Ryck med långa armar


Jag verkligen avskyr att träna med PT. Jag får prestationsångest och tycker att det är superjobbigt. Men nu kände jag att det fick vara nog. Man kan inte hålla på med crossfit hur länge som helst utan att bli ett dugg bättre på varken frivändning eller ryck. Det är liksom inte acceptabelt. Så. Jag tog mod till mig och bokade en timme med Nordics egen lyftarcoach David Englund. På många sätt är han perfekt som PT åt mig. Jag är lite rädd för honom (inte för att han verkar elak, utan för att han är så grym på det han gör och jag tycker att det är jobbigt att inte vara bättre när jag ska träna för honom. Han blir kanske arg på att jag är så dålig), han är perfektionist (älskar’t) och han ser snäll ut (det behöver man när man ska träna med en perfektionist-PT man är rädd för).

I fredags var det dags. David började med att titta på mina fötter och fråga ”Lyfter du aldrig med lyftarskor?”. ”Eh, nej. Jag har ett par, men jag använder dem aldrig. Jag tänker att jag är så dåligt att jag inte behöver det…”. David bad mig hämta dem och sa åt mig att om jag nu inte är så bra på olympiska lyft är det ju dumt om jag dessutom inte ger mig själv de bästa förutsättningarna. Så med magnesium på händerna och lyftarskor på fötterna gjorde jag mig redo för frivändningarna som vi skulle börja med. Men först fick jag göra frontböj. Jag brukar inte göra frontböj, för jag tänker mig att det tynger på axlarna och gör att jag blir hoptryckt i skoliosen. David tyckte annorlunda och sa att jag förmodligen är svag i bröstryggen och därför faller framåt när jag böjer och då känns det som att ryggen trycks ihop. Bara att börja frontböja helt enkelt och pressa med armarna på vägen upp. Som en thruster. Bara att man inte gör en thruster ändå, utan liksom ångrar sig precis när man kommer upp.

Nu fick jag också veta att jag har VÄLDIGT långa lår. Alltså väldigt långa. Jag har alltid velat stå brett när jag knäböjer, men tyckt att jag står för brett. Nu fick jag veta att jag måste stå brett och vinkla ut fötterna. Om rumpan ska kunna gå rakt ner och inte bakåt måste mina lår ha någonstans att ta vägen! Ok då.

Frivändningarna kändes bra och med några snabba coachtips kom vi till rätta med kardinalfelen jag har gjort. Jag har hållit stången för smalt (jag har också väldigt långa armar, vi återkommer till det senare), stannat till när stången är mitt på låren och dessutom dragit armbågarna ut åt sidorna och inte bakåt, som man ska. Det gick snabbt att rätta till och vi gick vidare till…

… RYCK. Här var det knepigare på många sätt. Det visar sig nämligen att jag är felkonstruerad. Mina armar är för långa för olympiska stänger. Nej, du läste inte fel. I kombination med att jag har en väldigt kort överkropp (den största delen av min längd består ju av lårben) blir mina jättelånga armar i det här fallet för långa. Även när jag håller händerna ända ute vid vikterna så kommer stången för långt ner. Att hålla så långt ut och dessutom ha Mellansveriges längsta lårben gör att startpositionen blir lite konstig, liksom ihopknycklad. Inte alls bekvämt. David visade hur hans startposition ser ut och det var ju något helt annat! Han får ju liksom plats och han är ändå längre än jag. Inte blev det mer bekvämt när David tjatade på mig om att jag skulle ha vikten på framfoten i hela lyftet. Jättesvårt! Jag sa till David att jag gillar att köra marklyft och då tittade han bara på mig med en blick som sa ”No shit!” och som såg ut som att jag kanske ska fortsätta med det. Känns ju bra att vara skapad för något!

PT-David var helt fantastisk! Det är fortfarande mycket som inte känns hundra när jag kör ryck, men nu vet jag vad jag måste jobba på. Han kunde pinpointa alla fel jag gjorde med en sjuk precision. Nu ska jag bara göra några tusen lyft med rätt teknik så att det sätter sig.

Om du är intresserad av att se mig göra två ryck i slow motion, coachad av SAURON så kan ni titta på filmen. Se till att ha ljudet på så att ni inte missar den suggestiva coachningen.

Nu ska jag ut och elda. Inte på ett läskigt pyromansätt, utan på ett Nu-är-de-valborg-och-jag-har-lite-pyroman-tendenser-sätt.

 

 

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ume´nästa!


