Blog

Emelie Forsberg & Andreas Svanebo laddar för AXA Fjällmaraton

Emelie Forsberg & Andreas Svanebo laddar för AXA Fjällmaraton


Den 9:e augusti är det dags för den tionde upplagan av AXA Fjällmaraton i Vålådalen. Banan är extremt krävande och bjuder på varierad terräng och tekniska partier. De 43 kilometrarna och 1800 höjdmetrarna ställer höga krav på deltagarna och ger sluttider långt över lopp med liknande distans. Beroende av hur blött det är i terrängen kan även tiderna påverkas från år till år. Banrekorden är ifrån 2013 och ligger på 3.25,55 för herrar och 4.18,48 för damer.

Under senare år har loppet utvecklats till ett upplevelsearrangemang under en hel vecka med flera löptävlingar över flera olika distanser. 2500 personer beräknas delta i något av loppen under veckan som alltså kröns med Fjällmaran på lördag.

Under veckan har Öppet Fjäll (43 km för de som ville testa på AXA Fjällmaratonbanan under lugnare former), Halvmaraton 21.5 km, Korta banan (13,4 km), Inov8 Sprint, Minimaraton och Ottfjället upp avgjorts.

Alla resultat från Fjällmaratonveckan 2014

Följ lördagens AXA Fjällmaraton på loppets hemsida

Bland favoriterna i lördagens startfält ser vi bland annat Runner’s Worlds bloggare Emelie Forsberg och Andreas Svanebo. Andreas Svanebo har hela sex segrar och en tredjeplats i bagaget. 

För Emelie blir det den tredje starten i loppet, hon har tidigare sprungit 2009 och 2011, innan hennes löparkarriär tog fart ordentligt. Vi får nog räkna med en rejäl sänkning av hennes personbästa på banan i år. Under torsdagen sprang hon dessutom hem segern på Ottfjället upp (6 km och nästan 700 höjdmeter!) på nytt banrekord; 40 min, 10 sek.

Anders Burman på Axa Fjällmaraton har haffat Andreas Svanebo och tagit pulsen på honom inför loppet:

Årets säsong så här långt, har du fått ut det du ville ha ut?
– Nej, inte riktigt. Det här är första vintern jag haft löpning i fokus. Tidigare elitsatsade jag på längdåkning samt körde vintertriathlon. I februari började jag känna av hälsenorna, men jag tränade på. Tiden går fort och plötsligt var det april och problemen med hälsenorna var kvar. I april blev jag tvungen att ta itu med problemen, så i slutet av april/början på maj drog jag ner på träningen. Det har blivit mycket mindre mängdträning än vad det brukar.

Men du vann ju en halvmara på hemmaplan med nytt banrekord (1:09:46) i början på maj?
– Jo, det är jag jättenöjd med. Då hade jag precis släppt upp träningen.

Du är ju något av affischnamn för Salomon Trail Tour. I år har du bland annat sprungit Kullamannen Trail, ett lopp på 54 kilometer. Hur var det?
– Det var mest för att få bra ett bra långpass och för att få testa på ett längre lopp. Under Kullamannen kände jag att långpassen saknades. Hjärta och lungor var det inga problem med, men efter drygt 30 kilometer började benen kännas tunga. Mil i benen behövs, så enkelt är det. Under AXA får jag helt enkelt lita på min rutin, skrattar Andreas.

På tal om långpass, hur långt är ett sånt pass för dig?
– Minst 25 kilometer.

Utvecklingen pekar mot fler tävlingar och tuffare konkurrens, håller du med?
– Tittar man på Salomon Trail Tour så har tävlingarna blivit färre, samtidigt som man försökt snäppa upp arrangemangen. Ser man till konkurrensen har den helt klart blivit hårdare och det är jätteroligt. Jag är trots allt 31 år, i och för sig ingen ålder för en långlöpare, men det är riktigt kul att fler yngre löpare levererar. Jag har inte blivit sämre, men får kämpa mer ändå.

Hur viktigt är det med tid och placering egentligen?
– Nuförtiden sätter jag inte upp resultatmål, det gör inte så mycket om jag inte vinner. Det var viktigare förr. Självklart vill jag försöka vinna de lopp jag ställer upp i, men det är bara att titta på fjolårets AXA. Jag slog mitt personbästa, men kom trea. Andra sprang snabbare. Så är det. Det du kan göra något åt är ju din tid, ditt lopp, placeringen beror på andra.

