Sköljpass


Som befarat blev det en blöt konferens. Vi kom dit med goda avsikter och träningskläder i bagen. Men efter timmar av diskussioner och annat så fann jag helt enkelt inte motivationen att ge mig ut i kolmörkret på glashala vägar med dubbfria skor. Dessutom sägs det finnas gott om Vildsvin på Mörkö. Antar att en 60 minuters jogg bland rovdjur och andra märkliga kreatur inte kommer vara det som tar mig upp på pallen i sommar?!
Tyvärr kom gamla Nelker fram på kvällen, han som både dricker, snusar & röker. 
Som tur är släpps han inte ut så ofta längre, värre var det förr. Det var åtminstone kul i lördags. Synd bara att man ska behöva vara sliten i 2-3 dagar nuförtiden.

Gjorde nåt åt saken idag i alla fall. Direkt när barnen hade gott och lagt sig var det dags för lite cykel. 3*15 plus några rusher på slutet. Kände halvvägs in på första kvarten att det inte stämde. Kroppen har inte återhämtat sig ordentligt. Beslöt mig i alla fall att genomlida 2*15 i med dugligt tryck så jag åtminstone får lite blodcirkulation som driver ut alla onda andar. Jag får helt enkelt stå mitt kast….3 brända träningspass är resultatet av en kul middag. Bedrövligt att man måste offra sånt i framtiden för att bli lite snabb.

Nu är jag i behov av en bra nattsömn så morgondagens dubbelpass ger nån effekt. Har en sorts vilovecka denna vecka så inte mycket träning inplanerat. Men morgondagen rymmer trots det ett simpass samt tuffa löpintervaller på Bosön senare på kvällen. 12*400 meter i så pass hög fart att jag inte tappar varken teknik eller kontroll. Ska bli kul att se hur snabbt det kan gå….rapport om det senare.

Jag och min Wingman Henrik Törn missade Ö till Ö anmälan idag, tog knappt 60 minuter för Lemmel & Co att fylla 100 startplatser. Fantastiskt vilken succé det där har blivit.
Tror och hoppas dock att vi kommer få en av reservplatserna. Så var det förra året i alla fall… Ambitionen i år är top 5. Borde vara möjligt tycker jag. 

Adios

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tusingar


Deltagarrekord på Bosön. Min anspråkslösa löpargrupp TT hade till uppgift att köra 6*1000 meter med 60 seks ståvila. Stolt att de flesta verkar ha löst uppgiften med bravur. Jämna splits sånär på nån/några sekunder. 

Själv tycker jag att jag fick till det riktigt bra trots gårdagens 29 km och simpasset tidigare idag. Splits 3:28, 3:25, 3:24, 3:22, 3:20 & 3:16. Sista två var tuffa men med bibehållen kontroll. Tack åter igen David & Calle för att ni håller farten uppe.

Så slå det om du kan Pasi…..(vet att du läser detta och vill försöka slå mig).

Imorgon blir det sim + 4*10 min cykel, inget överdrivet tufft. 
Torsdag planerat att ta ett lättare distanspass löpning 14-16 km (75%)
Fredag blir hårdare, Löpning 2*4000 meter tröskel + 5*400 meter.
Lördag & söndag är det konferrens med jobbet. Ingen idé att lura sig själv och tro att man kommer få till nån träning då. Man kommer som vanligt falla för grupptrycket och bli Zombiepackad. Vakna på söndagen som en grönsak i duschen med kläderna på med bara en tanke i huvudet – Aldrig Mer!

Le Mick

 

Tomt i tanken


Har normalt väldigt hög förbränning. Alltid haft. Har problem med blodsockerfall, speciellt hade jag det i tonåren. Detta har lett till att jag tvingas äta någonting mer eller mindre varannan timme för att hålla humöret i schack. Min mamma hade t ex nästan alltid en Snickers med sig när vi sågs eller ett rikskuponghäfte i högsta hugg. Finns ett talesätt som en kollega lärde mig som stämmer in bra, ”Vägen till en mans hjärta går via magen”.

