Halmstad Halv IM


Har kanske framgått tidigare men jag har en stor förkärlek till Halland och då mer specifikt Haverdal som ligger precis norr Halmstad/Tylösand. När Anders Engström förkunnade för mig i höstas att de planerade köra en halv IM där sommaren 2013 så blev jag överlycklig.
Äntligen har någon tagit förnuftet tillfånga och lagt en längre tävling på världens vackraste plats. Att det dessutom händer mitt under brinnande semestertider då stan är fullproppad med glada turister gör inte saken sämre.

När jag sen fick se cykelbanan så blev jag ännu gladare eftersom den i princip går på alla de vägar som jag tränar löpning & cykel som mest på under sommarenperioden. Så även om jag bland locals är en nedrig ”Badjävel” så känner jag att detta är lite som en tävling på hemmaplan för mig.

Är alltså väldigt färgad av min egen situation. Förvirrande dock hur Vansbro kunde sälja slut sina 400 platser på under minuten medan denna tävling som ligger mitt i semestersveriges navel knappt uppmärksammats?!

Vi snackar om växlingsområde mitt på stora torg, simning i Nissan och löpning längs med den vackra strandpromenaden till samma vattendrag. Cyklingen kommer gå på väldigt snabba och minimalt kuperade vägar längs vacker natur.
Inget illa om Vansbro men det finns hyfsat mycket mer att göra för både de tävlande och de närmast sörjande innan & efter tävlingen i Halmstad?!

Anmäl er nu och kom och försök slå mig i Halmstad den 14:e juli!
Jag är lika naiv som vanligt och siktar självklart på pallen….(Seniorklassen såklart)

www.svensktriathlon.org

//M

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Stirrar i taket


Efter långpasset på 26 km i söndags så kändes luftrör & hals irriterade. Valde att vila hela måndagen i hopp om att det skulle bli bättre. Oförändrat läge i tisdags så jag kände att ”skitsamma, kommer säkert ändå bli sjuk så jag kan lika gärna ligga i feber medan jag återhämtar mig från kvalitativ träning”. Sagt och gjort. Simning på lunchen samt hårda intervaller med Terrible Tuesdays på kvällen. Hade bra sprutt i musklerna men fasanfullt tungt att andas. Bröt intervallerna efter 3×2 km. De jag sprang med höll 6:45-6:55 per tvåtusing vilket inte riktigt är min tröskelfart med en infektion i kroppen. 

Natten till onsdagen blev inte helt otippat ganska oröjig. Feber, hosta och irriterade slemhinnor. Ögonen rinner som två vattenfall och böjer jag mig framåt känns det som om två järndankar sitter i bihålorna. Tur i oturen så är det nog bara dotterns förkylning jag åkt på. Sambon & sonen har nyligen legat en vecka i feberinfluensa så den är jag glad om jag slipper.

Är lite kluven när det kommer till att träna när man har nåt skit i kroppen. Under vinterhalvåret är det sällan en 100 procentig känsla. Näsan känns ofta lite täppt och man är lite varm/kall om vartannat. Skulle man lyssna på dessa signaler skulle man inte få mycket träning gjord. Min strategi, och den vill jag verkligen inte uppmana någon annan att ta efter, är att jag kör så länge jag inte har ont i halsen alt har feber. Känner jag dock under passets gång att någonting är fel så bryter jag. Inte mer med det…

Gjort en annan reflektion som jag nästan måste forska lite i. Nu när jag ökat min dos cykling och gjort fantastiska framsteg där på kort tid så undrar jag hur det påverkar min löpning. Man får en känsla av att dessa två grenar inte går hand i hand utan om man ska bli bättre på den ena så kommer det på bekostnad utav den andra. Menar inte att jag blir en sämre löpare men att det hämmar mina framsteg där. Det är säkert inividuellt och har med att göra var i sin utvecklingstrappa man står men ändå värt att luska lite i. Får återkomma när jag fått lite klarhet i det här.

Nu ska jag överdosera vitaminer och kolla på lite hemmafru anpassad tv.

