Blogg

Vad sa att jag att gjorde, sa jag?!


Jag gick upp i morse och sprang. Jag gjorde VAD!? Du läste rätt – jag sprang. Eller lufsade åtminstone.

Vi har fruktansvärt mycket på jobbet just nu och jag kände att min hjärna behövde en paus, den behövde andas skogsluft, se vatten och känna det skräckblandade pirret av bävrarnas absoluta närhet i Sicklasjön. Det jag helst ville var att gå ut och gå en lång promenad, men det hanns inte med. Skulle jag ut i skogen fick jag lov att springa dit. Så det gjorde jag. Jag sprang dit, gick och sprang i skogen, och sprang hem. Perfekt! Det är sådana här pauser som gör att jag funkar och lyckas vara en glad och trevlig människa även när jag har mycket.

Skogen är som plåster.


Nr 4 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Test! Bästa skorna för trail! 14 nya modeller
  • Så springer du milen! Träningsprogram för alla nivåer
  • Så börjar du springa med din hund
  • Barnsoldaten som blev en av världens bästa traillöpare
  • Så toppar du formen
  • Forskning: Därför har du en löpares DNA
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Fin men mesig


Ja, det var precis vad coach Jenny Jacobsen sa till mig i morse. Vi gjorde tunga push jerkar, en övning jag verkligen gillar. Man får pressa något över huvudet och ta i med allt man behöver för att få upp stången. 50 kilo vägde stången och jag fick, med viss tvekan, upp den.

– Du är ju fin och så, men du är så mesig, sa Jenny.

Ja, det här är ju precis vad jag skrev om i förra veckan, om mina långsamma höfter. Det visar sig att hela jag är långsam! Jisses! Det är bara att snäppa upp ett par steg och se till att bli lite mer explosiv. Lite mer umpf! Jävlaranamma! Det är inte så att jag är rädd för att ha saker över huvudet, de kommer bara dit för långsamt. Och med efterpress. Grrrrr…. Höftcoach anyone?

Men igår var jag på Kent-konsert, och de endorfinerna kan jag leva på i flera veckor. Långsam eller inte.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Toppmorgon med superbrudarna!


Bilden är lite suddig, men undra på det. Johan tog den efter 3xAMRAPS av svingar och boxhopp. Hade han inte darrat hade jag sett till att han gjorde ett par omgångar till.

Boxhopp ja. Det var bland annat det vi gjorde. Det här var ett pass som var som gjort för mig. Först styrka i form av raka marklyft med ryckgrepp och armhävningar i paralletter – två övningar jag verkligen gillar. Och på det, tre AMRAPS på 1, 2, 3 minuter med 2 minuter vila mellan. Det var 10 svingar och 10 boxhopp över boxen (alltså att man hoppar upp och kliver ner på andra sidan boxen innan man hoppar igen.) Oj så skoj! Jag gillar korta flåspass, och idag fick jag ju tre!

Överlag en finfin morgon. Hur skulle det kunna vara annat med de här träningsbrudarna? Maria, Susanne och Susanne är redigt starka damer. Ja, damer. För enligt vår medtränande Jonas (som vi gillade förut) är det tydligen med en massa unga tjejer som luktar gott på KVÄLLSPASSEN! Till skillnad från vad, undrade vi. Vi lyckades spänna ögonen i honom så till den milda grad att han snubblade omkring på boxen. Kan han ha. Unga tjejer som luktar gott, vem gillar det liksom?

Nu är det vila över helgen och sedan är det full fart igen.

Ha en jätteskön helg!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Outta here


Hallå!

