Beröm och bonus – två bra ord på B


En av de bästa sakerna med mitt jobb är att jag får testa nya träningspass ibland. Till exempel idag. Jag skulle testa Sats höstnyhet Yoga for Athletes som mina favorityogis Johanna Andersson och Monika Björn har hittat på. Och hur glad blev jag när det visade sig att det var just Johanna som skulle köra passet med oss? Ja, hur ska du kunna veta det – men jag blev jätteglad. Vilken bonus!

Och jo, tack. Passet behövdes. Jag kände mig lite stel och stram i kroppen. Som tur är jag hade jag tränat tidigare på morgonen och så var det ungefär tusen grader varmt ute i solen i Stockholm, så kroppen hade mjukat upp sig lite. Och mjukare blev den. Varje gång jag yogar tänker jag ”Det här, det ska jag göra regelbundet”. Men sen gör jag inte det ändå. Jag tar mig liksom inte tiden till att göra det. Så irriterande! Min, och förmodligen många av era, kroppar älskar ju yoga!

Så här glada var jag och Johanna efter passet. Selfie-glada!

Ock beröm ja!

Morgonens crossfit-pass var saftigt och roligt. Fyra stycken 6 minuters AMRAPS med klassiska crossfitövningar. Det var boxhopp och pushpress, släggslag och utfall med kettlebell, extra djupa armhävningar och kettlebellsvingar samt target burpees och PULLUPS! Och nu kommer vi till berömmet. Pullups har ända sedan jag började träna crossfit, varit min dödsfiende. Jag har slitit många timmar för att klara min första. När man kan göra tre strikta får man börja göra kippade. Jag har inte kunnat göra tre strikta så länge så jag har inte kunnat träna på kippen. Men idag kändes de så bra! Och coach Jenny tyckte att det såg så bra ut att hon filmade spektaklet. Det kändes helt fantastiskt och jag blev så himla glad.

Hela veckan har jag roliga pass att se fram emot. Snart dags att gå och sova så att jag orkar upp till morgondagens pass.

Julinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Extra tidning, Smart Mat, 31 somriga recept
  • Alla fixar milen
  • 10 grymma sportbehåar i stor test
  • Tänk dig snabb
  • Luta rätt, kuta lätt
  • Soma Move, Rörlig & stark nu
  • Träna som en sprinter

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nu ska det bli ordning!


Jag har ordning på det mesta. Använder Tippex, Post-it och annat som var poppis på 80-talet för att hålla ordning på grejer. Men på mina ryck får jag ingen himla ordning. Nu har jag bett coach Jakob att ordna det åt mig. Han programmerar nu ett pass med teknikträning i ryck i veckan. Jag körde det första ryckpasset idag och det var så roligt! Jag kände mig superduktig och insåg att det berodde på att jag hade typ bomull på stången. Men men, kul var det i alla fall. Snart blir det roligare att köra ryck på passen.

Och jag förstår att ni har undrat hur det har gått med min vadkaka. Oj, som ni har undrat och oroat er! Och så här är det idag, det är lite blått och ömt, men mycket bättre än igår eftermiddag. Jag fick lite övningar av Jakob som jag kunde göra igår kväll och det hjälpte verkligen. Nu kan jag vinkla foten och till och med, som du ser på bilden högst upp, stå på tå. Men strikta tåhäv klarar vaden inte än.

Nu är det vila i helgen och fullt ös igen nästa vecka. Men en hel vad, hoppas jag.

Billigt pris, bara för dig!


Vill du komma igång med träningen, få en liten puff framåt eller bara göra lite annorlunda övningar än du kanske är van vid? Ta dig ur din bekvämlighetszon? Kul! Då passar det ju alldeles utmärkt att jag just nu erbjuder nya PT-kunder två PT-timmar för 1000 kronor (ord. pris 1300 kronor).

Vi kommer att ha jätteroliga timmar på Crossfit Nordic. Hör bara av dig till alpettersonpt@gmail.com så bokar vi in tider som passar.