Räknar med att vara träningsduglig till på lördag igen. Måste passa på nu när det är min sista vecka som ”ung”. Fyller 35 år nästa fredag och då är jag en tvättäkta age grouper. Att tillhöra masters klassen, tävla som veteran…..Fy faan!! Jag kommer fortsätta anmäla mig som ”senior” tills de slänger ut min rynkiga gamla kropp.

//Young Gun

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Gädjemätare


Hallå igen!

Ganska långt mellan uppdateringarna men det känns ganska naturligt. Perioden man har just nu är inget annat än en repig skiva. Dagarna går och man försöker hålla modet vid liv. Man fick några timmar i helgen då man skymtade solen och halva Stockholm fick glädjefnatt. Man vet att det är illa om -15 grader och sol får folk att bli lyriska över vädret och börjar yra om tunga D-Vitamin injektioner..

Lovade mig själv att verkligen ge min nya tränare Björn en chans att äntligen förbättra mina tidigare mediokra cykelprestationer. Har gått så långt att jag springer enbart 2-3 pass i veckan nu till förmån för mina cykelpass. Löpning som annars är det jag verkligen älskar. Men om jag ska vara tillräckligt fräsch och låta kroppen vänja sig vid dessa ökade påfrestningar så måste jag kompromissa lite. Dessutom behöver jag mer vila nu än tidigare då jag blir ganska sliten av cyklingen eftersom jag inte är van vid att köra så hårt & strukturerat. 

Har ingen ”riktig” wattmätare ännu utan förlitar mig på min trainer, en Tacx Flow. Tanken är jag ska köpa en Quarq en månad innan utesäsongen drar igång. Är fullt medveten om att min trainer inte är exakt i förhållande till verkligheten men den är faktiskt väldigt konstant. Den är perfekt för mitt enskilda ändamål men talen den visar går knappast att jämför med någon av min karaktär som har en annan mätare. Kan nog diffa så mycket som 5-10% mellan olika mätare av denna sort. 

Nåväl, har redan gjort fantastiska framsteg på bara 5 veckor. Lagt på nästan 5-7% högre watt än tidigare allt annat lika. Detta är ju självklart inte bara rent fysiologiskt utan jag har även vant den tidigare ringrostiga kroppen övningarna samt att psyket lärt sig hantera belastningen. Nu är det inga problem att köra t ex 2×10 min @ 275-280w med 5×1 min @ 400-410 w efteråt eller 6×6 min @ 310-315w med 60 seks vila. Hade nån sagt att jag skulle köra detta för bara 8 veckor sen så skulle jag tro att han ville ta livet av mig. 
Har även tack vare denna struktur fått mycket bättre koll på mina pulszoner på cykeln.

Låter kanske konstigt men jag ser verkligen fram mot mina pass och är uppriktigt laddad att trycka av inför varje set. Är dock lite oroad över imorgon. Huvudserien är 3×10 min @ 305-310w vilket är rätt saftigt för mina storkben. Att vi dessutom sen har 5×1600 meter löpning @ 3:30 min/km på tisdag kommer göra att vilodagen onsdag blir en helig dag!

Hoppas ni får en skön vecka!

M

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Kvalitet vs Kvantitet


Man brukar ju fastna för de ”sanningar” som passar ens egen filosofi bäst. Man tar emot teorier som stödjer ens egna med öppna armar medan man förkastar det som man själv inte tror på eller kan efterleva. Detta är inget nytt men kanske nyttigt att tänka till om ibland så man håller sig nykter bland alla kost- och träningsfilosofier.

Effektivitet har jag alltid trott på. Inte bara när det kommer till träning utan när det kommer till livet i stort. För de som känner mig vet att ingen förutom kanske min egen mor går snabbare än jag. Oavsett om jag har bråttom eller inte så går det undan. Många måste småjogga för att hinna med. Tycker helt enkelt man ska ta sig från A till B på snabbbast möjliga sätt. Hade det inte varit praktiskt omöjligt i de flesta fall hade jag nog sprungit.

Inom träning så tror jag verkligen på kvalitet före kvantitet. Ser inget självändamål att ligga överst på Funbeat listorna över de som tränar mest. Det som räknas är väl att komma så snabbt i mål som möjligt på de tävlingar man ställer upp i?! Har man dessutom tränat färre timmar än konkurensen för att komma dit så är det ju win win?!

