Njut av vädret – dags för uteträning!


Nu vankas det fina dagar, åtminstone i Stockholmsområdet. Passa då på att träna ute. Få lite sol på näsan och lite semesterkänsla även om du har börjat jobba. För mig blir det uteträning automatiskt de kommande dagarna. Crossfit Nordic ska flytta till en mycket större och bättre lokal någon kilometer bort och under slutklämmen på flytten kommer vi att träna ute. Det är bara synd att gymmet inte ligger precis vid sjön så att man kunde kasta sig ner i det svala vattnet efter träningen. Det är det bästa jag vet! (Här kan du också se en studie i skolios. Jag står rakt på bilden, alltså står inte och hänger på ena höften. Det är nyttigt för mig själv att se sådana här bilder ibland. De får mig att förstå varför jag inte bör lägga tunga vikter på axlarna.)

Jag hakar på och kör PT-timmar utomhus. Är du sugen på att köra ett roligt, soligt pass i Vasaparken på torsdag eftermiddag eller på fredag? Hör av dig till mig på alpettersonpt@gmail.com så bokar vi in en tid.

Septembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kickstart i höst, roligaste passen, hetaste prylarna
  • Lidingöspecial
  • Plogga, svensk idé blev internationell succé
  • Höstens nya skor, Vi har testat 13 modeller
  • Forskning: Hjärnan älskar löpning
  • Träning: Hoppa dig i form
  • Smart mat

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Appappappapp…


Jag är på appjakt. Vilka är de coolaste, bästa och hetaste tränings- och hälsoapparna? Har ni några förslag? Vilka använder du och varför är de så bra? Är du en appare, så skriv jättegärna en kommentar här på bloggen och dela med dig av dina bästa.

Det här med träningsappar är ju fantastiskt! Jag tränade under hela min mammalediga tid med Nike Training club. Det var superkul och funkade jättebra för mig eftersom jag tränade mest hemma då. Bra form kom jag i också. Nu tränar jag nästan aldrig hemma, men de veckor då det känns svårt att få ihop träningen önskar jag ibland att jag hade appen kvar (jag fick ta bort den för att den tog så mycket plats i telefonen). Det är ju så lätt att sätta igång den och dra av en halvtimme i vardagsrummet innan resten av familjen har vaknat.

Nästa träningsapp jag ska skaffa är nog en app där jag kan logga mina personliga rekord i crossfit-grejer, både rena styrkeövningar och benchmark-pass. Jag har inte alla PR i huvudet, och det kan vara ganska bra att ha lite koll på dem. Om någon har ett tips på en enkel app som passar mig får gärna tipsa om den också.

Hejdå semester, hej vardag!


Semester kan ju vara helt underbart, och det har den också varit. Jag är inte så väderkänslig, även om det är tråkigt när vattnet inte blir så varmt, men det har väl aldrig hindrat mig från att bada! Jag är nu tillbaka i Stockholm, lite mer solbränd, lite mer förslappad men mycket mer utvilad och laddad inför en rolig höst! Jag har redan tjuvbörjat lite den här veckan när jag har varit hemma ensam (lämnade man och son på Gotland några dagar) och börjat träna på Nordic igen. Det känns aldrig helt bra efter fem veckor av ”nu ska jag träna mysiga grejer och sånt jag är bra på”-träning. Nu är det tillbaka i verkligheten igen, lite tyngre och lite svagare. Men snart är jag på banan igen.

Och jag har också börjat köra PT-kunder igen! Och det är ju så roligt! De ger mig så mycket och jag hoppas att jag också ger minst lika mycket tillbaka till dem. Träningsvärk åtminstone. Igår fick jag bland annat träna Marie och Sofie som också verkade laddade inför hösten.

Vi körde bland annat kompisutfall. En övning som är toppen för stela höfter som behöver lite kärlek. Dessutom är det tungt så det räcker och blir över för låren. Ta tag i händerna på en kompis som du står mitt emot. Stå brett isär med fötterna. Sjunk ner i ett sidoutfall tills rumpan är i golvet. Dra er upp med hjälp av varandras händer, men ta så lite hjälp som möjligt. Pressa med det böjda benet och håll det raka så rakt som möjligt på vägen upp. Gör varannat ben, ungefär 10×3 repetitioner. Happy hips!

Semesterträning del 2


Ja, det blir inte mycket bloggat så här på semestern. Jag är inte en duktig ledighetsbloggare, dels eftersom jag sällan är inomhus när det är semester och dels för att jag inte har datorn framme. Dessutom har jag inte tränat så flitigt som jag brukar. Jag brukar köra varannan-dag-principen (en dag träning, en dag inte träning), men den här gången har det inte blivit så. Jag har inte haft inspiration och känt mig lite trött. Därför har jag vilat mer och tränat lite mindre. Ett träningspass förra veckan blev dessutom utbytt mot att gräva och dra bort ett buskage tillsammans med pappa och sambon. Jobbigt nog, kan jag berätta. Dessutom fick jag en stor blåsa mitt i näven.

