Nu ska det bli ordning!


Jag har ordning på det mesta. Använder Tippex, Post-it och annat som var poppis på 80-talet för att hålla ordning på grejer. Men på mina ryck får jag ingen himla ordning. Nu har jag bett coach Jakob att ordna det åt mig. Han programmerar nu ett pass med teknikträning i ryck i veckan. Jag körde det första ryckpasset idag och det var så roligt! Jag kände mig superduktig och insåg att det berodde på att jag hade typ bomull på stången. Men men, kul var det i alla fall. Snart blir det roligare att köra ryck på passen.

Och jag förstår att ni har undrat hur det har gått med min vadkaka. Oj, som ni har undrat och oroat er! Och så här är det idag, det är lite blått och ömt, men mycket bättre än igår eftermiddag. Jag fick lite övningar av Jakob som jag kunde göra igår kväll och det hjälpte verkligen. Nu kan jag vinkla foten och till och med, som du ser på bilden högst upp, stå på tå. Men strikta tåhäv klarar vaden inte än.

Nu är det vila i helgen och fullt ös igen nästa vecka. Men en hel vad, hoppas jag.

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Billigt pris, bara för dig!


Vill du komma igång med träningen, få en liten puff framåt eller bara göra lite annorlunda övningar än du kanske är van vid? Ta dig ur din bekvämlighetszon? Kul! Då passar det ju alldeles utmärkt att jag just nu erbjuder nya PT-kunder två PT-timmar för 1000 kronor (ord. pris 1300 kronor).

Vi kommer att ha jätteroliga timmar på Crossfit Nordic. Hör bara av dig till alpettersonpt@gmail.com så bokar vi in tider som passar.

Vi hörs!

Tung gymnastik


Här står jag och ska just till att göra viktade pullups som om det inte finns något morgondag. Problemet är bara att jag har haft semester och druckit vin, ätit massor av god mat och suttit på min – allt eftersom de fem veckorna gick – mjukare rumpa. Så mina 2 kg viktade pullups blev snarare 5 kg viktade pullups. Och det var tungt. Gymnastiken känns tung just nu. Det känns lite segt och jag känner mig lite klumpig. Det vänder nog hoppas jag.

Däremot känns lyften roliga och bra just nu. Det är ju alltid något. Då spelar det inte lika mycket roll om man har ett par glasskilon runt rumpan.

Idag var lyften dock lite smärtsamma eftersom jag lyckades slå i vaden lite lätt i en aluminiumhäck jag skulle kliva över. Lite lätt, säger jag, men vaden tyckte visst att det var värsta tacklingen, så nu har jag en öm, alltmer blå, stel och stum vad som beter sig som om den har fått en riktig – i brist på ett bättre ord – vadkaka. Jag hoppas att det värsta släpper till i morgon för just nu haltar jag runt helt strakbent.

Och så ett litet övningstips! Wall climb, wall walk – ganska kärt barn har tydligen två namn. Hur som helst. Du börjar liggande på magen med fötterna intill väggen. Tryck upp dig som i en armhävning och kliv upp med fötterna på väggen. Gå nu upp med fötterna på väggen och kliv närmare väggen med händerna. Tryck ifrån med axlarna och håll kroppen rak, tappa inte hållningen på vägen upp. Gå så långt du klarar/orkar/vågar (målet är att sätta näsan i väggen) och vänd tillbaka ner igen.

Lycka till!

Nya lokaler!


Crossfit Nordic är jättestort! Nu syns inte det på just den här bilden, men det är jättestort. Och superfint! Sa jag stort?

Vi hade invigningsfest i lördags, vilket ledde till att gårdagen var lite i tröttaste laget, och idag körde jag mitt första pass i de nya lokalerna på Hälsingegatan 45. Vi har gått från 350 kvadrat till 1500 kvadrat. Mycket ovant, men vilka möjligheter gymmet erbjuder nu! Jag hjälpte till och flyttade gymmet i torsdags och fredags och då kändes det sådär lite sorgligt. Hur skulle det kännas att lämna de lokaler där jag började träna – och blev förälskad i – crossfit, och där jag nu har spenderas så oerhört många timmar.

Men vet ni, det kändes så himla bra! Det var ju samma människor och samma coach Jenny. Och som PT känns det ju helt underbart med alla möjligheter vi har nu. Kul kul! Vi fick dessutom köra frivändningar, knäböj, wallballs och burpees. Bra skit liksom!

Hoppas att er vecka också har börjat bra!

Njut av vädret – dags för uteträning!


Nu vankas det fina dagar, åtminstone i Stockholmsområdet. Passa då på att träna ute. Få lite sol på näsan och lite semesterkänsla även om du har börjat jobba. För mig blir det uteträning automatiskt de kommande dagarna. Crossfit Nordic ska flytta till en mycket större och bättre lokal någon kilometer bort och under slutklämmen på flytten kommer vi att träna ute. Det är bara synd att gymmet inte ligger precis vid sjön så att man kunde kasta sig ner i det svala vattnet efter träningen. Det är det bästa jag vet! (Här kan du också se en studie i skolios. Jag står rakt på bilden, alltså står inte och hänger på ena höften. Det är nyttigt för mig själv att se sådana här bilder ibland. De får mig att förstå varför jag inte bör lägga tunga vikter på axlarna.)

Jag hakar på och kör PT-timmar utomhus. Är du sugen på att köra ett roligt, soligt pass i Vasaparken på torsdag eftermiddag eller på fredag? Hör av dig till mig på alpettersonpt@gmail.com så bokar vi in en tid.

Appappappapp…


Jag är på appjakt. Vilka är de coolaste, bästa och hetaste tränings- och hälsoapparna? Har ni några förslag? Vilka använder du och varför är de så bra? Är du en appare, så skriv jättegärna en kommentar här på bloggen och dela med dig av dina bästa.

Det här med träningsappar är ju fantastiskt! Jag tränade under hela min mammalediga tid med Nike Training club. Det var superkul och funkade jättebra för mig eftersom jag tränade mest hemma då. Bra form kom jag i också. Nu tränar jag nästan aldrig hemma, men de veckor då det känns svårt att få ihop träningen önskar jag ibland att jag hade appen kvar (jag fick ta bort den för att den tog så mycket plats i telefonen). Det är ju så lätt att sätta igång den och dra av en halvtimme i vardagsrummet innan resten av familjen har vaknat.

Nästa träningsapp jag ska skaffa är nog en app där jag kan logga mina personliga rekord i crossfit-grejer, både rena styrkeövningar och benchmark-pass. Jag har inte alla PR i huvudet, och det kan vara ganska bra att ha lite koll på dem. Om någon har ett tips på en enkel app som passar mig får gärna tipsa om den också.