Blog

Eurogames lockar stolta löpare och besökare till Stockholm

Eurogames lockar stolta löpare och besökare till Stockholm


En kvarts miljon – så många besökare från när och fjärran kommer att komma till Stockholm i augusti och heja på de 5000 deltagare som ska tävla i Eurogames. Det är världens största HBTQ-evenemang och äger rum under fem dagar varje sensommar. I år är det Sveriges tur att vara värdnation, och den svenska arrangören samarbetar med åtskilliga svenska idrottsföreningar för att kunna åstadkomma det här omfattande evenemanget.

I Eurogames kan löpintresserade välja att springa ett 50 kilometer långt ultramaratonlopp eller tävla i distanserna 5 kilometer på bana och 10 kilometer i terräng. Den som vill testa ett kortdistanstriathlon kan även göra det. Alla lopp utgår från Djurgården.

Men Eurogames är mer än löpning och triathlon, här finns 28 idrottsformer representerade; man kan tävla i allt från volleyboll till pingis. Här finns plats för människor i åldrarna 18 till 100, amatörer som proffs.

För ledordet i Eurogames stavas inkludering. Det menar Jakob Jansson, Eurogames Stockholms president och den som är ytterst ansvarig för projektet. Men i begreppet inkludering inbegrips inte bara olika former av sportpreferenser och ett brett åldersspann.

– Framför allt handlar det om att alla människor, oavsett om man är kvinna, man, har obestämbar könsidentitet, är bi- homo-, hetero- eller transsexuell, ska kunna delta på lika villkor med stolthet och självförtroende, säger Jakob Jansson.

Han menar att idrotten ligger 15 år efter resten av samhället när det gäller HBTQ-frågor.

– Det existerar fortfarande en väldigt könsnormativ, grabbig och hård jargong i många omklädningsrum. Männen står fortfarande i centrum i de flesta sporter, och många HBTQpersoner känner sig vilse och dåligt bemötta i de här miljöerna, säger han.

Studier visar att hela 80 procent av alla HBTQ-personer som har ägnat sig åt sport någon gång har upplevt att de har utsatts för kränkningar, menar Jakob Janson. Det kan handla om allt från psykningar under träningar och matcher till att man känner sig vilse och obekväm i omklädningsrummen.

I en enkät från Ungdomsstyrelsen framkom att var tionde ung homo- eller bisexuell känt sig otrygg eller rädd i samband med idrottsverksamhet. Motsvarande andel bland heterosexuella var bara en procent.

– HBTQ-personer slutar i regel tidigare med idrott, de brukar hoppa av i 13- till 14-årsåldern eftersom de inte känner att de blir bra bemötta. Man har också sett i studier att de mår sämre både fysiskt och psykiskt, säger Jakob Jansson.

Men hur kommer det sig egentligen att det är så svårt att sudda ut könsnormerna inom idrotten? Jakob Jansson anser att den grabbiga stämningen är djupt rotad inom till exempel ishockey och fotboll, den finns där enligt tradition och det är svårt att bryta mönstret.

Det finns dessutom få förebilder inom idrotten som vågar komma ut under sin aktiva karriär, även om det såklart finns undantag, som fotbollsspelaren och Let’s dance-stjärnan Anton Hysén. Andra exempel är den tidigare amerikanska friidrottsstjärnan Bruce Jenner, som på senare år mest har varit känd som styvfar i teve-såpan The Kardashians, har nyligen genomgått ett könsbyte, vilket har fått stor publicitet världen över.Vår egen slalomdrottning Anja Pärson kom ut efter att hon lade av med sin elitsatsning, liksom Kajsa Bergkvist gjorde efter sin höjdhoppskarriär.

Ett exempel på en firad idrottsstjärna som under sin karriär förnekade envisa rykten om att han skulle vara gay, men som slutade förneka ryktena efter att karriären var över, är femfaldige OS-medaljören i simning, Ian Thorpe, Australiens egen nationalhjälte. I en teve-intervju med Michael Parkinson förkunnade han att han varför han så länge hade mörkat sin sexuella läggning: “Jag ville göra min familj stolt. Jag ville göra min nation stolt över mig. En del av mig visste inte om Australien ville ha en mästare som var gay.”

Med Eurogames vill man att idrottsvärlden ska bli mer tolerant inför olika slags sexuell läggning. Man vill inte att idrottare ska må dåligt och känna att de måste dölja vilka de egentligen är.

– Vi försöker med det här evenemanget att ändra människors inställning. Vi vill att alla som vill, oavsett vilka sexuella preferenser de har, ska kunna medverka utan att behöva känna oro eller ångest över att ”inte passa in”. Ingen ska heller behöva fundera på könstillhörighet, fortsätter Jakob Jansson.

I varje enskild tävling kan man tävla i tre olika kategorier: kvinna, man eller obestämd. Den senare kategorin tävlar man i om man inte har lust eller inte kan placera sig i en viss könskategori.

