Blogg

Fast det spelar väl ingen roll!


(Foto: Disney)

Just nu rasar kritik mot Disneys nya film om Askungen på grund av skådespelaren Lily James lilla lilla midjemått som anklagas för att vara manipulerat och förminskat på digital väg. ”Nehej”, säger Disney, ”det har vi inte alls! Lily James har blivit toksnörd med en hård korsett som gör att hon har fått ett sånt där litet midjemått så att det ser ut som att hon skulle kunna gå av på mitten. Inte har vi pillat i datorn inte!”

Nähä. Men spelar det någon roll? Problemet kvarstår väl, snörd eller inte? Bara för att hon är snörd, att midjan alltså är trådsmal på ”naturlig” väg är det väl inte ok att skicka signalen att flickor och kvinnor ska ha minimala midjemått? Om jag kollar på andra bilder på Lily James känner åtminstone inte jag ”Nä, vet ni, ett sådant där fläskmonster kan vi inte ha i filmen – fram med korsetten!” Kunde hon inte bara fått ta på sig klänningarna? Utan att först behöva stöpas om? Lily James själv har sagt i intervjuer att korsetten var mycket obekväm eftersom den var så hårt snörd.

Det är ju inte första gången som Disney hamnat i midjestormar. De har ett flertal gånger anklagats för att de teckande kvinnliga hjältarna har smalare midjor än halsar, vilket ärligt talat skulle se helt galet ut på en verklig människa. I den här artikeln kan du se hur de skulle se ut med ett mer normalt midjemått. Jättefina tycker jag!

Sånt här gör mig trött. Less. Och glad över att inte ha en dotter. För hur ska man förklara att alla prinsessor i alla filmer ser ut att ha flyttat omkring sina revben för att klämma in sig i klänningarna de har på sig? Det är gammaldags. Mossigt. Tröttsamt.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Ny favoritövning!


Jag har sådan fruktansvärd tur att ha inspirerande människor runt mig som bara strösslar med roliga och utmanande övningar. Framför allt är det mina två PTs Jakob Sandström och Andreas Öhgren jag tänker på. De fyller min övningsbank med så mycket som jag är sugen på att använda på mina egna PT-klienter.

Igår hade jag PT-timme med Jakob. Mitt enträgna arbete mot en muscle up har betalat sig och igår satte vi ett slutdatum. Om två och en halv månad ska jag klara en muscle up. Nu är det bara att ta tag i de sista svagheterna. Framför allt är det att stabilisera axlarna så att jag orkar dra mig runt i övergången, och att axlarna orkar hålla det hela kontrollerat så att inte armarna far iväg. Det blir mycket häng i ringar på olika sätt nu. Bland annat den här övningen: Pike compression i ringar. Ringarna är fantastiska eftersom de är så instabila och mer än gärna far iväg från kroppen. Det är bara till att pressa in dem intill kroppen för allt vad du är värd.

Sedan ska du lyfta upp rumpan, som i en pik genom att använda hela bålen. Mitt mål är att komma upp med rumpan i samma höjd som axlarna. Det är en bit kvar, men dit upp ska den.

Testa du också! Böj benen om det känns för tungt.

Ha en skön fredag!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Äntligen riktig PT!


Jorå sörrni! Nu är jag PT med lokal. Från och med mars kommer jag att köra igång min PT-verksamhet på torsdagar och fredagar på Crossfit Nordic här i Stockholm. Jag är så otroligt stolt över att de släppte in mig där. Men samtidigt som jag ibland känner att jag väl inte är värd att vara en av de fantastiska coacherna där, så inser jag samtidigt att det ju är en kvalitetsstämpel på mig och att de litar på att jag ska kunna göra ett riktigt bra jobb. Och det lovar jag att jag ska göra!

Så. Är du sugen på att komma igång med träningen, ändra inriktning på din träning, fila på tekniken, gå ner i spagat, göra en pistol eller bara vara starkare i vardagslivet; eller känner du någon som är sugen på det? Tveka inte att kontakta mig. Jag finns via den här länken på Facebook eller via mail på alpettersonpt@gmail.com. Jag garanterar roliga träningspass med mycket hjärta. Hjärta och svett.

Vill du gärna träna med en kompis så kan ni köra par-PT med mig och utmanas av såväl mig som varandra.

Jag är väldigt sugen på att komma igång och börja boka in folk. Det vore otroligt roligt att träna några av er!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Liten guide till jättemånga dubbla hopp


Ja, jag är lite speedad. I morse släppte den nämligen ÄNTLIGEN! Vi tränade på double unders, alltså hopprepshopp där hopprepet går två varv på varje hopp. Min historia med double unders har fram till idag varit kantad av frustration. Frustration och könsord. Och blod. Jag har varit så dålig på det och inget har kunnat göra mig så frustrerad och arg som double unders. Jag kan inte räkna gångerna jag har slängt hopprepet i golvet och skrikit åt det. antingen bara rakt ut, eller sammansatta och multipla könsord. Jag är inte så grov i mun annars, men double unders har lockat fram det sämsta hos mig. Och ont har det gjort också. Bilden nedan är från en tidigare double unders-session. Det översta piskrappet blödde. Det där är armen. Jag vill inte ens tänka tillbaka på hur mina skinkor såg ut…

Idag däremot! Coach Jakob sa några förlösande ord. Framför allt att man alltid ska ha ett mål när man hoppar. Det har jag inte haft. Jag har bara köttat på och försökt hoppa så många som möjligt. Varje gång.

Idag började jag med att hoppa två singelhopp och sedan två double unders. Ökade på tills jag hoppade fem singlar och fem dubbla. Den drillen var perfekt! När jag hade kört den ett tag testade jag att maxa och lyckades persa med 25 double unders.

Om du är där jag var förut, och kastar hopprep åt alla håll och vrålar obceniteter – lugn. Andas. Och tänk ut en plan. Hoppa inte bara planlöst. Växla mellan singel- och dubbelhopp i olika mönster. Och håll inte på för länge, för då kommer du att bli galen. Och se till att ha ett speed rope med riktigt smal vajer. Dels för att det är lättare att veva fort och för att det inte lämnar lika elaka spår på huden om du råkar piska dig själv. (Svårt att tro om man kollar på min bild, men det är så.)

Filmen på drillen med fem singlar och fem dubbla filmade jag efter dagens pass. Det är typ tagning tolv eftersom jag var så trött att jag bara fastnade. Ni får ha överseende med det.

Lycka till!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Ser du sol – UT!


Jag är en sådan där person som har jättemånga nyårslöften och som dessutom kommer på fler och fler ju längre tid det går på året. Mitt bästa nyårslöfte i år är att sluta tycka synd om mig själv när jag tränar. Om det är ett väldigt jobbigt pass börjar jag så småningom tycka mycket synd om mig själv och då ger jag mig själv legitimitet att ge upp lite grann – det är ju så synd om mig. Nu har jag bestämt mig för att det inte är ett dugg synd om mig – jag är där frivilligt och betalar pengar för att vara där. Slut på tjurhakan helt enkelt.

Idag kom jag på ett nytt – om det är sol ute SKA jag gå ut lite på lunchen. Sagt och gjort. 20 minuter promenad i en helt ljuvlig sol blev resultatet av det löftet idag. Det enda problemet med det löftet är ju att jag inte ville gå in igen. Men i morgon får jag, enligt SMHI, en ny chans.

(Och angående den gröna pricken på min arm. Jag har ingen aning om vad det är. Förmodligen blev jag beskjuten med grön laser av någon på taket på SALK-hallen. Eller så är det solen som spelar ett spratt.)



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*