Skönt trött – Head Swimcamp


Idag var det en mellandag, bara 4 pass. Fick avstå det 5:e som var simning inomhus.
Har tidigare Max tränat 14-15h på en vecka, är redan uppe i 25h nu. Kroppen har funkat kanon. klart jag varit hängig men det har till största del berott på dåligt näringsintag.

En sak har dock förstört en hel del. Min klorallergi har exploderat, satt härom kvällen och snurvlade, nös som en idiot. Misstänker att Manolo inte är så noga med klorhalten. Ögonen svullnade upp och jag kunde inte andas. Nattsömnen gick åt helvete. En snabb löprunda var botemedlet, sen var det bara att köra igen.

Imorgon är det sista dagen, kommer åter igen bli fokus på cykel och sim. Vi har cyklat väldigt mycket uppför så imorgon blir det fart istället. Om man nu har nån kraft i benen…

Blogga på IPad suger så jag stannar här. Kör en recap när jag kommer hem.

Bilder: http://www.flickr.com/photos/77371071%40N05/

Septembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kickstart i höst, roligaste passen, hetaste prylarna
  • Lidingöspecial
  • Plogga, svensk idé blev internationell succé
  • Höstens nya skor, Vi har testat 13 modeller
  • Forskning: Hjärnan älskar löpning
  • Träning: Hoppa dig i form
  • Smart mat

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Snorig och Trött


Just tillbaka från 18 mils bergs cykling, helt färdig.
Igår vart det 65 min hårt sim, 80 km fartlek på cykeln samt 9 km löpning som innhöll 5 km snabbdistans i 3:45 fart….

Imorgon väntar två hårda simpass samt långpass löpning.
Jag kommer inte gå upp i vikt….

Lite pics – http://www.flickr.com/photos/77371071%40N05 

M

Sim & Cykel fokus


Har inte riktigt fått till tillräckligt med timmar på trainern i vinter och ej heller i poolen.
Naturlig förklaring då tiden fortsätter vara en bristvara. Har man dåligt blir tid så är och förblir löpning den mest tidseffektiva träningen. Dessutom den roligaste enligt mig.

Hursom helst så tänkte jag råda bot på det nu i Mars. Åker till Head Swimcamp i Spaniel imorgon för att simma & cykla i 7 dagar. Kommer nog bli lite löpning också för att hålla musklerna vid liv. 

Packat ner nya linjecykeln då tempocykel är totalt värdelöst att klättra med. Dessutom har min en svampig bakbroms som jag aldrig lyckas få någon ordning på vilket inte känns stabilt om man ska vara avslappnad nerför i 60-70 km/h. 

Senare i mars väntar ytterliggare 4 cykelfokuserade dagar nere i Nice/Cannes.
Kommer inte lägga nån större energi på tempot utan fokus blir att verkligen få till så många timmar & mil som möjligt. Hårda intervaller kan man köra hemma i kalla Sverige på trainern. 

Efter dessa två cykelfokuserade veckorna bör jag ligga i fas nog för att vara hyfsat jämn i åtminstone två av grenarna. Ska bli kul att se om man har nåt att komma med under Duathlon cupen i vår.

Simningen kommer tyvärr fortsättningsvis vara min svagaste gren. Men hoppas ändå att jag kommer ligga strax under 1:05 på IM distansen. På mina tre Ironman tävlingar som jag har slutfört hade jag 1:10-1:11 på samtliga. Vore patetiskt om jag inte kunde förbättra det.

Hoppas få till lite rapporter & bilder från veckan. 

M

Ambitionen finns där


Senaste veckorna har varit turbulenta. Köpt ny lägenehet och ska flytta inom kort. Haft diverse åkommor som varit påfrestande. Även resten av familjen har turats om att vara sjuka vilket sliter på krafterna. Ganska mycket på jobbet också vilket tar ut sin rätt.

Det känns nu som om det värsta har dragit förbi och att jag åter igen har den fina form jag hade för några veckor sedan. Har funnit en ”ok” relation på cykeln watt/puls/kadens. Simningen är tillfredsställande och löpningen känns stabil igen, dock blir jag tidigt sliten när distansen är +15 km.
Fick erfara det under mitt långpass i söndags då jag körde 22 km uppdelat i två farter. De första 13 km i kontrollerad distansfart 4:30-4:40, de sista 9 km i marathonfart vilket innebär 4:00-4:10 just nu. Hade glädjande nog låg och stabil puls men benen kändes som skit. Krampkänningar och andra olustkänslor dök upp titt som tätt. Underlaget hjälper inte till antar jag men det var ändå ett Wake up call att jag bör fokusera mer på distans nu och inte fart.