Igår åt jag två ordentliga frukostar innan passet på 19 km. Åt en stor lunch direkt efteråt, Wallenbergare. Lite frukt något senare och en stor kyckling wrap med bulgur klockan fyra. Innan dagens andra löppass kl 20:00 åt jag en banan, två chokladbitar och drack ordentligt med vatten. Kom ca 4 km sen började jag tappa skärpan i synen, allt blev som ett töcken och jag började fantisera om mat. Märkliga var att farten och pulsen förblev densamma, peggad 4:30 fart och 128-135 i puls. Förbannade mig själv att jag inte hade nån energi med mig. Hur svårt ska det va att pula ner en gel i bakfickan?!! När jag kom hem efter rundan åt jag middag i princip med händerna direkt ur kasttrullen iförd skitiga och svettiga tights. Föga charmigt beteende.

Memo to myself, Ha ALLTID energi med dig. Oavsett planerad distans eller intensitet.

Fick i alla fall ihop 29 km löpning igår i dräglig fart (4.25-4:30) relativt min låga puls (70-72%). Slitna ben idag så det märkts verkligen att jag inte fått till långpassen på senaste tiden pga mitt löparknä. Får bli bättring på det nu, kan inte ha ett hallucinerande blindstyre med cravings som irrar runt på Londons gator i April.

Nu närmast väntar ett simpass på lunchen och 6*1000 meter ikväll med min löpargrupp.
Förra veckan körde vi 5*1000 progressivt med lång vila. Ikväll blir det i jämn fart och med kortare vila. Fortfarande ståvila, kommer köra det januari ut. I februari blir det joggvila på samtliga intervallpass…..

Mick

Barnvakt


Livet har sin gilla gång trots att man har sportsliga ambitoner. Denna helg t ex skulle min sambo på kurs dagtid både lördag och söndag vilket innebär att jag har mina två små barn själv. Helt underbart såklart att spendera helgen med dem men svårt att få till träningen plus man är ganska mosig när väl de gått till sängs på kvällen. Ingen idé att gnälla utan man får planera veckan desto bättre. Tycker ändå jag har fått till det bra trots mycket på jobbet och allmän tidsbrist. Förra veckans ”träningsläger” i Frankrike har dessutom gjort att jag fått ny energi och självförtroende.
En trainer hemma är minst lika effektivt som att ge sig ut och springa tidsmässigt. Man slipper all dötid som går åt när man ska till & från gymmet. Igår t ex körde jag 8*4 mins intervaller + lite upp- & nertramp. 45 minuter all in all… 

Måndag – Styrketräning 45 min på lunchen. Cykeltrainer 3*15 min + 5*1 min på kvällen.
Tisdag – Simning 60 min lunch. Löpning intervaller 5*1000 meter på kvällen.
Onsdag – Cykeltrainer kvällstid, 4*10 minuter.
Torsdag – Löpning 2*3 km tröskel + 5*400 meter lunchtid. Simning 90 min på kvällen.
Fredag – Vilodag.
Lördag – Cykeltrainer, 8*4 minuter i väntan på middagen, 40 mins.
Söndag – Långpass löpning 20 km. 

Cyklingen och simningen måste höjas om jag ska lyckas infria mina mål detta år. Har därför bestämt att åka med på Heads Swimcamp V.9 i Spanien samt köra ett eget komponerat cykelläger i Cannes i slutet av Mars. Mer om det senare.

Nu ska jag ta hand om min nyvakna lilla dotter. 