Efter att ha läst Micke Sahlbergs välskrivna blogg om hur Kenyaner tränar så får man verkligen vatten på sin kvarn. Det här finliret vi håller på med här hemma är snudd på fånigt ibland. Vi sväljer nya träningsfilosofier med hull och hår, tänker sällan efter utan gör en massa saker och hoppas på att vi ska finna genvägar till högre farter. Vi lägger ner massvis med timmar på skadeförebyggande övningar och annat och glömmer bort att träna det som vi egentligen behöver. Det är säkert jättebra att köra yoga, stenålderspromender, barfotalöpning på stranden, simma med paddlar & dolme, core, bikram, crossfit, kettlebells & klättring. Men jag tror att man blir bra på att springa genom att springa fort, cykla blir man bra på om man cyklar hårt och simma blir man bra på om man simmar disciplinerat. Hör och häpna!

Självklart om man har skador eller problem med något annat så måste man ju alternera sin träning om t ex ens knän inte håller för löpning & cykling. Men så är inte fallet för mig, ta i trä.

Förra veckan innehöll väldigt mycket kvalité. Nedan kan ni se vad jag roade mig med.
Notera dosen av cykel, förra året körde jag 1-2 ggr i veckan.

Måndag – Cykel MTB fartlek, 1:45h
Tisdag – Löpning 10 km snabbdist, 40 min
Onsdag – Cykeltraner, tröskel 50 min. Simning 50 min.
Torsdag – Löpning intervaller, 6×1000 med 200 joggvila.
Fredag – Cykeltrainer, VO2 Max intervaller, 50 min.
Lördag – Cykel MTB fartlek, 1:30h.
Söndag – Simning 80 min, LÖpning långpass 20 km, 1:25h.

Efter 9 dagar av relativt hård träning blev det vilodag igår. Välbehövligt samt att ikväll ska min löpargrupp Terrible Tuesdays köra ett löptest på 5 km ute på Bosön. Då jag är prestationssnobb så vill jag vara 100% fräsch så jag får en tid jag kan stå för. Hatar vara den som står med sjuttioelva ursäkter om varför det inte gick fortare…. 
Daniel Norberg har lovat att lotsa mig ner mot låga 17. Försöker inte tänka på att det innebär 3:25 min/km…..kommer smaka blod i min torra mun efter 3,5km 🙂

Hörs på den!

M


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

überbiker


God Fortsättning!

Nu när träningens största fiende No1 snart är död, dvs Julen så kan man äntligen börja ta tag i sig själv igen. Den underbara vardagen där struktur och planeringen är genomförbart är här, Halleluja! Den viktigaste grenen inom Triathlon är inte löpning eller cykling, ej heller är det simning, utan ”time management”. Julbord, julklappar, släktträffar, influensa, rimstugor, baksmällor, resor och annat omöjliggör detta.

Som jag nämnde tidigare så har jag en ny coach, Björn. Då jag känner att jag kan förbättra mig avsevärt på cykeln så föll lotten på den bästa cyklist som vi har i Sverige inom triathlon. Han är nog för övrigt top 3 i världen på cykeln skulle jag tro….

Skillnaden mot tidigare är nu att jag mer detaljerat kör med watt som angivelse och inte puls/känsla. Finns för & nackdelar med bägge tillvägagångssätt men den största fördel som jag känner med att köra efter watt är att man inte fuskar med intensiteten. Ganska lätt att bli bekväm annars på trainern och inte köra tillräckligt hårt på de pass som ska vara tuffa. Detsamma gäller de pass som ska vara lätta.

Först fick jag genomgå en del tester. Bl a ett maxtest på 3 minuter efter 30 min av arbete samt ett maxtest på 20 min. Den datan som man får av dessa tester används för att lägga upp var jag ska ligga på mina framtida tröskel- och VO2 max pass.
Som det ser ut så kommer mina veckor nu bestå av tre cykelpass från tidigare två.
Ett tröskel, ett Vo2 Max och sen ett långt och lugnt.
Egentligen väldigt basic men jag hade aldrig kunna lägga upp det själv. Dessutom blir det väldigt inspirerande vetande att han som skriver passen är magisk på cykla.