Är du sugen på att tävla internationellt?
– Visst är jag sugen på det, problemet är tiden. Jag vill ju prestera och för att göra det behöver man acklimatisera sig på olika sätt och det tar tid. Jag jobbar heltid och är småbarnsförälder, så det får vänta, men det är klart att det vore roligt.

På startlinjen, 15 sekunder innan start, vad tänker du på då?
– Tänker att det ska bli roligt. Det är ju därför jag springer. Sen gillar jag att umgås med likasinnade efter målgång. Väl inne i loppet tänker jag förstås på att försöka vinna. Jag vet att det kommer att bli jobbigt, men det är tankar jag slår bort på startlinjen.

Har du koll på det övriga startfältet i årets AXA?
– Nej, jag har dålig koll på det. Jag vet att Eirik Haugsnes, André Jonsson och Johan Lantz kommer och de är ju vassa alla tre. Johan slog ju mig i Kullamannen. Det är verkligen roligt att AXA drar till sig fler och fler elitlöpare.

Något bästa råd till en som debuterar i AXA?
– Hushåll med krafterna, loppet börjar efter Nordbotten. Se till att dricka och äta hela tiden. det går inte att komma till Nordbotten tom på energi. Det är trots allt 15 tuffa kilometer kvar därifrån.

Hallå där, Emelie Forsberg!
Hur känns formen?

– Jag känner mig som vanligt, varken bra eller dålig, så den borde vara ok!

Hur har träningen sett ut den senaste månaden efter VM-guldet i Skyrunning?
– En vecka efter VM-guldet sprang jag upp till Kebnekaise-etappen, och tog faktiskt det gamla rekordet (för både män och kvinnor)! Så återhämtningen gick fint! Sen har jag tävlat nästan varje helg med fina resultat. Men när jag tävlar så mycket är det svårare att få till de där riktigt bra träningspassen då man tänker lite på att vila och återhämta sig före och efter tävling.

Det var ett tag sedan sist, 2011. Varför väljer du att springa Fjällmaraton just i år?
– Jag hade chansen, det passade bra in i mitt tävlingsschema – och så längtade jag hem!

Hur mycket satsar du på att piska ditt PB på banan med?
– Det vore väldigt kul om jag kunde närma mig 4 timmar istället för 4.30.. 🙂

Vem står för den tuffaste konkurrensen?
– Petra Kindlund tror jag!

Vad är härligast med just Fjällmaraton?
– Det är en speciell tävling för mig eftersom det var den första riktiga tävlingen jag sprang, och så har jag ju bott i Jämtlandsfjällen ganska länge, så det känns som att springa på hemmaplan.

Jo det går: från nybörjare till halvmaraton på några månader!

Jo det går: från nybörjare till halvmaraton på några månader!


Innan du startar
Innan du sätter igång med halvmaratonträningen bör du vara ordentligt grundtränad. Det innebär att du redan nu springer minst tre gånger i veckan fördelat på två pass som är minst 30 minuter långa och ett långpass som bör vara minst fem kilometer.

Öka längden
Varannan vecka ökar du längden på ditt långpass med två kilometer tills du är uppe i 20-22 kilometer omväxlande löpning och gång. Varannan vecka springer du däremot inte längre än fem kilometer på långpasset. Räkna med 15 veckor träning innan du är redo.

Ta det lugnt
Det vanligaste misstaget som nybörjare gör är att träna för hårt – för att sedan krokna eller skada sig. Om du sprungit några femkilometerslopp bör du sikta på att springa dina långpass i ett tempo som är ett par minuter långsammare per kilometer än ditt tävlingstempo. Det är också en bra fart att sikta på under ett halvmaratonlopp. Om du inte vet hur fort du ska springa bör du springa i prattempo, det vill säga inte snabbare än att du obehindrat kan uttala hela meningar. Ta också frekventa gångpauser under långpassen. Den här strategin säkerställer att du har gott om energi kvar för att orka hela vägen in i mål.