– Många människor känner sig kluvna, att de inte passar in i ett specifikt kön av den traditionella bemärkelsen. De har kanske lidit sedan de var små när de har behövt kryssa i om de är man eller kvinna, i allt från enkäter till idrottssammanhang. I Eurogames ska ingen behöva känna att de måste kryssa i en särskild ruta om de inte vill, säger Jakob Jansson.

I sportvärlden spekuleras ofta huruvida vissa kvinnor ”verkligen är kvinnor” eller om de egentligen är förklädda män eller män som har gjort könsbyte. Frågan som brukar ställas är om de tävlar på lika villkor som kvinnorna.

– Det som inte brukar komma fram i debatten är att de män som gjort könsbyte och som får kvinnliga könshormoner snabbt tappar i muskelmassa och inte längre har samma fördel av att vara man som tidigare, säger Jakob Jansson.

Till syvende och sist tycker han att man ska fundera på vad meningen med sport egentligen är. Behöver vi verkligen tävla uppdelat i olika kön? Är det verkligen a och o att tävla efter samma genetiska förutsättningar?

– Personligen känns det viktigast att man som sportutövare känner sig bekväm bland andra utövare och att man känner sig respekterad för den man är, avslutar Jakob Jansson.

FAKTA
Eurogames Stockholm är ett sportevenemang som kommer att äga rum mellan 5:e och 9:e augusti i år. Tanken med evenemanget är att alla ska känna sig välkomna, oavsett sexuella preferenser, kön, religion eller nationalitet. Målet är att kunna erbjuda en säker miljö för HBTQ-personer från hela världen. Förutom löpning och triathlon kommer det att anordnas tävlingar i 26 andra idrotter. Vid sidan av sporttävlingarna kommer det även att anordnas kulturella evenemang, utställningar och politiska föreläsningar och workshops.

Läs mer om evenemanget på www.eurogamesstockholm.com

Låt hjärnan jobba medan du springer – bli en bättre löpare

Låt hjärnan jobba medan du springer – bli en bättre löpare


Om du låter hjärnan jobba medan du springer kan du bli en bättre löpare. Det visar en studie från universitetet i Kent i England. Forskarna delade upp ett gäng militärer i två grupper och studerade dem i 12 veckor. Båda grupperna tränade på en stationär träningscykel, men i en grupp fick deltagarna under tiden utföra kognitiva övningar på en dator. Militärerna i den senare gruppen klarade att cykla betydligt längre än i början av träningsperioden innan de blev fysiskt utmattade – hela 126 procent längre. Gruppen som cyklade utan att jobba med hjärnan samtidigt orkade visserligen också trampa under längre tid – 42 procent – med andra ord inte alls i samma omfattning som de som samtidigt tränade de mentala musklerna. Något som forskarna tror kan översättas även till andra fysiska aktiveter så som löpning. 

Veckans triathlet: Martin Olsson

Veckans triathlet: Martin Olsson


Namn: Martin Olsson
Ålder: 25
Längd: 185cm 
Vikt: 77kg
Klubb: Kalmar RC Triathlon

Berätta lite om din idrottsbakgrund:
 Under min uppväxt testade jag på det flesta sporter bland annat hockey, fotboll, innebandy, längskidor, löpning m.m. men min huvudsport som jag höll på med längst var orientering. Jag var aldrig riktigt bra på något eftersom jag bytte mellan olika sporter och inte var så målmedveten. Men jag tror att allt hoppande mellan olika sporter gjorde att man blev ganska allround och fick lätt för att lära sig nya saker. Efter gymnasiet så studerade jag till brandman och då hade jag en period på två år där jag i princip bara gymtränade. Efter utbildningen var jag 10 kg tyngre och less på att stå inne på gymmet, så jag började köra en del konditionsträning igen, det blev mycket fjällöpning men även någon tävling, men mest för att hålla mig i form. 2010 köpte jag min första landsvägscykel och blev introducerad i cykelvärlden. Tanken var redan då att jag skulle testa på triathlon men det blev aldrig av.

Hur kommer det sig att du började med triathlon?
 Jag var nyligen inflyttad till Kalmar från Östersund och efter flytten så cyklade jag lite och började spela innebandy med ett lag för att fylla ut vardagen. Men sommaren 2012 så testade jag på en triathlontävling i sprintdistansen och tyckte det var superkul. Några veckor senare var jag och kollade på Ironman Kalmar och tyckte det såg häftigt ut men att det var sjukt långt! Men ett par dagar senare så anmälde jag mig till Ironman Kalmar 2013 och efter det började jag träna stenhårt. Jag kunde inte ens crawla 25 meter så jag sprang direkt till simhallen och satte igång. I flera veckor så alternerade jag mellan att sitta hemma och kolla på simteknik på youtube och sedan springa till simhallen och försöka crawla för att dämpa oron över att överhuvudtaget ta mig i mål. Jag lyckades lära mig halvtaskig crawl som sedan tog mig igenom Ironman utan att drunkna. Satte upp som mål för mig själv att jag skulle klara under 10 timmar men misslyckades och gick i mål på 10:01:31. 

