Säsongspremiär: Ironman 70.3 Pays d’Aix

Då var det gjort, säsongspremiären 2017. Det var lite som att riva av ett gammalt plåster. Man vet att man måste göra det men man vet också att det kommer göra ont men det är allra värst innan man gör det. Jag tycker själv att jag tränat på riktigt bra under vintern. Fått bra kontinuitet och bockat av mina planerade pass. Har varit i god löpform och sett fram emot att tävla.

MEN. Sedan blev jag förkyld, skadad i höften och sist men inte minst fick problem med foten någon dag innan avfärd. Lägg på en hel del strul med cykeln (läs; jag råkade ha sönder växelkablarna när jag packade cykeln på väg från Mallis). WTF! Det blir aldrig som man tänkt sig.

Resan ner gick iallafall bra och väl på platssammanstrålade vi med Åsa som också skulle tävla, endast en vecka hennes sagolika bröllop! Kändes bra iallafall och extra kul att både ha med sin bästis, kille och familj på tävling i sydeuropa.

Så oförberedd som jag kände mig när vi kom ner har jag nog aldrig känt mig, men nu skulle plåstret av. Ingen idé att vänta mer.

Jag, Åsa och Simon beslutade att vi skulle köra banan med bil för att kolla in läget dagen innan race och DÅ blev jag nervös. Det var t.o.m jobbigt att åka bil! 1300 h.m och 5 st stigningar med den 4:e stigningen som var riktigt brant och slingrande. Jag som hatar backar, just för att jag är så dålig på dem. Nåväl, nu var jag iallafall förberedd så jag fick bara bita i det sura äpplet och göra det bästa av situationen. Jag bara skulle ta mig i mål!

Starten var ca 2 mil från Aix så dit fick vi lov att åka transfer för att checka in cykel och testa vattnet. Vattnet var magiskt turkost och behaglig temperatur. Banan var lättsimmad men T1 hade extremlång löpning. Allt kändes ändå hyfsat innan jag gick och lade mig på kvällen, alla förberedelser hade gått smärtfritt och vi kunde slappna av och ha kul istället för att fokusera på prestation.

På tävlingsdagen åt jag min frukost, vi åkte med bilen till simstarten, värmde upp ett par simtag och gjorde oss klara för start.

Nu ska hag inte dra hela tävlingsredogörelsen för det är inte så mkt att säga. Missade klungan i starten, fokuserade på mig själv och känslan vilket gick helt åt fanders långsamt. Cyklade fegt och långsamt och det kändes bedrövligt i benen. Sprang stel och låmgsamt men det var en kuperad löpbana också så jag är nöjd att jag bara tog mig runt och kände mig starkare och starkare för varje varv. Överlag nöjd och nu kan formen bara bli bättre. Har inte ens kollat tiderna men jag var fett sist av proffsen och kan bara gratulera alla andra till grymma tider och prestationer.

På plats var även Graaf Crew bestående av min mamma, pappa och kusin. Så skönt att ha dem med och och få glada hejarrop och ljudet av koskällor utefter banan i alla möjliga hörn och kanter. Superglad för att Johanna fixat boende och det mesta för att det skulle bli en trevlig semester och en bra tävling för oss!

Kan verkligen rekommendera tävlingen! Bra arrangerat, jättetrevlig stad och människor och hur fin banan som helst.

På återseende!

Decembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

• Fixa vintern
  • 18 vinterskor i test
  • Så lyckas du som löpare
  • Låt julbordet grönska
  • 6 pannlampor i test?
  • Möt systrarna Kallur
  • Löpare lever längre

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Träningsläger på Mallorca

Sitter i skrivande stund på flygplatsen på Mallorca. Åtta härliga träningsdagar under strålande sol har jag och Simon haft här på ön. Inte nog med det, vi har haft förstklassigt träningssällskap med några av mina bästa träningskompisar. Det har varit bra på alla sätt och vis. Boendet, träningen,sällskapet, poolen, maten (egenlagat), ja allt jag kan komma på faktiskt.