Hitta balansen
Anpassa tempot till din dagsform, men lägg gärna in snabbare löpsekvenser för att få lite fart i kroppen och spring gärna ett av passen på en backigare sträcka. Variera också längden på gå- och löpavsnitten och sikta på att gradvis öka löpsekvenserna och korta ner gångpauserna. De dagar du inte springer är det klokt att köra lite lätt alternativ träning som gång, simning eller cykling – eller helt enkelt bara vila.

Om du känner dig sliten och öm i kroppen när du inte springer så kan det vara ett tecken på att du behöver vila. Överväg att skippa, eller korta ner, ditt långpass den veckan. Lyssna på din kropp och var särskilt uppmärksam på ömma punkter och smärta. Sakta ner vid behov, gå oftare och längre och massera de ställen där du har mest ont efter passet.

Tre sätt att göra löpningen ännu roligare!

Tre sätt att göra löpningen ännu roligare!


1. Blanda mer
Testa nya typer av lopp på nya ställen, skrapa ihop ett gäng vänner och spring en stafett,
eller utmana dig själv på en distans du aldrig tävlat på tidigare – det blir ett automatiskt
personrekord!

2. Experimentera oftare
Träningspass behöver inte alltid bestå av strukturerade intervaller. Fila på formen och motarbeta ledan genom att springa fartlek under nästa pass, då du alltså lägger
in spontana fartökningar av varierande längd. Försten till nästa träd!

3. Tänk glada tankar
Fokusera på allt det som är positivt med ditt löppass medan du springer – den friska
luften, sällskapet, alla positiva hälsoeffekter och allt gott du kan äta efteråt!

Psst – ytterliggare en anledning att löpträna…
66 procent av de par som löptränar tillsammans, anser att de gemensamma löppassen
bidrar till att de har sex oftare (med varandra), enligt en enkät som Brooks genomfört. Och inte nog med det. 49 procent av paren menar att gemensamma löppass som är längre än tio kilometer också leder till bättre sex.

Toughest Ice – en svalkande utmaning

Toughest Ice – en svalkande utmaning


I kölvattnet av den senaste tidens trend med fler och fler deltagare till extremlopp slår sig Toughest och Icehotel ihop och lanserar ett vinterlopp – Toughest Ice – som går av stapeln den 11 april 2015. Den åtta kilometer långa banan innehåller ca 20 hinder där merparten är byggda av is eller snö i och omkring hotellet, 200 km norr om Polcirkeln.

– Vi har haft tanken på ett islopp länge och när det var dags att förverkliga idén så var ishotellet en given partner. De har en unik kompetens när det kommer till att designa och bygga i is och snö. Medeltemperaturen i april ligger på -3 till – 10 grader Celsius. De som bor i området är vana att träna under såna förutsättningar men för många kommer kylan vara en stor utmaning, säger arrangören Adam Feldt.

Biljetterna till loppet är begränsade till 500 platser och arrangören räknar med att de säljs slut innan årets slut. Den exakta bansträckningen är inte offentliggjord men en första video, inspelad på plats, visar lite av vad deltagarna kan förvänta sig:

För mer info och anmälan, se Toughest Ice sajt

Från joggare till löpare – så gör du!

Från joggare till löpare – så gör du!


Målfokus
Det första steget kan vara att sätta upp ett mål. Du kan sikta in dig på en tävling eller att bestämma dig för att springa en viss distans. Oavsett om det handlar om att springa en kilometer utan att stanna eller springa ett millopp så brukar ett bestämt mål ha den effekten att träningen blir mer regelbunden. Och regelbunden träning brukar snabbt förbättra prestationen, vilket i sin tur ger en mental kick.

Vässa löprundorna
Visst är det skönt att ta sig en sväng när solen skiner och du har lite tid över. Men att lägga upp ett träningsschema och hålla fast vid det, får dig att känna dig mer seriös i ditt löpande. Se till att variera löpningen, spring olika distanser och i olika terränger. Det kommer öppna upp en helt ny (löpar)värld för dig.

Tänk på vad du äter
Ät bättre mat, det ger mer energi. Det du stoppar i munnen har stor betydelse för hur din kropp fungerar. Hoppa över chips och dålig snabbmat, samla ihop några recept på bra mat som du kan ha i en pärm i köket. Det gör det lättare att laga bra mat.