Vilken distans satsar du på?
– Ironman distansen för att det var så det började, sen är det även roligt när man bor i Kalmar att köra Ironman på hemmaplan. Men jag är frestad att ta ett år med kortare distanser; olympisk och halv IM. Även sugen på att köra fler cross (terräng) triathlon tävlingar efter att ha kört Xterra nu i sommar. Terrängdisciplinen passar mig bra med bakgrund inom orientering och att jag gillar teknisk mtb körning.

Hur ser en träningsvecka ut för dig?
– En vanlig träningsvecka för mig består oftast av 4 simpass, 3-5 löppass, 2-3 cykelpass, 1-2 styrke/core pass. Jag kör ofta två pass per dag, ett på förmiddag och ett på kvällen. Brukar bli mellan 8-15 timmar träning

Hur lägger du upp träningen över året?
– Jag har ju bara tränat så här strukturerat och målinriktat under ca 2 år men då kört ungefär på följande vis:

Under senhösten/vintern tränar jag mycket styrka, teknik och uthållighet, mycket distanspass. Denna vinter la jag även ner extra mycket jobb på min simning. Under den här perioden har jag kört i 4 veckors block (medel, medel, hård och lugn). I slutet av varje block brukar jag köra lite tester och följa upp min träning så att jag utvecklas för att sedan förhoppningsvis kunna höja nivån lite till nästan block. Framåt våren/sommaren blir träningen mer intensiv och tävlingslik. Annars lika som innan. Under sommaren när det är mycket tävlingar så planerar jag mer vecka för vecka hur det passar med allt och när jag ska vara i form. Sedan när alla tävlingar är över brukar jag ta 1-2 månader där jag bara tränar det jag känner för, helt kravlöst och utan schema. Blir mycket alternativ träning under den här delen av året för att bryta av lite.

Vilka är dina svagheter?
– Grenmässigt är det är helt klart simningen, men det som är positivt är att det fortfarande finns mycket att förbättra. Är även svag i core muskulaturen. Teknikmässigt finns det också alltid svagheter att fila på i alla grenar. Har även svårt att hålla mig till en sak, så fort jag testar på något kul vill jag gärna vara med och göra det också, vilket kan störa min träning mot mina mål. 

Vilka är dina styrkor?
– Löpningen är väl min starkaste och mest stabila gren, men cyklingen har börjat komma ikapp även den nu! Jag är allround och har lätt för att lära mig nya saker. Rent tävlingsmässigt är mina styrkor att jag oftast är stark i slutet av tävlingar och är rätt tjurig. 

Hur ser din träningsfördelning ut mellan de olika grenarna?
– Varierar över årstiderna. Men ungefär: 45 % cykel, 25 % löp, 25 % sim, 3 % styrka, 2 % övrigt.

Vad är ditt stora mål i år?
– Nästa utmaning är Ironman Kalmar, har tränat inför det hela året så känns skönt att det äntligen är dags snart! Min målsättning har hela tiden varit att komma topp 3 i min AG.
Just nu är jag i valet och kvalet om jag ska åka på Xterra World Championship i höst i så fall blir det ett stort mål.

Vad är dina tre bästa tips till nya triathleter?

  1. Gå med i någon klubb, träna med andra, lär av andra.
  2. Sätta upp mål med sin träning.
  3. Gör en plan för att klara målen eller ta hjälp av en coach som kan ge dig verktygen för att klara målen.

Var tycker du det är bäst att träna?
– Jag gillar idén att ha det så bra som möjligt där man bor. Man har alla bekvämligheter och kan fixa allt runt omkring och ha det allmänt bra. I Kalmar har vi bra förutsättningar för att träna triathlon året runt och mycket människor med samma intressen. Men jag gillar absolut att åka iväg och träna också, har tyvärr inte hunnit vara på så många olika ställen men uppskattar verkligen att cykla i höga stigningar med fina omgivningar. Även svenska fjällvärlden är en stor favorit, speciellt för att löpträna.

Hur många punkor innan du bryter?
– På en Ironman är jag kittad för en eller möjligvis två punkor, försöker ta mig i mål till varje pris! På kortare distanser är det annorlunda, om jag är helt ute ur matchen och känner att jag inte kan göra mig rättvisa har jag inga problem att kliva av.

Värsta och bästa simning:
– Har egentligen aldrig haft något sådant otäckt eller värsta minne från någon simning. Men man gör ju X antal ångestladdade simpass per år när man står på bryggan/bassängkanten och fryser innan man ska hoppa i.
Bästa sim-minnet är från årets triathlontävling, Växjö triathlon, det var rätt kallt i vattnet och sim sträckan blev halverad. Men det roliga var att jag inte var så långt efter täten på simningen som jag brukar, så man fick ett kvitto på att all träning jag la ner i vintras givit resultat. 

Hur många timmar tränar du en vanlig vecka i april?
– 12-18 timmar. 

Våtdräkt:
– Zone3 Vanquish.

Cykel (huvudsaklig tävlingscykel):
– Canyon speedmax CF.

