Blogg

Luta dig bara tillbaka…


…och gör en chin up.

Jag körde ett pass signerat coach Jakob i morse och fick göra Lean back chin ups. Alltså som en vanlig chin up, fast du lutar bakåt så mycket du kan på vägen ner, och du går ner jättelångsamt. Allt för att bli stark i övre delen av ryggen. Det är ju bakåtlutad jag kommer att vara när jag svingar mig upp i ringarna och ska kränga mig över i min första muscle up, så det gäller att bli stark i den positionen.

Den övningen var med på mina pass för några månader sedan också, men då kunde jag knappt vara bakåtlutad alls. Vilken skillnad det var nu! Jag älskar när jag får övningar som gör att jag inser att jag faktiskt blir starkare. På de första seten kunde jag luta bak jättemycket. Tyvärr kom jag inte på att jag skulle fota då, utan först på sista setet när jag hade börjat hänga som en slak banan. Well well. Ni får för ert inre föreställa er en ännu bättre vinkel.

Det är i alla fall roligt att vara tillbaka i muscle ups-träningen. Och varje lite Lean back chin up är ett litet steg närmare målet. Myrsteg. Tripp, tripp, tripp…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Höftmys de luxe


Idag var det dags för mig och Sofie att träffa PT-Andreas igen. Vi var naturligtvis hela och smärtfria, så han fick inte så mycket att bita i. Då fick vi i stället stretcha varandra. Jag upptäckte under min PT-utbildning att min vänstra höft är stelare än den högra och tänkte att det nog hade något att göra med att jag ibland får ont i höger del av ländryggen. ”Ja, det är väl klart att det har” muttrade Andreas när Marie berättade för honom om min upptäckt. ”Men hon får ju gärna säga till att hon har ont i ryggen så hade jag också kunnat kolla upp det”.

Jaja, nu fick jag ju lista ut det själv och känna mig lite duktig. Idag fick han revansch i alla fall. Jag fick lägga mig på en massagebänk med höften vid kanten, Sofie fick vinkla upp mitt ben och stäcka det upp mot mig medan Andreas fick jobba med att motarbeta rotationer i det fria benet. Jätteskönt!


Det här var en annan övning jag fick jobba med efter att Andreas gått runt mig, petat lite på ryggen, funderat lite, petat lite till och funderat lite till. Jag fick stå i ett jättebrett utfall och hålla i mig i en vipr (det går naturligtvis bra med något annat också). Seadn skulle jag sträcka ut armen så att vipr:n fäller sig lite samtidigt som jag skulle pressa rumpan rakt bakåt. Och tror du inte att han fick det att dra EXAKT där det brukar göra ont när jag får ont i ländryggen? Jo, sörrni, det fick han. en perfekt övning för att få det att dra i Quadratus Lumborum, en muskel som ofta blir spänd, stram och bråkig. Har du ont i ländryggen? Testa den här stretchen!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Upp som en sol…


…ner som en magsjuka.

Istället för att få en sjujädrar kickstart på träningen så här i början på året så blev det några träningsfria dagar på grund av en oväntad och högst oönskad magsjuka. Som tur är var den hastigt övergående och jag var egentligen bara sjuk på måndagkvällen och natten mot tisdagen. Igår låg jag däckad i soffan hela dagen, idag är jag lite mer på banan. Fortfarande trött och lite aptitlös, men mår annars bra. Men så mycket träning blir det ju inte att blogga om dagar som denna. Istället bara konvalescens dag 2. Men jag återkommer.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Testa nåt nytt – ge inte upp


Känns som första riktiga veckan på året, den förra räknas inte. Tack vare vädret och närheten till jobbet så blir det en del pass på gymmet. Lätt att störa sig på alla med nysvurna nyårslöften som står där och trängs. Älskar se dem träna, det är inte det. Störelsemomentet är att jag inte kan begripa varför de inte tar motion till sig året runt, livet ur. Måste man lova på allt dyrt och heligt alt. slå vad för att komma igång?! Vid första muskelinflammationen eller förkylning så slutar många med ursäkten ”jag håller inte för träning” ”mina knän tål inte löpning, jag är gammal fotbollskille”.

