Blogg

Syftet med att springa


Under åren har jag gett löpningen otaliga chanser. Jag har sprungit Göteborgsvarvet (med en muskelbristning som pris), jag har sprungit vår egen halvmara (med en episk löparmage som pris), jag har tränat inför Lidingöloppet 15k och sprungit det, jag har sprungit Lidingöloppet 15k utan att träna löpning innan (vilket resulterade i en FEM SEKUNDER långsammare tid än när jag hade tränat) och jag har kämpat mig genom många löppass då jag hellre hade hoppat i sjön är fortsätta. Jag anser fortfarande att löpning är ett flyktbeteende, men jag har senaste veckorna och förstått varför jag inte gillar att springa. Jag har hittills inte haft något syfte med löpningen. Syftet ”att springa det där loppet” räcker liksom inte. Varför ska jag snöra på mig skorna och sticka ut? För att bevisa för vem att jag kan? Jag struntar ju ärligt talat i om jag kan springa långt eller inte. Jag vill lyfta tungt och göra coola grejer med kroppen – inte springa.

Men! För ett par veckor sedan funderade jag lite på det här. Löpning är ju så smidigt att ta till när man till exempel jobbar hemma (och har dagen FULL av jobb, som idag) och ändå vill ut och röra på sig lite direkt på morgonen för att väcka kroppen och hjärnan med lite flås och frisk luft. Det borde gå att kombinera träningen jag gillar med löpningen. Vi springer ju trots allt ibland på crossfitpassen och då vill jag ju helst bara sätta mig i soffan i receptionen och sura.

Min nya plan, som i alla fall har funkat hittills, är att försöka bli bättre på just det jag behöver. Att inte gå ut med ambitionen att springa milen och vara arg hela vägen. Nej, jag ska ju bara springa korta intervaller. Det är ju det enda jag har nytta av i min vanliga träning. Mitt pass idag var 1 minut jogging, 1 minut snabbt och 1 minut gång, 10 varv. Jag är klar på en halvtimme, jag blir supertrött och svettig och jag är inte arg en enda gång! Jag ser syftet med min löpning för första gången! Fortsätter jag med det här kommer jag att bli bättre på de korta löpningarna vi gör på gymmet, kommer att kunna hålla en högre hastighet och kommer att få ett bättre löpsteg (jag jobbar hårt på tekniken när jag kör de snabba intervallerna, fram med höften, landa med foten under mig och allt de där).

Nu, mina kära vänner, löpcoacher och löpare. Ge mig inspiration! Jag behöver fler intervallpass där jag springer snabba intervaller runt eller under minuten. Hit me!


Nr 3 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Test! Vårens bästa löparskor. 23 nya modeller – hitta rätt sko för dig
  • Löpträningen som gav Guld  i skridsko-VM. Möt Nils Van Der Poel
  • Världens bästa träningspass
  • Kriget mot skavsåren – och hur vi kan vinna det
  • Därför skyddar löpning mot depression
  • 3 sätt att bli snabbare
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Like a pro


Så här slutade min Mallorcaresa. I soluppgången på takterassen. Eller inte riktigt, det är en lite missvisande bild. Sanningen är att jag inte alls var så där harmonisk. Jag orkade inte komma på vad jag skulle träna, vankade av och an och gjorde någon övning lite då och då. Det slutade med att jag brände av 10 varv av 10 squats, 5 hindu pushups och 10 situps. Då blev det ju i alla fall något!

Nu är jag hemma igen och har häcken full av nästa nummer av Smart mat som kommer ut i april. Det blir förstås en gryyym tidning.

När jag inte håller på med tidningar och PT:ar så skriver jag en del material – bland annat till Svettig, en undersida till Jogg.se. Idag fick jag visa hur man gör en Turkish getup, like a pro. Så in och lär er!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Omstart


Glad fortsättning på påsken allihopa! Jag har tagit mitt pick o pack å dragit upp till Umä. Eller Obbola rättare sagt. Det var som att åka 4 veckor tillbaka i tiden. Här är det fortfarande vinter. Snö, slask och modd. Häromdagen vurpade jag på en isfläck som låg gömd under ett lager av lössnö och innan jag fattade vad som hade hänt låg jag på marken och svor högt för mig själv. Blev så jävla förbannad, började skrika, spotta och slå med bara händerna på den där stackars isfläcken. Hämtade en gren ute i skogen och hackade sönder den i ren frustration och när den var totalt massakrerad kostade jag på mig ett litet ondskefullt leende. Smärtan från fallet kändes helt plötsligt mycket bättre då. Som tur var var jag ute i skogen så ingen såg eller hörde nåt, det var nog ingen vacker syn. 

