Blogg

Simläger med Glen Christiansen


I helgen har jag fått äran att delta på Ludvika Simsällskaps läger med Glen Christiansen och Magnus Engström. Det var Magnus som med hans breda kontaktnät över simmarsverige fick hit den numer Hamburg-baserade elittränaren och OS-deltagaren Glen.  Glen har även agerat mental coach till Magnus, under simåren och nu som tränare,och gav oss även förläsningar i mental coaching och hur man vänder ngt negativt till något positivt.

Träningarna var minst sagt kluriga och vi simmade diverse nya simsätt och teknikövningar så jag fick lov att koppla på mitt gamla konstsimstänk med kroppskontroll, rytmn och samtidigt ta i allt vad jag orkade. Efter varje träningspass om 90 min var jag mer slut i hövvöt (som den gamla Göteborgaren skulle ha sagt) än i kroppens muskler. På något vis lyckades jag ändå bli rejält sliten i armarna med det nya tekniktänket.

Första passet på fredagen var nämligen filmning och var och en av oss 22 simmare fick en teknikgenomgång och feedback på vår simning av Glen. Ok, det var egentligen inget nytt. Jag jobbar på samma saker jämt och ständigt (catchen) och Magnus skäller på mig varje pass om detta men det känns alltid som något nytt när man hör en ny person säga det och när de säger det med en annan infallsvinkel. Den här helgen hade jag verkligen TID att fokusera på just tekniken och aktivera musklerna. Då blev man också rejält trött!

Lördagen bjöd på fortsatt teknikarbete och mycket bröst eftersom gamle Glen är gammal världsmästare i just bröstsim. Även om man är en halvbra triathlet som mig så är det viktigt att behärska simsätten och kunna variera träningen med lite annat än bara crawl. Så jag kämpade på och det kändes tillslut rätt bra, även i bröstsimmet. Lite startträning, kick-träning under vattnet och en hel del annat hann vi också med.

Sista passet på söndagen körde vi laktat. Vi blev tillsagda att köra som om det vore ett stort mästerskap och Glen ville se pers på 50 m specialsimsätt. Mitt är givetvis crawl. Med den mentala inställningen gick jag in och gav järnet-OCH PERSADE!!! 41.96 var förra bästa tid och nu var det 31.7. Helt ok för mig som aldrig tränar varken starter, vändningar eller sprintrace. Jag brukar ju heller aldrig ösa bara 50 m och ta tid. Finns förbättringspotential och det gillar jag! En lite bättre start, simteknik, vändning och kondis så ska nog även jag lätt klara under 30 sek (magisk gräns).

Det jag är mest stolt över helgen är dock inte alla simträningar och perset. Jag har växt som person en hel del, ett helt till huvud tror jag. Det har hänt en massa negativt under helgen som har varit en tung, tung börda att bära. Men jag har inte låtit det på verka min träning. Träningen har varit min pysventil och den har hjälpt mig gå igenom det svåra och ta mig igenom skiten som en starkare människa nu när jag är ute på andra sidan. Ta hand om era medmänniskor därute och var rädda om varandra. En snygg och framgångsrik utsida är inte alltid det på insidan. Stötta varandra, var snälla och peppande och jobba med er själva. Mental kraft är halva loppet!

Hej och välkommen till Ludvika!

Yoga-inspirerad uppvärmning på land á la Glen.

Instruktioner i bröstsim, inte det lättaste. Fattar verkligen inte varför detta simsätt lärs ut till barn som första simsätt. Det är svårt, koordinatoriskt och alla behärskar det inte. Mer crawlsim åt folket! Snabbare, lättare och snyggare!

Häng inte på linan!

Övade på starter-tror jag fattar galoppen nu faktiskt! Det går snabbare att ta sig i nu iallafall.

En bild säger mer än 1000 ord. Koncentration var ordet!

Hela glada gänget i LSS.

”Håll käften och simma bara”-Glen i ett nötskal.

Varje dag utsågs ”Swimmer Of the Day” och fredagens förebild var norbergscyklisten och simmaren Cecilia Czarnecki som snart kommer att göra triathlondebut med dunder och brak. Håll utkik, för tjejen är ruggigt vass på både simning och cykling (löpningen vet jag inget om). Lycka till Cissi och välkommen i sporten!