Boston är ett minne blott. Förvisso ett kärt sådant men likväl historia. Jag håller Boston som nummer ett av alla lopp jag sprungit och därför stör det mig lite extra att jag inte fick ut mitt max för dagen. Innan jag åkte över var jag helt övertygad om att jag skulle kunna utmana mitt PB. Jag tyckte att jag hade gjort jobbet. Alla träningstimmar i mörker och kyla, allt snor och alla svordomar, alla de gånger jag sprang fastän jag hade ont och egentligen borde ha vilat. Det säger väl bara hur nyckfull maran faktiskt är. Det gäller att alla stjärnor står rätt och det gjorde dom inte förra måndagen. Det som stör mig mest är inte det faktum att jag aldrig hade en chans utan snarare att jag nu måste vänta en ”evighet” på en ny chans. Helst skulle jag vilja revanschera mig imorn men just nu får maran vänta ett tag. Det blir inget Stockholm Marathon. Även fast kroppen känns oförskämt fräsch så orkar jag inte ladda om mentalt för det. Nästa gång jag ställer mig på startlinjen för att springa 42 195m så ska både skallen och benen vara med. Sen stör det mig också att jag bröt min trend med att persa på vårmaror som jag gjort sen 2013. 

Kroppen har som sagt återhämtat sig snabbt. Det normala efter en mara brukar vara att jag känner mig mätt och inte är särskilt sugen på att gå på träningen för fullt igen men med tanke på att det inte blev något PB så är motivationen på topp. Värre är det dock med förkylningen. Den har hängt i ända sen den där morgonen ute i Hopkinton. Inte så att jag inte kan träna men snoken rinner som en vattenkran. Kan inte komma ihåg senaste jag hade en sån här utdragen förkylning. Låren som var så fruktansvärt trasiga direkt efter målgång återhämtade sig dock på ett par dagar så jag var igång med löpningen rätt snabbt. Det har mest blivit slentrianmässig distans men har även testat på några längre fartökningar som har känts riktigt bra så sviterna av Boston verkar vara borta.

Fokus i vår kommer att bli halvmarathon för att sedan börja maraträna i sommar. Det bästa med det är att slippa alla långpass på söndagarna, det ska bli så fruktansvärt skönt att inte behöva ta sig igenom alla +30km pass. Senast jag gjorde en halvmara som jag var nöjd med var ganska exakt 2 år sen. Det börjar med andra ord bli hög tid att putsa tiden på den distansen, kanske göra ett allvarligt försök på sub80. Kommer knappt ihåg vad jag har för PB. 1.21 nånting. Det borde vara möjligt att kapa en del på den tiden. Första försöket blir nästa helg i Umeå på Umeå Halvmarathon. Ska på en klassåterträff samma dag i Ume så det passar perfekt att börja dagen med ett nytt PB och sen parta loss och fira det ordentligt. 2 varv runt Nydalasjön, platt som en pannkaka. Yr säger 5 grader och mulet just nu, helt perfekt löparväder. Går det inte där så finns det många andra halvmaror nu i vår; Gävle, Luleå, Linköping, Skellefteå och säkert en hel del fler. Vi har även en halvmara här i stan, ICA Loppet, men eftersom den här stan är som den är, backar överallt så åker jag hellre en bit för att få springa på platten. 

Marathon planerna är inte riktigt spikade än mer än att jag vill springa en snabb mara under tidig höst. Kanske blir det Berlin igen för tredje året på rad. Amsterdam är också ett alternativ. Frankfurt ligger egentligen lite för sent men det skulle också kunna bli aktuellt. Förra söndagen låg jag i soffan och kollade på London Marathon. Blev fruktansvärt taggad att springa den så förhoppningsvis blir det en start där 2018 men det verkar ju vara lättare att vinna på Lotto än att få tag på en startplats där.

Eftersnacket från London handlade ju mest om Matthew Rees, som på upploppet offrade sin egen tid för att hjälpa en medlöpare som knappt kunde stå på benen. Samma sak hände i Boston där Terry Canning bar en avsmimmad kvinna över mållinjen. Det är lika häftigt att se varje gång. 


Jag vet inte om jag hade vart lika storsint, jag vill gärna tro det, men om jag hade kommit på upploppet med 2.48 i sikte så tror jag tyvärr inte att jag hade offrat det. Och då tävlar jag ju bara mot mig själv och har ingenting att vinna. Därför är det extra häftigt att se när samma sak sker bland elitidrottare. Jag tänker på Alistair Brownlee som offrar en potentiell vinst för att hjälpa sin bror på samma sätt.

Uppladdningen inför Umeå kommer att bestå av mindre löpning än vanligt. Ska till Stockholm ett par dagar med jobbet nästa vecka, packar självklart med mig löparskorna men känner jag mig själv rätt så kommer hotellbaren och restaurangbesök locka mer på kvällarna än löpning. Men förhoppningsvis kan det bli nån morgonrunda runt Kungsholmen i alla fall.