Ett par dagar senare var det dags för ett riktigt träningpass. Jag hittade på en egen WOD som var så jobbig att jag nästan kräktes lite bland ormbunkarna. Jag fick som tur var lite sällskap av en ovanligt fjädrig träningskompis. Hon kvackade högljutt åt mig när jag körde thrusters. Jag förstår henne – det är ju helt vidrigt!

Förra veckan tog jag ett par dagar i Stockholm och passade på att träna på Nordic med mina älskade OBS:are. Lika kul som alltid, även om torsdagen bjöd på 2×1000 meter löpning. Fy tusan.

Nu ska jag faktiskt ut och hugga tag i coach Jakobs gymnastikprogram. Tjohoj!

Semesterträning som heter duga


Nu har jag semester och kommer att vara borta från Nordic i fem veckor. Det känns lika overkligt varje gång. Först går det flera månader där jag blir ledsen om jag så missar ett av mina fyra pass i veckan med OBS-gänget, och sedan ska man plötsligt vara borta fem veckor i sträck. Men tro inte att jag ligger på latsidan för det! Nej, jag försöker hålla mig till att träna varannan dag under semestern, och då blir det oftast något crossfit-inspirerat. Jag har satt upp ringar i ett träd och pappa har tagit ut sin gamla skivstång från 70-talet hit till stugan. Det är ingen olympisk stång, men det går att göra en hel del med den ändå. Till och med lite för smala ryck. Det gjorde jag igår. Först lite träning i ringarna – lite ring-chinups och pikar – och sedan blev det 21-15-9 ryck varvat med 600, 400 och 200 meter löpning ut på udden där vi har stugan.

(Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten – jag vet inte vad som hände. Men det syns ju hur snabbt jag springer! Trots att jag ser ut som någon ur Minecraft…)

Nu ska jag kolla vad coach Jakob har skrivit att jag ska göra i morgon – han har utlovat lite strikt gymnastik. Det blir kul!

OBS på Ruffie – sicket stök


– Vi kan väl göra något annat någon gång? Typ en hinderbana eller så?”

Jonas från OBS-klassen visste inte vad hans önskan skulle innebära. Hinderbanan sket sig nämligen och jag vädrade morgonluft.

– Då kan vi köra ruffie istället!

Jag trodde att det skulle vara ett gäng övertända OBS:are som dök upp till Ruffieträningen, men det visade sig att inte så många vågade sig dit och de som kom var skiträdda! Som tur är för Zach och Johan fick de träna tillsammans. Jonas, som väntade på att Kristian skulle dyka upp, skulle börja träna med en tjej som kört mycket Ruffie förut, och jag tussades ihop med en tjej som aldrig tränat Ruffie förut, och som inte hade tränat alls på ett tag. Hon var lite nervös. Jag lugnade henne förstås. Det här skulle gå bra.

Vi satte igång. Musse Hasselvall höll i passet och gick igenom vad vi skulle göra. Passet består av fyra block som man kör två gånger, och redan efter det första blocket började OBS:arna pusta och stöna. Inte blev det bättre under block två då vi pumpade slut på våra stackars ben som redan var lite möra av morgonens crossfitpass. Mina kompisar blängde till och med lite på mig, ”vad var det här för en jävla idé?” såg det ut som att de tänkte. ”Fy faaan” ”Det här är vidrigt”, var bara några av de glada utropen från mina käcka träningsvänner, allt medan min egen partner fick ett blodtrycksfall, blev vit i ansiktet och fick lov att kräkas lite.

Vi slet med svåra och tunga övningar, bland annat en övning där man skulle göra rygglyft samtidigt som man låg på träningskompisens lår. Jag har en hel bildserie på Zach och Johan när de förtvivlat försöker få till det. Jag är glad att jag inte har en hel bildserie på mig själv när jag gör jordens faceplant rätt ner i gräset eller när vi får övervikt åt andra hållet och min partner handlöst faller bakåt med mig uppepå.

Ingen hade det dock värre än Jonas. Kristian dök nämligen inte upp förrän det var för sent och Jonas fick fortsätta kötta på med tjejen han fått tilldelad sig. ”Vilket jävla monster! Jag är helt jävla slut! Hon är från grannbyn dessutom.”, utbrast han och pekade uppåt för att indikera Norrland. Under sista blocket pausade hon och frågade om han var tvungen att kräkas. Det behövde han inte.

Det var ett lite stukat gäng som avslutade passet på gräsmattan i solen, men de sa att de hade haft roligt. Jag hade det i alla fall! I brist på träningspartner fick jag köra mot Musse, och det är alltid en ynnest. Och Ruffie är bland det roligaste jag vet!