Löparskor (förstaval tävlingsskor):
– Varierar med underlag och distans men gillar Salming Speed.

Idrottsliga meriter (tider, medaljer m.m.):
AG 1:a Xterra Sweden 2015 (11 totalt)
AG 2:a Ironman Kalmar 2013
2:a Åre Extreme Challenge, stafettklass 2010
4:e Åre Extreme Challenge, stafettklass 2013
3:a dag ett, Björkliden Arctic Mountain Marathon, 50 km herrar, 2010 (8:a i totalen)
2 etapp segrar Oringen, herrar multi kort, 2008 (5:a i totalen)
10 km (Kalmarmilen) 34:43, 2013
21,1 km (Göteborgsvarvet) 1:19:42, 2014
Cyklat från Haparanda till Ystad, 250 mil

Målsättning:
– Att hålla på så länge jag tycker det är roligt och givande! Jag vill köra klart den här säsongen sen utvärdera och funderar på vilken nivå jag vill lägga min triathlon träning/tävling på i framtiden. Är rätt ny inom triathlon och att träna så pass mycket och målmedvetet så jag känner att det finns utvecklingspotential i alla fall!

 

 

Jag är löpare: deckarförfattaren Emelie Schepp

Jag är löpare: deckarförfattaren Emelie Schepp


JAG HAR SPRUNGIT till och från så länge jag kan minnas, men när jag kom över de trettio började jag fundera på hur jag skulle kunna motionera mer regelbundet. Jag insåg att löpning var det ultimata, för det kunde jag styra helt själv. Jag behövde inte matcha med någon tid på något gym och jag slapp stå och svettas ihop med andra.

NÄR BARNEN var små köpte jag ett löpband för att hinna springa. Vi har det i källaren i huset. Löpbandet är den bästa investering jag gjort, det gjorde att jag kunde springa när jag ville även när barnen var små.

JAG ÄR FÖDD och uppvuxen i Motala, det var mycket idrott under uppväxten och jag provade på flera olika sporter som judo och volleyboll. Jag gick samhällsvetenskaplig linje med inriktning på idrott och ridning på gymnasiet. Jag tillbringade väldigt många timmar i stallet varje dag och tävlade i hopp och dressyr.

JAG VISSTE tidigt att jag ville skriva, men efter gymnasiet jobbade jag ett år som au pair i USA. Jag tyckte det där med resande var så kul att jag sökte in till turismlinjen i Östersund. Men sen kom jag på att jag nog skulle satsa på skrivandet i alla fall, och kom in på en journalistutbildning i Sundsvall. Men innan jag hann börja där träffade jag min man. Han var då egenföretagare inom reklam och media och vi började arbeta tillsammans. Jag tyckte att det var bättre att få betalt för att skriva i stället för att ta studielån.

JAG HAR alltid haft en bra grundkondition, men när jag bestämde mig för att satsa på löpningen så tankade jag ner ett träningsprogram på nätet. Jag jobbar alltid bäst när jag har ett mål i sikte. Planen var att jag först skulle klara fem kilometer, sedan en mil.

VI BOR NÄRA skogarna i Kolmården, där finns det fantastiska löpstigar. Min vanliga löpsträcka är en mycket kuperad slinga på fem kilometer, som jag kör i ett ganska jämnt tempo. Jag spurtar alltid mot slutet, jag gillar att ta ut mig det sista jag gör.

JAG HAR aldrig deltagit i något lopp, jag gillar att vara fokuserad på mitt och mitt eget och springer mest för välbefinnande. Ett tag hade jag siktet inställt på att göra milen under 50 minuter, men insåg att jag inte trivdes med att pressa mig för mycket, så nu brukar jag ticka runt på 55 minuter. Som mest brukar det bli tre pass i veckan.

EFTER ATT ha jobbat i några år med att skriva reklamtexter och journalistiska texter, bestämde jag mig för att skriva en bok. Jag ville skriva en kriminalroman som var hårdkokt och jag tyckte att det saknades en kvinnlig huvudkaraktär som var riktigt tuff, någon som jag själv skulle vilja läsa om. Då skapade jag åklagaren Jana Berzelius som inte viker för någonting. Dessutom springer hon grymt fort på milen, haha, jag är riktigt avundsjuk på hennes fysik.

JAG SKICKADE manuset till ”Märkta för livet” till en massa olika förlag. Men när jag inte fått något svar efter ett halvår ringde jag upp förlagen och sa att de kunde slänga mitt manus eftersom jag tänkte ge ut boken själv. Jag satsade allt på att bli Sveriges främsta egenutgivare, tryckte upp boken som pocket och gav ut den som e-bok. Efter ett halvår hade jag sålt 40 000 exemplar och jag hade nått mitt mål om att bli den främsta egenutgivaren.

EFTER DET började flera förlag ringa upp, med förslag på kontrakt och i dag tillhör jag Wahlström & Widstrand. Jag är mycket ödmjuk inför det faktum att jag får arbeta fullt ut med mitt författarskap. I maj kom min andra bok om Jana Berzelius ut, ”Vita Spår”, och redan nu är jag igång med min tredje bok.

