Queen of fucking everything!


Och så plötsligt händer det! Man lyckas kravla sig upp från hålet av ”Jag är kass och klarar ingenting” och dessutom klättra upp på ”Queen of fucking everything”-bergstoppen – inom loppet av två dagar! I onsdags körde jag ett av mina sämsta pass någonsin och det kändes som om jag lika gärna kunde lägga ner hela idén med crossfit.

Så igår. Vi började visserligen i förnedringens tecken med strikta pullups, men sedan kom en AMRAP (As many rounds as possible) med 4 burpee pullups, 6 armhävningar och 8 WALLBALLS! Jag är grym på wallballs. Jag älskar wallballs. Dock hade jag en svacka under passet när coach Nils bad mig fånga bollen lite mer som in en skål med händerna istället för att grabba tag om den det hårdaste jag kunde. Då gick det inte alls under några kast och jag lyckades välta ner en whiteboard och en kopp kaffe med bollen innan jag fick ordning på det igen. Men under passet gjorde jag uteslutande perfekta wallballs. Jag var mycket svettig och rak i ryggen efter passet. Perfekta wallballs!

Och så idag. Det stod gymnastikteknik på schemat – inte min starka sida – vilket gjorde att jag blev ännu mer förvånad över att jag gick ut från gymmet med känslan av att vara Queen of fucking everything! Vi började med att bara hålla support i ringarna, alltså hoppa upp så att man hänger i ringarna med raka armar och ringarna och händerna vid höfterna, och vrida ut händerna. Det var jättesvårt, men vi fick hjälpa varandra lite, så det gick. Att bara hänga går väl an, men när man ska vrida ut händerna…

Vi gick vidare till att träna på shoot throughs. Du börjar med att stå i armhävningsställning med händerna på boxar eller paraletter (som på bilderna). Så hoppar du igenom paraletterna med benen så att du istället hamnar som på bilden längst ner, men upplyft höft och fötterna långt fram. Och man ska inte skrapa fötterna i marken på vägen.



Först gick det sådär och jag slog fötterna i paraletterna, men plötsligt släppte det och jag gjorde flera reps utan att slå i fötterna. YAY!

Och jag toppade det med att stå på händer flera sekunder fritt.

Så där ja! Queen of fucking everything ska jobba några timmar och sedan ta helg. I morgon drar de första uttagningarna till Crossfit Games igång och jag ska åka till Nordic och titta. Lovar att rapportera.

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Jag är missundsam!


Nej, alla pass är långt ifrån bra. Man kan gå ifrån ett pass och känna sig som Superwoman, som jag gjorde i måndags, eller som en kass lite skit, som jag gjorde igår. Vissa pass får man lite kräks i munnen av bara att se dem i text. Igår var det ett sådant pass. Det var maxlyft clean and jerk, och sedan 10-8-6-4-2 av toes to bar och burpee boxhopp. Clean (alltså frivändning) är inte en av mina starka sidor. Jag lyckades visserligen persa för inte så länge sedan, men det är ju ett pers på ynka 50 kilo. Dessutom kom coach Númi med några käcka tips till mig under passet och då låste det sig helt.

Och som om det inte vore nog stod det en tjej mitt emot mig som var skitduktig, och hon har inte tränat alls länge. Så roligt för henne! Jättebra! Hurra! Så tänkte jag INTE! Jag hatar sidan av mig som tänker elaka saker vid sådana här tillfällen. Jag blir fruktansvärt missundsam när allt egentligen bara handlar om att jag är väldigt besviken på mig själv. Frivändningshaveriet toppades av en katastrofal toes to bar-uppvisning i räcket.

Det var en mycket slokörad och fly förbannad Anna-Lena som stormade ut från gymmet och jag var arg stora delar av dagen efteråt. (Men jag lyckades hålla masken under tiden den fina klassbilden togs.)

Idag är det bra att hoppa upp på hästen igen. Jag känner mig lite nervös. Jag vill verkligen inte gå ut därifrån igen och vara lika arg! Håll tummarna för mig!