/Hörs 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Prehab – pretty fab


Jag gillar wallballs. Alltså på riktigt. Inne i mitt huvud gillar jag wallballs. Det finns ett crossfitpass som heter Karen och som är 150 wallballs på tid. Det brukar jag säga att jag gillar. När jag sedan står och bollar den tunga bollen högt upp på väggen om och om igen så slår det mig att jag egentligen inte alls gillar det. Wallballs är ju svinjobbigt. Balls of death! Jag tror att den här missuppfattningen grundar sig i att jag är ganska bra på wallballs, då är det ju lätt att tro att man också tycker om det.

Idag körde jag 4×6 minuter AMRAPs med 1 minut vila mellan. Det var:

8 toes to bar + 4 shuttleruns

5/5 hantelryck (16 kilo) + 7 kcal airdyne

10 wallballs + 9 kcal rodd

8/8 seesaw press + 16 boxjumps

Skoj och svettigt. Men wallballs dödar ju mina ben. Jag hade inte mycket kvar i låren till boxjumpsen. Men faktum är att tröttheten kommer när jag är färdig med dem och därför kan jag hålla ett hyggligt tempo hela tiden. Några minuter efter att jag är färdig däremot är jag helt mosad. Och dagen efter! Senast jag körde Karen fick jag dagen efter gå baklänges ner för en backe till bussen hemma för att det inte gick att gå normalt. Nu var det ju inga 150 stycken, så i morgon borde det vara ok. (Och se så fint jag tittar uppåt på bilden så att ansiktet liksom sträcks lite. Vis av erfarenhet. Ni som inte hänger med kan läsa inlägget nedan.)

Sedan gick jag på massage. Har haft ont i ryggen ett tag, mitt där den värsta skolioskurvan är. Gick hos Evelina på Naprapatlabbet som huserar hos oss på Nordic. Jag hade inte varit hos henne tidigare, men hon var helt fantastisk! Hon lokaliserade direkt var problemet låg (hade tydligen ett väldigt påslag) och sedan gjorde det svinont i 45 minuter och sedan var det bra! Mörbultad men mjuk. Helt otroligt! Man borde vara bättre på att ta hand om saker innan de börjar göra ont.

Prehab – pretty fab. (Ja, jag har kommit på den själv)


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Bland tunn luft och böneflaggor i Tibet


   Dagens middag är ett fiskhuvud dränkt i chili, sjögrässallad med vitlök och en stor skål ris. Till efterrätt tuggar jag ingefärskarameller, hittills det i särklass bästa kinesiska godiset. Jag sitter på ett torg i solen utanför Shanghais flygplats och upptäcker just en cigarettfimp 10 cm från mina bara fötter och en kines sitter och bolmar på nästa bänk 10 meter ifrån mig. Det är ändå en ovanligt trevlig plats att invänta ett flyg på. Det finns gröna träd, människor sitter och slappar och njuter i kvällssolen och en dåsig söndagsstämning har infunnit sig med en behaglig temperatur och luft för att vara en kinesisk storstad. Jag har precis sagt hej då till de andra och fortsätter nu resan själv och väntar på kvällsflyget som ska ta mig upp till Yading i kinesiska Tibet.

   Jag har redan hunnit vara i Kina i två veckor och har nu kommit halvvägs på med resa med två veckor kvar. Jag började min resa i Shangri-La i Yunnan provinsen i Kina och ett träningsläger tillsammans med det internationella Salomon laget. Under en vecka bodde vi på 3,300 meters höjd och löprundorna gick ända upp till 4500 meters höjd vilket gjorde träningen tuff. Att springa uppför innebar maxpuls, tills man fick ge upp och börja gå. Det var verkligen en fantastisk miljö att få bo i, springa och uppleva.

   Veckan därpå var jag ledare för Salomon Asia Ultra running camp där den slutliga uppgiften för deltagarna var att springa ett 100 km lopp. Jag nöjde mig med halva sträcken och jag fick uppleva ytterligare fina stigar i en helt ny miljö. Loppet gick genom bambu skog, på urgamla mossbevuxna trappor, genom bäckar, uppe på gröna bergsryggar och genom byar och teplanteringar.

   Nu har jag just tagit mig till Yading naturreservat där jag ska spendera några dagar och utforska området innan jag ska avsluta med Yading skyrace i Kina. Det är väldigt få kineser som pratar engelska och det var lite problem att lyckas få någon information om hur jag kunde ta mig till naturreservatet, busstider och inträdesbiljetter. Tills jag träffade en kinesiska som kunde lite engelska och var med i skyrace organisationen och med några skrivna kinesiska rader på en papperslapp har jag helt plötsligt haft fritt fram överallt i biljettluckor och på bussar.