Har en väldigt tidig semester i år, normalt brukar den ligga i slutet av juli – början augusti. Sticker redan nu i helgen till Frankrike för tio dagar med familjen. Vid hemkomst blir det tyvärr ingen tävling sista helgen i juni som först planerat utan blir till träna nere på landet i Halmstad i ca 10 dagar. Kommer sedan jobba resterande veckor i juli uppe i Stockholm. Åker ut till familjen som uppehåller sig i Skärgården på helgerna. Detta flackande kanske inte är optimalt ur alla synvinklar men som förberedelser inför Kalmar kan man inte önska ett bättre upplägg utifrån mina förutsättningar. Ur min aspekt kommer jag alltså få börja semestern med cykla eviga berg & simma i klart saltvatten i nära två veckor. Efter hemkomst byter jag det mot böljande vindpinat landskap nere i Halland samt tuffa simförhållanden i Kattegatt. Avslutar med många flacka cykelpass i Stockholm, kontrollerade simpass i Hellasgården/Skärgården samt massor av mil löpning i skogen. Lyckas jag hålla mig frisk och skadefri borde detta innebära en monsterform vid slutet av juli, början på augusti. Ska se till toppa föredömligt innan den 16:e augisti så borde jag ha chans nå pallen i min AG givet förra årets konkurrens. Svårt sia om sådana här saker, ännu svårare sätta ett tidsmål då yttre faktorer på en nio-tio timmars tävling blir väldigt avgörande. Hoppas på liknande väder som under 2013, anser mig vara bättre förberedd än många jag slåss mot samt kan lätt anpassa mig utefter skiftande scenarion. Man får inte vara fyrkantig i sin race strategi, då går det garanterat åt helvete. Speciellt om vädret bjuder på överraskningar vilket det 9 gånger av 10 gör (undantag Kalmar 2012).

Sista veckorna har träningen inte gått speciellt bra, fått stryka massvis av pass men det var väntat. Maj-juni är som december för vuxna människor med jobb & familj. Det är hundra grejer som händer det är ingen idé försöka gå emot. Har försökt få in de viktigaste passen om möjligt med tröst om att det snart vänder. Underhålla formen är ibland nödvändigt, man kan inte se positiv utveckling året runt. Tyvärr är simformen ganska medioker för tillfället, likaså cykelformen som jag kämpat så mycker med. Löpningen däremot har lostnat rejält och jag springer anständigt igen. Saknar överfart samt distanståligheten men det finns gott om tid för finslipning. Nästan skönt Halmstad 11.3 blev inställt/flyttat så man slipper känna stress.

Skulle ljuga om jag säger att jag inte är sugen mäta mig mot Sveriges bästa i Motala men formen är tyvärr inte där. Ska jag ställas mot eliten vill jag visa upp mig i fullgod form, speciellt med så pass lång simning & cykling. Mitt SM är och förblir Kalmar. Det kräver för stora uppoffringar vara i form såhär tidigt på säsongen. Funderar dock på köra SM på Olympisk Distans även om jag kommer få duktigt med spö. Står mig nog ok på cykeln & löpningen men på simmet blir det en pinsam historia. Kanske klara ligga runt 1:30 min per 100 meter på 1,5 km sim. I toppklungan går det snabbare än 1:15…..hyfsad klassskillnad och den klungan kommer ha duschat samt ätit brunch vid tiden när jag kommer i mål.

Hoppas ni får en episk midsommar!

Följ mig gärna på instagram & twitter @nelker

Jag & den unge lovande Jonatan efter ett avverkat Terrible Tuesdays pass.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Snälla, ta mig på allvar.


Jag vet. Vi är många som har skrivit, fräst och rutit i åt hur tjejloppen marknadsförs och vilken syn på tränande och tävlande kvinnor de visar. Men så länge inget förändras måste man fortsätta fräsa. Jag trodde nämligen att något hade hänt, att det hade blivit bättre av att många, både män och kvinnor, sagt ifrån och ifrågasatt, men så satt jag i helgen och slösurfade och ramlade in på Vätternrundans sajt.

 

Förlåt mig, men ”skratt och härlig gemenskap”, är det verkligen det som tusentals kvinnor lagt hundratals mil i cykelsadeln för att få uppleva? Inte den fysiska prestationen? Att tjejlopp per automatik ska vara betydligt kortare (i Vätternrundans fall en tredjedel av det fulla loppet) stör mig fruktansvärt. Det finns så vitt jag vet inga bevis för att kvinnor inte klarar långa distanser sämre än män, snarare tvärtom. (Därför är Tjejmaraton, som är längre än ett vanligt maraton ett kalasbra exempel på motsatsen.)  Men att loppen ska vara kortare och dessutom presenteras mer som en social happening än en faktisk tävling är att gå hundra steg för långt. Framför allt när hela loppet måste ramas in av rosa ballonger och goodiebags. Som om vi kvinnor inte vill springa annars!