Största felet de gör att de tränar för att träna och inte för att de hittar något fysiskt som de tycker är roligt och vill hålla på med. Desutom lägger många abrubt om kosten vilket tar bort det enda roliga som är kvar i livet. Om två månader är gymmet tomt igen. Kvar är över hundra nysignade kort som sannolikt kommer vara outnyttjade till nästa nyår.

Tänk va lätt det är att ge upp och hur fruktansvärt mycket svårare det är att genomföra något eller göra en riktig förändring till det bättre. Med alla fantastiska lösningar som förenklar tillvaron har det nu blivit helt onödigt att ens öppna ytterdörren hemma. Finns i stort sett inte ett ärende man behöver göra längre som inte går att göra på Paddan. Perfekt för den som ändå är ute i svängen och vill optimera sin tid för ägna mer tid åt sina intressen samt familj. Inte lika perfekt om man inte har något av dessa, då är det lätt att man hamnar i en ond spiral. Den målgrupp som lättast hamnar i denna rävsax är tyvärr våra barn. Unga människor har svårare se konsekvenserna av sina handlingar, speciellt de längre. Så sjukt viktigt hjälpa alt tvinga dem hitta fysiska sysselsättningar. En bra strategi är att föregå med gott exempel. Oftast gör de inte som vi säger utan som vi gör.

Enligt mig har det aldrig varit coolare för en ungdom att vara elitidrottare. Det innebär att man säger Nej till alla lockelser och enkla utvägar och gör istället något helt annorlunda – man tar den svåra vägen. Ta t ex våra längdåkare, de är enligt mig de hårdaste i tillvaron just nu.

För egen del betyder årsskiftet inte så mycket. Som jag nämnt tidigare kör jag på som vanligt. Min målsättning är inte konkret, den är mer flytande men min strävan efter att bli bäst står kvar. Mer svårdefinierat vad bäst innebär. Först från A till B antagligen?!

Måste dock göra något nytt för att förbättra detta års resultat. Idén är fler och längre lugna pass men samtidigt bibehålla antalet hårda. Större skillnad även mellan dessa. Förhoppningen är att jag får till 75-100h mer träning i år i en bättre mix. Björn har hela tiden påpekat detta man jag har varit för tjurskallig för att verkligen lyssna. I år ska jag göra som han säger. Har faktiskt redan börjat och även om det inte är jätteroligt bara samla mängd så är det skönt slippa vara helt död efter varje pass och känner redan en viss förbättring när jag väl testar farten.

Förra året blev inkl tävlingar 383h. 175h cykel, 105h löp & 73h simning. Tävlade i 33h ungefär fördelat på fem lopp. Rimligtvis landar jag på ca 450h i år. Kommer bli mer av allt men löpningen kommer öka mest då jag var löpskadad i 12 veckor förra året.

Tack för visat intresse!

Nelker

Hoppas vara här om exakt 10 månader igen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Nu är det inte lika mycket


Förra gången jag skrev här på bloggen, uppskattningsvis på Gustav den tredjes tid, var det mycket. Då var det jädrar i mig mycket. Jobb och PT-utbidning gick i ett och jag hann inte med mig själv, eller familjen alls i den utsträckning jag ville. Jag var en synnerligen trist mamma och sambo. Sedan blev jag godkänd på tentorna och alltså licencierad personlig tränare (YAY!) precis före jul och sedan följde tre veckor av total vila. Sådan där vila när man sover 12 timmar per natt och bara ligger i soffan och lägger pussel under all ens vakna tid. Otroligt skönt! Och bra eftersom jag ledsnar på sådan ledighet och var grymt sugen på att komma igång med att jobba igen nu.