Jag har även tränat mer än jag någonsin gjort på ett träningsläger och det känns fortfarande toppen i kroppen. Nästan så att det känts bättre och bättre med varje träningsdag här nere. Min kropp behövde en liten startaträcka för att vakna, kam också bero på att jag varit förkyld i 2 v och var fullt frisk bara ca 6 dagar innan avfärd. Att jag fått träna med bästis Åsa och babblat och skrattat mig genom dagarna har gjort mycket. Träningen blir så mkt enklare och mer avslappnad, däremellan är återhämtningen så mkt bättre.

I och med att jag och Simon numer hjälps åt med träningsupplägget gör även att jag pallar mer träning och när jag känner mig för trött avstår jag helt enkelt från delar av pass för att orka mer senare. Det fungerar kalas för mig. Utöver all distans vi fått till i sadeln har jag även fått in riktigt bra kvalitet både löpandes och i poolen. De hårdaste cykelintervallerna sparar jag tills jag kommer hem.

Nu är det bara att förvalta denna fina träningsvecka så gott det går för snart är det dags för tävling: Ironman 70.3 Provençe 14 maj!

Simning tillsammans i hotellets utepool

Löpning i soluppgången

Ut på tur, aldrig sur!

Gänget (delar av)

Team Cykelcity Stockholm 2017

Nu är det officiellt!

Butiken Cykelcity Stockholm kör ännu ett år med fokus på triathlon och vi är i år ett skarpt team med triathleter på de flesta distanser och med olika ambitionsnivåer. Skitkul tycker jag!

Mer om oss kan man läsa på vår pinfärska blogg och hemsida: http://teamcykelcitystockholm.se/

Vi kommer även driva en instagram tillsammans, följ oss gärna: @teamcykelcitystockholm

Teamet består av:

Mig

Jonas Pettersson

Marcus Larsson

Marcus ”Marre” Hultgren

Ceclia ”Cissi” Czarnecki

Teamet (Cissi ej med på bild).

Månadens övning

I september när vi kickade igång med träningen så bestämde jag och Simon att vi skulle börja med styrka och prehab för att bli starkare. Där och då var vi båda i riktigt risig form, så vi bestämde att vi skulle göra EN övning men varje dag i en månad för att bli starkare och komma igång med styrkan på ett lättsamt sätt.

Vi började med 100 st situps och där och då var det skitjobbigt; vi fick träningsvärk direkt. Men utvecklingskurvan var brant uppåtgående och snart var situpsen ”piece of cake” att göra.

Då kom nästa övning: statisk sidoplanka. Sedan utvecklades det till indrag i Redcord (se video nedan). Det var en tuff övning där vi började att köra 10×10 st, sedan klarade vi 5×20st, 2×50 st och i slutet av månaden var vi uppe på 100 st i en stöt. Denna övning är lätt att göra med boll eller på golvet med sockor på fötterna, så man behöver inte åka till gymmet för att göra den. Eller så har man en Redcord Mini hemma, som jag, så att man alltid kan göra Redcordövningar!

När vi tragglat indragen så blev det sedan sidoplanka med små resningar i Redcord som ersatte månadens övning.

Nu har det dock spårat ur ganska kraftigt så nu gör vi alla övningar varje dag, vilket inte riktigt var meningen. För att inte tröttna ur och bara skita i allt, så ska vi nu dra ner och köra bara två nya övningar resten av februari. Månadens övning blir därför diagonala resningar för ryggen och gummibandsövningar för höften. 100 st var på varje sida. Håll koll på min youtube-kanal så kommer dessa två övningar ut där inom kort.

Styrkeövningarna är nu en del av vardagen och det är inte ens jobbigt längre….man bara gör det! Testa vettja men börja med något som känns överkomligt och se till att göra det varje dag. Tex 20 situps.

Eller varför inte lite höftböjar-stretch varje dag?!