Bra utrustning
Se till att skaffa bra skor och bra löparkläder. Kläder som andas håller dig torr från svetten och tynger inte som blöta filtar över kroppen. Det gör löpningen roligare. Är kläderna dessutom snygga, får de dig att känna dig snygg. Och känner du dig snygg kickar det också igång självkänslan, vilket ofrånkomligen gör att benen rör sig snabbare.

Se över ditt sociala liv
”Jag kan motstå allt utom frestelse”, sa Oscar Wilde.
Är det så att ingen av dina vänner tränar, utan hellre sitter på krogen, är det lätt hänt att du själv hamnar där. Försök att få kontakt med andra löpare, det ger inspiration och stöd. Nya löparkompisar kan också väcka tävlingsinstinkter du inte visste att du hade. Se om det finns någon löparklubb i trakten där du bor eller jobbar.

 

Krönika: Rätten att kasta kläderna!

Krönika: Rätten att kasta kläderna!


I New York kastar löparna kläderna så fort det blir varmt. Korta shorts och sportbehå för damerna och endast shorts för herrarna är klädkoden, såväl bländande morgnar över broarna som heta kvällar i Central Park. Kroppstillstånd? Spelar inte så stor roll – platta såväl som mjuka magar syns i löparvimlet.

När vår systertidning Women’s Health, som jag också arbetar för, gjorde annonsen för Women’s Health Half Marathon så hade modellen svart sportbehå med tillhörande löpartajts. Med medalj runt halsen och keps på huvudet stirrade hon säkert in i kameran – tanken var att förmedla bilden av en vinnare.

Det gick tydligen inte fram. Efter en tid kom det nämligen in en anmälan till diskrimineringsombudsmannen, DO. Ett av påståendena som framfördes var att tjejer inte springer i endast sportbehå.

Bilden fälldes aldrig för diskriminering, men jag har småkokat en längre tid över påståendet. Det är enligt mig alltid ett problem när människor sätter upp klädförbud – för det handlar nästan alltid om vad vi kvinnor får eller inte får ha på oss. Det finns också en stor grupp med tråkiga människor som tycker att olika slags kläder hör hemma i olika ålderskategorier.

På löparbanan i East River Park på nedre Manhattan pågår det kapplöpning varje tisdagskväll. Medlemmarna från diverse klubbar springer varv efter varv; intervall efter intervall. Den här träningen gör ont, men kropparna distraherar sommartid.

Efter ett pass kan min bästa killkompis och jag ofta inte sluta prata om vad vi såg – vissa minnesbilder diskuterar vi även året om. I januari snackade vi exempelvis om en snabb silverräv som måste ha varit i 50-årsåldern, men såg ut som ett hett ungdjur i kroppen. Hur var det möjligt? Motiverande och imponerande. Helt klart värt att fortsätta springa när beviset på belöningen svischar förbi. Var silverräven stolt? Det borde han vara, jag skriver till och med om honom här.

Förra sommaren, när det pågick en debatt om män fick visa sig i bar överkropp eller inte i Sverige, höll jag på att skratta ihjäl mig. Vår självbild är att vi är ett av världens mest frigjorda folkslag, men samtidigt sätter moralpaniken ofta in när hud visas.

Det kan ställas i kontrast till New York, där det faktiskt är fullt lagligt för kvinnor att promenera runt i bar överkropp. Visst är det inte lämpligt att äta lunch på en uteservering utan kläder, men när man springer får man faktiskt enligt mig bära vad man vill så länge man täcker de intimare delarna.

Njutningen eller plågan över att se någons mage varar trots allt inte speciellt lång tid när en t-shirtlös löpare springer förbi. Dessutom tycker jag att det är befriande att se vanliga avklädda kroppar som motvikt till alla retuscherade vi ständigt matas med igenom media.

I New York tvekar jag aldrig om jag ska springa i sportbehå och kjol en ångande dag i betongdjungeln. Där tycker jag inte heller att det är konstigt att se människor från min löparklubb näst intill nakna eller att snacka om nästa lopp med min lokala tatuerare som endast bär keps, shorts och sina tatueringar. När det gäller min egen avklädda stil känner jag mig aldrig utsatt eller bedömd. Det jag har på mig är en klädsel om passar temperaturen, inget annat.