Jag har inte ens öppnat datorn under ledigheten, därav inga blogginlägg. Och det är ju inte som att jag har haft så mycket att skriva om heller ”Näää, men idag har jag lagt några pusselbitar och sen läste jag lite och somnade med boken på magen så där som en gubbe”.

Några gånger har jag visserligen tränat. Inte många, men ändå. Första passet efter jul fick jag dessutom inviga mina nya supertuffa julklappstajts från Teeki. Men ett tufft dött djur på.

Jag var också och gästspelade på Crossfit Uppsala. Där blev jag igenkänd av två brudar, en som läste min blogg och en som kände igen mig från tidningen. Jag är jättedålig på att minnas namn, men om ni läser det här så blev jag jätteglad över att ni kom fram och pratade! Tack! Coach Daniel på CF Uppsala jagade igång den julsega Anna-Lena-kroppen med lite ryck och många Turkish getups. Lederna fattade ingenting och protesterade högljutt. Men de kom igång efter ett tag.

Jag hade också en snabb träningsdejt med min polare Rikard från OBS-klassen på Nordic. Den stränga uppsynen är för att de andra i OBS-klassen var hemma och vilade, verkade det som. Inte ok.

Nu är det nytt år och nya tag. Nya tätare blogginlägg. Och lite mindre att göra.

Puss och kram på er!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Trek SRM Dura Ace


Trots min förra cykel endast var 6 månader gammal så bytte jag ändå ut den mot en ny ”likadan”. Kan verka helt onödigt för de flesta men det finns faktiskt en anledning, eller två. Det som initierade det hela var att en köpare dök upp utan att jag hade annonserat ut den. I och med detta började jag leka med tanken skaffa en ny och därmed byta ut min wattmätare. I två år nu har min wattmätare småstrulat. Inga jättebesvär men tillräckligt. En sådan är inte gratis och jag tycker man kan ska kunna lita på den och inte behöva misstänka felaktiga siffror hela tiden. Det är små marginaler när man tränar & tävlar så fokuserat som jag gör och då kan 3-5% felmarginal vara på tok för mycket. Självklart ska man aldrig stirra blint på bara en informationskälla utan lita på sin känsla också. Gillade iofs min gamla Quarq för dess enkelhet och misstänker jag hade oturligt nog fått ett måndagsexemplar. Kommer sätta den på min nya Trek Emonda som kommer om några veckor (?!).

Hur som helst, denna gång unnade jag mig mätarnas mätare, SRM. Tycker nästan det är pinsamt hur dyr den är om man tar deras dator till men va fan. Har säkert bara några år kvar innan jag måste lägga ner min satsning. Vem vet, men det är ju nu jag behöver den?! Efter att ha tränat med watt i några år nu så anser jag att det det mest optimala verktyget som finns inom cykling. Speciellt när man inte har obegränsat med tid & erfarenhet.

Kört fyra pass på den och kan inte önska mig något mer i en cykel. Gillar när man hittat något som verkligen passar ens kroppstyp. Skulle vara fler watt då…

Cykeln blev annars densamma med i stort sett samma specs. Kör vidare med Shimanos Dura Ace grupp. Tog mekaniska växlar då jag anser dem vara fantastiska. Älskar ljudet av att köra med dessa i kombination med carbonhjul….klonk klonk, ni som vet vet.
Likadana hjul, Bontragers Aeolus 9 clincher fram & bak. Har redan en 5:a till båsiga dagar & en Zipp Super 9 om jag ska tävla med Disc. Även om Bontrager gör fina moderna triathlonsadlar så upplever jag att ISM Attack är enastående.

Vet inte om bilderna visar det men färgen är Blue Smoke. Kommer synas bättre i solljus. Ska även fixa en bra lörsning för datorn & nya flaskhållare. Även pedalerna är provisoriska.

Några frågor?!

Trek Speed Concept 9.9 – Blue Smoke – Stl XL.

Shimano Dura Ace – SRM powermeter

Cockpit

ISM Attack

Utväxling 53/39 resp 11-28. Bra att ha om det är buckligt som i Playitas eller Cannes Triathlon.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*