Sara och Fredrik svenska mästare i medeldistans

Sara och Fredrik svenska mästare i medeldistans


I herrarnas tävling var Björn Andersson först upp ur vattnet och han skaffade sig ett stort försprång på cykeln, men tvingades tyvärr bryta efter första varvet.

Under cyklingen hade Erik Holmberg ett tag ledningen tätt följd av Rickard Carlsson och Nils Svensson. Men när det var dags för växling till löpning var det en annan ordning. Fredrik Bäckson, kom in först och på andra och tredjeplats var Nils Svensson och Andreas Lindén. Andreas tvingades tyvärr senare att bryta tävlingen.

Fredrik behöll ledningen under hela löpmomentet och gick i mål med segertiden 3:55:53. George Bjälkemo sprang snabbast av alla och jobbade upp sig till en andraplats och fick sluttiden 3:58:24. Nils höll undan och lyckades knipa tredjeplatsen med tiden 3:58:38.

I damernas tävling var Annie Thorén först upp från simningen, följd av Mikaela Persson. Annie trampade på hårt på cyklingen och hade skaffat sig en lucka på fem och en halv minut ner till Persson när det närmade sig T2. Olyckligtvis gick Thorén omkull i sista kurvan och tvingades bryta tävlingen med en ond armbåge.

Mikaela Persson gick därmed ut på löpningen i ledning med Sara Svensk som jagade henne, och på tredjeplats låg Jenny Nilsson. Även Cecilia Jessen var bland topp tre på cyklingen och var bra med på löpningen. Löpstarka Sara Svensk tog in på Mikaela och hon gick om och tog ledningen näst sista varvet av fyra och behöll den ända in i mål och knep alltså SM-titeln på tiden 4:32:50. Mikaela höll undan och tog silvret och gick i mål på tiden 4:37:33 och Jenny tog bronsplatsen på tiden 4:41:01.

Utöver SM i medeldistans var det även barn- och ungdomstävlingar samt RM för masters under helgen. Ta del av alla resultat från helgens tävlingar. 

Se filmen från tävlingen:

 



Information hämtad från Svenska Triathlonförbundet.

Se fler bilder på Vätter Challenge Facebooksida.

Läs några av tävlingsrapporterna från loppet:
Andreas Lindén
Erik Holmberg
Annie Thorén
Mikaela Persson 

Har du en tävlingsrapport som du vill dela med dig av, länka gärna till den i kommentarsfältet nedan! 

3 enkla sätt att göra löpningen roligare

3 enkla sätt att göra löpningen roligare


1. Blanda mer
Testa nya typer av lopp på nya ställen, skrapa ihop ett gäng vänner och spring en stafett,
eller utmana dig själv på en distans du aldrig tävlat på tidigare – det blir ett automatiskt
personrekord!

2. Experimentera oftare
Träningspass behöver inte alltid bestå av strukturerade intervaller. Fila på formen och motarbeta ledan genom att springa fartlek under nästa pass, då du alltså lägger
in spontana fartökningar av varierande längd. Försten till nästa träd!

3. Tänk glada tankar
Fokusera på allt det som är positivt med ditt löppass medan du springer – den friska
luften, sällskapet, alla positiva hälsoeffekter och allt gott du kan äta efteråt!

Psst – ytterliggare en anledning att löpträna…
66 procent av de par som löptränar tillsammans, anser att de gemensamma löppassen
bidrar till att de har sex oftare (med varandra), enligt en enkät som Brooks genomfört. Och inte nog med det. 49 procent av paren menar att gemensamma löppass som är längre än tio kilometer också leder till bättre sex.

Tre svenska proffs har kvalat till VM i Hawaii

Tre svenska proffs har kvalat till VM i Hawaii


Nu börjar kvalificeringarna till årets Ironman World Championship i Hawaii bli klara. Denna vecka erbjuds 40 herrar och 28 damer plats i proffsklasserna då de uppfyllt kraven för att tävla i klasserna. En riktigt fin nyhet är alltså att Åsa, Fredrik och Patrik har lyckats med att kvalificera till sig en varsin startplats.

Sammanlagt finns det 50 platser för herrar och 35 platser för damer i proffsklasserna, utöver de som automatiskt kvalificerar sig till tävlingen. Förutom de som kvalat in under denna vecka, återstår alltså 17 platser (10 herrar och 7 damer). Vilka som ror hem dessa platser avgörs i slutet av augusti.

I ett inlägg på Facebook skriver Fredrik Cronenborg:
– Jag fick precis den officiella bekräftelsen på att jag har en plats i Ironman World Championship i Kona, Hawaii! Jag är väldigt glad och ser verkligen fram emot att tävla i världens största triathlontävling!

Läs mer om kvalificeringen här.