Alla foton är stulna av Magnus Engström.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Träna med mig!


Nytt år och nya träningstimmar mot nya mål. Alltid lika kul att titta tillbaka, fundera vad som gick bra/dåligt och sedan vända blad, hitta nya utmaningar och kämpa för nya tider, watt, pace och placeringar som ska slås.

Jul och nyår var helt fantastiskt roligt. Trots omöjliga (!) träningsförhållanden med -25 grader och löpning med värmeväxlare i truten samt skidor på finfina skidpår den ena dagen, till plusgrader, test av broddar under Sauconyskorna och blixthalka nästa dag. Dessutom mörker nästan hela tiden så träningen ute blir begränsad till pannlampelöpning om eftermiddagarna och kvällarna. Mycket tid i gymmet för att hitta rutiner för nya styrkeprogrammen och för att jobba på styrkan och rörligheten i de svagaste länkarna i kroppen. Kul!

Tyckte jag fått in en bra snits och rutin på allt så BOOM: halsont. Jaha, bara acceptera och vila vila vila. Men kanske inte är så konstigt när man åker tåg i 7 timmar med folk som hostar lungorna ur sig och snörvlar som om de ska snyta ut hela innanmätet. Tack för de bacillerna, liksom. Att efter resan köra ett 2,5 timmar långt simpass var kanske inte det smartaste eftersom jag legat i maximalt 1,5 timme i vattnet, den senaste tiden.

Nu är jag iallafall tillbaka i Ludvika och tillbaka i rutiner (jaja, jag ska bli frisk först) med simning med LSS, styrka hemma i vardagsrummet och på Må Bättre Ludvika samt en hel del ledarledda spinningpass på gymmet, urmejlingar på Wattbiken och rekreationsturer på MTB:n. Och så lite löpning på det förstås.

Jag älskar att träna med andra och eftersom jag gör det har jag valt att fortsätta instruera spinningklasser på gymmet. Jag kommer att köra cykel-intervaller varje måndag kl 18-19:30 och varje onsdag kl 6:30-7:15. Kom och träna med mig! Det är kul, svettigt och effektiv cykelträning där vi fokuserar på arbetet och intervallerna INTE till att hoppa och studsa till musiken;).

Välkomna!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Emmas Nyårskarameller-en liten summering av året.


Så var det dags att knyta ihop säcken och summera tränings och tävlingsåret 2015. Det har varit ett spännande år som i och med att jag i januari tog tjänstledigt från min konsulttjänst på Golder Associates för att testa på ett år som ”brödrostproffs”.

Hela ”proffs-satsningen” byggde på att jag flyttade från Stockholm och jobb med min dåvarande sambo. Sambon hade fått jobb i Östersund och jag fick valet att stanna i Stockholm, jobba och lägga pengar på lägenhet och inte ha så mycket tid att träna, ELLER flytta med till Östersund och testa mina vingar som heltidsatsande. Då var valet inte så svårt, trots att jag ogärna flyttade från alla goa träningskompisar i Stockholm och alla bra träningsmöjligheter som storstaden erbjuder. 

Östersund var ganska bra, men dalkulla som jag är, kommer jag aldrig känna mig hemma på något annat ställe än Dalarna…..Tyvärr. Östersund är inte heeeelt optimalt för triathlon heller under vinterhalvåret och det gjorde att jag åkte på ganska många läger till sol och värme. 

Första 2 veckorna utomlands blev på Fuerteventura och Playitas med min goda vän Åsa Lundström. Det är en lyx att få träna med en av sina gamla barndomsvänner som delar samma intresse och satsning. Tyvärr gick jag på lite väl hårt lite för tidigt efter off-season så jag blev sjuk i hela 2 dgr på lägret. Sedan var det full fräs igen. Har lärt mig att lite lugnare träning behövs för att komma igång och i år blir det lite längre uppbyggnad på hemmaplan innan jag åker utomlands och tränar. Dels för att ha en lite stabilare grund, dels för att bli lite mer sugen på det och dels för att jag gärna ägnar mig åt vinteraktiviteter på hemmaplan.