//Mick

Kvitton


Simning är min Akilleshäl inom triathlon, skulle inte gå så långt att säga att jag är talanglös utan jag har nog bara simmat för lite tröstar jag mig med. Började simma årskiftet 2008/09 på egen hand inför en då stundande Svensk Klassiker. Har sedan dess fram tills nyligen bara fått in 1 till max 2 pass i veckan. Dessa har ofta varit korta och med medioker kvalité (1,2-1,5 km). 
Efter säsongen 2011 var jag trött på att alltid vara långt bak efter simningen på tävlingar (Kalmar 1:10h 2010 & 2011) och bestämde mig för att höja mig en nivå. Börjat köra minst 2 gånger i veckan och med hjälp av folk som verkligen kan. Dessutom är passen numera åtminstone är 2 km. Har fått några indikationer på att det har släppt lite då jag nu klarar göra 15*100 meters serier runt 1:35 per hundring med 10-15 seks vila. Inga världstider kanske men en ok början för mig. Fick ett skönt kvitto idag när jag i slutet av ett pass lyckades få till 32.6 seks på en 50:a i en 25 meters bassäng. Detta är utan voltvändning….är alldeles för usel på det. 

Ikväll sågs även min fantastiska lilla löpargrupp ute på Bosön för första gången på säsongen 2012. 15 tappra killar & tjejer hade 5*1000 meter framför sig med en progressiv grundidé. Själv hade jag blivit utmanad av Rubin Mcrea att börja på 3:30 sen se om jag kunde bättra varje tusing med 5 sekunder. Eftersom vi körde start 5:00 så tänkte jag att det kanske skulle gå, eller åtminstone var värt ett ärligt försök. Ingen perfekt uppladdning dock då jag körde hård benstyrka igår på lunchen samt ett tuff cykelpass på kvällen. Hade dessutom simmat tidigare på dagen också…men men, det ska man väl klara?!
Resultatet var dock över förväntan, mycket tack vare David Olerup som troget slet vid min sida genom hela passet. 3:28, 3:23, 3:22, 3:18, 3:11. Den sista var tuff som helvete men det fanns krafter för en spurt på sista varvet. 

Nu kommer jag somna med ett malligt leende på läpparna. 

//Le Mick

 

Färdigsprunget


Så nu var semestern slut. Imorgon åker jag och min lilla kärnfamilj tillbaka till Stockholm. Tänker inte ens reflektera över hur jävligt det ska bli att komma hem till verkligenheten. Lika bra att inte tänka alls utan bara köra på. 
Nästa veckans schema är fullspäckat med kul träning. Ska bli skönt att göra nåt annat än bara springa. Ser nästan fram mot två stycken hårda pass på trainern.
Veckan som varit har träningsmässigt varit fantastiskt. Känns som min löpning verkligen tagits till nästa nivå. Tacka fan för det, har sprungit 9 gånger på 9 dagar. Blev aningens kortare än det var tänkt men desto fortare. Farten är som jag tidigare har skrivit är sekundärt för mig, springer nästan alltid efter pulsen. 91.5 km fördelat på 9 pass med snittfart 4:13 min/km. En mil om dagen i snitt…..perfekt dos.
Upplevde det som jag alltid upplever i slutet på mängveckor, vilket är låg puls relativt fart & känsla. Idag t ex skulle jag springa ett lätt distanspass. Ut höll jag 4:15 fart med snittpuls 130, på hemvägen bestämde jag mig för att öka till en fart där jag hade bra flyt men inte sprängde mig. Tog 18:50 att springa 5 km hem och då gick pulsen inte över 160. Som referens har jag mellan 162-168 under ett marathon. 

Har bestämt mig nu när löpningen är under kontroll för att fokusera lite extra på cykeln och simningen några veckor. Fått många hårda ord från folk ”som kan” att jag springer för mycket och cyklar på tok för lite. De menar att jag aldrig kommer få nytta av min löpstyrka om jag är svag på cykeln. Antar att de har rätt men lättare sagt en gjort vintertid i sthlm när man rattar både ett heltidsjobb & tvåbarnsfamilj. Nåväl, tar det som en utmaning i utmaningen att visa dem att jag också kommer kunna cykla. Under 2011 tränade jag strax under 340h inkl tävlingar. 130 av träningstimmarna var löpning och 90 var på cykeln. Detta år ska jag försöka få till lite mer jämnvikt. 

Imorgon ska jag göra nåt som får en Ironman att likna en barnlek…….resa med två små barn som har ett par stycken bokstavskombinationer var. 

Au Revoir 

M