Blogg

Latissimus Fucking Dorsi


Ungefär där sitter de. Latissimus Dorsi, eller Lats som de kallas i dagligt tal. Eller Fucking jävla kuk-lats som jag kallar dem. Jag har svårt för mina lats, för de hajar liksom inte vad det är jag sysslar med. Det tog ju mig ett år på Crossfit Nordic innan jag insåg att något var fel. Varför kunde plötsligt alla göra pullups? Kreti och pleti, mannen och kvinnan på gatan kom in på gymmet någon vecka och sedan kunde de göra pullups. Vad gjorde jag för fel!?

Jag gick till coach Jakob och frågade. Han gjorde några tester och sa sen ”Dina lats svarar inte”. Latsen är skitstora muskler som ska dra dig upp när du gör pullups. Mina svarar inte – jag drar mig alltså inte upp. Jag kan göra typ en nu, men det är efter många timmars jobb. Chinups hade jag lättare för, för då kan man dra som en galning med sina svällande super-duper-biceps och komma upp ändå.

Nu kör jag, sedan ganksa länge tillbaka, två pass i veckan för att få latsen att haja vad jag gör. Jakob ger mig massor av kontaktövningar för latsen och jag tragglar pullups. Jag hatar det verkligen! Alltså inte hela passen, utan just när jag ska göra pullups. Frustration är bara förnamnet. Och det går så långsamt! Jag vill ju att de ska växa till sig och fatta NU!

Och i lördags hände det. Jag skulle på fest och kom inte i klänningen jag hade tänkt ha på mig. Mina lats hade vuxit så till den milda grad att det inte gick att dra igen dragkedjan. Eller jo, men då sa Emil till mig att det vällde ut på sidorna.

Så något har hänt i alla fall! Nu känner jag mig lite mer taggad inför pullups-passet i morgon.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Komsi komsi lilla släden


Idag var det släddrag på passet från Jakob. Jag hade inte testat förut på riktigt, och det var jätteroligt! Man kan både knuffa och dra släden, och idag skulle jag dra, förut har jag bara knuffat den. Det tog verkligen på hela kroppen. Superhärligt. Får se om jag tycker att det är lika härligt i morgon.

Dra och sedan vända släden….

…och sedan dra igen. Denna gång med shitface. Man kan inte vara snygg jämt.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

IM Kalmar – 9:27:12


Har nog aldrig varit så besviken över ett PB i hela mitt liv. Förklaringen är ganska komplicerad och jag är inte säker på ni kommer förstå. Inte ens jag själv vet vilken fot jag ska stå på. Försöker mig på summera det hela så kanske det klarnar…

Simningen – 1:03:04
Personbästa med hela 4 minuter. Inte missnöjd med tiden utan snarare hur jag fick den. Hade fötter och sällskap under de första 800 metrarna sedan simmade jag i princip ensam och gjorde ett alldeles för långt och stort yttervarv. Missbedömde hur trångt det skulle vara på banan nu med det nya rullande startsystemet. Skönt veta att man i princip klarar låga timmen solo men inte det bästa om man siktar på en bra sluttid. 

Cykling – 4:57:10
Höll min plan i detalj. En kontrollerad första tredjedel där jag låg 10-15 meter bakom lämpliga farthållare ner till Degehamn. Därefter brukar de tröttna och man får köra solo. Visste jag hade en bra grupp cirka 3-4 minuter framför mig så jag ökade norrut upp till bron då jag i princip fick köra helt ensam. Klockade första 9 milen på 2:22h. Fick en varning när jag cyklade om Emma Graaf eftersom jag åkte för långt ut i mötande körfält. Stop and Go i Kalmar som kostade en minut tyvärr. Där brann mina chanser komma ikapp gruppen som jag hade jobbat så länge för hinna ikapp. Sista 4-5 milen är och förblir ett mentalt & fysiskt helvete. Blödande skav i ljumskarna samt helt förnedrade nack & ländmuskler. Benen var fina och energin var bra. Banan var för lång i år egen, 18.25 mil.

Löpning – 3:20:33
För en gångs skull skulle jag springa smart. Är i otroligt fin löpform och ville verkligen inte sjabbla bort det pga dålig pacing som tidigare år. Till skillnad från 2013 var benen inte alls lika slaktade av cyklingen vilket bådade gott. Hittade en bra pace mellan 4:10-4:20 där jag trummade på. Första varvet gills inte, alla kan springa det. Tyvärr uppstod problem redan i början av andra. Dippar får man, det ingår men håll och illamående är ovanligt för mig. I det här läget låg jag trea eller fyra i min Age Group med en ganska stor lucka till bakomvarande. Testade stanna vid kommande två aid stations för fylla på energi samt kyla av mig men problemen kom tillbaka. Ländryggen hade även den helt gett upp då jag inte legat tillräckligt många timmar i aerobågen i år. När jag insåg att det här kommer inte bli en snabb mara rasade hela min värld samman. Fick gå/jogga om vartannat. Vid några kilometer kvar bestämde jag mig för att springa sista 2 km in i mål i alla fall. Hawaii vid det här läget kändes avlägset och jag kände mig ovärdig en slot. Det mest irriterande var att benen fortfarande kändes kanon och när jag väl sprang gick 4:20-4:30 lätt.