Foto: Númi Snaer Katrínason


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Morgonträning med extra allt


Morgonens träning var programmerad som om passet vore två timmar långt. Först skulle vi göra 2 ryck varje minut i 12 minuter. Bara det känns i hela kroppen. Sedan var det tänkt att vi skulle vara två och två och köra 400 meter rodd, 12 marklyft och 24 boxhopp och sedan skulle den andra göra samma sak. Fyra gånger var. Det hade ju tagit precis hur lång tid som helst, så coach Jenny rationaliserade bort vilan. Det var bara att köra 4 varv på raken istället. Rodd tar på hela kroppen, framför allt på flåset och baksidorna. Marklyft tar på hela bakre kedjan och sedan boxhopp som också tar på hela kroppen, framför allt baksidan. Den rekommenderade vikten på marklyften för damer var 70 kilo och det gick de två första varven, men utan vila fick jag sänka till 60 kilo de två sista. Och efter så många tunga lyft blir baksidan helt uppfuckad och det går knappt att hoppa. Det blev mer ett märkligt sprattel än riktiga hopp.

Efter ungefär en kvart var vi klara och fullkomligt slut! Men oj så skoj det var, och riktigt bra pepptalk åt alla håll genom hela passet. Det ger väldigt mycket extra energi att få en klapp på axeln när man har rott klart och ska vidare till marklyften.

Jag passade på att sätta Reeboks senaste serie BareMove på prov också. Det är en klädlinje som ska vara extra följsam och ge bättre rörelsefrihet. Som alltid när det gäller sådana här löften är jag skeptisk, men visst – kläderna är otroligt mjuka och sköna att röra sig i och sitter stensäkert på plats. Inga tajts som glider ner över rumpan och inga toppar som glider upp över magen. Och så länge träningskläder beter sig på det viset är jag nöjd. Då får man haspla ur sig vilka säljfloskler som helst om sömmar och lufthål, för vem vet, det kanske är just det som gör det.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Det går utför!


Jag har för första gången på otroligt länge firat sportlov. Jag och familjen hängde på syrrans familj upp till Orsa Grönklitt och fick lite snö så här i februari. Stockholm har varit snöfritt sedan december. Jag tycker att det är bekvämt, men det är ju lite mysigt att kunna välja att åka upp till snön någon gång.

Ni som såg mitt förra blogginlägg vet att jag inte är bra på att åka slalom. Alltså verkligen. Men det är roligt! Och jag är ganska orädd, så det syns nog inte hur dålig jag är på att åka, för det går ganska fort, men jag har illa dålig koll. Och som ni ser på bilden hängde jag ju i de tuffaste pisterna.

På tredje dagen fick jag lite ont i ett knä och slutade åka. För mig är det inte värt att göra illa mitt knä i slalombacke så att jag inte kan träna ordentligt. Och träna ordentligt – det fick jag göra i morse…


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tight Ass


Hallå!

Har inte kunnat springa en meter på tre veckor nu vilket gör att februari ser ut att bli en helt löpfri månad. På ett sätt är det fruktansvärt då löpning är den gren jag brinner allra mest samt anser mig själv ha mest talang för. Men istället för att deppa ihop helt så försöker jag vända på det och tänka att det är just den gren som jag kan ha ett uppehåll med så jag får en chans att komma ikapp med de andra två.

Svårt att avgöra hur jag ligger till med cyklingen. Har tränat på riktigt bra sedan december och det känns verkligen som om det går framåt. Har en bra mix varje vecka som gör att vintercyklingen känns mindre tråkig. Svårt att rubricera det till något roligt då trainer känns mer som en mental prövning är fysisk. Hoppas de distanspass jag kört på mountainbiken varje helg ger lite extra power vilket förhoppningsvis visar sig när landsvägscykeln plockas fram i vår. Hoppas även de extrapass som jag kör nu när jag inte kan springa ger något mer än skav i grenen. Min wattmätare är sedan en tid tillbaka skickad till Danmark för reklammation då den på senaste tiden varit alldeles för opålitlig. Inget som verkar vara ovanligt tyvärr. Detta leder till att jag fumlar i mörkret över min utveckling, men om inte de 3-5 hårda cykelpassen jag kör varje vecka ger något så kan jag lika gärna lägga ner.