Nu till helgen blir det Premiärmilen. Velade fram och tillbaka om jag skulle springa men anmälde mig till slut igår. Har inga förhoppningar om att kunna springa särskilt fort, kroppen är fortfarande seg sen Barcelona, distans går okej men direkt jag försöker dra upp farten så får jag syra. Känslan just nu är allmänt tung men jag är inte jätteorolig. Vad är det man brukar säga? En mile per dag att återhämta sig efter en mara. Då har jag ytterligare några dagar på mig. Jag är igång med löpningen och kroppen är hel, det är det viktigaste. Premiärmilen får gå som den går, det kan nog knappast gå sämre än på Umemilen i höstas veckan efter Ultravasan. Det brukar vara ett trevligt lopp (bortsett från den provisoriska bandragningen ifjol) och trots att benen känns som betong så brukar det ju kunna hända saker direkt man får en nummerlapp på bröstet. Om inte annat så blir det ett bra träningspass och ett tillfälle att träffa likasinnade. Dessutom ska jag kolla Eclipse senare på kvällen på Debaser så skitsamma om det går åt helvette. 

Jag har påsklov hela veckan, nånting som är ganska lätt att vänja sig vid. I den bästa av världar hade jag utnytjat det maximalt och tränat två pass per dag. Verkligheten är dock en annan. Jag blandar lugn distans med att äta en massa mat och godis och slappa. Inte särskilt bra för vikten. Kanske hetsade upp mig lite väl mycket förra veckan över min 75kg tunga kropp och har sansat mig lite. Kom på mig själv med att tänka osunda tankar och blev lite för besatt av tider, mål och lopp. Det är lätt hänt. Fick påminna mig om varför jag älskar att springa. Ja, att jaga tider och bli bättre är en del av det men det är inte allt. Att späka sig i ett halvår bara för att kapa några sekunder och bli dum i huvudet på köpet eller gå sönder igen, jag vet inte om det är värt det. Kanske om man är en elitsatsande lovande talang men för en 34-årig medelmåttig motionär….njae. Det tål att funderas på en gång till. 

Insåg häromdagen att jag fixade kvaltiden till New York Marathon med mitt nya PB från Barcelona. Det var länge ett ouppnåligt mål, speciellt för några år sen när man skulle göra maran på 2.45 eller vad det nu var. Inte helt omöjligt att det kan bli tredje gången gilt i NY i framtiden. Men just nu har jag börjat blicka mer och mer mot Frankfurt till hösten. För tillfället lockar flacka bansträckningar mer än stora upplevelselopp, oavsett om det är Frankfurt eller Växjö. Undantaget skulle väl vara Tokyo. Men just nu tar jag hellre sub2.50 på Umemaran utan publik än 3.02 i Boston. Men först väntar en omstart med Premiärmilen och lite senare i vår Kungsholmen Runt och slutligen Stockholm Marathon. Efter det ska jag ta rejält med vila och börja skissa på en plan för hösten. Men fram tills dess så kör jag nog bara på och håller tummarna för att segheten släpper snart.

Idag har vi fantastiskt väder här uppe i den norrländska skärgården. Solen skiner, det droppar från taken och snön smälter i rask takt. Hög tid att ge sig ut en löptur med andra ord.

/Hörs

Dagens låt: nu är det vår. Då snöar jag alltid in på americana / folkrock / countryrock. Det är ett säkert vårtecken, så även i år. Det finns en nerv av vemod, ärlighet och hopp på samma gång som triggar igång nånting. Just nu är de Holly Williams som snurrar i mina AKG lurar. Ett säkert kort.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Last minute Race Prep


Hallå!

Kommit till den punkten då träningen är gjord. Finns absolut saker kvar att göra men det är på marginalen. Visserligen kan det just vara på marginalen det avgörs, så sista veckorna blir ändå relativt fokuserade även om antalet timmar sjunker drastiskt. Intensiteten på passen har senaste tiden dragits ner i kombination med att mängden har ökat. De intervaller som läggs in är mer tävlingslika och kroppen blir mer kalibrerad för utstå de prövningar den snart ska utsättas för.

Detta är hur man ska göra. Är tyvärr inte riktigt människotypen som gillar bli tillsagd hur saker är utan prövar gärna lite egna idéer. Hänger ihop med min impulsiva natur samt problem bara svälja information och göra som folk säger åt mig. Handlar inte om att vara bråkig utan snarare bejaka det faktum att vi alla är olika och bara för det funkar på en person betyder inte att det funkar på en annan. Eftersom jag och mina likar tränar mellan 400-600 timmar per år måste det ju vara roligt också. Jag kan inte genomföra saker jag inte tycker är kul eller tror på. Min tränare Björn vet detta och även om han är relaxed över hur jag beter mig så misstänker jag han suckar uppgivet med jämna mellanrum.

