Och nu tar vi undersidan!


Ok, nu har vi jobbat med framsidan på fötterna, tårna och underbenen och gjort utrymme mellan tårna i sidled. Vad är då kvar? Undersidan såklart!

Sitt på knä på golvet. Vik in tårna under dig och sätt ner så mycket tyngd du kan på fötterna. Är du väldigt stel och det gör väldigt ont kan du lägga väldigt lite tyngd. Är du mjuk i fötterna kan du sitta med hela din tyngd på fötterna och verkligen vika tårna. Sitt så i 30 sekunder till 1 minut, vila lite och gör sedan om det två omgångar till.

Väldigt skönt efter till exempel ett löppass.

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ner med fingrarna mellan tårna!


Del två i serien om hur vi ska ta hand om våra fötter inkluderar att du ska ner med fingrarna mellan tårna. Då vet du det och kan utvärdera din fotstatus, är det bäst att göra det här direkt efter duschen, före sänggåendet eller om du inte är så kinkig och kan tänka dig att stoppa ner fingrarna mellan tårna direkt efter träningspasset.

Oavsett om du är svettig eller inte så ska du sitta ner på golvet. Sätt upp foten mot knät på andra benet och ta tag om foten. Ta nu motsatt hand och kila ner fingrarna mellan tårna så att du liksom knäpper handen med foten.

Vik nu tårna och foten upp och ner, pressa lite i ytterläget. Det kan vara så att det här är plågsamt redan nu, men håll ut! Det som händer nu är att du skapar utrymme mellan tårna och om du har ont om sådant kan det göra ont.

Vik tårna och fötterna fem gånger fram och tillbaka. Tryck sedan ner fingrarna ytterligare längre ner mellan tårna och upprepa proceduren.

Kör tre omgångar på ena foten och upprepa sedan på den andra. Målet är att komma ner ända ner med fingrarna till botten mellan tårna.

Ha så kul och tack coach Nils på Nordic för att du lärde mig den här!

Sträck ut dina fötter!


Vi är helt beroende av våra fötter, men många av oss tar väldigt dåligt hand om dem. Vi stänger in dem i skor, vi går sällan barfota, vi tränar massor med stretchar sällan fötterna. Nu är det dags att ge dem lite kärlek. Den här veckan ska ni få några favoriter när det gäller att ta hand om fötterna. Vi börjar med framsidorna. Den här stretchen gör susen för både framsidan på fötterna, tårnas rörlighet och framsidan på smalbenen. Baksidan på låren kommer som en bonus.

Sitt på knä med fotryggarna på golvet. Sätt händerna framför dig och börja sträcka på benen. Tårna är hela tiden kvar i golvet, som på bilden. Sträck så långt du kan, håll i några sekunder, släpp efter lite och sträck sedan igen. Upprepa fyra eller fem gånger.

Ja, det gör ont första gångerna, framför allt om du är stel. Det är inte ovant att det sträcker, rent ut sagt, utav bara helvete, men håll i! Det släpper efter några gånger.

Lycka till! Nästa gång ska vi stoppa fingrarna mellan tårna!

Det är inte lätt. Inte alls.


Sitter i soffan på gymmet och väntar på dagens första PT-kund. Jag är helt slut. Alltså helt slut. Skakig i hela överkroppen och jättetrött i benen. Och allt efter ett hyfsat lätt och skönt pass på morgonen. Det är ta mig tusan inte lätt att komma tillbaka från semestern. Kroppen vill fortfarande mest vara stilla. Eller promenera.

Promenerade gjorde jag i går eftermiddag. Det är det bästa jag vet. En bra bok i öronen och en lång promenad. Min promenad avbröts tyvärr på mitten när jag var mitt på Danvikstullsbron och himlen fullkomligt öppnade sig och spotta ur sig ohemula mängder reng och hagel. Jag stod och skulade (skånska för ”tog skydd för regnet”) under ett minimalt tak tillsammans med en äldre herre som kryddade eftermiddagen med att halsa körsbärslikör rakt ur flaskan.