Vi hörs!

Tung gymnastik


Här står jag och ska just till att göra viktade pullups som om det inte finns något morgondag. Problemet är bara att jag har haft semester och druckit vin, ätit massor av god mat och suttit på min – allt eftersom de fem veckorna gick – mjukare rumpa. Så mina 2 kg viktade pullups blev snarare 5 kg viktade pullups. Och det var tungt. Gymnastiken känns tung just nu. Det känns lite segt och jag känner mig lite klumpig. Det vänder nog hoppas jag.

Däremot känns lyften roliga och bra just nu. Det är ju alltid något. Då spelar det inte lika mycket roll om man har ett par glasskilon runt rumpan.

Idag var lyften dock lite smärtsamma eftersom jag lyckades slå i vaden lite lätt i en aluminiumhäck jag skulle kliva över. Lite lätt, säger jag, men vaden tyckte visst att det var värsta tacklingen, så nu har jag en öm, alltmer blå, stel och stum vad som beter sig som om den har fått en riktig – i brist på ett bättre ord – vadkaka. Jag hoppas att det värsta släpper till i morgon för just nu haltar jag runt helt strakbent.

Och så ett litet övningstips! Wall climb, wall walk – ganska kärt barn har tydligen två namn. Hur som helst. Du börjar liggande på magen med fötterna intill väggen. Tryck upp dig som i en armhävning och kliv upp med fötterna på väggen. Gå nu upp med fötterna på väggen och kliv närmare väggen med händerna. Tryck ifrån med axlarna och håll kroppen rak, tappa inte hållningen på vägen upp. Gå så långt du klarar/orkar/vågar (målet är att sätta näsan i väggen) och vänd tillbaka ner igen.

Lycka till!

Nya lokaler!


Crossfit Nordic är jättestort! Nu syns inte det på just den här bilden, men det är jättestort. Och superfint! Sa jag stort?

Vi hade invigningsfest i lördags, vilket ledde till att gårdagen var lite i tröttaste laget, och idag körde jag mitt första pass i de nya lokalerna på Hälsingegatan 45. Vi har gått från 350 kvadrat till 1500 kvadrat. Mycket ovant, men vilka möjligheter gymmet erbjuder nu! Jag hjälpte till och flyttade gymmet i torsdags och fredags och då kändes det sådär lite sorgligt. Hur skulle det kännas att lämna de lokaler där jag började träna – och blev förälskad i – crossfit, och där jag nu har spenderas så oerhört många timmar.

Men vet ni, det kändes så himla bra! Det var ju samma människor och samma coach Jenny. Och som PT känns det ju helt underbart med alla möjligheter vi har nu. Kul kul! Vi fick dessutom köra frivändningar, knäböj, wallballs och burpees. Bra skit liksom!

Hoppas att er vecka också har börjat bra!

Njut av vädret – dags för uteträning!


Nu vankas det fina dagar, åtminstone i Stockholmsområdet. Passa då på att träna ute. Få lite sol på näsan och lite semesterkänsla även om du har börjat jobba. För mig blir det uteträning automatiskt de kommande dagarna. Crossfit Nordic ska flytta till en mycket större och bättre lokal någon kilometer bort och under slutklämmen på flytten kommer vi att träna ute. Det är bara synd att gymmet inte ligger precis vid sjön så att man kunde kasta sig ner i det svala vattnet efter träningen. Det är det bästa jag vet! (Här kan du också se en studie i skolios. Jag står rakt på bilden, alltså står inte och hänger på ena höften. Det är nyttigt för mig själv att se sådana här bilder ibland. De får mig att förstå varför jag inte bör lägga tunga vikter på axlarna.)

Jag hakar på och kör PT-timmar utomhus. Är du sugen på att köra ett roligt, soligt pass i Vasaparken på torsdag eftermiddag eller på fredag? Hör av dig till mig på alpettersonpt@gmail.com så bokar vi in en tid.