I februari drog jag till Playitas igen och flyttade ihop med Ludwig Fleetwood, Patrik ”rismannen” Nilsson och Nils Svensson. Tillsammans hade vi ett episkt träningskollektiv och jag stormtrivdes med att bara träna träna träna hela dagarna och hänga med ett bra gäng. Dessutom kom ju ett koppel av människor och hälsade på oss så vi var aldrig ”ensamma” vilket var superkul. Det är ju det som är den största fördelen med Playitas. ALLA kommer dit och tränar, det finns alltid de bästa förutsättningarna för att träna, alltid sällskap och det är alltid sol.

Första tävlingen blev på Playitas, nämligen Challenge Fuerteventura. Tävlingspremiären gick åt helvete. Storbölade när jag kom i mål pga all press jag lade på mig själv (press som jag fick för mig att andra hade på mig men som egentligen inte fanns). Vidrig bana med massa backar som är min sämsta gren. Nu längtar jag till 2015 års tävling där jag hoppas på en bättring, minnet är bra men kort. 

Från första tävlingen till andra tävlingen på Mallorca. HELKUL, med sällskap av Cecilia Jessen och glassigt läger med Team Snabbare, dessutom med min tränare Björn Andersson på plats. Jag njöt i fulla drag fram till tävlingen, var avslappnad som få och är nöjd med min insats på 70.3:an trots TVÅ punkor. Tänk vad mycket mental inställning kan göra!

Totalt alltså 10 veckor läger, men efter Mallorca fick det bli träning på hemmaplan i kyla och elände. Det började närma sig ett av huvudmålen, dvs för-VM vid Vättern i Motala.

SM i Motala var en kall historia och jag har nog aldrgi frysit så mycket i hela mitt liv. Hade jag inte varit så tjurskallig som jag är hade jag nog aldrig fullföljt för tävlingen gick verkligen skit på alla sätt och vis. Det enda som var bra var simningen men jag lyckades knipa silvret iallafall så jag är jätteglad över det och min insats i det stora hela. Dvs att jag tog mig i mål.

Fick en liten kick av att åka upp till Vanbro och se min nuna på alla Vansbrosimmstidningar som delades ut. Och simningen gick jättebra! Trots en väldigt stökig vansbrosimning blev jag bästa tjej från Dalarna.

Med sliten kropp i kylan tog det ett bra tag innan jag var på G igen. Tränade på hemmaplan i Norhyttan och hade optimala träningsförhållanden med vänner.

Medeldistans SM i Jönköping kördes med inställning att bara ha kul och slappna av och det var plötsligt kanonkul att tävla igen, trots att det egentligen inte gick så bra (8 plats). 

Det var skönt att känna att det var kul igen och Kalmar Ironman gick bra! 

Under hösten beslutade mig för att flytta från Östersund och hamnade i Norhyttan hos mina föräldrar istället, vilket kändes som en enorm lättnad. Började prestera riktigt bra på träningen och jag kände att jag började landa i min satsning.

Fortsatte träna och tävla med GLÄDJE till sporten igen och det gick bra även på Barcelona och Thailand, även om mina ambtitioner inte riktigt kom överrens med min prestation. Det är iof något jag måste jobba mer med, alltså att vara nöjd med min insats, men det kommer nog framöver.

Nu har jag lite chill-period och tränar det jag har lust med. Mycket välbehövligt med ändå så svårt. Nu drömmer jag mig bort till 2015 års mål, träningsläger och tävlingar och hoppas på ett riktigt Gott Nytt År.

Önskar alla vänner, bekanta och följare/läsare en riktigt härlig nyårsafton och god fortsättning!

Vill tacka mina sponsorer Cykelcity, Milebreaker, Access Rehab, Saucony, POC, AES Norhyttan, Goldlife, Wattbike, Cervélo och Garmin för all support och hoppas ni vill fortsätta jobba med mig!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

God Jul!


God Jul och gott nytt träningsår önskar jag alla mina läsare och följare. Foto: Gunnar Eld



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Åre, POC, AR och TT


Nu har jag varit ute och flängt en vecka igen:). Först bar det av upp till Åre, via Östersund, för lite roligheter. I Åre åkte jag skidor och testade mig igenom nästa säsongs olika skidor. Backen var ju som den var med bara konstsnö men det var kul med fullt drag i byn. Världscupen var ju i Åre och allt. Kollade in prylar och blev sugen på att köpa ALLT jag såg. Eftersom jag bott i Skåne och stockholm så har det inte varit riktigt prio att åka skidor och därför har jag sålt av de få prylar jag haft. Med triathlon som sport har inte tiden heller funnits där för att hänga i backen varje fin vinterdag som man gjorde som snorunge. Men nu! Åh vad kul det är. Vill åka mer och mer! Och vill ha allt nytt!