Men när jag springer i Stockholm eller på Slätta en het dag börjar jag ändå alltid fundera över om det är lämpligt att springa bara i sportbehå. Melodin som spelades i huvudet på högstadiet kommer tyvärr tillbaka – vad ska folk tro? Kanske ger en runda i sportbehå intrycket av att man vill visa upp sig eller vill bli uppraggad? Kanske till och med sno någons snubbe med sin svettiga mage?

Det är skönt att känna vinden på magen en varm sommardag. Svårare än så behöver det inte vara. Det är en frihet alla löpare bör ta sig då och då.

9 drömleder att springa i sommar!

9 drömleder att springa i sommar!


CHRISTINES FAVORITLEDER

Padjelantaleden
Padjelantaleden är 14 mil lång och går från Ritsem till Kvikkjokk. Stugor att övernatta i finns i hela området, både STF-stugor och de stugor som samevistena driver, med samma servicenivå. Här springer du på fina stigar och fjällheder och korsar vattendrag och spännande botanik. Den längre turen via Pieskehaurestugan är fantastiskt vacker. Den här leden är för den lite mer avancerade traillöparen.

Jämtlandstriangeln
Jämtlandstriangeln är optimal för dig som vill ge dig ut på din första fjällöpning. Turen går mellan Storulvån, Sylarna och Blåhammaren och är 47 kilometer lång. Hela den här regionen bjuder på ett nätverk av stugor med statliga, uppmärkta fjälleder däremellan, så det är lätt att få ihop en fin tur. Lederna är väl upptrampade och lätta att följa. Lätt och fin löpning, inte speciellt stenigt.

Höga kustenleden
Höga kustenleden är spektakulär. Den löper mellan Hornöberget i Kramfors och slutar på torget i Örnsköldsvik, en sträcka på 128 kilometer. Här springer du genom något av det vackraste Sverige har att erbjuda – världsarvet Höga Kusten med sitt unika landskap av berg, urskog, jordbruk, badvikar samt kulturminnen som fäbodvallar och gamla kyrkor. Slåttdalsskrevan, där delar av Ronja Rövardotter spelades in, är spännande. Slåttdalsberget är värt en extra omväg från leden. Dalesuddens Naturreservat och Rödklitten är andra fina områden.

Forsaleden
Forsaleden söder om Pilgrimsstad i Jämtland är Christine Hägglunds absoluta favorit. Den ligger bara några mil från hennes föräldrahem. Leden går över barrstigar, rötter och klipphällar. Den löper längs med Bodsjön och på flera ställen finns klippmålningar. Leden är endast 7 kilometer kort men ändå väl värd ett besök. En jättehäftig badplats finns vid ån, där Locknesjön har sitt utlopp.

Ljusnanleden
Ljusnanleden i Hälsingland börjar utanför Ljusdal vid Måga. Följer nära Ljusnan upp till Henriksfors och går sedan upp mot Vallåsen och passerar nära Vallåsstugan. Avsnittet från Ljusdal upp till Vallåsen har röjts och märkts och är sedan 2011 i gott skick. Från Vallåsstugan har vandringsgruppen i Färila gjort en restaurering.

OCH 4 FINA LEDER I SYD…
Gästrikeleden
Gästrikeleden går mellan Hemlingby, Österfärnebo, Hofors, Ockelbo, Valbo och Hemlingby. Med anslutningsleder och rundslingor blir leden hela 36 mil lång. Ta en fika i Gysinge eller vid Högbo bruk. Här finns vackra sandstigar och snårig skogsterräng, men periodvids också en del grusväg. Söder om Hemlingby springer du länge längs en gammal vattenkanal av trä som fortfarande är fylld med vatten. Leden ansluter till många andra leder, både Upplandsleden och Hälsingeleden.

Östgötaleden
Östgötaleden är totalt 140 mil lång och utgår från Vättern och slutar i Valdemarsvik. Den populäraste etappen är den 25 mil långa Klosterleden, på vilken du passerar gamla kloster och kyrkor. Slutdestinationen stoltserar med sin vackra skärgård och Sveriges längsta fjord, Valdemarsviken.

Bohusleden
Bohusleden går från Lindome vid Hallandsgränsen upp till Strömstad. Den totalt 37 mil långa leden går genom glesbevuxna myrar, orörda skogar, fjällgårdar och torpruiner. Den ansluter till både Skåneleden och Hallandsleden på sina håll, så om du vill springa riktigt långt i södra Sverige finns det all möjlighet.

