Träna och rädda liv!



Ni sitter säkert som jag med en ständig klump i magen över situationen för alla miljoner flyktingar i världen, och alla de som ännu inte lyckats fly från helveten som Aleppo. Nu har jag bestämt mig för att göra något jag faktiskt kan för att åtminstone hjälpa några. Jag kommer att donera alla mina PT-intäkter under oktober till FN:s flyktingorgan UNHCR. Varenda krona kommer att förvandlas till fliltar, mat och tält som så väl behövs nu när hösten och vintern kommer till de som redan har det svårast. Så om du vill kombinera träning och livräddning – två bra grejer i ett – boka ett träningspass med mig under oktober!

Allt du behöver göra är att kontakta mig på anna-lena@crossfitnordic.se så bokar vi in ett pass och så gör du en god gärning samtidigt som du svettas.

Kram på er!

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Stretchutmaning



I fredags blev jag utmanad av Sisi på Nordic att testa en stretch. Sisi är en så fantastiskt grym atlet och inte minst gymnast och jag tänkte att om hon inte klarar att komma ner hela vägen så kommer ju inte jag göra det heller. Men döm om min förvåning när ryggen slog i backen. Egentligen ska man kunna dra sig tillbaka upp igen, men det var jag inte i närheten av att klara av. Det får bli nästa utmaning.

Men stretchen är skön! Du får med hela baksidan inklusive latsen och ländryggen som jag tycker kan vara svåra att komma åt annars. Var noga med att stå högt upp på tå och ha hälarna tätt intill väggen. Och håll hårt med händerna!

Du behöver visst inte komma hela vägen ner, gå en bit och vänd tillbaka upp. Upprepa några gånger. På filmen går jag ner hela vägen för att skryta, förstås.

Lycka till!

Dags för monkey bar



Varje dag när jag hämtar min son på skolan säger han ”Jag vill vara en stund i den lilla lekparken”. Jag vet att det är som drar: monkey bar. Det han kallar lekpark är i själva verket en klätterställning som bland annat innehåller en monkey bar, en jättesvår moneky bar med ojämna avstånd mellan handtagen och en del av dem är mjuka så att de svänger fram och tillbaka. Där klättrar han runt i minst en halvtimme tills han är helt slut, blöt av svett i håret och klagar på att han har ont i händerna och armarna.

Just den monkaybar där han klänger omkring är för låg för mig, men bara några meter därifrån finns en högre. Och tur är väl det, för jag har börjat inse att jag måste sätta igång att träna ikapp om jag inte ska hamna hopplöst efter! Han är ju skitstark! På mitt hemmagym som jag tränar på ibland när jag inte är på Nordic, har en monkey bar, så där tränade jag lite idag. Och det är roligt! Finns det monkeybar på ditt gym, testa! Går det bara ett par steg – börja där och försök få till ett steg till varje vecka. Du kommer att bygga bra överkroppsstyrka, kroppskontroll och smidighet.

Lycka till!

06.00 på en måndag? Verkligen?



Under en längre period nu har vi haft styrkepass på måndagar. Man har kunnat åka dit i svinottan och lugnt vaggats in i den nya träningsveckan. Idag not so much. Idag var det snarare en käftsmäll rakt in i måndagen i form av flåsintervaller. (Jag vaknade också av en riktig käftsmäll 04:50 i morse när min son sparkade mig i huvudet. God morgon, liksom.) Nu var det 3 minuter jobb, 1 minut vila, 2 minuter jobb, 1 minut vila, 1 minut jobb, 1 minut vila. Intensiteten ska öka när tiden blir kortare. Man kör klart alla intervaller på en övning innan man byter till nästa.

Jag fick börja på C: dumbbell burpee over box. Man tar helt enkelt ett par 10-kiloshantlar. Håller händerna på dem när man gör en burpee på ena sidan boxen. I stället för hoppet i burpeen gör man ett kliv upp på och över lådan. Så gör man om samma sak på andra sidan. Och igen och igen. I 3 minuter. Sedan vilar man en minut. Sedan två minuter burpees, vila 1 minut, 1 minuts burpees och 1 minut vila innan man börjar på nästa övning.

Vet ni vad? Det var jättejobbigt! Jag drabbades av en lätt förkylning i helgen, men den var mycket hastigt övergående, så jag bestämde mig att träna idag. Försökte ta det lite lugnt, men det var ju jättesvårt! Det är lätt att ändå öka intensiteten i intervallerna. Men det kändes bra, så jag tror inte att förkylningen egentligen påverkade mig förutom att jag var tvungen att gå och snyta mig ett par gånger.

Men nu har ni dagens träningspass klart! Kör hårt!

Enkel och ändå perfekt



Nej, det är ingen hemlighet att jag gillar Linus Johansson. Enligt mig är han en av de skickligaste vi har i tränings-Sverige och det han gör är liksom alltid bra, till och med när det gör så där ont att man svettas ymnigt är det bra.