Simningen är väl den gren som jag går mest framåt i just nu även om det är från väldigt låga nivåer. Som vi säger i min bransch, lätta jämförelsetal att slå. Har inga konkreta test att stoltsera med men har åtminstone lyckats komma ner en bit under 1:30 mins per hundring i en 25:a när jag kör set om 10 st hundringar med ca 15 sekunders vila. Tycker mig börja få bukt med de värsta teknikmissarna jag tidigare brottats med och kan förhoppningsvis simma mer effektivt i sommar. Ta sig fram snabbare utan att behöva ta i mer, det är väl vad all konditionsträning handlar om?! Att ändra på ett redan inövat mönster är svårt. Försöker just nu överdriva det jag måste rätta till så jag till slut kan få det teknikmässigt rätt, nog enda sättet?! Bara träna mer med bristfällig teknik är inte alltid en lämplig lösning. 

Skadan jag har en väldigt vanlig löparskada. Den kommer dock förklädd i diverse former. Ju mer jag läser på i ämnet så inser jag att detta är något som jag haft problem med länge men det är först nu den fick ett regelrätt utbrott. Den smärta jag hade i vänster knä och höft under förra året samt de domningar i vänster fot är direkt länkade till det jag har nu. 
Klagade förra året på Kungsholmen Runt på att jag tappade kraft i vänster ben och fick springa sista milen haltandes. Även under Duathlon SM sprang jag avslutande 5 km utan känsel i vänster fot samt med strålande smärtor från höft & knä. Upplevde även precis detta under NYC Marathon & Halmstad 70.3. Skönt att få en förklaring till varför jag inte riktigt fick ut min potential på de race jag körde förra året. En nyttig knäpp på näsan att jag måste besinna mig i framtiden när jag springer. Alla pass måste inte vara max!

Memo to self: Lyssna på din kropp och din tränare. 

Där har ni det. Upplever ni en strålande smärta i höft, rumpa och knä samt domningar i fötterna så kan jag rekommendera att ni kollar upp om inte er ischasnerv sitter i kläm någonstans. Ta 1-2 veckor där ni knappt springer alls och stretcha rumpan samt baksida lår. Gör detta innan det är försent. Jag hade ”tur” som fick detta i januari. 5-10 veckors uppehåll i maj kan förstöra hela säsongen annars.

Nu ska jag stretcha min gubbröv!

Ha´de

Nelker 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Utanför min comfort zone


I morgon bitti ska jag, familjen och min systers familj åka till fjälls och åka skidor. Jag kommer att åka långt utanför min comfort zone. Jag åker i princip inte skidor, och om jag gör det är det längdskidor. Inte utför. Senast jag åkte var många år sedan, och jag var ute på fjällvistelse med resten av redaktionen. Våra chefer hade gjort lite dålig bakgrunds-research och trodde att vi alla var fenor på utförsåkning och hade bokat två offpist-guider. Det slutade med att jag fick ha en av guiderna för mig själv i barnbacken och gå igenom grunderna med carvingskidor. Om Kalle 16 år var nöjd med att få lära en, i hans ögon, gammal tant att stå på skidorna istället för att åka offpist med polaren? Svar nej.

Gången innan det hamnade jag av en oturlig slump i en slalombacke under en längdskidstur i Idre. På den tiden hade jag inte så mycket aktiva kläder hemma i garderoben. På bilderna från äventyret, i min beiga jacka, vinröda inlånade täckbyxor från 70-talet och svarta basker såg jag på allvar ut som Ingemar Bergman i backen.

Nu är det alltså dags igen. Den här gången är garderoben bättre rustad åtminstone.

Igår hade vi fotografering för nummer 5 av Women’s Health, därifrån kommer bilden som Sofie tog på mig. Där är jag mitt i min comfort zone. Armhävning och fotografering, två av de saker jag gillar bäst. I nummer 5 vankas en ny serie som jag hoppas ska ta dig utanför din comfort zone någon gång. Men nu ska vi ta det lite lugnt. Nummer 3 har just kommit ut till en del av prenumeranterna och kommer snart till en affär nära dig. Och nummer 4 ska när som helst skickas till tryckeriet.

Hoppas att ni gillar det nya numret!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in