Österlenleden
Österlenleden är en pittoresk del av Skåneleden. När du springer den 16 mil långa etappen passerar du små kullerstensstäder och fiskelägen som Kåseberga, Brantevik Simrishamn och Brösarp. Du passerar även Hallamölla, som är Skånes högsta vattenfall, och naturreservatet Drakamöllan.

SwimRun – sommarens hetaste trend

SwimRun – sommarens hetaste trend


Året är 2002 och Anders Malm, som driver Utö Värdshus i Stockholms skärgård, och de två bröderna Andersson som jobbar hos honom sitter uppe sent en kväll i baren. I berusningens dimma börjar de utmana varandra:
– Sista laget om två personer härifrån till Sandhamn betalar för hotell, middag och drinkar! utbrister någon. Och de andra är inte sena att haka på.

Senare under sommaren går det inte att dra sig ur denna närmast omänskliga utmaning på 75 kilometer över ett tjugotal öar och öppet vatten. De tre männen samt en vän delar in sig i två lag och ger sig av mot seglarnästet Sandhamn. De kommer överens om att de ska stanna till vid de tre restauranger som är belägna på några av öarna. Det lag som kommer in sist på varje krog ska dricka och betala för det som det snabbare laget har beställt in åt dem.

Det tar mer än 26 timmar att komma fram – men det avskräcker inte Anders Malm och gänget, som kör samma race året efter. Föga kan de ana att deras fyllevad kommer att leda till att en helt ny sport, vid namn swimrun, föds – det vill säga lag om två personer som springer trail och simmar i öppet vatten om vartannat, utan uppehåll mellan grenarna.

När Michael Lemmel och hans kompanjon Mats Skott, som ligger bakom multisportens och skidalpinismens framväxt i Sverige, hör talas om de fyra männens äventyr mellan skärgårdsöarna, tänder de till rejält på idén. Efter överenskommelse med de fyra hjältarna bestämmer de sig för att skapa en kommersiell tävling av den här idén – och ”Ö till ö” föds 2006, dock utan kroginslag…

Och resten är historia.

Tävlingen, som har utsetts till en av världens tuffaste uthållighetstävlingar av CNN, har gått från att dra till sig 11 lag de första åren till att locka 650 sökande lag, med 22 nationer representerade. Det har också startats upp andra swimruntävlingar avvarierande längd av lokala aktörer runt om i landet. Och intresset för swimrun växer.


Vill du läsa hela den här artikeln?

Det här är början av en artikel från Runner’s World nummer 7 2014.
Du kan läsa hela artikeln och tidningen digitalt genom följande:

Emelie Forsberg kör AXA Fjällmaraton

Emelie Forsberg kör AXA Fjällmaraton


– Helt fantastiskt att Emelie väljer att göra ett gästspel i AXA Fjällmaraton i augusti. Det är varje arrangörs dröm att få profiler som henne på startlinjen. Det är bra för stämningen och atmosfären runt loppet då hon lär locka en hel del publik som vill följa henne efter banan, säger Patrik Nordin tävlingsarrangör.

Axa Fjällmaraton avgörs 9 augusti och det blir Emelies tredje start i loppet då hon tidigare sprungit även 2009 och 2011 innan hennes löparkarriär tog fart ordentligt. Vi får nog räkna med en rejäl sänkning av hennes personbästa på banan.

AXA Fjällmaratons bana är 43 km och hela 1800 höjdmeter. Under senare år har loppet utvecklats till ett upplevelsearrangemang under en hel vecka med flera löptävlingar över flera olika distanser.

Inför 2014 utökas Fjällmaraton med ytterligare ett lopp till sju löptävlingar och totalt beräknas 2500 personer delta i något av loppen under veckan 2-9 augusti.

– Det är jättekul att intresset för fjällöpning är så stort. Vi tror att detta koncept, ett unikt och tufft maraton i en mycket vacker men krävande fjällterräng, är precis vad som behövs i Sverige och vi ser ett starkt växande intresse för evenemanget både nationellt och internationellt, säger Patrik Nordin.

Läs Emelies Blogg på Runner’s World

AXA Fjällmaratons hemsida

Räcker det att springa en gång i veckan?

Räcker det att springa en gång i veckan?