I mål kom jag på 9:27:12. Personbästa med 4 minuter tack vare simningen. 8:a i min age group och fick en roll down till Kona. Kändes lite skamset initialt men känner jag har så mycket mer att få ur mig att ett nytt lopp är välkommet. Där ska jag revanschera mig!

Slutsats: Simningen är okej, går finslipa någon minut till där. Cyklingen är mer än okej, bara vänja kroppen mer vid sittställningen. Löpningen är över förväntan. Långa & lugna pass som vänjer mig hålla på länge och jag är övertygad om att jag fortfarande kan åstakomma stordåd?!

Tack alla fantastiska människor som outtröttligt hejar på oss längs banan och hemma framför ”live update”. Tack alla som jobbat med Kalmar Ironman på ett eller annat sätt. Det är en helig plats och ni förtjänar allt beröm i världen!

Nu börjar jag snart ladda för Kona. Där kommer det smälla ”INGEN KOMMER IHÅG EN FEGIS” kommer stå på min rygg!

Följ mig på instagram eller twitter om ni vill följa uppladdningen dit @nelker

Nelker
 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Ibland är man EXEMPLARISK


Jag var jättetrött i morse när klockan ringde klockan 05. Alltså, jättetrött. Dessutom regnade det. Jag surade iväg till tunnelbanan, men piggnade till direkt när jag kom in på Nordic. Hela OBS-klassen var samlad igen (nej, det är inte jag som har lagt upp min stora grova hand på Rikards axel, det är Johan) och Jenny var tillbaka och coachade. Bästa Jenny. Jag har saknat henne.

Vi skulle göra ryck. Jag är väldigt dålig på matte, men jag uppskattar antalet till 3 000 stycken. På 21 minuter. Vi har kört mycket ryck nu ett tag och själva rörelsen börjar sätta sig lite mer nu. Det är fruktansvärt svårt, men efter torsdagens superpass med Nils Mr Teknik Wallfält, så känns det mycket bättre. Idag tänkte jag på att komma bak med överkroppen så att jag inte blir framtung. Till och med Jenny var ganska nöjd.

Sen avslutade vi med 6 minuter AMRAP med 10 sekunder hollow (alltså ligga på golvet med ryggen i golvet, skuldror och ben lyfta) och 4/4 utfallshopp. Efter 16 varv sög det grisen i låren men med kommentaren ”EXEMPLARISKA utfallshopp” från Jenny kvar i öronen kan man ju i princip göra hur många som helst. Det är inte så att hon aldrig ger beröm – idag tror jag att hon var så sentimental över att vara tillbaka hos OBS-klassen att hon sa ”Ni är så fina” ut över hela klassen – men hon ger inte beröm i onödan. Och så är man ju en sucker för att få höra att man är duktig.

Så nu ska jag leva på mina exemplariska utfallshopp hela veckan, för i morgon till exempel kommer jag inte att få några beröm. Då är det 400 m löpning och annat elände på passet. Att coacherna kan hålla sig ifrån att vråla ”DU ÄR SÅ DÅLIG!” till mig när det är löpning på passet är ett under.

Well well, nu är veckan igång i alla fall!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Prove me wrong – go easy


Imorgon kl 7:00 ska jag starta min 5:e raka Kalmar. Trots den erfarenhet jag har samlat på mig och den goda form jag är i så man ändå väldigt nervös & förväntansfull. Hade det varit en marathon hade det känts betydligt enklare. Har nämnt det tidigare men bara komma till startlinjen på en Ironmantävling är en bedrift i sig. Det är miljoner grejer tänka på innan och oräkneliga beslut där för och nackdelar skall vägas i en redan förvirrad hjärna. Nu strax innan det är dags för sängen känns det nog ändå som om jag har koll på det mesta. Inte så mycket att oroa sig för, det är bortom min kontroll. 

De sista förberedelserna innefattar 10-15 minuter av vardera gren på tävlingsbanan. Testa utrustningen och skapa sig en mental bild om vad som komma skall. Väderleksrapporterna spår lätta vindar på 3-5 m/sek och 21 grader i skuggan. Det är kanske vad man kan få inne i skogen. Ute i öppen terräng var det duktigt varmt i solen och det blåste friskt på sina håll. Skulle innebära fantastiska förhållanden för mig. Detta innebär att de övriga deltagarna har vallats in i en falsk illusion och sannolikt kommer köra på tok för hårt. Bäst av allt är om de siktar på en kryddad sluttid också vilket oftast slutar illa. Har man kört Kalmar innan vet man att den banan är allt annat än lätt. Man måste vara väldigt anpassningsbar och inte luras in i en falsk förhoppning. Nu låter det som om jag hoppas det ska gå dåligt för mina medtävlare. Det vore väldigt osvensk säga en sådan sak men jag är här för en bra placering och för att det ska ske måste jag vara en relativ vinnare. Ni får tolka det hur ni vill. 