Foto: Mikael Nelker 

Variera din sommarträning med vattenlöpning

Variera din sommarträning med vattenlöpning


1. Kom igång
Sätt på dig våtvästen och testa ditt löpsteg där vattnet inte är djupare än att dina fötter kan snudda vid botten; det hjälper dig att få till en bra, upprätt hållning. När du känner att du har fått in rörelsetekniken springer du vidare mot djupare vatten. Spring nu i fem minuter, vila i fem och repetera övningen två till fyra gånger. Vid varje träningstillfälle minskar du successivt på vilopauserna och ökar längden på löpsekvenserna tills du klarar att vattenlöpa 30 minuter i ett sträck.

2. Öka intensiteten
Börja med en lätt ansträngningsnivå – inget flämtande och flåsande. Efter några träningstillfällen kan du gradvis snabba på stegen så att din andhämtning motsvarar den du brukar ha när du springer i medelhögt tempo på land.

3. Kör några simintervaller
Simma en bestämd sträcka eller en bassänglängd, vila i 20-30 sekunder och simma sedan en längd till, något snabbare. Vila nu i en minut och simma två längder i lätt tempo. Vila i en minut och avsluta med två till fyra längder i snabbt tempo. Ta så långa vilopauser du behöver efter varje snabb längd.

4. Träna som på land
När du springer långdistans i vattnet springer du helt enkelt lika länge som du brukar göra på land. Om du vill köra tempoträning, till exempel intervaller eller fartlek, kortar du precis som på land ner steget och ökar stegfrekvensen. Längden på löpsekvenserna och vilopauserna ska motsvara de du har när du springer på land.

Veckans triathlet: Marie Sandberg

Veckans triathlet: Marie Sandberg


Namn: Marie Sandberg
Ålder: 34
Längd: 167 cm
Vikt: 57 kg
Klubb: Katrineholms Simsällskap
Hemsida/ blogg: www.mariesandis.se

Berätta lite om din idrottsbakgrund:
– Jag är hästtjej från början och hängde på ridskolan i stort sett varje dag under min uppväxt. Red flera gånger i veckan, lastade hö, mockade och sprang och ledde nybörjare på knatteridning. Tror aldrig jag tänkte på att jag rörde mig men det byggde helt klart upp en ganska stark kropp.

Hur kommer det sig att du började med triathlon?
– Jag började med löpning när jag var runt 22 år, då var jag i en tillfriskningsprocess från ätstörningar och ville göra något annat än gå oändliga promenader. Sprang i några år, gick sedan en nybörjarkurs i crawl (som då var rätt töntigt – ”vem lär sig crawla som vuxen?”) och använde simningen som alternativ träning under flera år. Redan då frågade någon om jag inte skulle börja med triathlon men då kändes det helt uteslutet eftersom jag avskydde att cykla (vanlig damcykel). Efter att jag fått mina barn, idag 5 och 8 år gamla gjorde jag En Svensk Klassiker och därefter var det igång. En kompis frågade om jag siktade på Ironman när jag gjort klassikern och då sådde hon ett frö… Jag provade ett par tävlingar på olympisk distans, men efter att jag provat min första HIM (Vansbro Triathlon 2013) insåg jag att jag passade bättre för längre distanser.

Vilken distans satsar du på?
– Medel- och långdistans.

Hur ser en träningsvecka ut för dig?
– Jag försöker vara ganska flexibel så att jag inte får panik om övriga familjen har mer aktiviteter en vecka. En normal vecka där jag har möjlighet att planera in ganska mycket träning kan se ut ungefär så här:
Måndag: simning 60-90 minuter
Tisdag: cykel 2-3 timmar med cykelklubbens tjejgrupp
Onsdag: Löpning 17 km varav 10 x 1000 meter tröskel
Torsdag: Simning 2 h
Fredag: vila
Lördag: cykel 4 h
Söndag: löpning distanspass 14-25 km

Styrka, prehab och rörlighet kör jag hemma framför tv:n då och då och brukar inte registrera det specifikt.
Men vissa veckor blir det bara kanske 3 pass och jag försöker vara lugn med det.

Hur lägger du upp träningen över året?
– Jag är ju min egen tränare totalt sett, även om jag har hjälp av instruktör i simningen och till viss del i cyklingen, så jag kör lite på känn. Under senhösten och vintern blir det mest distanspass på cykel och i löpning, jag unnar mig själv att få ta avkopplande rundor i skogen och hålla igång benen. Simningen kör jag lite hårdare med under samma period för att det passar bra så. Under våren blir det mer fart och lite hårdare pass på cykel och löpning och eftersom jag fortfarande brinner mest för löpningen får den ibland lite onödigt mycket tid då jag gärna vill prestera bra på Stockholm Maraton. Jag tävlar triathlon och löpning mellan ungefär maj och september och då blir det ju lite mindre träning inför och efter loppen. Jag tar det lite lugnare runt oktober ungefär och sen börjar jag som sagt med distanspass, grundträning kanske det kallas? Jag åker en del längdskidor också.

Vilka är dina svagheter?
– Cyklingen, helt klart. Där har jag mycket att hämta. Och ekonomin kanske – folk säger att jag skulle cykla snabbare om jag hade tävlingshjul.

