5 som jag har haft ett tag och bara körde! Det gick ju – jag tyckte inte ens synd om mig när jag höll på! Bara lite inför sista setet. Sedan var det dags för pressar, vilket idag innebar dips, clapping pushups och armhävningar i ringar. Om någon undrar hur hög en clapping pushup måste vara för att man ska undvika att rasa ner med nosen i marken på vägen ner, så kan jag avslöja: Precis så hög som på bilden. Jag var oerhört nära faceplant ett par gånger när tröttman satte in och jag inte längre var så explosiv.

Testa! Det är en rolig övning! Skjut ifrån från botten och klappa när händerna lämnar golvet. Se sedan till att hinna sätta i händerna i golvet igen. Annars: faceplant (se ovan). Testa först på knä så att du känner hur rörelsen ska vara innan du gör den på tå.

Funkar det inte – bli lite arg så ska du se att det ordnar sig.

Äntligen yoga


Oj så många gånger som jag har sagt ”Jag måste bli bättre på att gå på yoga”, och sedan gör jag INGENTING åt det! Men idag blev det av! Lunchyoga på In Balance i Stockholm var precis vad både huvud och kropp behövde. Min rygg har varit lite… instabil på senaste tiden och yoga funkar varje gång. Och ändå har jag så svårt att komma iväg.

Eva Ericsson som hade klassen var otroligt skön. Hon skrattade hela tiden och var befriande avslappnad. Och jag var väl ungefär så balanserad som jag kunde förvänta mig. Hur är det möjlgit att det har blivit så svårt att lyfta benet upp i en split? Det känns liksom som att styrkan inte finns! Och jag svettades som en gris när jag skulle stå i krigaren. Det säger en del om hur olika träningen är mot den jag brukar göra. Och att jag borde göra det oftare för att stabilisera och mjuka upp.

Har du någon träning som du vet att du borde göra men som du inte får till?

Behöver du en boost?


Så här års har det börjat glesa ut lite på gymmen igen efter post-semester-paniken (”GAAAAAH! Rosévintet sitter kvar!”).

Men inte har väl du tappat sugen? Du tränar väl på som vanligt, pigg och taggad? Om du mot förmodan inte känner så, så tänker jag helt skamlöst göra reklam för mig själv här. Jag erbjuder just nu nya PT-kunder två PT-timmar till priset av en! Wohoo! Kom och putta slädar, svinga kettlebells och häng i räcken med mig! Jag lovar att vi kommer att ha jätteroligt! Stark blir du förstås också, som en bonus.

Det enda du behöver göra är att skicka ett mejl till anna-lena@crossfitnordic.se och så bestämmer vi två dagar som funkar för dig.

Jajamensan! Så gör vi!

Jag är en lektant!


Idag skulle jag skriva en PT-presentation av mig själv till Crossfit Nordics sajt. Den skulle vara kortfattad och innehålla min träningsfilosofi, bakgrund och utbildningar. Inga konstigheter, men det var banne mig bland det svåraste jag har gjort! Som reporter på tidningen har jag ställt frågan om träningsfilosofi tusen gånger och tyckt att ”Det kan väl inte vara så svårt! Svara bara något!”

Men nu vet jag hur svårt det är! Vad vill jag med mitt jobb? Vad har jag för träningsfilosofi? Till slut landade jag i att jag vill att alla ska träna efter sina förutsättningar. Det finns något som alla kan göra, oavsett om man har begränsningar. Och så vill jag att det ska kännas lite som att man leker träning. Jag kom på det när jag var i lekparken med min son. Han lekte i ett räcke och hängde och gjorde volter. Jag också – det var ju superroligt! När han gör det heter det lek. När jag gör det heter det träning. Men vad är skillnaden? För mig, ingen. Jag leker ofta träning. Men för någon som kanske inte tycker att träning är det roligaste som finns gäller det att hitta tillbaka till lekstadiet – till det där som var så roligt och som man gjorde i lekparken. Finns det ringar på ditt gym – lek! Finns det inte – hitta något annat att leka med!

Mvh

/Anna-Lena, personlig lekare

Ute är inne!


Ja, nu ska jag bli så där himlans hurtig och prata om att det är skönt att vara utomhus. Nej, jag tycker inte alltid att det är skönt att vara ute. Ibland regnar det och då tycker jag INTE om att vara ute. Men idag regnade det inte. Stockholmsområdet har idag på förmiddagen haft en helt strålande dag. Solen har skinit ner på våra näsor och jag har varit ute. På onsdagarna kör jag ett par PT-kunder utomhus vid Hammarbybacken. Så himla skönt! Både för mig och för kunderna som, förutom träning, får lite frisk luft in i systemet.

Jag har slutat åka tunnelbana och buss (förutom i sällsynta undantagsfall) och cyklar överallt. Och även om man bortser från motionen jag får varje dag så får jag också börja och avsluta arbetsdagen med 40 minuter frisk luft. Eller, frisk och frisk, det är ju inte som att luften på Tranebergsbron är som ren och krispig fjälluft, men ni fattar. Så värt! Även de dagar då det regnar.

Så om du inte har varit ute idag – se till att komma ut, om så bara en halvtimme. Ta en promenad hem från jobbet, ta med dig barnen ut efter skolan och lek i en lekpark eller avsluta dagen med en kvällspromenad i ditt favoritområde. Ute är hett, ute är inne!