Man måste vara en enorm löpartalang för att kunna utvecklas genom att bara springa en gång i veckan. Men visst, en gång är alltid bättre än ingen gång eftersom du underhåller kroppen så att du kan komma igång snabbare när du vill börja löpträna mer seriöst.

Om du bara springer ett pass i veckan är det viktigt att hålla ner tempot för att undvika belastningsskador. Sikta istället på att springa lugnt och långt. Och varför inte skippa en timmes TV-tittande en kväll i veckan och istället gå upp en timme tidigare följande morgon och jogga en halvtimme före frukost? Då har du plötsligt ökat träningsdosen till två gånger i veckan!

Så dricker du rätt mängd i sommar

Så dricker du rätt mängd i sommar


Det finns mängder av mätresultat som visar att även en måttlig vätskebrist sänker vår prestationsförmåga. Men exakt hur många procent vätskebrist som påverkar kroppen negativt beror på vilka faktorer man mäter.

Därför är det svårt att ange ett exakt mätvärde. Det som händer i kroppen när man har vätskebrist är bland annat att blodet blir tjockare och därför mer trögflytande. Hjärtat måste då arbeta mer, vilket innebär att pulsen höjs och att tröttheten kommer fortare.

Andra negativa effekter är att musklernas kontraktionsförmåga försämras och att ämnesomsättningen minskar. Kroppen kan visserligen klara en viss vätskebrist, men får då alltså arbeta hårdare.

Det första tecknet på vätskebrist är givetvis törst, men efter 50-årsåldern minskar törsten och då är det bra att vara lite extra uppmärksam på tecken som trötthet, muskelsvaghet, huvudvärk, yrsel och illamående.

Den som blir akut uttorkad, ofta med symptom som förvirring, blekhet och svimningsattacker behöver vård, men det är inte vanligt förekommande på träning, utan inträffar främst vid tävlingar under heta sommarperioder när även nattemperaturen överstiger 20 grader.

I sammanhanget är det samtidigt viktigt att påpeka att man inte ska överdriva sitt vätskeintag. För mycket vätska kan laka ur kroppen på viktiga elektrolyter som kalium och natrium, vilket kan leda till hyponatremi (vattenförgiftning), som är ett livshotande tillstånd.

Om du druckit för mycket – eller för lite – är det viktigt att ersätta de vätske- och mineralreglerande elektrolyter som du förlorat. Det kan du göra genom att blanda ett par portionspåsar salt i vattnet eller välja en sportdryck som innehåller elektrolyter.

Hur mycket man svettas är individuellt, men snittet ligger på 1,5 liter vatten per timme löpning under sommaren. Däremot bör man inte dricka mer än 5-6 deciliter i timmen (kroppen kan inte ta tillvara mer), vilket innebär att man bör kompensera eventuell vätskeförlust också efter löppasset.

Om du vill försäkra dig om att du får i dig tillräckligt mycket vätska kan du väga dig före och efter träningspasset. Den vikt du förlorat i gram är vätska du förlorat i milliliter. Drick då en och en halv gång så mycket vätska efter passet. Har du gått ner 100 gram ska du alltså dricka 150 milliliter vätska.

Det finns också lite olika sätt att få med sig vätskan under passet:

Handhållna vätskeflaskor
Handhållna vätskesystem är flaskor med ett band som underlättar greppet. Dessa lämpar sig bäst för löppass på upp till 30 minuter. Om det inte råder extrem värmebölja kommer du nämligen inte svettas mer än att du kan kompensera din vätskeförlust genom att dricka efter löppasset.

Däremot är det givetvis skönt att kunna dricka om man blir törstig även under ett kortare löppass, och då räcker en mindre flaska gott och väl. Under långa löppass kan det vara besvärande att hålla en flaska i handen och dessutom behöver du mer vätska, åtminstone under sommaren.

Vätskebälten
Vätskebälten är det klassiska sättet att ta med sig vatten ut på löprundan. De flesta vätskebälten rymmer upp till en liter vätska, vilket räcker för de flesta långa löppass, såvida du inte är ultralöpare.

Ett vätskebälte ska inte störa löpningen, vilket innebär att det inte ska guppa. Oftast måste man därför spänna vätskebältet ganska hårt runt midjan och då är det viktigt att bältet inte skaver. Med breda, elastiska band kan du dra åt bältet utan att det blir obekvämt. När du sprungit en stund kommer vätskebältet förmodligen att flytta lite på sig och då ska du kunna dra åt vätskebältet lite till – samtidigt som du springer.