Vilka är dina styrkor?
– Löpningen. Jag har ofta bland de bästa löptiderna på race, men då har jag redan tappat så mycket på cyklingen att jag inte hinner ta ikapp.

Hur ser din träningsfördelning ut mellan de olika grenarna?
– Oj, jättesvår fråga. Jag räknar inte i procent och eftersom jag hellre för träningsdagbok på papper än i program så är det ingen annan som räknar ut det åt mig heller. Men det går ju att se lite på exemplet om hur en träningsvecka ser ut.

Vad är ditt stora mål i år?
– Ett av målen var att göra ett bra lopp på VM i Motala. Det gjorde jag också, jag klarade mina egna målsättningar gällande tider – men tyvärr var det lite för många andra som var snabbare än jag för att jag skulle vara helt nöjd… Jag kom på 8:e plats i min agegroup.

Nästa stora mål är Kalmar där en stor (men inte helt orimlig) dröm såklart är att kvala till Kona.

Vad är dina tre bästa tips till nya triathleter?

  • Titta inte för mycket på andras utrustning. Det är lätt att få panik, men det är inte alltid de med dyrast cyklar och hjälmar som cyklar fortast.
  • Lägg en hel del tid på simträning och vattenvana i öppet vatten, många lägger så mycket energi på att vara oroliga för simningen och det är tråkigt om det ska förstöra glädjen.
  • Krångla inte till det för mycket och jämför dig inte med andra. Kan du simma? Kan du cykla? Kan du springa (eller gå)? Bra, då kan du köra triathlon!

Var tycker du det är bäst att träna?
– Löpning på Sörmlandsleden och simning i en simhall stängd för allmänheten. Jag är nog lite enstöring här tror jag…

Hur många punkor innan du bryter?
– Två antar jag, eftersom jag har med mig en extra slang. Men det är i teorin, i praktiken bryter jag nog vid första om det är dåligt väder eftersom jag fryser så lätt på cyklingen.

Värsta och bästa simning:
– Värsta: i simhallen när det är massor av folk och dessutom vattengympa med dålig musik på hög volym – då blir jag stressad av allt sorl och vill bara därifrån.
Bästa: en sommarkväll i en spegelblank insjö eller i en tom simhall med solen som lyser upp vattenytan.

Hur många timmar tränar du en vanlig vecka i april?
– Cirka 10 timmar.

Våtdräkt:
– Tyr Hurricane Freak of Nature – en tokdyr dräkt som jag fyndat begagnad.

Cykel (huvudsaklig tävlingscykel):
– Cervelo P2.

Löparskor (förstaval tävlingsskor):
– Asics super-J 33.

Idrottsliga meriter (tider, medaljer m.m.):
– Topp 30 på Stockholm Marathon (bästa tid 3,01) 2 ggr och på Lidingöloppet (bästa tid 2,17) 2 ggr.
Bästa svenska i min agegroup, 5:e plats totalt, i Kalmar 2014. Tid 10,43
8:e plats i min agegroup på långdistans-VM i Motala.
Några personbästa:
10 km löpning: 38,22
Löpning halvmarathon: 1,26
90 km skidor (öppet Spår): 5,49
Bästa HIM: 4,52
IM (har bara gjort en…): 10,43
Vansbrosimningen: 42,19
Vansbro Tjejsim: 15,19

Målsättning:
– Att se hur bra jag kan bli med de förutsättningar (två små barn, jobb, låg inkomst etc) jag har, förbättra min cykling, kvala till Hawaii… Springa under 3 h på maraton. Ha roligt – känna mig stark!

 

8 tips som hjälper dig att lämna komfortzonen

8 tips som hjälper dig att lämna komfortzonen


Det enda sättet att lära sig hantera en högre träningsbelastning är att successivt tänja på gränserna. Genom att inte enbart träna hjärta, lungor och muskulatur – utan också fokusera på viljestyrkan under sina träningspass – lär man sig att hantera smärtan. Man lär sig att acceptera den som en naturlig del av en effektiv träningsprocess och man hittar sätt att hantera en hög intensitet, trots att kroppen vädjar om minskad ansträngning.

Generellt finns det två mentala tekniker för att hantera det fysiska obehag som uppstår när man pressar sin kropp till gränsen för dess förmåga. Den ena innebär att man associerar och den andra att man dissocierar.

1. Den förstnämnda metoden innebär att man närmast blir vän med smärtan. När hjärtat pumpar och lungorna ventilerar för öppna spjäll är det tecken på att man tränar effektivt eller gör en maximal tävlingsinsats. Smärtan blir då något positivt eftersom det ju faktiskt är just precis det man eftersträvar.

2. För att lära sig att fortsätta löpa även när kroppen helst vill slå av på takten kan det kännas lättare att fokusera på vissa konkreta detaljer i löptekniken. Tänk exempelvis på att ”ligga högt” med höften för att undvika att få en ”sittande” löpstil eller på att ha en bra stegfrekvens. 