Nu har Linus släppt en träningsapp! 8 minutes calisthenic workout heter den och det betyder typ ”8 minuter träning med ascoola kroppsviktsövningar”, och i dag har jag satt den på mycket hårda prov. Dels har jag provat den själv och så har jag använt den som en del av uppvärmningen till alla mina PT-kunder den här veckan. Ni kanske inte vet det, men jag har tränat extremt mycket med träningsappar. Under min mammaledighet tränade jag uteslutande på hemmaplan med Nike Training Club och andra appar och jag kan verkligen uppskatta en bra träningsapp. Men. Jag är också kräsen, blir lätt uttråkad och vet att det kryllar av usla träningsappar där ute, och därför blev jag lite nervös. Tänk om Linus app skulle vara tråkig! Tänk om jag inte skulle gilla den! Det ville jag inte vara med om!

Nej, jag var egentligen inte orolig. Om mannen bakom träningsformen Soma gör en app kommer den att vara bra. Och det är den. Det är åtta minuter skön kroppsviktsträning med upplägget 40 sekunder jobb, 8 sekunder vila, gånger 10. Och det är inte bara airsquats, utfallssteg, armhävningar… Eller jo, det är ju precis vad det är, men varje övning har en tvist – något som gör att den känns roligare och bättre och ÅÅH så mycket skönare. Ska man göra armhävningar ska man flytta runt händerna, ska det vara airsquats ska armarna upp över huvudet och utfallen görs åt alla håll med diverse överkroppsvarianter. Så är det också lite annorlunda övningar, som den på bilden ovan och spindelsteg. Och varje övning har en enklare variant som också visas tydligt.

Just appens tydlighet är också extremt positivt. Det är alldeles för många appar där man måste fylla i en hel radda med konstiga uppgifter om sig själv, sin närmaste familj och fan och hans moster innan man kan komma igång. Den här är föredömligt enkel. Man köper den för 10 kronor och sedan är det bara att träna! Direkt liksom. Inget intro, utan pang på. Det blir inte otydligt, utan man fattar direkt. Det finns liksom en knapp som heter START. Tydligare än så blir det inte. Ja, det finns också en knapp som heter Terms and Instructions, men vem orkar läsa instruktioner, liksom?

Sedan har man Linus med som sin träningskompis som visar båda varianterna av övningarna och en tydlig klocka som visar hur länge det är kvar av övningen.

Jag, och mina PT-kunder, blev rejält varma och trötta av bara ett varv och jag kan på riktigt inte tänka mig bättre träning på hemmaplan när fantasin tryter, än ett par eller tre varv av programmet. 40 sekunder är precis lagom länge för att man inte ska tröttna eller inte klara att pressa sig tiden ut. Dessutom är det här träning alla mår bra av. Det är ingen slump att Linus heter Friskgymnasten på Instagram – om alla körde efter den här appen regelbundet skulle betydligt färre behöva gå till en sjukgymnast. Tränar du mycket annat är det här ett perfekt komplement för att öka din smidighet  och rörlighet och förbättra funktionen i kroppen.

Har jag gjort det tydligt nog att jag tycker att varenda aen v er ska lägga en ynka tia på en riktigt bra träningsapp? Ok, perfekt. Gör det, och gör det NU!

Redo för skidsäsongen med Sats Off pist



Nu är det ju lite svårt att föreställa sig att det kommer en vinter. Den här hösten har verkligen visat sig från sin soligaste och varmaste sida så här långt och det känns inte direkt som att det hänger snö i luften. Men om bara ett par veckor kan det se helt annorlunda ut, och då är det passande nog premiär för Sats höstnyhet Off pist.

Som du kanske redan har misstänkt handlar det här om skidor och att förbereda sig för skidbacken. Jag som i våras upptäckte hur fruktansvärt roligt det är att strunta i att svänga i pisten och bara stå i störtloppsställning i skogen vet vad mjölksyra i benen heter och det här är väl en bra uppladdning, framför allt för er som åker mycket skidor.

Och visst får vi köra mjölksyreträning och uthållighetsstyrka. Vi hoppar, gör benböj och utfall och står i störtloppsställning. På det lite bål. Och alltihop är över på en halvtimme. Uppöägget är bra och kan säkert få en del svaga lår mer förberedda på att ställa sig på laggen. Det jag vänder mig lite emot är att gruppträning lite för ofta också måste innehåller knasigheter. Vi ska gå i störtloppsställning på led och hålla i varandras höfter och highfiva varandra när de två tågen möts. Jag vet inte. Jag tycker att träning blir roligare om man tar den seriöst. Helt utan trams, men jag är kanske ensam om att tycka så. Vill man highfiva så kan man väl göra det med grannen om man känner att det pockar på? Och nej, jag vill inte påminnas om att le mitt under passet. Det är ju sktijobbigt, då vill jag inte le. Le kan jag göra sedan när passet är över och endorfinerna kickar in.

Men som sagt, upplägget är bra, och om du kan leva med lite tokigheter som ofta följer med organiserad gruppträning är det absolut ett pass du kan lägga in i ditt schema om du planerar att stå i backen i vinter.