Denna gång inför Sydafrika har jag dock mognat. Har verkligen försökt följa anvisningarna och vara en lyhörd och flitig elev. Några pass i zon2 har det inte blivit men låga 3:or är en prestation för mig. Känner mig lite mesig och otillfredställd men måste erkänna det är ganska skönt slippa ha fruktansvärt ont överallt. Har inte sett några resultat på toppfarten men känner på de längre passen att så länge jag tillför energi kan jag hålla på längre. Tristessen gör sig dock ständigt påmind men är man så jävla dum att man väljer långdistanstriathlon som sin sport får man skylla sig själv.

Den sista pusselbiten nu är vänja sig vid sittställningen på cykeln samt simma i öppet vatten. Löpningen är klar och känns fruktansvärt stabil. Utan låta morsk så är min löpkapacitet på en vanlig marathon just nu runt 2:45h vilket måste anses bra för någon som mig som tränar tre grenar. Synd bara man aldrig får bevisa det och ska förstöra allt för en biljett till Kona. Har själv myntat ett uttryck som jag gillar ”Det finns inget som sabbar en bra löpform lika effektivt som en Ironman”. Skulle kanske vara ÖtillÖ då?!

Sitter just nu på en Norwegian flight ner till Nice för sista blocket av träning. Planen är två långa cyklingar med efterföljande löp i tilltänkt race pace. Sista långlöpet på +20km ska bockas av också.
Finns ingen konkret tid i Sydafrika som jag siktar på utan mer känslan måste vara rätt. I dagsläget innebär det runt 260 watt på cykeln och 4:15-4:20 min/km på löpet. I den zonen är jag väldigt komfortabel och sålänge jag inte förivrar mig så borde jag kunna prestera där om inget oförutsett händer.

Det är nära nu.

Tack för visat intresse!

Nelker



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

I hästens tecken


Den här dagen på Mallis gick i hästens tecken. Jag och ett gäng hugade damer åkte till Rancho Grande och red. Jag red mycket när jag var yngre – alltså mycket yngre, jag slutade när jag var kanske 13 år – men det ska väl inte stoppa mig från att hoppa in i den avancerade gruppen som skulle få galoppera på stranden. Vi delades upp i våra olika grupper och fick varsin häst. Guiden frågade mig ”Har du mycket erfaranhet?” innan han drog iväg mig till en ljusgrå pålle med mörk man som hette Silver. Och det är väl klart att jag hade jättemycket erfararenhet! Jag är nämligen väldigt dålig på att säga att jag inte kan saker, så för mig var det helt rimligt att jag skulle ha Silver även om jag undrade lite varför han frågade.

Silver visade sig vara en rätt bångstyrik figur som mer än gärna tog genvägar bland snår och under träd som var för låga för att jag också skulle få plats. Det var superkul även om han bara ville ligga först hela tiden.

Vi fick rida på stranden och plötsligt viftade guiden ner oss i havet. Hästarna klafsade runt lite så att det stänkte om hovarna. Silver plaskade det värsta han kunde och plötsligt skrek guiden ”Kick kick kick!!!” Jag fattade ingenting, Silver verkade ju toppenglad. Men guiden såg skitstressad ut så jag manade på Silver att gå upp ur vattnet. ”Han brukar lägga sig och rulla runt i vattnet när han gör så där” flämtade han lättad när jag var på trygg mark på stranden igen. Så dags att säga det då, kände jag.

Silver visade sig också vara naprapat. Jag har under några dagar haft en låsning i ländryggen som har gjort otroligt ont och det har strålat ner i rumpan och ut i höger lår. Skitjobbigt, rent ut sagt. Jag försökte fixa en akuttid hos naprapaten så fort som möjligt efter att jag kom hem. Men så idag, mitt i en galopp hoppade det till i ländryggen och låsningen släppte. Jag fick höra av mig till naprapaten och säga att en häst hade gjort hans jobb och att jag därför inte behövde komma.

Så, en låsning mindre i ryggen och laddad för morgondagens vandring i bergen. Mallorca är grymt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Crossfit på taket


Så var det dags för veckans crossfitpass på WH-resan. Ett stort gäng resenärer samlades på takterassen, sugna på att ta tag i passet, och lite nervösa. Det blev fyra stycken AMRAPS på fem minuter styck med två övningar i varje. Jag hade släpat upp kettlebells till taket från källaren så att vi kunde köra svingar och marklyft. I övrigt var det förstås burpees, armhävningar, bearcrawl, Bulgarian split squats, bakåtburpees och handstående. Efter passet var det flera stycken som hade stått på händer för första gången sedan de var barn och var så där underbart röda i ansiktet och fnisslyckliga som man blir när man överträffar sig själv och bevisar för sig själv att man kan mer än man tror.

Men tro inte att det bara är lek och inget allvar på den här resan. Vi jobbar med dator också. Se bara hur piggt redaktionen ligger i Maries säng och färdigställer nästa nummer av Women’s Health! Det ser lite ut som att vi borde skaffa en koffeinsponsor, men jag skyller på att klockan var mycket och vi egentligen borde sovit redan.

Nu ska vi på vinprovning!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*