I nationalparken finns tre 6000 meters berg som är heliga för tibetanerna och översatt betyder deras namn visdom, styrka och medkänsla. De flesta lokala tibetaner gör pilgrimsvandringar eller kora runt ett eller alla bergen någon gång per år. I morgon har jag tänkt ta mig runt Chenresig, medkänsla berget. Jag tror att det kommer att vara en sträcka på ca 35-40 km och bli en lång, vacker dag eftersom det inte går snabbt att springa på mellan 4000-5000meters höjd.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

På med ett leende så att ansiktet inte ramlar ner


Ni som läser tidningen har säkert sett att vi har tagit in avdelningen Testar igen där vi testar ett nytt träningspass eller koncept. Det var mitt paradnummer i varje nummer på den tiden då vi hette Fitness. Då var det fyra sidor egoboost med en text som jag hade skrivit om ett pass jag hade tränar och bilder på mig. Bilderna var ju en sak för sig. Oftast var det min dåvarande kollega Sofies man Hans som fotade. Vi kan säga så här: man är inte alltid snygg när man tränar – nästan aldrig faktiskt. Och det tas liksom hundratals bilder varje pass, ofta ganska nära. När jag var på middag hos Sofie och Hans en gång kom Hans fram och log elakt: ”Jag har så jävla mycket utpressningsmaterial på dig i min dator.” Och jag tror honom.

Igår var jag på Friskis och Svettis Skanstull här i Stockholm och testade Kettlebell Move. Jag tänker inte avslöja för mycket om vad jag tycker om passet, men jag kan avslöja så mycket som att det var bra. Resten får ni läsa i nummer 4 av WH. Bilderna fick jag från fotografen Luca i går kväll och jag satte mig nu på morgonen för att kolla igenom. Jag gillar att bli fotad, det blir oftast ganska bra och jag är rätt bekväm med de rynkor som har kommit eftersom det är glada rynkor runt ögonen. Men när jag bläddrade igenom bilderna blev jag påmind om en grej som fd chefredaktör Marie sa för ett par år sedan: ”Jag har nu nått den åldern att jag måste le för att ha något att hänga upp ansiktet på”. Där har jag hamnat nu. Jag såg mycket allvarligt ut på bilderna (en del av övningarna var knepiga, jag var inte på dåligt humör) och jag insåg då att ett litet leende hade gjort mycket för att lyfta hela fejan någon centimeter. Gravitationen har liksom gjort sitt och dragit ner det som är löst. Näsan sitter ju kvar förstås, men det är något runt munnen som skulle må bra av att dras upp lite. Nu menar jag inte ett ansiktslyft, utan bara antydan till ett leende. Jag räddades av att det fanns bilder när jag tittade uppåt också, det funkar nämligen likadant som att le lite. Note to self: le när någon fotar.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

WHHM Anno 2017


I lördags var det dags för årets upplaga av Women’s Health Halvmarathon. Min uppgift var (till skillnad från första året då jag sprang, fick löparmage, fick åka taxi hem efter loppet och parkera mig på toa i 2,5 timme. Ja, jag vet att det var så länge för jag hade en dator med mig in och kollade på hela Harry Potter och halvblodsprinsen) att vara speaker på Blockhusudden.


Det blåste satan när jag cyklade till min station, men det var soligt. Just där jag stod var det lä, men för alla löpare var det kyliga vindar som snodde runt öronen under loppet. Starten gick klockan 12 och bara en dryg halvtimme senare kom Lisa Ring rusande. Då hade hon redan avverkat 9 kilometer. Sedan kom alla 3000 löpare en efter en, olika snabbt, olika lätt och med olika stilar. Lisa Ring kan du se på bilden här ovanför, för ja, hon vann också hela loppet på fantastiska 1:17:35. Jag kan inte ens börja att förklara hur coolt jag tycker att det är att någon kan springa så långt så fort. Dessutom är det en av de finaste segerbilderna jag har sett. Älskar den! Man ser lyckan och lättnaden. En väldigt fin bild.

Här har WH:s egen löpcoach Sanna Hed gått i mål. Snabb som en gasell, sjukt cool och lite knäpp. Bra folk helt enkelt.

När Lisa Ring sprang i mål var det fortfarande många som inte hade kommit de första 9 kilometerna bort till min station. Men på något sätt är de lika mycket vinnare ändå. Man måste ju inte komma först för att vinna, ibland räcker det ju att vinna över sig själv, och det var det många som gjorde i den elaka motvinden. Jag försökte peppa dem så gott det gick med glad musik och hejarop. Efter ett tag var jag så trött på att höra min egen röst, och jag kan bara tänka mig hur trötta scoutkåren som hade vätskekontroll bredvid min station var på mig. När den sista deltagaren kommit förbi mig fick jag packa ihop och ta mig tillbaka till start- och målområdet och sedan cykla hem i motvinden igen.

TACK alla som sprang i år. Tack för att ni var så glada när ni sprang förbi min station och grattis till en jätteprestation! Ni är grymma!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in