3. Ett mentalt trick som ofta fungerar bra i tävlingssammanhang kan vara att ta ett riktmärke på en löpare framför dig och sedan föreställa dig att det finns ett rep fastsatt i ryggen och tillbaka till dig. Successivt vinschas du allt närmare löparen framför dig och ser på så sätt ett konkret resultat av det obehag som du upplever när du pressar dig hårt.

4. Den motsatta tekniken – att dissociera – innebär att man istället för att gå in i smärtan och göra den tydligare, går åt motsatt håll. Genom att tänka på helt andra ting än att du faktiskt löper på din maximala förmåga, låter du tankarna vandra bort från smärtan. 

5. Du kan försöka lösa ett matematiskt problem, drömma dig bort till en härlig sandstrand eller en god måltid. En del låter en film eller ett musikstycke spelas upp i huvudet. Andra upprepar ett mantra som hjälper dem att koppla bort smärtförnimmelsen.

6. Att löpa med musik i öronen är en form av dissociation som många ägnar sig åt under träning och tävling. Viktigt är då att man inte låter musiken spela huvudrollen så att man tappar fokus på träningen eller tävlingen.

7. Under långa träningspass och tävlingar kan dissociation vara ett bra hjälpmedel för att hantera situationen. Vid kortare, mer intensiva belastningar är den förstnämnda tekniken – association – ett bättre alternativ eftersom kravet på fokus då är högre.

8. Man når bättre resultat genom att öka den mentala närvaron och lära sig att jobba med smärtan snarare än mot den. Det är så de flesta elitlöpare – oberoende av distans – hanterar sin smärta för att behålla fokus på uppgiften.

Att lära sig löpträna utanför den egna komfortzonen innebär att man släpper rädslan för att bli trött och att man accepterar att vissa träningspass är smärtsamma att fullfölja. Merparten av den träning som man genomför bör ligga på en tämligen måttlig belastningsnivå, men de tuffa passen som krävs för att utvecklas måste få göra ont. Det finns helt enkelt inget annat sätt att nå sin fulla potential som löpare.

SM-fest i Västerås i helgen

SM-fest i Västerås i helgen


Tävlingsområdet med växlingar och målgång för alla klasser var beläget vid Stadshuset i centrala Västerås. Deltagarna simmade i Mälaren och Svartån samt cyklade och sprang på avstängda varvsbanor. Distansen för SM var olympisk, vilket innebar 1500 m simning, 40 km cykel och 10 km löpning.

På söndagen avgjordes riksmästerskap för masters och båda dagarna var det tävlingar för motionärer och ungdomar.

Resultat SM, olympisk distans damer:
1. Mikaela Persson, tid: 02:20:16
2. Marie Carlsson, tid: 02:25:20
3. Sara Svensk, tid: 02:29:49

Resultat SM, olympisk distans herrar:
1. Gabriel Sandör, tid:02:03:20
2. Joel Vikner, tid: 02:03:39
3. Rasmus Andersson, tid: 02:09:13

Resultat sprint, motion damer:
1. Kina Höglund, tid: 01:16:41
2. Malin Bäckström, tid: 01:20:31
3. Caisa Sindt, tid: 01:23:27

Resultat sprint, motion herrar:
1. Jonas Moberg, tid: 01:13:29
2. Peter Lindblom, tid: 01:15:49
3. Jonas Wiklund, tid: 01:18:08

Resultat olympisk, motion damer:
1. Sue Thunström, tid: 02:28:10
2. Pernilla Denker, tid: 02:31:51
3. Rebecka Harding, tid: 02:36:30

Resultat olympisk, motion herrar:
1. Henrik, Jansson, tid: 02:09:00
2. Claes Wikdahl, tid: 02:13:12
3. Roger Sjösten, tid: 02:14:48

Se alla resultat från lördagens tävlingar här.
Se alla resultat från söndagens tävlingar här.

Nästa SM-tävling går i Jönköping 25 juli, och då ska de svenska mästarna på medeldistans koras. Den sista deltävlingen går i Malmö den 2:a augusti.

Är du nyfiken på den vad den totala poängställningen i samtliga cuper är? Klicka här för att se efter!  

Foto: Maria Larsson. För fler bilder, kika in på Västerås Triathlon Facebooksida.

Så lägger ni upp träningen under semestern…

Så lägger ni upp träningen under semestern…


Vi frågade här på runnersworld.se hur ni lägger upp träningen under sommaren och så här svarade ni (antal svar inom parentes):

Jag springer mycket mer än under resten av året: 33 procent (256)

Jag reser iväg på åtminstone en tränings/löpresa: 4 procent (34)

Jag testar en hel del träning som jag annars inte gör: 5 procent (41)

Jag tränar på som vanligt: 50 procent (385)

Jag passar på att vila mycket under semestern: 7 procent (56)

LÄS MER – Massor av bra träningstips!

Semesterträning – coachens 7 bästa tips
Vill du bli snabbare på semestern? Testa våra bästa sommarpass
Så förbereder du dig för sommarens traillöpning