Blogg

Pers i dips!


Nytt pers idag! Viktade dips, 3 reps minsann! Jag har faktiskt aldrig klarat att göra en viktad dip överhuvud taget förut, så det var liksom en ganska big deal för mig. Sen att min extra vikt var en liten blank 1,25 kilos platta tänker jag inte bry mig om. Jag tänker inte heller bry mig om att Fredrik Andersson frustskrattade lite och sen sa att min extra vikt bara var mentalt och att det var ”som att ha glömt pissa före passet”. Men han var nog bara sur för att han inte fick göra några dips alls för han hade ont i axeln. Min viktplatta var perfekt, för den kunde man stoppa i behån när man körde dips. Både snyggt och praktiskt.

Coach Jakob tycker att jag ska testa ett maxrep på fredag. Då blir vikten kanske så stor att den inte får plats i behån. DET NI!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Jetlag – ilandsproblem



Framme äntligen efter 24 timmar på resande fot. Jobbigaste delen var Frankfurt till San Francisco, 11h lång flight inkl mekaniskt fel initialt så höll oss stående på marken ytterliggare 90 min innan take off. Spenderade över 12h på det planet. Inga större missöden förutom det.. Nog sällsynt med så många människor med under 10% kroppesfett på samma plan i USA?!

Kroppen känns helt ok förut svullna underben. Orkade aldrig prångla på mig stödstrumporna så antar jag får skylla mig själv. Man sover som under en militärövning vilket innebär i små korta omgångar. Inte heller i en särskilt bekväm sovställning så man känner sig något bakis i övrigt. Med 12h tidsskillnad så sitter jag nu här kl 4:00 på morgonen och väntar in dagen. Tänkte hinna med en bil som hämtar oss 6:30 för åka simma vid piren.

Planen idag är försöka trots wokad kropp försöka få till ett hyfsat simpass följt av en löprunda alt lugnare cykling på 2h. Önskar få upp rutinerna och väcka musklerna nu medan det fortfarande finns tid med vila inför tävlingen. Försöker även få ordning på vätskebalansen & kosten efter ett dygn av flygplansmat.

Enligt utsago har det varit och är varmt samt fuktigt för årstiden. Ärligt känner jag ingen större skillnad än förra året. Kontrasten mot den svala oktoberluften hemma är så stor att det är svårt för mig avgöra hur stor spread det är annat än att den är enorm.

Många Svenskar här i år, hade sällskap av några på planet samt fler kommer dagen efter oss. Jag åkte hit samt delar lägenhet med Henrik Törn i år igen. Funkar väldigt bra bo med någon när man resar själv hit. Väldigt många dötimmar och andra situationer då det är kul med sällskap. Hade väldigt mycket önskat ha min famlj med men resan plus den stora tidsskillnaden hade varit för tuff för mina små. Kan bara stanna här en vecka vilket komplicerar saker ytterliggare. Dessutom är det inte gratis heller.

Veckoschemat kommer sannolikt innehålla någon typ av morgonsim varje dag. 1000-3000 meter beroende på situationen. Lika bra dra nytta av att få simma i kristallklara Stilla Havet när man har möjlighet. Skiter högt & heligt i om det är bra eller dåligt för formen. Planerar springa några lättare pass utan nämnvärda fartinslag. Detsamma gäller cykeln även om jag tänker prova några intervaller runt race pace för skaffa mig en känsla om hur lördagen kommer kännas.

Har med Systemkameran samt GoPro idag. Kommer fota samt rapportera från de ställen jag anser heliga. Var inte blyga ställa frågor alt komma med förslag vad jag ska dokumentera. Det är trots allt ni som ska läsa det….

Nelker



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Hängde lite på morgonen


Det var diverse upphängning på morgonen idag. Först på Nordic där det vankades Front leaning support i ringar. En grym stabilitetsövning för axlarna och magen. Och resten av kroppen. Du ska ställa in ringarna så att du har händerna och fötterna ungefär i linje med varandra, händerna lite högre. Kan man sänka ringarna så att de nästan är i golvet kan du göra den på golvet, annars får du göra den med fötterna på en box. Sätt händerna i ringarna, tryck upp skuldrorna så att du hamnar i hollowposition med brett mellan skulderbladen och spänd mage. Glid över med fötterna så att du hamnarpå fotryggarna med helt sträckta fötter. Luta fram så att ringarna hamnar bakom axlarnas lodlinje och vrid ut armarna så att armvecken kommer framåt. Håll!

Idag var det maxtest på att hålla och jag lyckades hålla i 55 sekunder innan jag kände att jag började fuska med fötterna och nästan gick upp på tå. Var hård mot dig själv, det är en superstrikt övning. 

Sedan körde de andra overhead squats och jag fick köra utfallssteg, och sen var det ryck. Jättemånga ryck. Jättekul, för jag fick beröm av både coach Jenny och coach Javad. Och det, mina damer och herrar, händer inte ofta med mina slöa höfter.