Kommer bli otroligt intressant (för mig) att se hur bra jag kan bli av detta. Eftersom det inte riktigt finns 10 km lopp som det gör på löpning inom cykling så är det aningen svårare att få en begripligt kvitto på resultatet. Men lär nog märka på de första Duathlon tävlingarna i vår var jag ligger?!

Vill även passa på att tacka den regngud som sköljde bort snömodden vilket gör det möjligt för oss sportfånar att springa utomhus igen. Jag vet inte hur ni ändra känner men ”snöpuls” är bland det tråkigaste och vidrigaste jag vet. Kul en gång, men sen räcker det. Lite som Julen i sig….

Nu väntar några löpintervaller på bandet eftersom sporthallarna kör med modifierade öppettider. Älskar glo in i en betongvägg samtidigt som svetten sprutar ur min kala hjässa till tonerna av en Spotify slinga som jag tröttnade på 2009.

M


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Bad Example


Leva som man lär är nog fanimej bland det svåraste uppgifter man kan ta sig an. Det märker man inte minst som förälder när man ska försöka uppfostra sina barn samt i sin träning när man ger andra råd över hur de ska bete sig. Hör och häpna så har det även uppmärksammats att politiker har tagit diverse genvägar samt fubbat med redovisningen genom åren.
Jag har precis som många andra åkt på diverse säsongs baciller. Att väldigt många människor tränger ihop sig unomhus under vinterhalvåret är inte direkt negativt för bakterierna.
Försök dessutom få till ditt pretantiösa träningsschema i samband med detta och ett par rejäla julbordsfyllor, Ja då har du garanterat en sängliggande period framför dig.
Som tur är så är långt långt kvar tills man ska mäta sina krafter med likasinnade idioter men dessa avbräck kan vara nog så irriterande. För min del var det nog lika bra att jag fick lugna ner mig då jag dras med några besvärliga skavanker. Överansträngd sena/muskel baksida knä samt begynnande Plantar Fasciit.
Igår fick jag dock nog. Sex dagar stillsittande är en fruktansvärt lång tid utan att få utlopp så jag begav mig till Bosön där min lilla löpargrupp hade samlats för att avverka en parstafett på 12×400 + 200 meter = 10,000 meter per par.
Tydligen är jag väldigt mycket dummare än jag trodde då jag inbillade mig att jag skulle enbart springa på 80% av min kapacitet och sen gå av om jag fick några obehagskänslor.
Istället blev det som vanligt, sprang på 110% av min kapaciet och upplevde en helt ny form av obehag. Fick yr & matt sätta mig vid kanten efter målgång och suga i mig en äcklig gel. 200 meters nerjogg kändes som ett marathon. Märkligt nog var farten ok trots att det kändes ganska olustigt på sista 5 reps. Snabbaste på 1:08, aldrig långsammare än 1:15 per 400:ing.

Memo to self – Stanna hemma om du är dålig. Gå som nykterist på förfest hemma hos Hells Angels funkar inte.

Annars händer det faktiskt en hel del. Kanske inte stoff nog för att få ett mittuppslag i Triathlete Europe, men i mitt liv så är det stort.

1. Pasi min tränare har slutat som coach vilket gjorde mig coachlös.
2. Efter lång eftertänksamhet och åtskilliga analyser så föll mitt val på Sveriges egna überbiker – triathleten Björn Andersson.

3. Björn var på ett barmhärtligt humör och tog mig under sina vingar.

4. Finns långt skridna planer att jag kommer tillhöra ett spännande team under 2013, mer om det senare.

5. Jag har köpt en MTB med extra allt. Kan göra det lilla extra för mina späda ben i vinter känner jag.

6. Satt PB på 100 resp 50 meter simning. 1:10 resp 31,7 seks. Detta utan voltvändning då jag knappt behärskar det.

7. Fick till 3:24, 3:20, 3:20, 3:18, 3:17, 3:14 på 6×1000 förra veckan med start 5:00. Så snabb i december har aldrig hänt förut.

8. Gjort en bikefit med Klas Johansson. Blev sjuka förändringar, bland annat så sänkte vi mitt styre med hela 10 cm. So Aero!

Stannar nog där så ni kan få tillbaka andningen, förstår om det blir mycket att smälta på en gång.

Hörs snart igen!

Birdlegs


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in