Min strategi kommer vara väldigt avvaktande tills dess att jag känner vilka löpben jag har efter ca 10 km in på löpningen. Har jag en bra känsla där kommer jag försöka lokalisera andra i min Age Groups som ligger före mig och försöka plocka dem en efter en. Vågar inte ge mig på tid för vad avslutande marathon kommer hamna på men farter ner mot låga 4-fart är tanken i alla fall.

Nu hoppas jag få till en bra vila innan start imorgon. Startnt 1035, i age group M35-39.
Följ oss på www.ironman.com ”live coverage”.

Till er andra som tävlar imorgon ”prove me wrong”!

Nelker
 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Världens känsligaste ämne?


Graviditeter och bebisar. Finns det något känsligare? Finns det något som kan få igång sociala medier så till den mildra grad som vad man får och inte får göra när man är gravid, när och var man får amma och hur man ska uppfostra sina barn. Den här gången handlar det om träning och graviditet. Kan vara ett av världens känsligaste ämnen.

Jag utgår från mig själv. På bilden har jag fyra dagar kvar till förlossningen. Jag är på Fitness Magazines 15-årskalas och mår, som ni alla kan se, jättetoppen. Mitt bästa drag var att jag direkt när jag fick veta att jag var gravid bokade tid hos PT:n Pernilla Ohlsson, som jag litar 100 procent på, för att kolla av läget. Hur skulle jag tänka? Hon sa bland det bästa någon någonsin har sagt till mig: ”Det som KÄNNS bra ÄR bra”, och det är mitt ENDA tips till gravida kompisar som hör av sig till mig och vill veta vad de kan träna när de är gravida. Jag körde mitt sista träningspass två dagar före förlossningen, och då körde jag rätt tung styrka och simning. Så var det genom hela min graviditet. Jag mådde oförskämt bra och tränade det jag ville och det som kändes bra. Det som kändes bra FÖR MIG.

Samtidigt hade jag en granne som låg i soffan hela sin graviditet och kräktes och hade foglossning. Att träna var för henne en omöjlighet och inför henne skämdes jag nästan över hur bra jag mådde.

Så olika kan det vara! Ingen graviditet är den andra lik, ingen känner din kropp lika bra som DU. Ingen vet hur det känns inne i din kropp när du tränar förutom DU.

Idag skrev en fantastisk tjej på mitt gym, Elín Jónsdóttir, ett blogginlägg om en kommentar hon och hennes man Númi fick när han la upp en film på Instagram på henne när hon tränar i vecka 42. De flesta blir säker imponerade när de ser filmen där hon gör ett gäng butterfly pullups med magen i vädret. Men en person klarade visst inte av det. ”Nice that you are trying to murder your own baby” löd kommentaren. Alla vi som känner Elín vet att butterfly pullups är vardagsmat för henne, hon är stark som en best och har kunnat hålla igång sin träning fantastiskt bra under gravidititen. Bra för henne! Och för barnet, är min fasta åsikt. Att då få höra att man försöker döda sitt barn är ju så bisarrt att det egentligen bara är att blunda för och lämna bakom sig, men kommentaren säger ändå en del om synen på träning och graviditet.

Precis som Elín skriver i sitt blogginlägg är väl inte det största problemet i dagens mödravård att landet svämmar över av mammor som tränar för mycket? Nej, det är väl ett betydligt större problem med mammor som är kraftigt överviktiga på grund av dålig mat och för lite motion, såväl före som under och efter graviditeten? Du har ingen aning om hur någon annans kropp känns. Du vet inte vad som känns bra för någon som är gravid. Så länge som kvinnan i fråga inte gör något som uppenbart skadar bebisen eller henne själv, som att svälta sig, dricka sprit, röka eller knarka – HÅLL SNATTRAN!

Så här tycker jag: Träna när du är gravid. Så mycket som känns bra, och det som känns bra. Har du tur kommer du att kunna hålla igång som jag och Elín har kunnat under våra graviditeter. Har du mindre tur kan du inte göra så mycket alls, utan drabbas av till exempel foglossning. Då får du vara glad om du kan hitta någonting som funkar för dig. Graviditet är ingen sjukdom, behandla din kropp som du brukar när du inte är gravid. Brukar du träna – fortsätt med det, om det går. Brukar du inte träna – börja försiktigt. Graviditet är inte ett tillfälle att toppa formen, utan ett tillfälle att ta så bra hand om dig och din bebis som du överhuvudtaget kan. Och vad gillar kroppen? Jo, fysisk aktivitet, bra mat och återhämtning. Och en och annan chokladkaka.

Det som känns bra är bra!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*