Här kommer lite inspiration:

Månadens övning ”indrag i Redcord”: https://www.youtube.com/watch?v=-16ZOr8uiNI

Månadens övning ”Sidoplanka med höftresning i Redcord”: https://www.youtube.com/watch?v=9sxIgDIAoxA

Måndens övning ”höftlyft i Redcord”: https://www.youtube.com/watch?v=g8URLKouBpU

Månadens övning ”armhävningar på bosuboll”: https://www.youtube.com/watch?v=3jTBOtxGsPo

Månadens övning ”höftböjarstretch” och hur den gör dig till en bättre löpare (av Fredrik Zillén): https://www.youtube.com/watch?v=R0y3Ordlin8

Resultatet av en veckas höftböjarstretch á la Zillén:

Lycka till!

Vardag i Falun, helg i Norhyttan

Träningen rullar på riktigt bra här i triathlonmeckat Falun, och på helgerna tar vi alltid vårt pick och pack och flyttar hem till huset i Norhyttan.

En riktigt härlig kontrast och det bästa av två världar. Livet i storstan (nåväl, stan, för Falun är inte jättestort) med jobb, träning och vardag. På helgen blir det istället livet på glesbygden, i ett hus, i skogen med hopp, lek och lattjolajbans och total fokus på triathlon och allt som vi brinner för ”på riktigt”. Dvs träna, fika, umgås, lära vuxna att crawla och pyssla i huset och skogen….bland annat.

Så ser våra veckor ut och det fungerar superbra. Träningen stegras upp hela tiden, sakta men säkert och vi backar när det behövs. Allt för att formen ska vara kick-ass när vi kör vår första tävling för säsongen den 14 maj-Ironman 70.3 Provençe. Mycket så här års handlar om att lägga sig på en ”rimlig” nivå. Inte stressa fram formen (det är ett jävla tag kvar till första tävling), inte påverkas för mkt av andra, hålla sig frisk och skadefri. Ha en stabil tillvaro och att äta och sova som en gris.

Det kommer vara en framgångsfaktor för mig. Jag känner mig riktigt stark just nu och träningen fungerar bra. Som vanligt med några vägbulor på vägen som förhindrar att det går för snabbt fram.

Sedan ser jag fram emot att köra Vansbro triathlon den 1 juli, som även i år är medeldistans SM. Kom och testa en halv ironman, tävla mot oss i tävlingsklass eller varför inte bara var publik och heja på Sveriges trevligaste triathlon under Vansbroveckan!

Summering och bilder La Pared

Här kommer ett gäng bilder från min och Simons träningsresa över nyår på La Pared, Fuerteventura.

Hem kommer vi med massa ny energi och träningsmotivation för att hålla i träningen tills nästa äventyr: Mallorca i slutet av april. Vi fick lite feeling en eftermiddag då vi låg på balkongen och solade så nu är allt bokat och klart.

Denna vecka har vi fått ihop:
50 mil på cykeln
6000 m i poolen
53 km löpning
90 minuter i gymmet

Totalt ca 29 timmar träning på 6,5 dagar.

Första dagen körde vi 4 timmar i bergen och fikade i Betancuria på vårt favoritcafé. En Café con leche och en cheescake och man stod sig hela dagen på cykeln.

Slutet på ett av många soliga (och blåsiga) cykelpass på Fuerteventura.

Härliga springturer i solnedgången på sanddynerna och på stigar genom den fantastiska naturen vid La Pared.

Cykling upp för backen mot Betancuria, ”sockerbitsvägen” , min favoritväg.

Ni ser ju själva hur glad man blir av den vägen!

Simning på Playitas!

Med coolaste katten Kerry McGawley!

Cykling i solnedgången….

”Långpass” löpning där vi kom 15 km på 90 minuter, det är tufft att springa på Fuerteventura!

Cykling ”from dusk to dawn” på självaste nyårsafton.

Häftigaste stigen var helt klart den lila som hette ”Around the Mountain”, den var dock för ”farlig” för att ha med på karta. Vi tyckte den var toppen!

Tack för en fantastisk vecka på La Pared! Väl värt ett besök!