Sedan var det dags för invigning av Sats nya anläggning på Sveavägen och mitt första test av Yogalates Air. Det var ett mycket försiktigt testpass, inga vågade volter i tyget, och den egentliga höjdpunkten var att få ligga i tyget och vila på slutet av passet. Som i en kokong. Fantastiskt skönt! Ville bara ligga kvar där och sova. Har du chansen – gå och prova. Bara vilan var värd det!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Discofredag!


Det är inte så ofta vi har en ren discofredag på Nordic, men ibland händer det! Idag till exempel. Det var tuttar, biccar och triccar tills det var rejält med pump och tryck. Det är väl så man säger när det är discofredag? Att det skulle bli roligt förstod man ju redan när man blickade på fredagsschemat förklaringen på A-delen går ju inte att inte älska!

YOLO!

Nu är det helg!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tungt kyskhetsbälte


Jag spenderar allt mer tid med en kettlebell mellan benen. Så fort de andra ska squatta på ett eller annat sätt (och det är rätt ofta) står jag där och spänner på mig bältet med kedjan och kettlebellen. Och i morse var det dags igen. Nu var det dock inte squat det gällde, utan viktade exentriska chinups som ingick i dagens Jakob-pass. Alltså att man hoppar upp i räcket och sänker sig långsamt ner. Dags för bältet igen, alltså.

Jag kan inte bestämma mig för om anodrningen mest ser ut som ngåot taget ur ett skräckkabinett eller som typ världens stökigaste kyskhetsbälte. Snyggt är det oavsett. Och bra.

I övrigt då? Jo, tack bra. Jag tror att jag börjar komma ur den värsta självförtroendedippen nu. Ni vet den där känslan när man slutar tycka så förbannat synd om sig själv och börjar ta i istället. Tyvärr verkar det som om min dipp byts ut av en snuva. Det verkar som att det är på gång, men har inte gjort det än. Hoppas på att den inte drar igång alls, men om den prompt ska det så får den vänta till lunchtid i morgon. För i morgon bitti är det discofredag på Nordic – alltså raggarmusklerna, biccar, triccar och tuttar. Det vill man ju inte missa!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Nelkers Trek 9.9 – Kona pimpad


Hallå!

Triatleter är matriella nördar. Ärligt tror jag ett stort antal gillar prylarna mer än själva träningen?! Kan vara kombinationen också. Jag tror sporten kanibaliserar från något som är rätt otippat nämligen golfen. Jag är en av dem så det är inget att skämmas över. Finns väldigt många likheter mellan sporterna. Kanske inget old school eliten vill erkänna men egenskapen att hålla huvudet kallt under en lång tid, gnetandet, fortsätta kämpa trots de svackor man genomgår under en dag samt då de materiella. Triathlon ställer måhända större krav på utövarens fysiska profil men när den väl är på plats är det mycket som är lika vid själva tävlingsdagen… Ni fattar.

Hur som helst, för att inte fara iväg för mycket och reta upp de golfhatande släktet så kommer här några visuella godisbitar på min cykel inför resan. Om man är en satsande triatlet som gärna tävlar på olika platser och under växlande förhållanden så behöver man bestycka sin cykel med olika utrustning. Tänker då främst på hjulen och den mängd vätska samt lagnings-kit man behöver ha med. Efter förra årets tävling är det lättare bestämma sig för vad som är lämpligt att packa ner. Trots väldigt snälla vindar 2013 väljer jag åter igen en defensiv hjuluppsättning. Om det börjar blåsa satan vill jag inte ha för hög profil fram då det tar för mycket på krafterna behöva brottas med en krängande cykel. Det är tillräcklgt jobbigt ändå cykla i +37 km/h i den värmen & fuktigheten.

Kör med Bontragers Aeolus 9 bak och 5 fram, clincher. Valde Continental 4000s II som däck. Förra året körde jag med Zipp men dessa är minst lika bra samt jag föredrar clincher då jag är osäker på hur man byter tubdäck under stress. Byta slang gör man ju i tid & otid. Tog en kassett som känns rätt allround 11-25. Fram är största klingan en 53:a. Hade nog funkat bra med en 54:a oxå med tanke på banans väldigt långa och svepande nerförskörningar. Då jag knappast har en kadens likt en symaskin i min naturliga cykling så trampade jag ur ganska ofta då det stundtals går i ca 70 km/h. Antar jag borde öva på åka riktigt fort?!

Mitt viktigaste vapen är dock inte den aerodynamiska cykeln eller de svindyra hjulen utan min wattmätare från Quarq. Under så här tuffa omständigheter är det nästan fusk ha en sådan… Förra året hade jag 232 watt NP. I år blir det något liknande (mätaren visar några procent lägre efter jag bytte elektronik & uppdaterade programvaran). 

Va inte blyga ställa några frågor gällande cykeln.




 

Tack för visat intresse!

Nelker
 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*