Promenaden var helt nödvändigt. Jag hade varit och kört ett pass utomhus på egen hand på morgonen, men sedan hade jag bara suttit med datorn i knät hela dagen. Får man inte röra på sig då blir man ju dum i huvudet.

Och nu är jag helt slut. Skönt att det är fredag. Men innan jag får ta helledigt från träningen för helgen har jag ett pass överkroppsträning á la coach Jakob kvar. Ska ta det snart. När jag har slutat skaka.

Först borta och nu tillbaka!


Vad är det frågan om? Först försvinner jag spårlöst från bloggen i flera veckor och sedan dyker jag upp igen som om ingenting har hänt. Så här var det: jag tog semester. Utan att förvarna eller någonting. Bara tog semester. Stängde av datorn och öppnade den inte igen förrän typ nu. Jag skulle lägga upp ett förslag på ett sommarträningsprogram som funkar även när det är 30 grader varmt, men då hade datorn inget batteri så jag struntade i det. Sorry för det.

Det har i ärlighetens namn inte funnits så mycket att blogga om heller under sommaren. Jag har varit synnerligen stillasittande. Dels av lättja och dels på grund av att jag drabbades av en böld och fick äta antibiotika i ett par veckor. En böld liksom, osexigare åkomma får man leta efter. Dessutom fick jag allergisk reaktion mot antibiotikan, så jag hade ett rejält pizzaface. Jag kände i allmänhet att jag inte var bloggkompatibel.

Men idag är jag tillbaka! På gymmet också. Hade nästan inte tränat sedan min första semestervecka så kroppen reagerade med både flås och svettning. Det sistnämda var jag inte ensam om eftersom Nordic under sommaren har förvandlats till en egen tropisk klimatzon. Rena rama regnskogen. Det hela beror på ett fel i ventilationen i kombination med extrasvettiga tillbaka-från-semestern-tränande. Svettig blev jag, men oväntat bra gick det. Det är annars inte ultimat att börja med olympiska lyft som kräver styrka, tajming, koordination och explosivitet – allt på en gång, men det verkar som att kroppen nu efter några veckors vila hade släppt på alla stressade tankar som brukar drabba mig när jag lyfter. Det kändes bättre än på mycket länge att frivända. Se bara vilken fart jag har där ute till höger. Jag är ju alldeles suddig!

Återstår att se om jag har lika mycket fart när det vankas flås i intervaller på onsdag morgon…

Sats Move – djurisk höstnyhet


Alltså jisses så roligt jag har haft idag. Jag fick testa Sats höstnyhet Move och jag kan inte säga annat än GÅ PÅ MOVE! Var det något du inte förstod? GÅ PÅ MOVE när det har premiär 27 augusti. Från första sekund var min kropp glad och med på noterna och varjenda sekund sedan klassen tog slut har min kropp sagt tack.

Mannen bakom klassen, Jari Karppinen, började med att värma upp oss med lite dynamisk rörlighet, djupa squats och rotationer. Vi fick också belasta handlederna och fötterna (se bilden nedan. Jag var glad att jag dansat balett länge och behållt rörligheten och tåligheten i fötter och tår) på olika sätt för att mjuka upp inför klassen.

Själva klassen var upplagd så att vi gick i olika rörelser över golvet från ena sidan till den andra. Varje rörelsemönster två gånger, 2 minuter varje varv. Vi kröp, krälade, stod på händer, lekte och, åtminstone jag, njöt i fulla drag. Det var så vansinnigt roligt! Jari beskrev klassen innan vi började och sa att vi skulle vara som barn, testa, ramla och testa igen. Och så var det verkligen. Det var magiskt skönt och roligt att bara få leka. Det är den här känslan jag vill förmedla till mina PT-kunder och folk i allmänhet som kanske inte är så vana är träna. Lek med kroppen! Känn vad den klarar och var gränserna går. Och så ramlar du och provar igen. Det är jättenyttigt. Vi behöver inte göra allt perfekt direkt. I så fall lär vi ju aldrig vilja prova något nytt.

Just den känslan har Jari fått in i klassen Move. Snälla, prova den när den kommer ut. Din kropp kommer också att säga tack.

Upp igen!