Hann köra ett förbannat jobbigt crossfitpass dagen innan skidåkningen på Sportsgym Åre, vilket gav ont i kroppen Delux. Man är inte riktigt van att göra över 100 frivändningar på 30 min. Klarade tom att göra stå-på-händerna-armhävningar. Kul med något annat!

Från Åre bar det av ner till Stockholm. Väl i storstan tog jag mig en frukost på underbara Lisas Café och hembageri och snackade lite med stammisarna. Gå dit och testa saffranssemlorna!

Sedan var det dags att utvärdera min styrka/rörlighets-status och revidera mitt styrketräningsprogram på Access Rehab (AR). Kommer jobba mer med skivstång fram till mars. Har också fått många nya övningar till Redcord för att utmana mig och ta ytterligare ett kliv. Jag har blivit starkare OCH rörligare! Nu är det hårt arbete på gymmet och hemma under hela basträningsperioden.

Men det var inte bra därför jag for till stan. Har fotograferats för coolaste märket POC och deras vårkatalog med nya cykelkläderna POC Road AVIP. OMG vad snygga och stilrena kläder de kommer med. Allt är förpackat i cool men clean design á la POC. Någonting bytt helt enkelt. Resultatet av plåtningen kommer i katalogen framöver, fram till dess får man hålla tillgodo med en sneak peak på kläderna från mina instagrambilder.

Kvällen spenderades med gänget i Terrible Tuesday ute på Bosön. Vi mejslade ur, kort, hårt och snabbt och jag lyckades bli veckans Batman! Äntligen!!! Givetvis var det Barkaka och bänkpress efter passet. TT kan vara Sveriges skönaste träningsgrupp!

Vilken bra vecka, och den har knappt ens börjat!

Härligt morgonpass på Sportsgym Tott!

Hej vad det går i backen under sista åket i Världscupen, som gick i Åre i helgen.

Besök på AR och utvärdering/revidering av styrkeprogram med Tobias Ydén.

Cool Tempodräkt från POC och foto-session!

Coola grejer ELLER?!

Från TT-lägret i Thailand Thanyapura där jag tränade och tävlade i POC-brillorna och Octal Aero-hjälmen på bilden. Foto: Henrik Kindgren

Löpintervaller med Nelkers TT. Say no more. Givetvis ska det köras bänkpress också!

Och göra märkliga övningar i brutalbänken.




Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lite ledigt


Då var det min tur att ha lite ledigt och inte tänka på triathlon för ett slag. Omöjligt, om du frågar mig! Det här med offseason är det absolut värsta jag vet. Under träningsperioder tror jag hela tiden att det ska bli så fantastiskt och att jag ska göra så mycket roliga annorlunda saker när jag får ledigt, men vad händer?!? Man blir enkom jävligt less, apatiskt och kroppen verkar lägga ner totalt när denna period av ”lustbetonad” träning infinner sig. Vaddå ”lustbetonad”?! Antingen kör man eller så gör man det inte. Jag får aldrig lust att träna om jag inte måste. Jag VILL ha pressen. Vill ha ett schema. Vill tvingas ut i alla väder och kämpa mig igenom intervaller, distanser och watt.

En vecka har gått och jag har försökt att sysselsätta mig med annat. Ridit, cyklat mtb, gjort pappersarbete, supit mig full och rensat garderober…men den där kicken från träningen saknar jag oändligt. Jag har t.o.m. ätit godis och lussebullar men inte tusan gav det någon kick. Humöret är inte heller det bästa utan den dagliga dosen endorfiner.

Är det någon som känner igen sig? Ge mig tips. Hur överlever jag?

Hur det än är så måste kroppen få vila från hård träning ett slag till. Annars får jag nog räkna med att något går sönder, jag blir sjuk eller att motivationen inte håller.

Ge mig era bästa offseasontips nu!!!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*