Som tur är så är det lång kvar till London Marathon vilket blir årets första ”riktiga” tävling.
Har en naiv ambition att klara 2:48:48…..men allt i närheten av låga 2:50 är klart godkänt. Gjorde både Paris & Sthlm förra året på 2:57 så tänker inte springa på säkerhet denna gång utan det får bära eller brista. Bättre fäkta illa än fegt fly!
Skiter sig London så har jag en plats till Stockholm också så jag kan revanschera mig.

Igår gjorde jag en mäktig övning på tal om löpning. Det är den övning som Musse Mustafa Mohammad skulle ta med sig till en öde ö om man bara fick välja en.
10*1000 meter. Man kan ju välja själv hur jävlig man vill göra den, jag tycker själv att jag för en gångs skull körde på lagom hårt med 60 seks vila mellan reps. Splits för er som är siffernördar blev typ 3:40, 3:24, 3:35, 3:33, 3:33, 3:32, 3:30, 3:28, 3:24, 3:14. Råkade trycka till lite för hårt på 2:a vilket vi fick betala lite för under första halvan.

Testa denna själva…..oavsett resultat blir man stolt som en tupp över sig själv efteråt.
Tips på vägen. 4*4 min är inte att förväxla med denna övning. Ta det lugnt, de första tre ska knappt kännas. 10 reps är många….

M

Tillbaka


Som jag skrev i mitt förra inlägg så skulle denna vecka vara strulig och jag visste att träningen skulle få lida. Så blev det också. Knappt fått till nån träning alls utan mest hållt igång med lite cykel & sim så jag inte korkar igen. Imorgon ska jag dock genomföra 25 km löpning i hög fart som planerat. 

Nästa vecka blir förhoppningsvis mer träningsfokuserad. Har t ex 10*1000 inplanerat samt lite extra hård cykel så jag är i god form inför Head Swimcamp i Spanien V9. Kommer bli stor fokus på simning då men även ett par rejäla cykeldagar.

Ropade faktiskt in en cykel i veckan. Har en fantastisk kontakt nere på Cykelmagneten i Falkenberg som alltid hjälper mig skruva ihop snabba cyklar till förmånliga priser. Nu blev det en linjecykel (Wilier Imperiale) som kommer användas för just diverse cykelresor och kuperade tävlingar. Men mestadels kommer den stå nere i Frankrike där min sambos familj har ställe. Har tröttnat på att frakta ner cykeln dit. Både dyrt och bökigt. Har man även 2 små barn med allt vad det innebär så är det en vidrig upplevelse.

M

Dubbla Barbro


Stökig vecka denna vecka tidsmässigt. Ska iväg med jobbet till Göteborg tisdag kväll för att träffa kunder, åter till Stockholm tidigt onsdag morgon. Onsdag kväll ut med sambon och äta en lite försenad alla hjärtans dag middag. Torsdag ut med kunder på kvällen och trassla lite på stan. Helgen är förvisso obokad men då vill jag ta vara på tiden med familjen så mycket som möjligt.

Kan vara svårt att få till alla pass man har på schemat en sån här vecka och för att vara ärlig så är det omöjligt. Därför plockar jag ut de 5 viktigaste passen och kör dem duktigt hårt och fokuserat. De 3-4 st jag inte har tid för stryker jag helt enkelt. Inte mer med det.

Idag t ex hade jag 2*10 km på schemat i kontrollerad fart. Första milen klippte jag i eftermiddags på löpbandet innan jag hämtade på dagis. Den andra körde jag utomhus precis efter att bägge barnen somnat. Det blev ett mycket gott resultat. Första gjordes progressivt från 4:26 och ner mot 3:45. Den sista i mer jämn fart, runt 4:00-4:15 beroende på underlaget. Gör inget att benen blir lite slitna, ska bara simma imorgon. 

Har en idé att testa en grej i helgen som jag såg i ett tränings schema för hårda rackare som planerade att springa Maran på 2:45. Det hela gick ut på att springa de första 15 km av totala 25 km i 4.30 fart. Sen ska man runda av det hela med att köra de sista 10 km i 4:00 fart. Ska se om jag hittar några som vill försöka sig på det här med mig…..