Jag tror att kvinnor som vill skratta sig genom loppet kan göra det utan att det står i presentationen. Vi behöver ju inte berätta för männen att de ska ha roligt, de verkar kunna avgöra sin nivå på allvaret själva. Vätternrundan är ingalunda det enda lopp som förminskar kvinnors vilja att tävla på riktigt, som man uppenbarligen tror att män vill eftersom det inte står ett ord om glad gemenskap eller skratt i marknadsföringen av loppen där män också är välkomna.

 

Jag förstår att en del kvinnor inte är tävlingsgalningar som lägger timme ut och timme in i spåret för att träna inför Tjejmilen, och att sättet loppet presenteras kan sänka tröskeln för många att ställa upp i ett lopp överhuvudtaget, men så är det väl för en del män också? Men trots det skulle ett lopp där män springer aldrig presenteras så här.

 

Jag har hört skräckexempel på lopp där män som går i mål fått en ölkorv och kvinnor fått en röd ros. Det finns också lopp där det på tjejvarianten är tillåtet med såväl barnvagnar, stavar som hundar, och tjejlopp som inte ens är kontrollmätta. Det spelar ju ingen roll för vi kvinnor vill väl ändå bara springa runt och skratta bland hundar och bebisar tills vi går i mål och får vår goodiebag. Och vem som vinner spelar ju ingen roll, för vi tävlar ju ändå bara mot oss själva och för att få testa vår kondition. Eller hur!?

Nej. Det här förminskar tränande och tävlande kvinnors insatser. Och jag borde väl inte bry mig, jag springer ju inte ens lopp. Men jag blir tvärförbannad ändå. Det här handlar inte om löpning, utan är ett bevis på hur många ser på kvinnors träning. Den behöver man inte ta på lika stort allvar som mäns träning.

Missförstå mig inte nu, jag skrattar gärna i samband med att jag tränar. Jag kan lätt säga att jag aldrig har skrattat så mycket på passen som jag gör nu, på Crossfit Nordic. Men just när jag tränar är det blodigt allvar. Före och efter passen och till och med mellan seten kan jag garva läppen av mig, men när skivstången läggs på nacken eller det är dags för nästa omgång boxhopp blir jag svart i blicken och okontaktbar. Jag tar min träning på mycket stort allvar och jag vet att väldigt många andra kvinnor också gör det. Både de som springer och vi som tränar annat. Så, snälla förödmjuka oss inte med en röd ros vid målgången.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Någon som har ett par explosiva höfter att avvara?


Jaha, i morse var det dags för ytterligare ett av mina ”På väg mot en muscle up”-pass signerat coach Jakob. Efter många månader av styrkefokus har jag nu börjat få leka lite med ringarna igen. Det är jättekul och idag kändes det riktigt bra. Sedan bad jag hovfotograf Rikard att filma för att jag skulle få se själv hur högt jag kommer, och då kändes det inte lika bra längre. Ok, ni får se.

Jag kommer upp helt ok och ligger åtminstone nästan parallellt med golvet, som jag ska. Men herregud så segt det går! Så där långsam höft kan jag ju inte ha om jag ska kunna göra en muscle up! Då kommer jag ju aldrig upp! Dessutom måste jag komma fram längre med överkroppen i det nedre läget så att jag får lite förbannad fart! Hm. Där fick jag i alla fall uppleva hur nyttigt det är att filma sig ibland. För det kan bevisligen vara så att man tror att man är rena rama superhjälten, men så visar det sig att man istället kan tävla i Södermanlands segaste höft. Och den där förbannade höften går som en röd tråd i mycket av det jag gör i träningen. I mina ryck, frivändningar och pushpressar. Det händer liksom inget! Så om du känner att ”Men jag har ju ett par jädrigt snärtiga höfter som jag inte använder”, kan jag få köpa dem då? Jag betalar bra!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*