Vätskeryggsäckar
Vätskeryggsäcken är perfekt på de riktigt långa löppassen. En smidig vätskeryggsäck kan också vara ett alternativ till vätskebältet om du föredrar ryggsäckens passform.

Vissa vätskeryggsäckar är svårare att justera, vilket gör att du måste stanna för att reglera remmarna. Eftersom ryggsäcken vilar mot ryggen är det också viktigt att materialet mot ryggen är luftigt och vattenavvisande så att du inte blir varm och blöt på ryggen. Inuti ryggsäcken ligger en uttagbar vätskeblåsa som du fyller med vätska.

Det är bra om vätskebehållaren har en stor öppning så att den är lätt att göra ren. Med en bra koppling till slangen blir det extra smidigt att fylla på den.

Ledarkrönika: Det perfekta upplägget

Ledarkrönika: Det perfekta upplägget


Under de trettio år jag har tränat så har jag alltid sökt efter det perfekta träningsupplägget. Jag har kört tjugotimmarsveckor en säsong. Jag har tränat varje dag i två månader under en sommar. Något år har jag satsat på att bara köra få men stenhårda intervallpass. Alla upplägg har gett resultat – men också haft sina baksidor.

Bäst effekt fick jag när jag hittade balansen mellan korta, hårda pass och långa, lugna pass. Dynamiken i belastningen gjorde att jag utvecklade den styrka, kondition och uthållighet som tog mig längre i mitt idrottande. Men det var också ett upplägg som krävde en ganska hög träningsfrekvens och sju till tio timmar träning i veckan.

Nu ser mitt liv helt annorlunda ut. Några sju till tio timmar i veckan blir det inte, och kontinuitet…ja, det har varit ett kontinuerligt vabbande och jobbande och hämtande på dagis.

Men så i slutet på förra året fick jag ett mejl från en läsare som önskade avsluta prenumerationen. Han var vänlig nog att motivera varför – vi framställer löpning som möjligt att kombinera med familjeliv. Det menade han var en lögn.

Mejlet fick mig att tänka efter. Är det omöjligt att kombinera löpning med familjeliv? Om jag ser till mig själv så har jag ju lyckats så där med det projektet. Samtidigt känner jag många löpare som tycks klara av det galant. Vad är deras hemlighet?

Där och då bestämde jag mig för att göra det bästa av min situation. Ingen annan kommer ju att göra det åt mig. Efter att ha detaljplanerat veckologistiken kring dagistider och klädombyten så tog det perfekta upplägget form. Ännu en gång.

Så började jag mitt nya liv med det nya året. På måndagar sprang jag hem från jobbet, och la in någon form av längre intervaller eller tempopass. Tisdagsmorgnar blev det en lugn jogg tillbaka till redaktionen. Onsdagens lunchlöpning med kollegorna i distansfart växlades under våren upp till gemensamma intervallpass på bana eller i backe. Torsdagar sprang jag hem från jobbet igen, och fart och distans fick då bestämmas lite av hur veckan sett ut. Fredagsmorgnar blev det ett lugnt distanspass tillbaka till kontoret, ibland lite förlängt. Helgen var helt träningsfri och mycket familjeintensiv. Sedan började jag om igen.

Fem pass i veckan, varje vecka under vintern och våren. Utan att sno tid från varken familj, arbete eller fritid. Kontinuiteten gav resultat på ett par månader. Och efter bara några enstaka intervallpass började jag kapa minuter på min transportlöpning. I mitten på maj kunde jag springa Göteborgsvarvet med bara ett enda pass över milen i benen.

Det var det perfekta upplägget.

Men nu är det semester, och vårens perfekta upplägg funkar plötsligt inte alls. Vilsen vacklar jag ut i värmen och solen, utan några fasta tider eller planerade pass att hålla mig till. Visst, det kanske är det som är meningen med semestern; att vara ledig, att springa fritt. Men jag har redan börjat smida på en plan för sommarens träning. För det finns förstås inte ett enda, perfekt upplägg. Varje årstid, målsättning och livssituation har sitt perfekta upplägg. Hur ser ditt ut?